Då blir det kallskuret & torrskaffningPeter_K skrev:100% vatten i spritköket ger ännu mindre sot!Perra skrev:Vill man ha sotfritt så är det 10% som gäller.
Går ju att överleva på, men ger ju inte många kulinariska upplevelser
Då blir det kallskuret & torrskaffningPeter_K skrev:100% vatten i spritköket ger ännu mindre sot!Perra skrev:Vill man ha sotfritt så är det 10% som gäller.
Energivärdet du angivit är väl för ren T-röd? Vad blir skillnaden om den blandas ut med 10% vatten, för att inte sota så mycket.bosseh skrev:Förutom att metanol är giftigt så innehåller det förtvivlat lite energi. Endast ca 42% jämfört med gasol och 47% jämfört med fotogen.
Motsvarande för T-röd är: 54 resp 68%.
Vad hette nya båten? M/S Antrop, eller...Segelbo skrev:Tack för alla kloka tankar och synpunkter. Blir till att fundera. Har aldrig haft spritkök tidigare. Får testa i sommar och se om det är någe bra. Sämre energiinnehåll är det ju i sprit jämfört med fotogen och gasol.
Inte lätt att veta vad man ska har för spis.
Vad jag förstår, så är det inte ovanligt med olyckor med fotogenkök - i form av uppflammande låga när folk fyller fotogen i en het spis. Eller slarvar med förvärming. Brännskador lär vara vanliga med spritkök, eftersom lågan syns så dåligt. Gasol är explosivt och om inte anläggningen är i bra skick kan hela båten (och alla grannbåtarna) flyga i luften... Dieselspisar är hemskt dyra och det blir skitvarmt omkring dem.
Jag gillar att förenkla livet. Ett sätt är ju att bara ha ett bränsle ombord - diesel...
Fast inte till vilket pris som helst...
Kanske man skulle bli vegetarian och knapra på salladsblad hela semestern... Och mackor... Kanske smyga iland med grillen och fixa en saftig köttbit framåt aftonen.
Fast jag läste i bladet härom dagen att man får cancer på alla möjliga ställen i kroppen av rött kött.
Så man får väl grilla kyckling eller lax då...
Fast kycklingstackarna har ett jävla skitliv innan nån slår ihjäl dom och skär dom i stycken så att vi kan käka upp musklerna deras...
Och laxarna... dom matas med fiskmjöl som produceras av fisk som EU-fiskare tömmer havet utanför Afrikas fattiga länder på. Så att de stackars fiskarna som i generationer livnärt sig på ett ekologiskt hållbart kustfiske blir utan arbete och måste omskola sig till pirater. Som vi sedan skickar NATO-fregatter efter och skjuter ihjäl.
Så att vi kan fortsätta sno deras fisk och mata våra feta laxar med. Som vi kan grilla.
Fy fan - jag blir nog vegetarian i alla fall och slänger ut spisen...
Oj, felskrivning!
Om origonolen sticker i ögonen beror det väl knappast på att den är etanolbaserad? Det är ju den 99,6-%iga också och den sticker *inte* i ögonen.
He, he!Segelbo skrev:Tack för alla kloka tankar och synpunkter. Blir till att fundera. Har aldrig haft spritkök tidigare. Får testa i sommar och se om det är någe bra. Sämre energiinnehåll är det ju i sprit jämfört med fotogen och gasol.
Inte lätt att veta vad man ska har för spis.
Vad jag förstår, så är det inte ovanligt med olyckor med fotogenkök - i form av uppflammande låga när folk fyller fotogen i en het spis. Eller slarvar med förvärming. Brännskador lär vara vanliga med spritkök, eftersom lågan syns så dåligt. Gasol är explosivt och om inte anläggningen är i bra skick kan hela båten (och alla grannbåtarna) flyga i luften... Dieselspisar är hemskt dyra och det blir skitvarmt omkring dem.
Jag gillar att förenkla livet. Ett sätt är ju att bara ha ett bränsle ombord - diesel...
Fast inte till vilket pris som helst...
Kanske man skulle bli vegetarian och knapra på salladsblad hela semestern... Och mackor... Kanske smyga iland med grillen och fixa en saftig köttbit framåt aftonen.
Fast jag läste i bladet härom dagen att man får cancer på alla möjliga ställen i kroppen av rött kött.
Så man får väl grilla kyckling eller lax då...
Fast kycklingstackarna har ett jävla skitliv innan nån slår ihjäl dom och skär dom i stycken så att vi kan käka upp musklerna deras...
Och laxarna... dom matas med fiskmjöl som produceras av fisk som EU-fiskare tömmer havet utanför Afrikas fattiga länder på. Så att de stackars fiskarna som i generationer livnärt sig på ett ekologiskt hållbart kustfiske blir utan arbete och måste omskola sig till pirater. Som vi sedan skickar NATO-fregatter efter och skjuter ihjäl.
Så att vi kan fortsätta sno deras fisk och mata våra feta laxar med. Som vi kan grilla.
Fy fan - jag blir nog vegetarian i alla fall och slänger ut spisen...
Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det inte ska sota. Fan tro´t.Anders S skrev: Upp med hakan nu, och kör med sprit en sommar. Vuxna karln, skall väl kunna hålla såpass i huvet att inte bränna tassarna på köket! Men rådet om en spritflaska med en hällpip är inte dumt. Det minns jag från ett Origokök med två minor som brännare - de ser väl likadana ut nu för tiden. Själv hade jag utan tvekan satt in gasol - det tycker jag är bra. Men det är mycket pyssel med installationen om den skall bli bra.
Du har så rätt. Varje genomfört projekt minskar möjligheten till tidsfördriv under de mörka vintermånaderna.Segelbo skrev:Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det ska sota. Fan tro´t.Anders S skrev: Upp med hakan nu, och kör med sprit en sommar. Vuxna karln, skall väl kunna hålla såpass i huvet att inte bränna tassarna på köket! Men rådet om en spritflaska med en hällpip är inte dumt. Det minns jag från ett Origokök med två minor som brännare - de ser väl likadana ut nu för tiden. Själv hade jag utan tvekan satt in gasol - det tycker jag är bra. Men det är mycket pyssel med installationen om den skall bli bra.
Annars har jag fått tips på små fina gasolkök med två plattor utan ugn. Det är ju litet ont om köksskåp i Monsunen, så man vill inte offra ett bra förvaringsutrymme för att kunna knöka in en hel spis med ugn.
Vi får se hur det blir. Det är kul att gå och fundera och fnula på olika små projekt.
Man skall inte förhasta sig...
Värmer du bara lite bröd så går det bra på ett spritkök med. Jag köpte ett stort pc-fläktgaller, böjde montageöglorna till ben och lade i botten på en kastrull. Bröden på gallret och så på lågan på medium-lågt ungefär, funkar fint. Nybakat bröd direkt på spisen. Man får ju passa det och vända bröden någon gång men det kan det väl vara värt.Segelbo skrev: Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det ska sota. Fan tro´t.
Annars har jag fått tips på små fina gasolkök med två plattor utan ugn. Det är ju litet ont om köksskåp i Monsunen, så man vill inte offra ett bra förvaringsutrymme för att kunna knöka in en hel spis med ugn.
Vi får se hur det blir. Det är kul att gå och fundera och fnula på olika små projekt.
Smart! Det skall jag prova.SWE54 skrev:Värmer du bara lite bröd så går det bra på ett spritkök med. Jag köpte ett stort pc-fläktgaller, böjde montageöglorna till ben och lade i botten på en kastrull. Bröden på gallret och så på lågan på medium-lågt ungefär, funkar fint. Nybakat bröd direkt på spisen. Man får ju passa det och vända bröden någon gång men det kan det väl vara värt.Segelbo skrev: Jaja, jag skall prova Origo-köket. Det blir nog bra. Tror jag. Vi brukar inte hänge oss åt storkok när vi är på sjön. Och ugnen har vi väl använt någon enstaka gång att värma förbakade frallor i, så den kommer jag inte att sakna. Har en dunk rödsprit stående. så jag provar nog det. Står på att det inte ska sota. Fan tro´t.