Topplockspackning...
Re: Topplockspackning...
Jag tänkte mig att då toppen ändå är ur så får motorrenoveringsfirman kolla spridaren oxå...
Att den är otät tycker jag mig ha konstaterat efter att med toppen i handen blåst bakvägen genom avgasventilen, det pös...
Svart eller blå rök kan ju vara svår att skilja, den luktar inte Ford, det enda som luktar är vanliga dieselavgaser - dessutom lite!. Visst kan det vara läge att börja med att plocka spridaren, jag kommer åt bra. Jag tycker dock att det känns läskigt, det är något rör där (kopparhylsa?) som tydligen ska vara lite vansklig att hantera... Det som säger emot otät ventil är just att den både startar lätt och går bra. Värt att notera är att motorn inte drar olja över huvud taget, har samma nivå på vår som höst och fyller inget, så att den bränner olja tror jag inte.
EDIt: Efter att ha läst lite så är det kanske inte så svårt att få ut spridaren... Kanske skulle börja där och se hur den går i sommar med servad spridare.
Att den är otät tycker jag mig ha konstaterat efter att med toppen i handen blåst bakvägen genom avgasventilen, det pös...
Svart eller blå rök kan ju vara svår att skilja, den luktar inte Ford, det enda som luktar är vanliga dieselavgaser - dessutom lite!. Visst kan det vara läge att börja med att plocka spridaren, jag kommer åt bra. Jag tycker dock att det känns läskigt, det är något rör där (kopparhylsa?) som tydligen ska vara lite vansklig att hantera... Det som säger emot otät ventil är just att den både startar lätt och går bra. Värt att notera är att motorn inte drar olja över huvud taget, har samma nivå på vår som höst och fyller inget, så att den bränner olja tror jag inte.
EDIt: Efter att ha läst lite så är det kanske inte så svårt att få ut spridaren... Kanske skulle börja där och se hur den går i sommar med servad spridare.
Med tanke på diskussionen i tråden skulle jag föreslå att man engagerar en servicefirma och ger dem uppdrag
att se över spridare och filter. Dvs en normal vårservice.
Det kan bli både bekvämare och billigare att låta "proffsen" skita ner sig och dessutom lämna
garanti på jobbet.
att se över spridare och filter. Dvs en normal vårservice.
Det kan bli både bekvämare och billigare att låta "proffsen" skita ner sig och dessutom lämna
garanti på jobbet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Någon firma kommer inte ner i min båt!
Skruva gör jag själv, och som tidigare sagts så går motorn bra, bara jag som är perfektionist och inte tål lite rök på en 35 år gammal motor
Skruva gör jag själv, och som tidigare sagts så går motorn bra, bara jag som är perfektionist och inte tål lite rök på en 35 år gammal motor
Då får du väl ha den avstängd.gvs skrev:Någon firma kommer inte ner i min båt!
Hur som helst så är det lite märkligt om man är perfektionist ,och kör med en otät ventil,har det börjat läcka förstörs ventilen ganska snabbt,
Står även i instruktionerna att topplocket skall demonteras enligt intervall och ventiler slipas in o spridare provtryckas o ev renoveras vid behov bäst resultat får man om man använder fräs verktyg för ventilerna
// johan
Står även i instruktionerna att topplocket skall demonteras enligt intervall och ventiler slipas in o spridare provtryckas o ev renoveras vid behov bäst resultat får man om man använder fräs verktyg för ventilerna
// johan
Omega: Du har så rätt... Det är därför jag startade tråden med en fråga om packningen behöver bytas då man demonterar. Jag planerar att plocka ur toppen, lämna den med spridare till en verkstad som får kolla ventiler + spridare. Vanlig service i båten fixar jag själv...
Ja, fast det är inte en otät ventil som får den att ryka vid start. Hade ventilen varit otät hade den knappast startat, och om den startar så blir det vit rök ( finfördelad diesel ) som ryker.omega skrev:Hur som helst så är det lite märkligt om man är perfektionist ,och kör med en otät ventil,har det börjat läcka förstörs ventilen ganska snabbt,
// johan
Svart rök är ett symptom på förbränning med för mycket bränsle i förhållande till luft.
Att kontrollera spridaren verkar däremot vara en bra ide ( samt att kontrollera att den sitter rätt monterad,) jag har för mig att md5's
spridare kan monteras fel ( då ryker det då sprutbilden är osymmetrisk).
Men bästa sättet att slippa svartrök vid start av md5 är att inte använda motorn.
Peterh: Kul slutsats om att inte starta... Så illa är inte en md5. Den är skakig och svag men annars så tuffar den.
Jag håller med det flesta talare om att det inte pekar mot otäta ventiler, men jag har den lite gnagande i huvet och ångrar att jag inte la 10 minuter på att undersöka mer det när jag ändå hade motorn i sär i mitten av semestern för att byta packning. Dock fanns inte tiden att fundera på annat än att bara då fart på den just då.
Jag håller med det flesta talare om att det inte pekar mot otäta ventiler, men jag har den lite gnagande i huvet och ångrar att jag inte la 10 minuter på att undersöka mer det när jag ändå hade motorn i sär i mitten av semestern för att byta packning. Dock fanns inte tiden att fundera på annat än att bara då fart på den just då.
Rent allmänt lönar det sig alltid att byta till nya packningar och topp packningen skall helt klart bytas om toppen lossas.
Livslängden är är god på MD5 men toppen kan rosta sönder och då kan det bli stora skador på motorn om den vattenfylls.
På min MD5B tappade motorn komp och avgasventilen läckte i sätet och blev trögstartad.
Efter demonteringen av toppen och rengöring samt demonterade ventiler fann jag en liten spricka vid avgasventilen.
Godset vid kylkanalerna är ej så tjockt så kylkanalen kan rosta sönder med tiden.
Blev till att köpa en ny topp men jag är glad att jag plockade ner toppen i tid innan motorn blev förstörd.
Det kostar inga stora summor att få spridaren provtryckt ock kontrollerad.
Livslängden är är god på MD5 men toppen kan rosta sönder och då kan det bli stora skador på motorn om den vattenfylls.
På min MD5B tappade motorn komp och avgasventilen läckte i sätet och blev trögstartad.
Efter demonteringen av toppen och rengöring samt demonterade ventiler fann jag en liten spricka vid avgasventilen.
Godset vid kylkanalerna är ej så tjockt så kylkanalen kan rosta sönder med tiden.
Blev till att köpa en ny topp men jag är glad att jag plockade ner toppen i tid innan motorn blev förstörd.
Det kostar inga stora summor att få spridaren provtryckt ock kontrollerad.