Farligast på båten
Re: Farligast på båten
Hoppas din vän inte har GPS i bilen.
Nu förstår jag inte vad du menar. Det är väl inte mer problematiskt att möta en kryssande segelbåt än en segelbåt som seglar undanvind, vare sig båten seglar platt läns eller skär, säg, 10 grader?mariatherese skrev:Med tanke på hur många som verkar ha problem med att möta en kryssande segelbåt så är jag faktiskt lite tveksam till att kryssa på undanvinden i alla lägen.
Det är ju inte heller fråga om att kryssa. Man skär några grader istället för att segla platt läns och slipper därmed vara lika uppmärksam och oroa sig för en ofrivillig gipp.
- mariatherese
- Diamantmedlem
Jag tycker inte heller det är några problem att möta någon som kryssar, men många har uppenbarligen det. Många gånger man hamnar i plattlänssituationer tycker jag brukar vara när man skall igenom sund av olika slag skall man skära då så får man gippa emellanåt. Jag tror att de som har svårt att möta de som kryssar, vilket tydligen är många om jag får tolka de motorbåtsinlägg som jag kan se t ex på maringuiden (och tolka det jag ser i skärgården), skulle ha än svårare att tolka någon som gippar i sunden.
I sådana citationer får man ju segla den kurs man måste segla och sen vid behov gippa under ordnade former.
Att gippa är ju i och för sig inget farligt om man kan kontrollera förloppet.
Det farliga är när gippen kommer helt oväntat, det som jag brukar kalla - slänggipp. Dvs man har suttit och "hästesovit" vid rodret och inte uppmärksammat alla de tecken som föregår en gipp.
tommy
Att gippa är ju i och för sig inget farligt om man kan kontrollera förloppet.
Det farliga är när gippen kommer helt oväntat, det som jag brukar kalla - slänggipp. Dvs man har suttit och "hästesovit" vid rodret och inte uppmärksammat alla de tecken som föregår en gipp.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Segla inte plattläns om ni inte kan.mariatherese skrev:Med tanke på hur många som verkar ha problem med att möta en kryssande segelbåt så är jag faktiskt lite tveksam till att kryssa på undanvinden i alla lägen. Och visst, kan man hålla sig 100% koncentrerad på windexen så går det säkert att undvika en gipp i de flesta lägen. Min erfarenhet är dock att få kan vara så koncentrerade under några längre tidsperioder - speciellt om man seglar på ett område som är okänt, eller mycket trafikerat.En nära vän till mig girar varje gång han tittar till på GPS'en.
Och om synen är det enda sinnet ni seglar med så ska ni nog släppa ner seglen och köra motor igenom trånga passager, sådär kan man ju inte hålla på.
- Diamantmedlem
Jag tycker nog att det mest ansvarsfulla är att inse att det faktiskt kan komma situationer som kan leda uppmärksamheten åt ett annat håll. Jag vet att det finns män som har fantastisk simultankapacitet - min make är en av dem faktiskt, men jag vet också att det finns de som kunde behövt lite mer när det delades ut. I mitt fall tycker jag det fungerar bra att köra lite "what-if". Om man litar helt på sin egen koncentrationsförmåga, simultankapacitet och förmåga att inte förvirra övrig trafik i leden så får man för min del göra hur man vill... var man seglar på eget ansvar.
Min vän har varken handhållen GPS eller rorkult i sin bil vad jag vet. Efter 20 skadefria år med rätt många mil per år så kan man nog lugnt säga att bilframförandet är över medel. Jag är den första att lyfta på hatten.
Ingen behöver mao vara orolig för det.
Edit: Man skall inte retas i onödan utan vara en god kristen medborgare.
Min vän har varken handhållen GPS eller rorkult i sin bil vad jag vet. Efter 20 skadefria år med rätt många mil per år så kan man nog lugnt säga att bilframförandet är över medel. Jag är den första att lyfta på hatten.
Edit: Man skall inte retas i onödan utan vara en god kristen medborgare.
Aha, det förklarar varför så många segelbåtar åker omkring för motor!SWE54 skrev: Segla inte plattläns om ni inte kan.
Och om synen är det enda sinnet ni seglar med så ska ni nog släppa ner seglen och köra motor igenom trånga passager, sådär kan man ju inte hålla på.
Men ibland är man inte helt koncentrerad och då en en preventer bra.
Tänk på trafikflygplanet som kraschade därför att man grejade med en kontrollampa!
Det kanske blev lite fyrkantigt uttryckt..
Jag menar att om man känner att man inte har full kontroll så låt hellre bli.
Att titta på windex hjälper inte alltid, vinden i masttoppen och den nere vid båten kan skilja väldigt mycket i trånga sund och även om windexen ser bra ut så kan bommen komma rätt vad det är.
På livliga båtar ska man inte segla för lågt, det är som att be om det. Det kan räcka att en motorbåt gått förbi och pendlingarna slår över storen. Har man dessutom utbyggd akterrunda så blir det ännu känsligare.
Jag menar att om man känner att man inte har full kontroll så låt hellre bli.
Att titta på windex hjälper inte alltid, vinden i masttoppen och den nere vid båten kan skilja väldigt mycket i trånga sund och även om windexen ser bra ut så kan bommen komma rätt vad det är.
På livliga båtar ska man inte segla för lågt, det är som att be om det. Det kan räcka att en motorbåt gått förbi och pendlingarna slår över storen. Har man dessutom utbyggd akterrunda så blir det ännu känsligare.