En fullkomligt vidrig företeelse helt i klass med myggor och getingar. Eller förresten, myggor och getingar har ett berättigande i näringskedjan, men fasiken inte busåkande ungar i jollar. I hamnar störande, i naturvikar bannlyst. Oftast initerat av oengagerade föräldrar och förslappade barn som standardlösning på tidsfördriv utan tanke på hänsyn till andra.Martin Fredin skrev: busa runt med ungarna och ha kul eller behövs en större motor.
Ge mig gärna era synpunkter
Släpjolle
Re: Släpjolle
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Har en Zodiac 2,6 m med uppblåsbar köl. Den planar och går bra med 6hk och ca 120 kg last (vuxen + 2 barn) Men två vuxna ca 150 kg planar den inte. Ensam vuxen med 6 hk blir en väldig fart så kan tro att det skulle gå fort med 4hk och en 10-12 åring ombord. Och fort måste det gå om man ska hinna undan alla surgubbars kommentarer och vattenhinkar de slänger efter busåkaren
Men numera har vi bara elsnurra och det passar såklart bra i alla hamnar och alla, till och med puckon. Med bensinmotor får man se till att den som kör båten har något innanför pannbenet och om det är ens egna barn ska det väl inte vara några problem eftersom de torde uppfostrats av en seglare? Det är ju knappast motorn i sig som är störande, det är ju användaren av den som avgör om det blir ett obehag för båtgrannar eller ej. Men 6hk utombordare är inte så kul att släpa på när man är ute och seglar, då gillar i alla fall jag batteri och elmotor bättre.
Ang. gummijolle kontra hård båt tycker jag främste det är en fråga om bärighet och stabilitet där gummi är vida överlägset en hård jolle i samma storlek och vikt.
En mellanvariant är Porta Bote ett bra alternativ, ful som stryk men förvånansvärt stabil och praktisk. Går lätt att vika ihop och förvara utmed mantågen om man vill det.
Men numera har vi bara elsnurra och det passar såklart bra i alla hamnar och alla, till och med puckon. Med bensinmotor får man se till att den som kör båten har något innanför pannbenet och om det är ens egna barn ska det väl inte vara några problem eftersom de torde uppfostrats av en seglare? Det är ju knappast motorn i sig som är störande, det är ju användaren av den som avgör om det blir ett obehag för båtgrannar eller ej. Men 6hk utombordare är inte så kul att släpa på när man är ute och seglar, då gillar i alla fall jag batteri och elmotor bättre.
Ang. gummijolle kontra hård båt tycker jag främste det är en fråga om bärighet och stabilitet där gummi är vida överlägset en hård jolle i samma storlek och vikt.
En mellanvariant är Porta Bote ett bra alternativ, ful som stryk men förvånansvärt stabil och praktisk. Går lätt att vika ihop och förvara utmed mantågen om man vill det.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Ytterligare en av gummibåtens styrkor måste väl ändå vara att den inte riskerar att ge förargliga skador på den egna eller grannens båt. Hur väl ungarna vill kan det ju hända att båten råkar stöta till skrovsidan och då är det knappast en nackdel att det in princip är omöjligt att skador uppstår. Men alla båtar har sina styrkor och svagheter och alla båtar är kompromisser.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
När det gäller bärighet är gummibåten överlägsen.
Initialstabiliteten för gummibåten är mycket god, men fellastad och med lite sjö kan den slå runt snabbt och utan förvarning.
Gummibåten är också "snäll" mot andra båtar, om man nu inte har en"kladdig, skitig avbärarlist"
Men det är polytenjollarna också, och, övriga också, om de förses med tross eller lämplig avbärarlist.
Initialstabiliteten för gummibåten är mycket god, men fellastad och med lite sjö kan den slå runt snabbt och utan förvarning.
Gummibåten är också "snäll" mot andra båtar, om man nu inte har en"kladdig, skitig avbärarlist"
Men det är polytenjollarna också, och, övriga också, om de förses med tross eller lämplig avbärarlist.
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Tack för de konstruktiva förslag jag fått.
Lite kul att läsa hur tråden ballar ur .
När jag skriver busa innebär inte det automatiskt fullgas körning i naturhamnar fullt med båtar som vissa förutsatt.
Sedan finns det faktiskt en praktisk anledning för barnen att lära sig hantera en båt och så småningom en mindre motor det ger både sjöerfarenhet samt teknik intresse .
Men naturligtvis så kan man ju leta fram det negativa i allt som verkar vara det viktigaste på detta forum .
När jag skriver busa innebär inte det automatiskt fullgas körning i naturhamnar fullt med båtar som vissa förutsatt.
Sedan finns det faktiskt en praktisk anledning för barnen att lära sig hantera en båt och så småningom en mindre motor det ger både sjöerfarenhet samt teknik intresse .
Men naturligtvis så kan man ju leta fram det negativa i allt som verkar vara det viktigaste på detta forum .
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011
Du måtte väl förstå att du blir jordens moboffer bland seglare så fort du skriver att du vill ha en gummijolle med en tillräckligt stor motor för att kunna busa med. Du frågade ju till och med om lekfaktorn skulle gå upp med en större motor... Alla kunde då förutse trådens utveckling!Martin Fredin skrev:Tack för de konstruktiva förslag jag fått.
Du får helt enkelt ta det onda med det goda. Är du en hyvens seglarkompis och en god förälder skall du ju inte ta åt dig, då blir du ju inte den där "oansvarige som mutar barnen med bensin för att de skall lämna mor och far en lugn stund". Såna finns, det vet du. Sedan är en bra jolle med en redig motor inte något fel eller ont, man kanske vill åka för att handla glass eller åka till en annan ö för att promenera. Men kör bara inte runt, runt runt min ankrade båt - för det är inte kul (för mig).
Anekdot: Vid Tullboden (Bohuslän) finns en fin ankarvik och naturhamn. Där finns också en vattensportklubb, med wakeboard, vattenskidor och windsurfing på agendan. Det kan vara en smula tjötigt att ligga där, i synnerhet när wakeboardarna är igång. Men den som har ögonen med sig (stor skylt och monsterdragbåtar vid bryggan) blir ju inte direkt överraskad. Numera är viken fylld av ankarliggare och aktiviteterna sker på öppnare vatten strax intill.
Anders S