Rengöringmedel, vim, yachcleaner mfl
-
Klas
-
tvingjohan
- Erfaren medlem
autosol
Någon båtprylshandlare sa till mig en gång att inte använda autosol på gelcoaten. Jag kommer dock inte ihåg varför, är det nån här som vet?
Hej
Jag har med stor farmgång använt
http://www.universalstein.com/svenska/page00.html
detta undermedel och en \"insektssvamp\" löser upp ränderna på friborden snabbt och lätt. en burk för ca 100 kr räcker ett par år,
jag har använt medlet till en massa annat också fendrar, keramikhälll, trådgårdsmöbler, bilen,..
OBS det är viktigt att skölja mycket.
Medlet är i form av en pasta som man applicerar med fuktad svamp,
det löddrar och löser det mesta, jag har inget intryck att det slipar. ( jag gnuggar bara lätt i all fall, bra myclket mindre kraft än med rubbing etc)
En grannbåt försökte med Oxalsyra men det var värdelöst jämfört med detta medel.
Förra året la jag på Biltemas rengörsingsvax efter tvätten och mina tidigare matta fribord höll sig blanka hela säsongen.
OBS jag har ingen relation till firman annat än som nöjd kund!
Jag har med stor farmgång använt
http://www.universalstein.com/svenska/page00.html
detta undermedel och en \"insektssvamp\" löser upp ränderna på friborden snabbt och lätt. en burk för ca 100 kr räcker ett par år,
jag har använt medlet till en massa annat också fendrar, keramikhälll, trådgårdsmöbler, bilen,..
OBS det är viktigt att skölja mycket.
Medlet är i form av en pasta som man applicerar med fuktad svamp,
det löddrar och löser det mesta, jag har inget intryck att det slipar. ( jag gnuggar bara lätt i all fall, bra myclket mindre kraft än med rubbing etc)
En grannbåt försökte med Oxalsyra men det var värdelöst jämfört med detta medel.
Förra året la jag på Biltemas rengörsingsvax efter tvätten och mina tidigare matta fribord höll sig blanka hela säsongen.
OBS jag har ingen relation till firman annat än som nöjd kund!
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
-
leif bengtsson
-
Peter K
Universalstein
Har också testat mirakelmedlet Universalstein, och det funkade förvånansvärt bra. Nyfiken som jag är försökte jag ta reda på vad det är som gör medlet effektivt och upptäckte att det innehåller en fin lera, alltså ett slipmedel, så jag anser att man skall använda medlet med försiktighet på ytor som gelcoat.
De svarta ränderna på friborden tycker jag går bäst att få bort med (om man inte vill använda slipmedelsprodukter) naturavfettning som finns att köpa på bensinstationerna.
Den består av fettalkoholetoxylat och fettsyreester. Jag vet inte om det på något sätt är skadligt för gelcoaten men det fungerar bra.
Någon annan kanske vet?
Den består av fettalkoholetoxylat och fettsyreester. Jag vet inte om det på något sätt är skadligt för gelcoaten men det fungerar bra.
Någon annan kanske vet?