Video kamera
Re: Video kamera
Den kan säkert hålla i tio dyk, det är det elfte jag är orolig för.
Det är lite intressant att det skiljer så mycket i pris mellan de olika. Jag paddlar en del och då vore det ju kanon att kunna ta med kameran utan att vara orolig för stänk och att man tappar den så bara av den anledningen är det bra med en påse.
Jag skulle kunna tänka mig, som ovan skriver, att kvaliten är beroende av gluggen i påsen. EWA-påsen hade, om inte jag missuppfattar, en anpassad glugg som man gängar på i de befintliga filtergängorna, då finns det ju potential att det blir bra, problemet är väl att alla objektiv har olika storlekar så man får köpa en påse till varje. Dessutom går det inte att skruva på ett filter på ett Fisheye och när skall man använda det om inte under vattnet? =)
Det är lite intressant att det skiljer så mycket i pris mellan de olika. Jag paddlar en del och då vore det ju kanon att kunna ta med kameran utan att vara orolig för stänk och att man tappar den så bara av den anledningen är det bra med en påse.
Jag skulle kunna tänka mig, som ovan skriver, att kvaliten är beroende av gluggen i påsen. EWA-påsen hade, om inte jag missuppfattar, en anpassad glugg som man gängar på i de befintliga filtergängorna, då finns det ju potential att det blir bra, problemet är väl att alla objektiv har olika storlekar så man får köpa en påse till varje. Dessutom går det inte att skruva på ett filter på ett Fisheye och när skall man använda det om inte under vattnet? =)
Inte konstigt. Väldig skilnad i uppbyggnad/kvalitet.Gaidin skrev:Det är lite intressant att det skiljer så mycket i pris mellan de olika.
BING -påsen som det refereras till har plastpåselins:

Ganska uppenbart att det blir skit av de bilderna (och hur får man av linsskyddet därnere :)
DiCAPac -påsen som jag sniffade upp oce även EWA har glaslins. Givetvis bättre resultat. Givetvis dyrare.

För egen del skulle jag inte riskera att bli sittande med en pappersvikt för 20.000 tack vare en påse. Bättre alternativ är högklassig Nikonos eller helt okidoki vattentät kompakt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Nej, HU! Inte dyka med Kinaskyddspåse á 20 dollar... Jag såg nog mer den riktigt billiga påsen som billigast utväg att kunna ha en SLR igång vid enstaka tillfällen när man "vet" att det kommer att bli vått i båten. Fotograferar man genom lätt repig vinyl lär väl en Holga och en tub akvariesilikon vara ett lika "konstnärligt" alternativ...Gaidin skrev:Den kan säkert hålla i tio dyk, det är det elfte jag är orolig för.
Då förstår jag att du tror mer på EWA-påsen, så även jag. Problemet med olika filtergängor löser du kanske (bibehålls vattentätheten?) med en sk "step-down-ring" - beror på var den skruvas?) - poängen är ett "för stort fönster" kan anpassas neråt, men inte tvärtom, gör också att överstora filter kan användas på alla objektiv. Jag har sådana för 77-62 och 62-52 - bra för försättslinser och "skumma filter" (som DSLSR-övergången gjort nästan obehövliga). Stangens bilder säger det mesta. Mellanprispåsen kanske är en kompromiss därvid ?
För riktigt trygga fotodyk gäller nog bara riktiga hus, men sådan fotografering har jag aldrig sysslat med. Baksida ett är ju priset, baksida två är att de blir låsta till ett bestämt kamerahus, behöver olika portar för olika optik, etc. Själv använder jag alltid en "rullbag" vid transporter av kameragrejor i eller på vatten, men de är ju inte genomskinliga så det stör.
Anders S
Jag tror (efter eftertanke) att det kan vara därför man valt att ha även "fönstret" i mjuk vinyl... ?stangen skrev: (och hur får man av linsskyddet därnere
Anders S
Jag vill inte undanhålla er detta, ännu mer fördelaktiga, erbjudande från allas vårt "E-bay". Samma som innan, men ett ännu lägre pris:
http://global.ebay.com/Blue_DSLR_SLR_Ca ... 95593/item
http://global.ebay.com/Blue_DSLR_SLR_Ca ... 95593/item
Anders S
Det spelar ingen roll hur billig den blir - med en bit plast framför linsen lär det fotografiska resultatet bli därefter. Varför inte en fryspåse?
Jag har redan givit svaret, men jag kan ta det igen: När kameran behöver vattenskydd och flytväst, så kan man använda en vanlig tät-säck att stoppa den i, en Pelican-case eller några andra varianter. Dessa lösningar förhindrar all form av fotografering. Om man för (nu runt 50-lappen) kan köpa en alternativ anordning där man KAN ta en bild (bara man tagit av linslocket) därför att den är genomskinlig så skulle det kunna vara intressant. Att bildkvaliteten på exklusiva objektiv inte förbättras av ytterligare mer eller mindre optiska element är väl bekant, men det spelar nog ingen större roll om det skvätter vatten och pärlar sig på en plastfolie, ett UV-filter eller direkt på frontlinsen. Nu handlar alternativen om 50, 800 och dryga 2000 kronor.Eilean skrev:Det spelar ingen roll hur billig den blir - med en bit plast framför linsen lär det fotografiska resultatet bli därefter. Varför inte en fryspåse?
PS: Jag har nu beställt tre sådana "påsar" för sammanlagt 100 riksdaler (99.45 SEK). Jag kommer (om jag får dem, alltid en fråga vid sådana här köp) att göra en noggrann jämförande studie av bildkvalitet med och utan påse och meddela resultaten när jag fått den.
Anders S
När det handlar om små pengar kan man gott testa. En bild med dålig kvalitet är bättre än ingen alls, brukar det heta. Mycket går att fixa i efterbearbetningen numer.
Personligen är jag mer betänksam över vattentäthet-kvalieten. Ingen rolig överraskning om påsen en dag visar sig otät....
Återigen: bättre val att köpa billig vattentät kompakt med filmfuntion. Bättre bild än påse och mindre risk för katastrof.
Personligen är jag mer betänksam över vattentäthet-kvalieten. Ingen rolig överraskning om påsen en dag visar sig otät....
Återigen: bättre val att köpa billig vattentät kompakt med filmfuntion. Bättre bild än påse och mindre risk för katastrof.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Som både foto- och kameranörd så har jag provat lite olika varianter.
Så klart åker systemkameran med ombord. Jag har en Canom 5 MkII så den filmar ganska bra också. Tyvärr kommer den inte ut så ofta som man vill om det är stökigt i sittbrunn eller dåligt väder. Och även om den är väderskyddad så skulle jag inte ta den under vattnet utan ett riktigt hus. But that's just me.
Därför ville jag ha en kompakt kamera som tålde både vatten och stötar. Det blev en Panasonic Lumix DMC-FT2 som har funkat mycket bra. Den finns alltid tillgänglig i sjöstället eller i sittbrunn och när man är på simtur. Och i vissa lägen är det viktigare att bara fånga motivet än att det skall vara perfekt.
Sedan har vi som sagt haft en GoPro-kamera som oftast sitter i häckstaget. Den har otrolig vidvinkel som ger sjyssta filmer från kappsegling och annat. Sedan gillar jag time-lapsefunktionaltiteten...
Tycärr blir det många prylar + laddare + sladdar + format.., men det är svårt att hitta en modell som passar alla behov.
Och det hade varit kul att höra dina erfarenheter av "påsarna".
Så klart åker systemkameran med ombord. Jag har en Canom 5 MkII så den filmar ganska bra också. Tyvärr kommer den inte ut så ofta som man vill om det är stökigt i sittbrunn eller dåligt väder. Och även om den är väderskyddad så skulle jag inte ta den under vattnet utan ett riktigt hus. But that's just me.
Därför ville jag ha en kompakt kamera som tålde både vatten och stötar. Det blev en Panasonic Lumix DMC-FT2 som har funkat mycket bra. Den finns alltid tillgänglig i sjöstället eller i sittbrunn och när man är på simtur. Och i vissa lägen är det viktigare att bara fånga motivet än att det skall vara perfekt.
Sedan har vi som sagt haft en GoPro-kamera som oftast sitter i häckstaget. Den har otrolig vidvinkel som ger sjyssta filmer från kappsegling och annat. Sedan gillar jag time-lapsefunktionaltiteten...
Tycärr blir det många prylar + laddare + sladdar + format.., men det är svårt att hitta en modell som passar alla behov.
Och det hade varit kul att höra dina erfarenheter av "påsarna".