Båten efter bilen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
matsa
Diamantmedlem

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av matsa » fre 11 dec 2009, 23:40

-ha -ha!!
om du behöver 100kg extra på kanten till nästa tjörn runt så får du tjoa till. det blev inget seglat på västkusten för mej i år så jag MÅSTE dit nästa sommar/höst.
som kompensation för utebliven västkustsegling i år får jag väl vräka på med minst 6-8 veckors segling där, i augusti :lol:

med så lite kölvikt som 100kg så blir man ju lite "fläskberoende" i hårdvind.

Campus, alla fall dom senare, är faktiskt förvånansvärt styva och tål mycket mer vind än man kanske kan tro. men tyvärr är orginalseglen så otroligt bukiga och dåliga så dom drar ju mest omkull båten. jag har en bekant som har en av dom nyare och jag har seglat en del med honom. fast det mesta är ju lövtunnt på båtarna och lyfter man på locket till centerbord/költrumman och kikar ner när man seglar i hård vind och vågor, ja då blir man fan livrädd när man ser hur det rör sej där nere av kölens brytningar i vågorna. :(

han kommer att få nya segel från Next till nästa säsong och det ska bli riktigt kul att känna hur båten gå med dom. med tanke på hur bra den går med orginalskitseglen så gissar jag att den kommer att gå som bara attans med dom nya :D

jag är säker på att era 11.5 knop på TR kändes otroligt härligt. 11-12 knop i småbåtar är riktigt jävla kul, men det gäller att inte ha för mycket glapp i hängpinnnen, för då kanske man får simma :lol:

Mikael2
Trogen medlem

Inlägg av Mikael2 » mån 14 dec 2009, 00:07

Såg du vår vurpa? Det gick nämligen till precis så som du beskrev! Hängpinnen gick av på mitten (i förlängningen) varpå rorsmannen som förlorade styrförmågan och inte hade fötterna i strapsen gjorde en snygg 10 poängs baklängesvolt ut från båten med halva hängpinnen i handen medan andre man plötsligt fann sig släpandes utmed bordlägggningen i enhandsfattning. Tack och lov är båten lätt att komma upp i utan hjälp av kvarvarande besättning. Våra medtävlare fick sig nog ett gott skratt. Det måste ha sett riktigt dråpligt ut. :lol:

Det läskiga var att vi var så nära läland när det hände. Nästa gång skall jag ha lite bättre marginal utifall att....

Hälsningar Mikael

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 15 dec 2009, 15:06

Nej det gjorde jag (tyvärr) inte!
men det hade varit kul att se :lol:
bra med låg akter i såna lägen :D

Mikael2
Trogen medlem

Inlägg av Mikael2 » tis 15 dec 2009, 16:24

Förresten! Finns det någon trailerbåtsklubb där man kan utbyta erfarenheter med varandra och tips med varandra?

Hälsningar Mikael

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 30 dec 2009, 23:06

tror inte det.
man får köpa många båtar själv och på så sätt skaffa sej kunskap och erfarenheter :lol:

Skriv svar