Ny pryl på Biltema

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Ny pryl på Biltema

Inlägg av bosseh » tor 27 aug 2009, 09:26

Är man drullig får man skaffa en Standard Horizon HX850
Den flyter, har inbyggd GPS och DSC. Sen är det bara att begära en "position report" från den fasta VHFen.
Alternativet är ju snöre ....

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 27 aug 2009, 09:51

Paddy skrev:
Segelbo skrev:Själv köpte jag en bärbar VHF som flyter. Tycker det verkar smart. Det är ju bra att den är vattentät, men hur får man upp fanskapet från botten om den sjunker? Drullig som jag vanligtvis är kommer jag säkert att tappa den. Förr eller senare. Då är det bra om man kan fiska upp den med lilla håven lugnt och fint.

Bosse
Drullputt
Ja, om du hittar den dvs. Med tanke på hur svårt det kan vara att lokalisera en nödställd som trillat i så bör det vara ännu svårare att hitta en liten radiopyts som flyter ganska djupt i vattnet. Fast sitter man vid bryggan så är det ju bra. Men då finns det ju en god chans att man kan dyka i och få upp en ickeflytande också.
Så sant så sant. Fast då måste man ju blöta ned hela kroppen med kallt vatten. Hu!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » tor 27 aug 2009, 14:42

Facil26_Fin skrev:
xyz123 skrev:NX1000 *har* L1, L2, L3, F1, F2, F3! Se manualen, den finns att hämta på internet. Man skall ställa i SWEDEN vilket är lätt att göra.
(Man kan välja andra alternativ, t.ex. HUNT, USA &c.!)
Ok.
Tack, skall kolla internet versionen av NX1000 manual. Den som kommit med var mycket flyktig och översiktig.
Kollar på samma gång om det går att ställa in Finland, nu är den på International.
Är som reserv, så inte i dagligt bruk.
Tack än en gång för info.
Hittade bruksanvisning på nätet där det också framgick hur man kommer åt "gömda menyn" och hur man ändrar land.
Nu har jag L och F kanalerna, även på denna. :-)
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tor 27 aug 2009, 15:10

Har även Biltema-varianten L1 och L2?

Skriv svar