Däcksrenovering, bra halkskydd
Re: Däcksrenovering, bra halkskydd
[quote="NautihamsternAtt slipa bort mitt misstag kan jag heller inte göra eftersom färgen är för mjuk. [quote]
Mjuk färg eller tätning våtslipar jag.
Mjuk färg eller tätning våtslipar jag.
Så tråkigt att du blev besviken. Vi har använt Decolay på två båtar, och det blev helt OK. Nu använde vi grå Decolay, den kanske inte är lika känslig.Nautihamstern skrev:Jepp, den kan brytas. Problemet med Decolay är, enligt min erfarenhet efter en målad sittbrunn som såg helt ok ut i nästan en vecka är, attAnders S skrev:Det finns också en annan magisk däcksfärg som heter Decolay. Den ger ett gott halkskydd och en hyfsad yta. Den kan ((c) Nautihamstern ) brytas med vanlig färgpasta till nyans.
a)första skedet av torkningen (tills man kan gå på den) tar över en vecka
b)andra skedet av torkningen (tills den inte suger i sej all smuts, handmärken, ludd, mm) tar ungefär en månad
c) tredje skedet av torkningen (tills den inte drar åt sej smuts mer än andra färger) är oändligt lång. Det har inte hänt än.
Problemet är garanterat inte att färgens egenskaper skulle ha ändrats pga brytningen, för vi satte bara i en liten, liten klutt brytpasta.
Jag var medveten om att den här färgtypen skulle vara lite svårare att hålla ren än en lackfärg, men detta är löjligt! Den suger åt sej *all* smuts som finns, och DET GÅR INTE ATT TVÄTTA BORT SMUTSEN eftersom den går in i färgen. Ett märke av en fettig, lite smutsig hand sitter där det sitter.
Att slipa bort mitt misstag kan jag heller inte göra eftersom färgen är för mjuk. Återstår alltså färgborttagningsmedel och trycktvätt, för den ska BORT! Jag ber moder jord om ursäkt för mitt nerskitande på förhand.
Sedan blir det vär en enkomponentstopcoat och halkskyddstejp där det behövs. Fejkteak av alla de slag går bort pga den sanslösa kostnaden för dessa material.
Det är allt tur att man inte räknar sina egna arbetstimmar. De tre överblivna burkarna färg som skulle till däcket åker till tippen, där de hör hemma. Pengarna för dem åkte väl till Hempel, där de inte borde få höra hemma.
Anders S
En fråga om Decolay och liknande:
Fungerar de bättre när det är varmt och sämre när det är kallt?
Alla borde ha skägg
Jag tyckte inte det var skillnad. Den Decolay jag använde var någon sorts acrylmassa, vattenburen/löslig. När den väl hade torkat har jag inget minne att det var några skit/smutsproblem. Men jag är kanske inte så känslig för sånt. Ju gråare, ju snällare, tror jag. Det som var bra var greppet, även i vått tillstånd.Peter_K skrev:En fråga om Decolay och liknande:
Anders S
KiwiGrip har nämnts tidigare här på forumet. Den gången var det Eilean som hade hittat det och tyckte det var intressant. Eilean var en kille med koll så det kan nog vara värt att titta på.tizian skrev:Detta är något som ser bra ut, om man kunde få tag i det.
http://www.kiwigrip.com/
Anders V
KiwiGrip finns att köpa i tex UK, kostnaden ligger runt 150kr/m2 vilket ju verkar ganska överkomligt. Sägs vara enkelt att lägga. Påstås också vara enkelt att avlägsna med varmluftspistol.
Här är en "test": http://www.boatpaint.co.uk/datasheets/K ... wiGrip.pdf
Eilean valde en matta, TBS tror jag. Antagligen för att han hade koll.bosseh skrev:KiwiGrip har nämnts tidigare här på forumet. Den gången var det Eilean som hade hittat det och tyckte det var intressant. Eilean var en kille med koll så det kan nog vara värt att titta på.tizian skrev:Detta är något som ser bra ut, om man kunde få tag i det.
http://www.kiwigrip.com/
Anders V
KiwiGrip finns att köpa i tex UK, kostnaden ligger runt 150kr/m2 vilket ju verkar ganska överkomligt. Sägs vara enkelt att lägga. Påstås också vara enkelt att avlägsna med varmluftspistol.
Här är en "test": http://www.boatpaint.co.uk/datasheets/K ... wiGrip.pdf
/T
Ja kanske inte så förvånande om man haft matta som hållit i 30 år med båten mestadels utomhus året runt.T skrev:bosseh skrev: Eilean valde en matta, TBS tror jag. Antagligen för att han hade koll.
Har man tidigare haft matta är det oftast enklare att ersätta den.
Matta är oftast det bästa man kan ha men dyrt även om det över tid nog inte är dyrare än något annat.
Färg typ Kiwigrip är praktiskt på ett vanligt däck eftersom det kräver lite underarbete och ger bra halkskydd. Verkar också bli snyggt.
En mycket intressant fråga, hur är KiwiGrip i jämförelse med Decolay?
Tack för all synpunkter i den här tråden. Nu har jag fem alternativ: Interdeck, halkanix (partiklar man rör ner i färgen), Decolay, Kiwigrip (jag föreställer mig att Decolay och Kiwigrip - som är en akrylfärg - är ungefär samma produkt). Det femte förslaget som dök upp är sockermetoden, dvs att strö socker (som man sen sköljer bort) i nyrollad topcoat. Dessutom finns ju möjligheten att man kan limma på nån matta på däcket, ngt som jag av viktsskäl inte överväger. Just nu lutar det åt Interdeck eller halkanix+färg med ett extra lager enbart färg ovanpå. Tack än en gång för alla förslag.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Uppdatering:
Jag diskuterade saken med Hempels representant på båtmässan i Åbo för en vecka sedan. Han såg skrämd ut så fort jag nämnde Decolay, och höll i princip med om att den inte funkar så bra, nej...
Enligt honom kan bekymren med torkningen bero på att båten inte fick stå övertäckt i två veckor efter att jag målade den och att färgen därför blev utsatt för vatten inom den perioden. Naturligtvis stod den inte övertäckt i två veckor eftersom det inte står nånstans att jag borde ha gjort så.
Nå, han bad mej att inte göra nåt alls innan han kontaktar mej igen för att berätta huruvida Hempel kommer att ersätta mej på något sätt. Få se hur det går. Nästa vecka börjar jag experimentera med diverse färgborttagningsmedel.
Jag diskuterade saken med Hempels representant på båtmässan i Åbo för en vecka sedan. Han såg skrämd ut så fort jag nämnde Decolay, och höll i princip med om att den inte funkar så bra, nej...
Enligt honom kan bekymren med torkningen bero på att båten inte fick stå övertäckt i två veckor efter att jag målade den och att färgen därför blev utsatt för vatten inom den perioden. Naturligtvis stod den inte övertäckt i två veckor eftersom det inte står nånstans att jag borde ha gjort så.
Nå, han bad mej att inte göra nåt alls innan han kontaktar mej igen för att berätta huruvida Hempel kommer att ersätta mej på något sätt. Få se hur det går. Nästa vecka börjar jag experimentera med diverse färgborttagningsmedel.
Kan man tänka sig en värmepistol och en spackelspade med rundade hörn och en varsam hand för borttagning av färgen..?
Alla borde ha skägg
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Låter inte omöjligt, och det kanske slutar med det ifall jag int hittar nåt ämne som får färgen att bubbla.Peter_K skrev:Kan man tänka sig en värmepistol och en spackelspade med rundade hörn och en varsam hand för borttagning av färgen..?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Kontaktade Hempel igen och nästa vecka får jag hämta 4 burkar av deras nya halkskyddsfärg, som egentligen inte är ny utan har funnits länge i fartygsfärgsortimentet. Bra och sakligt jobbat av Olle på Hempel Finland, tycker jag.Nautihamstern skrev:Uppdatering:
Senast redigerad av 1 Nautihamstern, redigerad totalt 0 gånger.
Hej
Vill bara tipsa om en produkt som vi fick på vårt däck, det ser bra ut och man kan få lite olika struktur beroende på vilken rulle man använder när man efterdrar. Nu gjorde dom detta från varvet så jag var inte med när det gjordes men om jag fattat det rätt så målar man ut en gummifärg och efter en stund drar man över med en roller som skapar strukturen. Skulle man få en skada skall de gå att laga.
Länk till tillverkaren:
http://www.map-yachting.com/
Länk till bild på burken från vår hemsida:
http://meadiva.se/wp-content/uploads/20 ... G_2250.jpg
Jag har inte några kort på däcket nu men om intresse finns kan jag fota lite i morgon.
/Tobias
Vill bara tipsa om en produkt som vi fick på vårt däck, det ser bra ut och man kan få lite olika struktur beroende på vilken rulle man använder när man efterdrar. Nu gjorde dom detta från varvet så jag var inte med när det gjordes men om jag fattat det rätt så målar man ut en gummifärg och efter en stund drar man över med en roller som skapar strukturen. Skulle man få en skada skall de gå att laga.
Länk till tillverkaren:
http://www.map-yachting.com/
Länk till bild på burken från vår hemsida:
http://meadiva.se/wp-content/uploads/20 ... G_2250.jpg
Jag har inte några kort på däcket nu men om intresse finns kan jag fota lite i morgon.
/Tobias
Bygger en Diva 38.2 i halvfabrikat för segling i Europafart, sjösättning 2014
http://www.meadiva.se
http://www.meadiva.se
Namn och bild på denna "nya" färg? Har du lagt på den? Erfarenheter?Nautihamstern skrev:Kontaktade Hempel igen och nästa vecka får jag hämta 4 burkar av deras nya halkskyddsfärg, som egentligen inte är ny utan har funnits länge i fartygsfärgsortimentet. Bra och sakligt jobbat av Olle på Hempel Finland, tycker jag.Nautihamstern skrev:Uppdatering:
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!