Utvärdering gummibåtsköp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Utvärdering gummibåtsköp

Inlägg av Anders S » mån 06 feb 2012, 21:25

HR312 skrev: Nu är du väl lite hård och generalisrerande, Anders S. Jag vill påstå att det finns 10-12 åringar som är klart lämpade att handskas med jollar som går 18-20 knop. Det är en fråga om vilken mognad barnet ifråga har. Och båtvana i stort. Och nästan alla moderna utombordare är utrustade med dödmansgrepp
Tycker du? Om junior flippar gummibåten baklänges är det väl rätt självmarkerande? Beror det på att gummibåten är dålig? Tja, de här korta, platta båtarna är litet lömska - så är det. Jag ogillar ju att släpa dem av i princip det skälet.

PS: Du kan ha rätt. Man kan säga så här: Man kan antagligen köpa en gummibåt med olämplig skrovform, som gör det lättare att flippa. Men det går inte att köpa en lätt, kort gummibåt med stark motor (planande) som inte kan råka ut för det.
Anders S

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » mån 06 feb 2012, 21:49

HR312 skrev: Nu är du väl lite hård och generalisrerande, Anders S. Jag vill påstå att det finns 10-12 åringar som är klart lämpade att handskas med jollar som går 18-20 knop. Det är en fråga om vilken mognad barnet ifråga har. Och båtvana i stort. Och nästan alla moderna utombordare är utrustade med dödmansgrepp.
Jag vill påstå att 20-knopsdingar inte är särskilt lämpade till någon semesterseglare, ung eller gammal, i svenska vatten.
Till vad nytta och vilken funktion fyller de?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 feb 2012, 07:13

Archibald skrev:
HR312 skrev: Nu är du väl lite hård och generalisrerande, Anders S. Jag vill påstå att det finns 10-12 åringar som är klart lämpade att handskas med jollar som går 18-20 knop. Det är en fråga om vilken mognad barnet ifråga har. Och båtvana i stort. Och nästan alla moderna utombordare är utrustade med dödmansgrepp.
Jag vill påstå att 20-knopsdingar inte är särskilt lämpade till någon semesterseglare, ung eller gammal, i svenska vatten.
Nyttoaspekten har berörts redan tror jag. Ligger man för ankar eller i naturhamn, så kan man sköta proviantering och andra legitima ärenden utan att belasta hamnar med stort besökstryck i onödan. Så nyttoaspekten finns. Sedan är det nog mest en fråga om rekreation och nöje, men det är väl i så fall lika kopplat till frågor om varför det får finnas snabba motorbåtar över huvud taget? Det krävs ju inte heller så stora resurser för att göra gummibåtar snabba (i vår snabb-bemärkelse är snabbt ganska relativt), även 20 knop är långsammare än en normal moped. Frågan är väl också vilka uppblåsbara jollar som gör 20 knop,men 15 knop är väl också bra?
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 07 feb 2012, 09:12

Archibald skrev:
Då kan man lika gärna fråga sig "vilken nytta har segling ?" över huvud taget, fast då
avviker vi från ämnet ...

Klokheten att ge 10-12 åringar en motor överhuvid taget kan diskuteras. Att därutöver
förse dem med en kombination som riskerar andras liv och egendom gör det knappast
bättre.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 feb 2012, 09:39

peterh skrev: Klokheten att ge 10-12 åringar en motor överhuvid taget kan diskuteras. Att därutöver
förse dem med en kombination som riskerar andras liv och egendom gör det knappast
bättre.
Det man då kan tycka är att en stor, flytande jättefender är möjligen den motorbåt som i såfall minimerar riskerna för andras liv och egendom.

Huruvida man skall få tillgång till motordrivna leksaker då man är 7, 9, 12 eller 15 tror jag är en fråga vi får låta föräldrarna lösa. Men händer det olyckor när barn kör motorbåt, så är det OCKSÅ föräldrarnas ansvar, inte gummibåtsfabrikantens eller motortillverkarens. Vill vi ha en åldersgräns för snabba båtar? Spontant låter det vettigt, men inte utan att noggrant överväga vad som är snabbt och vad som är lagom gammalt i så fall.

Eget föräldraansvar är också en möjlighet att säga nej, inte bara ja.
Anders S

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » tis 07 feb 2012, 19:55

Två saker som inte har tagits upp :

1. Barn och ungdomar kan ha mycket roligt med en båt med elektrisk motor.

2. Resten av viken uppskattar detta drivsätt ruskigt mycket.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 feb 2012, 20:33

jappelino skrev:Två saker som inte har tagits upp :

Här vill jag komma med en dryg och elak kommentar:
En elektrisk snurremotor av den vanligaste typen kan en frisk och kry människa lika gärna ersätta med ett par åror. Det gillar resten av viken, det också.
Jag har bara kommit en bit på mitt "rigga gummijollen med Optirigg"-projekt, men snart så...
Anders S

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » tis 07 feb 2012, 22:08

Anders S skrev:

En elektrisk snurremotor av den vanligaste typen kan en frisk och kry människa lika gärna ersätta med ett par åror. Det gillar resten av viken, det också.
Jag har bara kommit en bit på mitt "rigga gummijollen med Optirigg"-projekt, men snart så...
Din kommentar är väl ungefär som du själv beskrev den, jag tror inte du har provat att ro en liten lättstuvad gummibåt med tre vuxna och ett barn en längre sträcka för att nå bastun på Björkskär.
Det finns helt enkelt inte plats för det.
Rätt många gummibåtar är ganska svåra att ro.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 08 feb 2012, 08:06

Sant, sant. Tyvärr har elutombordare nästan aldrig dödmansgrepp så trillar man ur ligger man illa till.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 feb 2012, 09:51

jappelino skrev:
Anders S skrev:

Din kommentar är väl ungefär som du själv beskrev den, jag tror inte du har provat att ro en liten lättstuvad gummibåt med tre vuxna och ett barn en längre sträcka för att nå bastun på Björkskär.
Det finns helt enkelt inte plats för det.
Rätt många gummibåtar är ganska svåra att ro.
Jag skall väl kvalificera min elakhet litet: Jag håller med om att en lågpris gummibåt i 2.3-metersklassen är i minsta laget för tre vuxna och ett barn om man skall ro den och att lågprisdingarna skulle råka ha en åra och årtull som fungerar är inte så säkert. Jag avstår från att ha en åsikt om att fylla jollen med så mycket personal att man inte kan ro den. Det kan man förstås, även i ditt fall.

Frågan kan ju också få vara vad man vinner jämfört med ett par åror, även om man jämför med en mycket simpel bensinare (som jag har) ?

En billig elsnurra kostar 1500 spänn på Biltema. Den tömmer ett 70A batteri (om det är fulladdat) på två timmar (då är det t-o-m-t; vi vet vad det innebär för livslängden). Till en sådan köper man därför ett litet bättre batteri för 1500 spänn. Ett slutet fritidsbatteri som tål tömning (i alla bemärkelser!) bättre kan ju vara rimligt i botten på jollen... Motor och batteri väger tillsammans runt 32-35 kg, varav batteriet 25 kg. Paketet är alltså inte direkt lättare än en rätt vanlig utombordare. Sedan kör man tyst och fint i 3 knop eller så - där har vi inga problem. Frågan om laddning är också något man bör tänka på: laddar vi i båten, så krävs det att vi har ett överskott, antingen från solen eller dieseltanken eller mer ovanligt, en vindsnurra. Att skicka in 30-35A (en timmes körning med full last) tar ju en timme med motorn eller en dag med en solpanel. (Här kan man argumentera för att skillnaden kanske inte är så stor, om man har en bensindriven 2-hästare, som är rätt tyst, lätt och driftekonomisk,men ingen prestandabjässe, den heller). Jag har barnasinne nog för att förstå att det är SKITKUL att (få) vara 11 år och busköra med gummijolle. Men det är ju inte möjligt med en seg motor, vare sig el eller bensin.

Sedan bygger jag mitt påstående om rodd på hyfsad empiri: Jag har alltså haft jolle till båten "alltid" och det är påfallande ofta som arbetet med att sätta på motor känts större än att ro en kortare bit. Olika jollar har varit olika bra. En förfärlig sort var en lågprismodell, gul och blå, som var helt platt i botten och med ett litet rudimentärt fördäck - såldes på Watski på sent 70-tal/tidigt 80-tal. Helt undermålig, på alla sätt, med spontanläckage och solförruttnelse i ytskiktet. Den förde oss (med tillfällig avsmak för allt med luft i) till en Pioner 8, som var klart roddbar (över 15 år då den såldes med gamla båten), över till en beg Duaeal med V-botten och trädurk som jag körde sönder alldeles själv, oreparabelt, till en Honvawe med markerad V-botten.

Med en litet större (längre) gummibåt än den vanliga 2.3-meters, med anständiga åror och med en tydlig V-botten kan man ro rätt bra.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 08 feb 2012, 09:58

Elsnurran är vettig, att ro en gummibåt är ju sällan speciellt kul. Sen kan jag personligen inte förstå vitsen med en gummibåt, det är ju ändå ganska få som packar ihop dem. Men jag hade ett bryggranne som normalt förvarade gummibåten hemma och hoppackade. Men vissa somrar hade han med den flera gånger ...

Nya batterier gör elsnurrorna klart mer intressanta. Litium-järn-fosfat batterier. (LiFePO4/LiFeYPO4)
Tex: 12,8V 40Ah 183x184x116mm 6,4kg 1500 kr
1500 totala urladdningar, 3000 urladdningar till 80%
Normal laddning/uttag <20 A (=maximal livslängd)
Max laddning/uttag <120 A (kan laddas till 80% på 20 min)
Ett vanligt blybatteri ska inte laddas ur mer än till 50%. Ett 40Ah LiFePO4 har lika mycket praktisk energi som ett 80Ah blybatteri. Blybatteriet väger då ca 18 kg och tål max 3-400 urladdningar. I bästa fall.

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » ons 08 feb 2012, 10:24

Lite mer fakta för hur jag använt gummibåt de senaste 12 åren:

Båten är en Bombard Ax2 med uppbåsbar durk, tyvär utkonkurerad av båtaffärernas egna lågprisbåtar.
Det var den enda jag hittade som gick att få in i sittbrunnstuven.

Båten väger 17 kg det gör också batteriet ett Optima blue top.
Vi är ute från april till november ganska mycket.
Normalt sett har jag inte behövt ladda batteriet under säsongen, oftast vill man bara komma ett litet stycke till de närmaste öarna.

I början var vi ensamma men vi har sett en ökande trend till att använda elmotorer.
Jag använder även en elmotor till min Soling i de få fall det verkligen är bleke.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 feb 2012, 11:32

bosseh skrev: Sen kan jag personligen inte förstå vitsen med en gummibåt, det är ju ändå ganska få som packar ihop dem
Det där varierar nog, jag har normalt bara jollen stuvad och uppblåst på fördäck om jag tror att jag skall använda den närmsta dagen/dagarna (typ). Att jollen får plats i stuvfacket är ju Jappelinos argument för sitt märkesval, så det finns nog de som packar ihop den. Jag har till exempel ingen större anledning att ha min jolle uppackad annat än då vi är i skärgården.

Men det stora feta (bokstavligen) argumentet för en gummibåt är ju att man får en oslagbart bärkraftig laståsna relativt längden på flytetyget. Inte ens en "dålig" gummibåt undviker att vara helt överlägsen en hård jolle i samma vikt och längd på detta. Notera den i övrigt fina Walker Bay, som blir riktigt stabil först med sin flytkrage. Den som vill ha det bästa av två världar kan ju fundera på en RIB, men då faller ju argumentet "går att stuva undan".
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 08 feb 2012, 12:19

Anders S skrev: Det där varierar nog, jag har normalt bara jollen stuvad och uppblåst på fördäck om jag tror att jag skall använda den närmsta dagen/dagarna (typ). Att jollen får plats i stuvfacket är ju Jappelinos argument för sitt märkesval, så det finns nog de som packar ihop den. Jag har till exempel ingen större anledning att ha min jolle uppackad annat än då vi är i skärgården.

Men det stora feta (bokstavligen) argumentet för en gummibåt är ju att man får en oslagbart bärkraftig laståsna relativt längden på flytetyget. Inte ens en "dålig" gummibåt undviker att vara helt överlägsen en hård jolle i samma vikt och längd på detta. Notera den i övrigt fina Walker Bay, som blir riktigt stabil först med sin flytkrage. Den som vill ha det bästa av två världar kan ju fundera på en RIB, men då faller ju argumentet "går att stuva undan".
Visst finns det de som orkar packa ihop jollen, men det förefaller vara ganska få. Går man runt i våra, ganska stora, hamn ser man mängder med uppblåsta jollar, de "gömda" jollarna måste vara en absolut minoritet. Eller om man kollar på Göta kanal, där är det ju väldigt motiverat att stuva undan jollen. Men väldigt många har jollen uppblåst och förvarad på de mest fantasifulla sätt. Jag vet några få som förvarar jollen stuvad (mm, stuvad jolle!) men de brukar erkänna att de är sällan jollen får komma ut i solen. Fast den håller ju längre på det sättet.
Även hårda jollar går att förvara på däck, det är ofta ganska enkelt.
Visst är gummijollen en utmärkt packåsna, men hur ofta utnyttjar man det? Det man ser mest av är väl övermotoriserade gummijollar med enstaka snorunge? De båtar som verkligen brukar vara fullastade brukar vara typ 4 m roddbåt på fisketur.
Jag tror det mest handlar om mode, nu ska det vara gummibåt, för ett antal år sedan skulle det vara en röd Pioner.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 feb 2012, 12:40

bosseh skrev: Även hårda jollar går att förvara på däck, det är ofta ganska enkelt
Vi hade en gul Pioner liggande på rufftaket till en Shipman 28 när v seglade längs kusten ett par år. Men det må vara preskriberat nu. Haken är de nätta jollar som går att ha på däck samtidigt blir rätt så nätta även då de skall tjänstgöra. Här har gummijollarna (tjatar jag?) sin poäng, det finns ingenting på 2.3 meters längd som kommer i närheten.
Anders S

Skriv svar