Skillnaden mellan GPS-fart och logg-fart visar vilken ström man har i färdriktningen. Ibland viktig information.Peter_K skrev:Jo, men...Mr Sailman skrev:Logg och GPS mäter fart genom vattnet resp över grund. Två helt skilda saker, jag tycker man ska kunna se båda.
Vad fan, ärligt nu...
Hur många skärgårdsseglare använder loggen som något mer än en bekräftelse på hur fort man seglar för stunden, kanske på sin höjd som triminstrument?
Alltså, hur många navigerar med loggen som hjälpmedel?
Om man gör det ska man självklart ha en riktig logg, annars gissar jag att det duger gott att veta fart över grund.
Nya instrument, vad ska man välja.
Re: Nya instrument, vad ska man välja.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Då har utvecklingen gått framåt på 4 år..jag själv skulle nog välja bort alla märken med skovelhjulMats Brage skrev:Hej igen
Jag har inte kollat alla, men generellt skulle jag säga Ja. Silva klarar det i varje fall.
/Mats
Peter_K skrev:Alltså, hur många navigerar med loggen som hjälpmedel?
Alldeles riktigt. Jag seglar en del i Öresund, ett relativt strömt område. Genom att jämföra SOG med LOG (hihi, där var jag rolig) ser man direkt om man ligger illa i strömfåran.peterh skrev: Skillnaden mellan GPS-fart och logg-fart visar vilken ström man har i färdriktningen. Ibland viktig information
Det finns ett läge när en kompass är alldeles oslagbar också. GPS kan inte visa båtens rörelseriktning förrän man har en fartvektor att räkna på, och man kan inte pejla (bestämma riktningen till) något om man inte styr rakt mot det man vill "pejla". (Så kan man göra med den vanliga kompassen också). Men ligger man stilla får man ingen hjälp av en GPS.
På min instrumentlista står följaktligen först en magnetkompass, gärna med pejlsikte. Silva har en som kan sättas i en hållare och går att styra efter också.
Logg och lod som nr 2, sedan kan jag navigera. Tror jag det minsta att elen kan fallera har jag en "spottlogg" (knäppa papperstussar går bra när man spottat sig torr) respektive handlod liggande nånstans.
Därefter köper jag plottern före vindinstrumentet (men jag vill förstås ha båda). Plottern är ett så kraftfullt navigationsverktyg att det nästan känns löjligt att avstå. (snikalternativ för plottern är en puck, en billig laptop och ett beg "Levande sjökort". Snikalternativ för vindinstrumentet är en stor Windex och galet många telltales...),
Anders S
Silva har haft en vindmätare/logg (skovelhjul) som visar relativ och absolut vindvinkel sedan 1987 eller så. Det är inte skovelhjulsprincipen som sådan som styr det här, utan ifall instrumentsystemet har funktionen att ta in farten till vindinstrumentet. Sedan kan man ha en sensor med skovelhjul, propeller, kapacitansmätning eller valfri trolleriteknik om man vill. Men det är rätt många fabrikat som har skovelhjul - det är en pålitlig och enkel teknik. Får man skit och stopp i skovelhjulet måste man förstås rensa, och då stannar både loggen och vindinstrumentets absolutvärdevisning tills den snurrar igen.Filip skrev:Då har utvecklingen gått framåt på 4 år..jag själv skulle nog välja bort alla märken med skovelhjulMats Brage skrev:Hej igen
Jag har inte kollat alla, men generellt skulle jag säga Ja. Silva klarar det i varje fall.
/Mats
Anders S
För mej gäller ..har man en plotter använder man den mer än 97% av tiden,,,,där får man all info man behöver ur navigeringsynpunkt både vad avser fart, kurs och position, plottern är oslagbar....kompassen, papperskorten,loggen och kurslinjalen är bara en säkerhetsåtgärd som tillhör dåtiden...havsströmmar etc kan lätt förutsägas på plottern...givetvis går autopiloten långa perioder...natthamnen avgörs av ekolodet om man inte bara går in i "riktiga " hamnar.....ur trimningssynpunkt gäller windex och tales och det klarar inte mina fina nutida vindinstrument av ännu.
Begriper inte hur jag klarade mej när jag seglade på bara kompass, sjökort o linjal
Begriper inte hur jag klarade mej när jag seglade på bara kompass, sjökort o linjal
Vet inte om vi pratar förbi varrandra...jag avser inte loggen, min logg funkar bra,,det jag pratar om är vindinstrumentet,,,min syn är att de fabrikat som har en skovel är betydligt sämre än de som har en "vindex" med propeller för att beräkna vindriktning och hastighet...rätt eller fel?,,,,min st60 med skovel kan peka ut relativ vind och sann vind på kanske 10-15 grader när......det är för mej bara kuriosa.Anders S skrev:Silva har haft en vindmätare/logg (skovelhjul) som visar relativ och absolut vindvinkel sedan 1987 eller så. Det är inte skovelhjulsprincipen som sådan som styr det här, utan ifall instrumentsystemet har funktionen att ta in farten till vindinstrumentet. Sedan kan man ha en sensor med skovelhjul, propeller, kapacitansmätning eller valfri trolleriteknik om man vill. Men det är rätt många fabrikat som har skovelhjul - det är en pålitlig och enkel teknik. Får man skit och stopp i skovelhjulet måste man förstås rensa, och då stannar både loggen och vindinstrumentets absolutvärdevisning tills den snurrar igen.Filip skrev:Då har utvecklingen gått framåt på 4 år..jag själv skulle nog välja bort alla märken med skovelhjulMats Brage skrev:Hej igen
/Mats
Jag förstår inte riktigt den enorma förtjusningen över kompassen? I skärgården seglar man ju nästan enbart på landmärken, ser ni dåligt? Vill man ha en bäring använder man en pejlkompass. Moderkompassen blir ganska ointressant i mina ögon.
Jag begriper inte riktigt vad Filip menar.
1984 köpte jag en båt utrustad med ett system av logg, lod och vindmätare samt en kompassgivare. Självklart var loggen av skovelhjulstyp, GPS fanns ju bara i fantasin och Decca/Loran hade inte den noggrannheten att man kunde använda deras data till dessa funktioner. Och systemet talade om relativ- och sann vind med stor nogrannhet relativt båtens fart genom vattnet. I det här fallet var det Silva. Men B&G har klarat det minst lika länge.
1984 köpte jag en båt utrustad med ett system av logg, lod och vindmätare samt en kompassgivare. Självklart var loggen av skovelhjulstyp, GPS fanns ju bara i fantasin och Decca/Loran hade inte den noggrannheten att man kunde använda deras data till dessa funktioner. Och systemet talade om relativ- och sann vind med stor nogrannhet relativt båtens fart genom vattnet. I det här fallet var det Silva. Men B&G har klarat det minst lika länge.
Re Bosseh:
Jag tror det skiljer sig litet mellan Vänern och Stockholms skärgård. Är man mitt bland öarna och ska ut på en fjärd och in mellan öar på andra sidan fjärden, tenderar landmassan att flyta ihop. Då är det inte dumt att ha en kompass som hjälp. Nu finns det i ärlighetens nan kompass i de flesta moderna plottrar. Men jag skulle inte vilja vara utan kompassen. Förr hade man ju bara kompass och en logg med tripp, funkade bra det med.
Jag tror det skiljer sig litet mellan Vänern och Stockholms skärgård. Är man mitt bland öarna och ska ut på en fjärd och in mellan öar på andra sidan fjärden, tenderar landmassan att flyta ihop. Då är det inte dumt att ha en kompass som hjälp. Nu finns det i ärlighetens nan kompass i de flesta moderna plottrar. Men jag skulle inte vilja vara utan kompassen. Förr hade man ju bara kompass och en logg med tripp, funkade bra det med.
Dimma. Har man ingen plotter så är kompassen mer än ovärderlig! Och en båt utan kompass har noll, zip, nada, redundans och plottern skulle läga ner.bosseh skrev:Jag förstår inte riktigt den enorma förtjusningen över kompassen? I skärgården seglar man ju nästan enbart på landmärken, ser ni dåligt? Vill man ha en bäring använder man en pejlkompass. Moderkompassen blir ganska ointressant i mina ögon.
Som jag skrev tidigare.....avser inte loggen och har ingen synpunkt på dess nogrannhet och den är nog inte särskilt avgörande om vindmätaren ska visa rättEilean skrev:Jag begriper inte riktigt vad Filip menar.
Re Q:
Du svarade själv, man använder plottern om man ska över en fjärd. Ska man segla på kompass så måste man ju ta ut en kurs också. Alternativet är ju att gå med AP och sen justera kursen efter plottern.
Re Eilean: Dimma köper jag. Men det brukar vara tomt på båtar då och de flesta gör nog bäst i att ligga stilla. Själv styr jag i det läget med AP, jag riskerar inte att vingla omkring för mycket. Två kompasser ska man ha ombord varav minst en är en pejlkompass. Men behovet en en fet och dyr huvudkompass i skärgården är inte speciellt stort.
Du svarade själv, man använder plottern om man ska över en fjärd. Ska man segla på kompass så måste man ju ta ut en kurs också. Alternativet är ju att gå med AP och sen justera kursen efter plottern.
Re Eilean: Dimma köper jag. Men det brukar vara tomt på båtar då och de flesta gör nog bäst i att ligga stilla. Själv styr jag i det läget med AP, jag riskerar inte att vingla omkring för mycket. Två kompasser ska man ha ombord varav minst en är en pejlkompass. Men behovet en en fet och dyr huvudkompass i skärgården är inte speciellt stort.
Tvärtom - dess noggranhet är ju helt avgörande för tillförlitligheten på vindmätaren om vi talar sann vind.Filip skrev: Som jag skrev tidigare.....avser inte loggen och har ingen synpunkt på dess nogrannhet och den är nog inte särskilt avgörande om vindmätaren ska visa rätt
Jo, det gjorde vi. Nu är jag med.Filip skrev: Vet inte om vi pratar förbi varrandra...jag avser inte loggen, min logg funkar bra,,det jag pratar om är vindinstrumentet,,,min syn är att de fabrikat som har en skovel är betydligt sämre än de som har en "vindex" med propeller för att beräkna vindriktning och hastighet...rätt eller fel?,,,,min st60 med skovel kan peka ut relativ vind och sann vind på kanske 10-15 grader när......det är för mej bara kuriosa.
Personligen tror jag inte att skovelhjulsprincipen nödvändigtvis är problemet, utan att upplösningen i vinkelgivaren är det som styr. Principen med skovlar och vindfana används ju i många kvalificerade sammanhang. Den enda "Windex med propeller"-varianten jag vet är just Silva, och de använder såvitt jag vet samma metod för att mäta vinkeln nu som förr. Det bygger på en optisk avläsning av en roterande stegskiva, dvs en digital signal. En udda grej med dem är att de slutar visa vinkeln då propellen stannar - då generas inga pulser.
Anders S
Fet och dyr kanske den inte måste vara. Men visa hyggligt rätt. Vilket sällan en ap-kompass gör.bosseh skrev: Re Eilean: Dimma köper jag. Men det brukar vara tomt på båtar då och de flesta gör nog bäst i att ligga stilla. Själv styr jag i det läget med AP, jag riskerar inte att vingla omkring för mycket. Två kompasser ska man ha ombord varav minst en är en pejlkompass. Men behovet en en fet och dyr huvudkompass i skärgården är inte speciellt stort.
Vsst bör man ligga still i dimma. Men man kan ju bli överraskad och ta sig bort från en led eller till ett ställe med skydd. Och är leden den Finlandsbåtarna trafikerar räcker det med att en enda är ute förutom dig...
För övrigt var jag ute och seglade i en kompis båt för ett par veckor sedan. Deras fina plotter av märket G----n fick plötsligt spunk och flyttade oss några hundra meter västerut och plötsligt plöjde vi ljung på en ö enligt den. Det hade tydligen hänt förut och om man slog av den fungerande den igen.
Nu var det inga problem, solen sken och vi hade 100 % koll på läget.
Men om det varit tät dimma och man inte har en samtidig koll på kompassen hade det lätt kunnat gå åt h-e.
Jag menar på att en kompass som är någotsånär läsbar och tillförlitlig är ett krav på alla båtar som avlägsnar sig utom synhåll från hemmabryggan.