Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Darefelt skrev:Har bara dåliga erfarenheter från denna hamn, i våras ( 1:a maj helgen) när vi gick ut till kusten från Trollhättan skulle vi ligga där, men allt var stängt. Tidigare har man kunnat utföra sina behov på Barken viking, men inte nu när dom bytt ägare.
Helgen som var skulle vi gå upp i kanalen igen, alltså ett nytt försök i lilla bommen. Kom dit ca: 13:00 då var alla "bra" platser reserverade. Tillslut fick vi förtöjt, givetvis utan någon som helst hjälp av någon hamnvärd. Skulle gå upp och betala, 445 kr + el 50 kr för att ligga i den sämsta och trängsta hamnen på hela västkusten!! Vi packade ihop och gick 2,5 timmar till Älvengens båtklubb, kan varmt rekommendera!!
Kan bara hålla med. En skamfläck för Göteborg. Dyrt, trångt och osäkert. Låg där 4 dagar i April. Även om det inte var någon trängsel så var det svindyrt.
På kajen satt ett par av de "Faktum" försäljare som håller till i Femman. När ölburken var tom slängdes den oblygt i hamnbassängen. Polisen kom och stannade till en kväll, men gjorde sig inte besväret att kliva ur tjänstebilen. A-Laget satt lungt kvar och fortsatte sitt lilla samkväm.
-
Puff
- Diamantmedlem
En uppföljning av tricken. Född och boende i Göteborg sedan 1954 har jag aldrig hört någon kalla vår spårvagn för tricken. Däremot har man förstått att språkbruket existerade i Sthlm och definitivt i Oslo.
-
beason
- Trogen medlem
Secket tjööt !
Jag förklarade för Anders S sådär en 14 inlägg tidigare att han var fel ute när han kalla en spårvagn i Göteborg för "tricken". Att han sin vana trogen försökte ta sig ur fadäsen smidigt må vara hänt men...
Lägg av å tjöta nu om ingenting !

-
stangen
- Diamantmedlem
Uppslagsverk är knappast den plats man går till för att få koll på slang. Om man inte forskar i saken och vill veta hur man uttryckte sig förr eftersom uppslagsverk eller ordböcker obönhörligen släpar efter verkligheten och visar bara på ett litet urval av hur folk verkligen uttrycker (uttryckte!) sig.
Slang är gatans språk och uppdateras ständigt. Att påstå att ett slangord är "fel" är bara ett tidsdokument över att man kanske inte riktigt har markkontakt med gatan längre.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
-
Anders S
- Diamantmedlem
Jag tycker väl egentligen att tricken är färdigbehandlad, men när jag nu började, så vill jag bara påpeka att jag tillbringat större delen av 70-talet i Göteborg och dess omedelbara närhet, och att en och annan jag kände (och jag) verkligen sade "tricken" står jag för. Jag tackar särskilt också Jaramaz, som vittnade om samma upplevelse som min.
Sedan blir jag Beasonskt "smidig": Kanske man kan hävda att om inlägget vänder sig till utsocknes kanske "tricken" är bättre än "vagnen" - enbart i kraft av mer universell förståelse?
Att man nu kan göra rätt för sig direkt på trick... förlåt, VAGNEN tycker jag i vart fall är en förbättring.
Anders S
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
av Nautihamstern » fre 23 aug 2013, 06:58
Vi besökte Göteborg på vår Finland-Sverige-Danmark-Tyskland i somras. Några nätter hade vi tänkt ligga där. Det blev en natt, bredvid en båt med tre stirrande tyska gubbar ombord. "Älvsnabben" såg till att de tomma ölflaskorna i hamnbassängen dunkade hemtrevligt mot skrovet, alkisarna att det inte blev obehagligt tyst och priset att vi bara stannade en natt. Ett STOORT plus till tjejen i hamnkontoret, dock, hon var en pärla av kundservice