Kollision mellan två motorbåtar SAMMANFOGAD TRÅD
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Re: Syns man bättre med mast?
Jag är mycket imponerad av den som kan avgöra den påkörande båtens hastighet bara genom att titta på bilden...
Nu tror jag inte att makrillfiskaren har legat för ankar. Det vanliga vid makrillfiske är ränndörjning i mycket låg fart. Men jag ville fästa uppmärksamheten på att det som vanligt finns så många okända faktorer som vi inte känner till. Troligen gick makrillfiskaren i 2-3 knop och kan mycket väl ha gjort allt som stod i hans makt för att hålla undan och kommer i så fall att gå helt fri vad gäller vållande. Det är oftast helt omöjligt för en så mycket långsammare båt att hålla undan. Det blir med nödvändighet den snabbgående båtens ansvar.
Visst kan man säga att hålet i båten är en subjektiv iakttagelse. Men hålet blir inte mindre för det. Det syns tydligt för alla som ser bilden att speedbåten måste ha rammat fiskebåten i mycket hög fart.
Som jag skrev tidigare är det säkert vanligt med 20 knop i sundet. Men det skall nog mycket till (plötsligt bortfall av styrförmågan eller dylikt) om speedbåten i det här fallet ska kunna undgå fullt ansvar.
Visst kan man säga att hålet i båten är en subjektiv iakttagelse. Men hålet blir inte mindre för det. Det syns tydligt för alla som ser bilden att speedbåten måste ha rammat fiskebåten i mycket hög fart.
Som jag skrev tidigare är det säkert vanligt med 20 knop i sundet. Men det skall nog mycket till (plötsligt bortfall av styrförmågan eller dylikt) om speedbåten i det här fallet ska kunna undgå fullt ansvar.
Fint att det kontroversiella i den här situationen uptäckts och belysts. Jullens styrbordsida rammades, men enligt GP väntar rättsligt efterspel föraren av den större och snabbare fritidsbåten!
Jag tror att alla med någon erfarenhet av (motoriserat) sjöliv någon gång råkat ut för situationer då man helt enkelt inte kan hinna undan, trots att man enligt regel 15 är entydigt väjningsskyldig. Denna erfarenhet gäller förvisso även gälla seglare, men där är trots allt skillnaderna i fart mindre.
Dock, regel 17 hanterar denna fråga, man kan kanske kalla regel 17 räddaren i nöden?
I vilket fall, är det det exempellöst dåligt sjömanskap att inte lyckas väja för en makrillfiskare i en julle!
mvh Sven-Barry
Jag tror att alla med någon erfarenhet av (motoriserat) sjöliv någon gång råkat ut för situationer då man helt enkelt inte kan hinna undan, trots att man enligt regel 15 är entydigt väjningsskyldig. Denna erfarenhet gäller förvisso även gälla seglare, men där är trots allt skillnaderna i fart mindre.
Dock, regel 17 hanterar denna fråga, man kan kanske kalla regel 17 räddaren i nöden?
I vilket fall, är det det exempellöst dåligt sjömanskap att inte lyckas väja för en makrillfiskare i en julle!
mvh Sven-Barry
Enligt den inledande artikeln var motorbåten en tio meter lång båt av märket Skorgenes.
Jag vet inte hur en sådan båt ser ut, men jag vet utan skuggan av ett tvivel att om en tio meters motorbåt med tjugo knops hastighet kör in i sidan av den avbildade jullen så uppstår inte de skador som bilden visar.
Jag gissar på storleksordningen fem knop i kollisionsögonblicket.
MVH
Håkan
Jag vet inte hur en sådan båt ser ut, men jag vet utan skuggan av ett tvivel att om en tio meters motorbåt med tjugo knops hastighet kör in i sidan av den avbildade jullen så uppstår inte de skador som bilden visar.
Jag gissar på storleksordningen fem knop i kollisionsögonblicket.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Om det är vanligt med att båtar passerar sundet i 20 knop kan man också anta att makrillfiskaren var medveten om det och därför tog en medveten risk om han dörjade i sundet. Likaså kunde han med största sannolikhet snabbt ökat sin fart. Att han då kanske skulle förlorat sin utrustning är ingen ursäkt.
Eftersom vi inte vet det exakta förloppet är det tills vidare bara spekulationer. Men helt klart är att en långsamgående båt inte befrias från väjningsplikt och att en snabbgående båt inte har någon extra väjningsplikt.
Betr. skadan så är den inte på låringen. Låringen är per definition området från övergången akter/sida och en kort bit föröver. Nu spelar det igen roll, skadan var dock helt klart på SB-sidan.
Någon kunskap om hur stora skador det blir med 6 ton båt i 20 knop har jag inte. Men nog hade jag väntat mig mer.
Jag känner ingen överdriven glädje för stora, snabba motorbåtar men oavsett vad man tycker så gäller samma regler för alla. Det finns också en del, framförallt äldre, fritidsfiskare som beter sig illa och som tycker att alla andra ska ta hänsyn till dem.
Eftersom vi inte vet det exakta förloppet är det tills vidare bara spekulationer. Men helt klart är att en långsamgående båt inte befrias från väjningsplikt och att en snabbgående båt inte har någon extra väjningsplikt.
Betr. skadan så är den inte på låringen. Låringen är per definition området från övergången akter/sida och en kort bit föröver. Nu spelar det igen roll, skadan var dock helt klart på SB-sidan.
Någon kunskap om hur stora skador det blir med 6 ton båt i 20 knop har jag inte. Men nog hade jag väntat mig mer.
Jag känner ingen överdriven glädje för stora, snabba motorbåtar men oavsett vad man tycker så gäller samma regler för alla. Det finns också en del, framförallt äldre, fritidsfiskare som beter sig illa och som tycker att alla andra ska ta hänsyn till dem.
- mariatherese
- Diamantmedlem
Vi vet egentligen för lite om situationen för att kunna göra någon bedömning om det ena eller det andra. Båten kan faktiskt ha rammat jullen akter om tvärs, speciellt om man studerar formen på hålet. Stod det att jullen gick för motor i artikeln? Har den inomborare eller var finns isåfall motorn? Ursäkta min okunnighet om båttypen. 
- mariatherese
- Diamantmedlem
Låring trodde jag var en riktning inte en del av båten? Fel av mig. Låringsvis är en riktning.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Skorgenes: http://www.skorgenesyacht.com/
Verkar bygga större fritidsbåtar snarare än speedboats...
Ungefär som det stod i artikeln helt enkelt.
Låringen är en båts sida akter ut. Att ha något på låringen anger riktning i ungefär 45° från rätt akter över.mariatherese skrev:Låring trodde jag var en riktning inte en del av båten? Fel av mig. Låringsvis är en riktning.
Ibland när jag kör 5knop för motor med min lilla segelåt så funderar jag på hur jag ska kunna hinna undan på något sätt från någon som kommer i 25-30 knop och som inte upptäckt mig. Det spelar ju inte så stor roll vad jag gör oavsett om jag är väjningskylldig när minsta kursändring av den snabba båten gör det omöjligt för mig att hinna undan.
För att göra det enkelt för alla att förstå vilka båtar som åsyftades tillät jag mig använda ordet speedbåt förSneseglarn skrev:Skorgenes: http://www.skorgenesyacht.com/
den snabba båten (speed är engelska och betyder fart, hastighet) och fiskebåt för den fiskande båten.
Litet svårt att fatta kanske, särskilt för den som inte vill förstå.
Nej, det är det nog ingen som kan.Sneseglarn skrev:Jag är mycket imponerad av den som kan avgöra den påkörande båtens hastighet bara genom att titta på bilden...
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Ordvalet hade ju dessutom den bieffekten att den förstärkte känslan av vem som var ond eller god. Dessutom i den riktning som du verkar luta åt. Men det var kanske helt oavsiktligt?Brendan skrev:För att göra det enkelt för alla att förstå vilka båtar som åsyftades tillät jag mig använda ordet speedbåt för
den snabba båten (speed är engelska och betyder fart, hastighet) och fiskebåt för den fiskande båten.
Om det är vanligt med båtar som ligger och dörjar makrill i sundet kan man också anta att speedbåtens förare var medveten om det och därför tog en medveten risk om han körde 20 knop i sundet...bosseh skrev:Om det är vanligt att båtar passerar sundet i 20 knop kan man också anta att makrillfiskaren var medveten om det och därför tog en medveten risk om han dörjade i sundet.
Alla inblandade var enligt tidningsartiklarna från trakten.
Ordvalet hade bara ett enda syfte: att framhålla att den stora fritidsbåten kördes i hög hastighet. Och naturligtvis anser jag liksom nästan alla andra debattörer här att den höga hastigheten var något ont. Det var ju den höga hastigheten som ledde till så svåra konsekvenser. Är det någon som vet hur det har gått för makrillfiskaren? Lever han?Sneseglarn skrev:Ordvalet hade ju dessutom den bieffekten att den förstärkte känslan av vem som var ond eller god. Dessutom i den riktning som du verkar luta åt. Men det var kanske helt oavsiktligt?Brendan skrev:För att göra det enkelt för alla att förstå vilka båtar som åsyftades tillät jag mig använda ordet speedbåt för