Kulventil vs skjutventil

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Minne
Platinamedlem

Re: Kulventil vs skjutventil

Inlägg av Minne » fre 29 apr 2011, 20:30

Kulventiler är mycket känsliga för att frysa. För många år sedan hade vi i segelföreningen en sommarvattenledning (ett plaströr på marken) till bastun som hade kulventil. Ventilhuset eller kulan sprängdes så gott som varje år av det frusna vattnet. Då jag tog upp saken med den lokala rörfirman förklarade man problemet såhär:

- om en kulventil är helt vattenfylld då den stängs så blir det ett slutet utrymmen inne i kulan och ventilhuset som vid frysning spräcker ventilhuset.

- om kulventilen är under vattenytan och alltså efter användningen är helt vattenfylld och båten tas upp på land så förblir det slutna utrymmet mellan kulan och ventilhuset vattenfyllt och ventilhuset spricker då ventilen fryser.

De rekommenderade att alla kulventiler på land (både båtar och vattenledningar som skall dräneras) skall lämnas i halvöppet läge (45°öppna) på vintern. Då rinner vattnet ut både ur själva kulan och ut från utrymmet mellan kulan och ventilhuset. Men det passar ju inte för båtar som ligger i sjön förstås.

Efter att jag fått detta råd har jag aldrig mera haft problem med spruckna kulventiler varken i båten på land (uteförvaring) eller i bastuvattenledningar eller dyl.

Men som det framgår av det ovan sagda så kan jag inte rekommendera någon kulventil i en båt som ligger i vattnet där ventilen har stor risk för att frysa och spräckas sönder.

Men det finns liknande frysrisker även för andra ventiltyper.

Det att det inte sker mera haverier med vintersjunkna båtar då de ligger i vattnet förvånar mig verkligen. Förmodligen så fryser av någon anledning inte alla båtars ventiler då de ligger i sjön över vintern.

Minne

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 29 apr 2011, 20:55

Minne skrev:Kulventiler är mycket känsliga för att frysa. För många år sedan hade vi i segelföreningen en sommarvattenledning (ett plaströr på marken) till bastun som hade kulventil. Ventilhuset eller kulan sprängdes så gott som varje år av det frusna vattnet. Då jag tog upp saken med den lokala rörfirman förklarade man problemet såhär:

- om en kulventil är helt vattenfylld då den stängs så blir det ett slutet utrymmen inne i kulan och ventilhuset som vid frysning spräcker ventilhuset.

- om kulventilen är under vattenytan och alltså efter användningen är helt vattenfylld och båten tas upp på land så förblir det slutna utrymmet mellan kulan och ventilhuset vattenfyllt och ventilhuset spricker då ventilen fryser.

De rekommenderade att alla kulventiler på land (både båtar och vattenledningar som skall dräneras) skall lämnas i halvöppet läge (45°öppna) på vintern. Då rinner vattnet ut både ur själva kulan och ut från utrymmet mellan kulan och ventilhuset. Men det passar ju inte för båtar som ligger i sjön förstås.

Efter att jag fått detta råd har jag aldrig mera haft problem med spruckna kulventiler varken i båten på land (uteförvaring) eller i bastuvattenledningar eller dyl.

Men som det framgår av det ovan sagda så kan jag inte rekommendera någon kulventil i en båt som ligger i vattnet där ventilen har stor risk för att frysa och spräckas sönder.

Men det finns liknande frysrisker även för andra ventiltyper.

Det att det inte sker mera haverier med vintersjunkna båtar då de ligger i vattnet förvånar mig verkligen. Förmodligen så fryser av någon anledning inte alla båtars ventiler då de ligger i sjön över vintern.

Minne
Det vet "alla" vinterliggare att kulventiler behöver skärskild tillsyn.
Om du läst mitt och Bosse´s inlägg tidigare om kulventiler angående dränering, så är det inga problem om man vet vad man gör.
Man kan "blåsa" ur vattnet i en kulventil samtidigt som man stänger den eller fylla den med glykolblandning.
Har "raka" kulventiler till toan, som är stängda vintertid i sjön, fyllda med glykolblandning.
Till motorn har jag en "3-vägs" med t-kula. I stängt läge dräneras kulan, ingen risk för sönderfrysning.
I dränläge är det lätt att koppla på en spolslang för att enkelt spola ur sjövattensidan. Se
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 39&start=0
Min kompis, som är vinterliggare de senaste 20 åren, stänger inga bottenventiler, Frysningen börjar "inirfrån" och pressar ut vattnet till sjön, när kranen fryser kan vattnet expandera utåt, ingen sönderfrysning.
Jag vill ha alla öppningar ut stängda året runt, om jag inte är ombord.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 30 apr 2011, 08:12

Minne skrev:Det att det inte sker mera haverier med vintersjunkna båtar då de ligger i vattnet förvånar mig verkligen. Förmodligen så fryser av någon anledning inte alla båtars ventiler då de ligger i sjön över vintern.
Det beror på att alla kulventiler inte är lika. Jag citerar mig själv från en tidigare tråd: ( http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... e19#p75854 )
Jag tror inte att det inträffar ofta. Men det kan inträffa, och om man upptäcker det efter en bärgning är det ju onödigt.

Hålrummet är en följd av konstruktionen och den är normalt inte dränerad. Det sitter en packning på medbringarens axel just för att hindra inläckage (att kulventilen läcker via axeln in i båten). Sedan kan kulventilerna vara litet olika konstruerade, men en normal "billig" båtventil (det är ingen kritisk ventillämpning, höga tryck eller svårtätat media eller så) kan vara tämligen enkel. Man kan inte se på ventilen om den har ett större, mindre eller inget hålrum mellan tätningarna utan att dela den.

Här är en länk; kolla näst översta kulventilen och vad leverantören säger: http://se.grene.com/shop/action/categor ... 11_8700001
Det handlar alltså inte bara om att det står vatten i kulan då den stängs, utan att det står vatten i själva ventilhuset då ventilen står öppen. På land är detta trivialt, då dräneras det här utrymmet då man motionerar ventilen på land och ställer den halvöppen. I sjön bör man man "glykola" en sådan ventil. Alla ventiler är dock inte lika.
Anders S

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » lör 30 apr 2011, 08:54

M: Tack för infon om zinken.
Du är bättre påläst än vad jag är. Köpt genomföringar o kulventiler mässing från Biltema själv som ska installeras i år. Vad jag förstår så ska de ha samma kvalitet som övriga märken. Vad är Din uppfattning? Båten ska lyftas varje vinter och ventilerna tömmas, motioneras och lämnas i halvöppet läge.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 30 apr 2011, 10:17

jansan skrev:M: Tack för infon om zinken.
Du är bättre påläst än vad jag är. Köpt genomföringar o kulventiler mässing från Biltema själv som ska installeras i år. Vad jag förstår så ska de ha samma kvalitet som övriga märken. Vad är Din uppfattning? Båten ska lyftas varje vinter och ventilerna tömmas, motioneras och lämnas i halvöppet läge.
Ska man vara petig så är det bara genomföringarna som säjs vara avzinkningsfria, inte kulventilerna. Men det är samma förhållande hos Hjertmans, deras kulventiler verkar dock bara av en annan modell (ev. lite mer gedigen). Erlandsons Brygga pratar inte om avzinkningsfrihet överhuvudtaget.
Eftersom Hjertman, Erlandson och Watski har butiker inom 10 min med bil från där jag bor och närmaste Biltema ligger på andra sidan stan, flera mil bort, så blir det Hjertmans jag handlar på för det mesta, Erlandson ibland, sällan eller aldrig Watski... Hade jag haft Biltema runt hörnet hade jag nog försökt bilda mig en alldeles egen uppfattning om kvaliten på deras varor... men det är inte aktuellt att handla där en då just nu.

:o
/T

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » lör 30 apr 2011, 11:59

Bor själv i Sundsvall. Har Biltema 5 km från mitt hem, Hjertman ca 3 km.
Upplever alla delar jag kollat på som betydligt billigare hos Biltema med ett undantag:
Skruv, brickor, brickor etc i Syrafast 316 (SS2343) är betydligt billigare hos Hjertmans!
Varning: Var inne på Bauhaus och skulle handla slangklämmor. De visade mig och sa det var för marint bruk. Köpte, åkte hem och kollade med glasögonen på. Var 304-kvalitet dvs rostfritt men inte syrafast. Lämnade tillbaka och fick pengar tillbaka.
INFO:
Rostfritt i 304 är samma som används i bl.a diskbänkar och är inte syrafast.
304 motsvarar 2333.
För syrafast så ska det vara 316 (SS-2343) eller 316L (SS-2348).
SS står för "Svensk Standard"

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 30 apr 2011, 14:01

Ett litet hål är ett effektivt sätt att motverka risken för frostsprängningar (om man nu inte vill ha en trevägsventil)
Det finns kul-, kik-, och skjutventiler med dräneringshål! Skjutventilerna brukar ha en gängad plugg som ska tas bort ibland för att dränera skit i ventilhuset.
I kulventiler används ibland integralsäten ("fyllkroppar") för att fylla ut utrymmet runt kulan.
Dessa förhindrar att mediat blir stående mellan kula och ventilhus.
Ibland kan man borra ett litet hål för att eventuellt dränera ut media som blir stående bakom kulan på exempelvis en kulventil.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 30 apr 2011, 15:55

jansan skrev:Bor själv i Sundsvall. Har Biltema 5 km från mitt hem, Hjertman ca 3 km.
Upplever alla delar jag kollat på som betydligt billigare hos Biltema med ett undantag:
Skruv, brickor, brickor etc i Syrafast 316 (SS2343) är betydligt billigare hos Hjertmans!
Varning: Var inne på Bauhaus och skulle handla slangklämmor. De visade mig och sa det var för marint bruk. Köpte, åkte hem och kollade med glasögonen på. Var 304-kvalitet dvs rostfritt men inte syrafast. Lämnade tillbaka och fick pengar tillbaka.
INFO:
Rostfritt i 304 är samma som används i bl.a diskbänkar och är inte syrafast.
304 motsvarar 2333.
För syrafast så ska det vara 316 (SS-2343) eller 316L (SS-2348).
SS står för "Svensk Standard"
Alldeles riktigt. I en del sammanhang används också beteckningen A2 (304) och A4 (316), och följaktligen väljer man A4 till båten (Affären-Vars-Namn-Inte-Får-Nämnas har en del rostfritt med beteckningen A2 och A4.

Och så T:s anledning till att passa sig för rostfria genomföringar: Rostfritt kräver syre för att fungera som "rostfritt". I flänsen till skrovet kan det bli stagnerat saltvatten utan syre, mycket obra för rostfritt, relativt bekymmersfritt för god mässing eller god brons. OM man nu väljer rostfria genomföringar måste man därför se till att det är alldeles tätt vid flänsen. Man blandar heller inte metaller ostraffat, utan håller gulmetall mot gulmetall, rostfritt mot rostfritt.
Anders S

Skriv svar