problem med toatank - 3-vägsventil

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gvs
Diamantmedlem

Re: problem med toatank - 3-vägsventil

Inlägg av gvs » sön 16 jan 2011, 23:03

Nu har jag monterat bort ventilen, det var helt slut. Kulan är ganska sönderfrätt och helt gropig. Den är stämplad 1994. Då är frågan vad jag ska ha för storlek på den, blir inte klok på det. Hur mäter man kulventiler? Gängan är 39mm invändig, vilket är 1,5 tum. dock så verkar det vara svårt att hitta 1,5-tums vinklade kulveniler, så jag lurar på om det är något annat mått man ska ta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 17 jan 2011, 07:19

Nu kan man tro att rörgängan R32 och R40 har med millimetermåtten att göra, men icke. Mät istället slangen, och är denna 38 mm (typ), så är det nog 1 1/4" som gäller för dig. Helt säker blir du om du har slangflänsen med dig till affären för att provskruva. Även1 1/4" trevägsventiler är dyra, dock. Var också klar över om du skall ha en "T" eller "L"-kula i ventilen.
Anders S

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 17 jan 2011, 08:22

Slangflänsen har jag, bra idé... Vill minnas att jag sett sådana ventiler till vettigt pris men kan inte minnas var. Dom är ju hutlöst dyra!

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » lör 30 apr 2011, 20:07

Jag blir helt tokig på detta! Till näst säsong plastar jag genomföringen som jag inte behöver! Den nya kulventilen (trevägs med T-kula) läcker även den. Efter att ha fixat luftningen till tanken som var täppt så blev det bättre, men lite sipprar ut i alla fall.

Frågan är då: Går det inte att få en trevägskulventil tät mot den mittersta anslutningen? I normalläget så har jag ventilen ställd så att det mitten anslutningen är blockerad, T-kulan har då en öppning mot "ryggen" på ventilen och två för att tillåta passage rakt igenom. Kanske jag som använder ventilen helt fel?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 01 maj 2011, 05:02

Varför krångla till det.

I en sån här skitfråga hade jag valt att göra det enkelt.

Från toan till tanken. Från tanken ut i havet.

Själv hade jag valt att installera uttag för sugtömning. Inte i första hand med tanke på miljön, utan för att det är ett sån enkelt sätt att tomma tanken. Har man då dessutom som jag, en fungerande sugtömmingstation inom rimligt avstånd från hemmahamnen.

Bifogad skiss visar i princip hu jag gjorde när jag installerade tank i fjol vår. Att plugga det onödiga utloppet tillfälligt borde inte va nåt större problem.

tommy
Bilagor
Tömmingsystem.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » sön 01 maj 2011, 06:48

Jag har ventilen där för att det var lättaste sättet, det satt en från början så jag har bara bytt ut den som redan fanns, tyckte det var för mycket jobb med att plasta hålet i skrovet....

Skriv svar