Frågor om centrumlyft på Express
Re: Frågor om centrumlyft på Express
I min hamn får man inte använda centrumlyft. Motiveringen är att kranföraren är ansvarig för lyftet och därmed behöver godkänna lyftanordningen innan lyftet. Då hen inte kan avgöra kvaliteten på lyftöglor, medhavda stroppar etc får man hålla tillgodo med den lyftmetod hamnen erbjuder. Skulle en ögla smälla av blir det krångligt att reda ut ansvarsfrågan. Om min IF-båt glider ur slinget (inte så ovanligt), tar hamnen ansvaret.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Frågor om centrumlyft på Express
Fredriks inlägg lyfter fram en fråga som jag funderat mycket på genom alla år, det finns så mycket regler kring lyft men vad reglerar båtlyft och centrumlyft? Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och beskrev det som jag beskrivit i tidigare inlägg i den här tråden. Dvs var slutar mitt ansvar och var börjar kranförarens ansvar?
Svaret var snabbt och enkelt: Alla fästen, lyftstroppar, schacklar som jag tillhandahåller är mitt ansvar. Kranförarens ansvar börjar där han kopplar kroken. Men sen kom ett tillägg: Kranföraren kan göra en egen bedömning och neka lyft.
Ännu har jag inte råkat ut för det.
Svaret var snabbt och enkelt: Alla fästen, lyftstroppar, schacklar som jag tillhandahåller är mitt ansvar. Kranförarens ansvar börjar där han kopplar kroken. Men sen kom ett tillägg: Kranföraren kan göra en egen bedömning och neka lyft.
Ännu har jag inte råkat ut för det.