jappelino skrev:Anders S skrev:jappelino skrev:Två saker som inte har tagits upp :
1. Barn och ungdomar kan ha mycket roligt med en båt med elektrisk motor.
2. Resten av viken uppskattar detta drivsätt ruskigt mycket.
Här vill jag komma med en dryg och elak kommentar:
En elektrisk snurremotor av den vanligaste typen kan en frisk och kry människa lika gärna ersätta med ett par åror. Det gillar resten av viken, det också.
Jag har bara kommit en bit på mitt "rigga gummijollen med Optirigg"-projekt, men snart så...
Din kommentar är väl ungefär som du själv beskrev den, jag tror inte du har provat att ro en liten lättstuvad gummibåt med tre vuxna och ett barn en längre sträcka för att nå bastun på Björkskär.
Det finns helt enkelt inte plats för det.
Rätt många gummibåtar är ganska svåra att ro.
Jag skall väl kvalificera min elakhet litet: Jag håller med om att en lågpris gummibåt i 2.3-metersklassen är i minsta laget för tre vuxna och ett barn om man skall ro den och att lågprisdingarna skulle råka ha en åra och årtull som fungerar är inte så säkert. Jag avstår från att ha en åsikt om att fylla jollen med så mycket personal att man inte
kan ro den. Det
kan man förstås, även i ditt fall.
Frågan kan ju också få vara vad man vinner jämfört med ett par åror, även om man jämför med en mycket simpel bensinare (som jag har) ?
En billig elsnurra kostar 1500 spänn på Biltema. Den tömmer ett 70A batteri (om det är fulladdat) på två timmar (då är det t-o-m-t; vi vet vad det innebär för livslängden). Till en sådan köper man därför ett litet bättre batteri för 1500 spänn. Ett slutet fritidsbatteri som tål tömning (i alla bemärkelser!) bättre kan ju vara rimligt i botten på jollen... Motor och batteri väger tillsammans runt 32-35 kg, varav batteriet 25 kg. Paketet är alltså inte direkt lättare än en rätt vanlig utombordare. Sedan kör man tyst och fint i 3 knop eller så - där har vi inga problem. Frågan om laddning är också något man bör tänka på: laddar vi i båten, så krävs det att vi har ett överskott, antingen från solen eller dieseltanken eller mer ovanligt, en vindsnurra. Att skicka in 30-35A (en timmes körning med full last) tar ju en timme med motorn eller en dag med en solpanel. (Här kan man argumentera för att skillnaden kanske inte är så stor, om man har en bensindriven 2-hästare, som är rätt tyst, lätt och driftekonomisk,men ingen prestandabjässe, den heller). Jag har barnasinne nog för att förstå att det är SKITKUL att (få) vara 11 år och busköra med gummijolle. Men det är ju inte möjligt med en seg motor, vare sig el eller bensin.
Sedan bygger jag mitt påstående om rodd på hyfsad empiri: Jag har alltså haft jolle till båten "alltid" och det är påfallande ofta som arbetet med att sätta på motor känts större än att ro en kortare bit. Olika jollar har varit olika bra. En förfärlig sort var en lågprismodell, gul och blå, som var helt platt i botten och med ett litet rudimentärt fördäck - såldes på Watski på sent 70-tal/tidigt 80-tal. Helt undermålig, på alla sätt, med spontanläckage och solförruttnelse i ytskiktet. Den förde oss (med tillfällig avsmak för allt med luft i) till en Pioner 8, som var klart roddbar (över 15 år då den såldes med gamla båten), över till en beg Duaeal med V-botten och trädurk som jag körde sönder alldeles själv, oreparabelt, till en Honvawe med markerad V-botten.
Med en litet större (längre) gummibåt än den vanliga 2.3-meters, med anständiga åror och med en tydlig V-botten kan man ro rätt bra.