Siffrorna kommer som sagt från BAVARIAS hemsida.
http://www.bavaria-yachtbau.com/bavaria ... boot_id=10
Men vi kan som sagt strunta i siffrorna.
Jag tror att det är så här.
Det finns väldigt många båtar från 70-80 talet som ligger lite var stans i landet. Gemensamt för dessa är att samtliga är betalda sedan länge.
Detta gör att kostnaden för att behålla båten inte är så stor varvs + försäkring)
Tidigare så har man vetat att man får ut en viss summa möjligen lite mer dvs priserna har varit ganska stabila.
Detta gör att man tror sig veta att ens båt är värd enviss summa pengar.
Men saker håller på att förändras bl.a så börjar det som sagt komma båtar med väldigt bra priser och kanske framförallt så börjar vi i Sverige upptäcka att det finns en enorm flotta av fina båtar, nya och gamla, utanför landets gränser med bra priser allt detta har blivit möjligt genom internet och EU anslutningen.
Detta får till följd att mer och mer människor kanske börjar titta åt andra håll än tidigare och kaske inte är så sugna att betala dom priserna som säljarna har varit vana att få för sina båtar.
Säljarna å andra sidan har kanske inte upptäckt detta eller vill inte upptäcka detta.
Följden av ovanstående blir att den som funderat på att sälja och begär det \"gamla\" priset inte får den såld men istället för att acceptera detta så behåller man båten ett tag till eftersom den som sagt kanske inte kostar så mycket att behålla. Dessutom så kan man alltid segla lite längre.
Till slut så kommer priserna att gå ner på begagnat när säljarna till slut MÅSTE sälja båten och måste acceptera det lägre priset.
Jag tror att vi för tillfället står i en transiterings period där säljarna begär en sak och köparna börjar förstå och begära en annan sak (lägre pris).
Till slut kommer nog dessa att mötas, under tiden tycker jag att ni som fundrar att köpa en beg.båt att titta på nätet vad ni får för ERA pengar om ni köper utomlands (EU) Ni kommer att bli glatt överaskade.
MVH
Peter