Plastbalken fick jag ett gott öga till.stangen skrev:Hello,
Går ju storskotsskena -planer själv... Har fördenskull samlat ihop bilder på andra NF som jag nu lade upp på NF -gruppens sida på fejsboken.
Kika där för inspiration och idéer: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 220&type=1
Bilder på arrangemang för skotskena önskas!
Re: Bilder på arrangemang för skotskena önskas!
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Vad är Facebook?Har fördenskull samlat ihop bilder på andra NF som jag nu lade upp på NF -gruppens sida på fejsboken
Heh.. du har ju tom min båt där...
Så: I höst tar jag loss hela balken och skruvar loss skenan. Lackar balken. Monterar isär vagnen. Monterar två extra fästöglor för tamp uppe bredvid skotfästet. Monterar en RF-platta under trissorna, där det finns två cleat som tar tampen ca 45grader bb/sb från mittlinjen. I båda ändorna av skenan sätter jag två små block. Då får jag en utväxling on 1:3? mot 1:2 som jag har nu.
Tänkte använda block liknande detta
/Anders G
Jag ska också bygga om skotskenan så jag undrar hur din ombyggnad blev.
Lite bilder och info om vilka prylar du köpte tror jag skulle hjälpa mycket.
Mackey
Lite bilder och info om vilka prylar du köpte tror jag skulle hjälpa mycket.
Mackey
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Del blidde inget detta år, annat kom mellan. Svor dock varje gång jag villa justera skotvagnen.
/Anders G
Börja med att byta till en tunnare lina så har du vunnit mycket för en liten arbetsinsats och peng.
Alla borde ha skägg
Ursäkta om jag lånar tråden lite. På min märkliga båt fick herrar Bergström & Ridder för sig att placera justeringen längst akter ut på akterdecket, och på samma vis som ex Laserjollarna har, dvs med endast linor och ingen skena. Nu vill jag montera skena men det kommer innebära att draget från bommen kommer ske i ganska skarp vinkel framifrån. Alternativet är ju att montera skotskena på liknande sätt dom självslående fockskena dvs lite lutande, men det är inte helt lätt. Hur stor risk tror ni det är att vagnen skär fast om draget är snett? Är olika vagnar olika känsliga så någon kan passa bättre?
Förlåt för kapningen och mycket text.
Förlåt för kapningen och mycket text.
Om du monterar som jag tror du menar - böjer du inte masten när du tar hem då..?
Alla borde ha skägg
Nej. Draget sker från bomnocken snett bakåt. Nu justeras skotpunkten med linor och block som en Laserjolle.