Skonare - ketch?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 maj 2005, 14:40

Robin skrev:
fritidsbåtsmesar
Här skulle man kunna komma med en del syrliga kommentarer om besserwissrar till skutromantiker som tror att de vet och kan allt.

Men det gör jag inte. Jag är en glad och stark fritidsbåtmes, som vet vad jag kan, och ibland också lär mig vad jag inte kan.
Anders S

Robin

Inlägg av Robin » tis 24 maj 2005, 10:40

Okej Anders S, det var väl hårt, eller lågt, jag erkänner det. Men även jag seglar fritidsbåt, och har gjort det betydligt längre än skuta. men det är faktistk så att jag vet väldigt mycket om skutor och de på västkusten i synnerhet. Det är inget tomt skryt, eller menat som att visa hur bra jag är, bara ett enkelt konstaterande.

Däremot vill jag säga att alla ni som seglar \"vanlig\" fritidsbåt borde testa att segla en riktig skuta. Det är faktiskt en helt annan sak, tro vad ni vill om det. Det är enormt mycket mer kraft i seglena, det är tungt att hala, winchar? vad är det?. Sen att segla en 100, eller för den delen 500 ton tung skuta i 10 knop, och då stå till rors, det är något speciellt. Eller som när vi seglade Atene i 29m/s, endast ett rev i storen, ingen jagare och inga toppar, vi formligen forsar fram genom havet, seglar ner skarndäck bara av vindens kraft, och vi gör 11,2 knop, det är inte dumt kan ja säga:)
Testa! på de flesta skutor så finns det möjlighet att segla en dag eller så, eller varför inte anmäla sig till en längre segling? en vecka eller två, då får ni verkligen en insikt i hur det är att segla skuta:) Just p min hemskuta, Atene, är det nog rätt uppbokat i sommar, men på flera av de andra skutorna finns det platser kvar. Till exempel så skall vi till Skottland och England i somamr, för att kappsegla mot 120 andra skutor från NewcastleGateshead till Fredrikstad, och vi satsar på att vinna, som förra gången, i vår klass såklart.
Eller varför inte bara åka/segla till Fredrikstad i sommar, och se på några av världens största, minsta och vackraste segelfartyg. Hör av er till mig innan så skall jag visa er runt på Atene

Ha en bra vecka!

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 24 maj 2005, 11:05

Hej

Har träffat skepparen på Atene många gånger, sist i höstas på Anholt.
Han är en riktigt bra sjöman och kan hantera sitt skepp på en suveränt sätt.
Men om han hade sett vad/hur du skriver här hade han skämts.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 maj 2005, 11:19

Robin, ta då inte munnen för full, och racka inte ner på \"fritidsbåtsmesar\". Jag köpte också min \"Atenes Vänner\"-tröja redan 1988, så mitt skutsamvete är rent - även om lockelsen inte finns i mitt fall.

Du har heller ingen aning om vad någon här egentligen kan eller vet, och sådär självklart kunnig verkar du faktiskt inte - jag tycker nog att du mest slänger dig med namn, termer och oargumenterade påståenden.

Men nu glömmer vi det här och går vidare.
Anders S

matsa

Inlägg av matsa » ons 25 maj 2005, 23:18

-å nej!! det här glömmer vi inte i första taget. efter detta så blir man illamående bara man hör namnet r***n. eller hur? :lol: :lol: :lol:

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 26 maj 2005, 09:58

Hej

Inte vara långsynt, i så fall får du gå till optikern :o

Hans reaktion har bara kommit sent.
Mina egna barn sa rätt tidigt \"kan själv\", men det gick över innan tonåren.
Uppriktigt tror jag att rövaren tänker om, om inte nu så i alla fall efter hans första överhavssegling med sin W55a.

Calle

matsa

Inlägg av matsa » tor 26 maj 2005, 22:26

joo, nog lär det bli blött. för jämnan!! men kan undra hur man kan välja en sån båt för ett sånt uppdrag. jag är förresten både långsint å näsynt. en åkomma som inte är att leka med. jag tycker att han har själv visat hur mycket han förstår genom att sätta spinnakerfallet i toppen på en skippermast som saknar akterstag och dom övriga 3 stagen sitter väl 1,5 meter ner. så blir han förvånad att masttoppen böjer sej framåt??????
:x långsint :o närsynt /m

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 26 maj 2005, 22:57

Hej Matsa

Nog lär det bli blött alltid, men det är sånt man lär sig av.
Det räcker med kuling på nordsjön för att omvandla en gärsgårdskryssare till u-båt.
Jag undrar bara var vändningen sker. Hinner han bara en bra bit på väg så blir det lite mer trafik med större chans att bli upplockad. :cry:

Calle

matsa

Inlägg av matsa » lör 28 maj 2005, 22:14

mitt tips är att det inte blir mer än en massa snack. sjörövar-robin våran favorithackkyckling. :D :lol: :P :lol: eller....?? /m

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 05 jun 2005, 18:48

Så har de flesta skutseglare på Västkusten enats om att göra, sen vad ni fritidsbåtsmesar vill kalla det, det skiter vi, för det är vi som seglar skutorna.

Nu orkar jag inte med den här disskutionen, vist, det är trevligt, men ni kommer aldrig kunna övertyga mig, och jag kommer antagligen aldrig att övertyga er. om så bara för sakens skull:)
Nu skall jag göra nytta istället, bygga båtar nämligen.
Återigen en pladdrande nolla.

Sven

Anders
Site Admin
Kontakt:

Ordning

Inlägg av Anders » sön 05 jun 2005, 19:16

Vänligen respektera att syftet med detta forum är att diskutera maritima frågor i god ton och med respekt för varandra.
Senaste inlägget i denna tråd saknar detta. Ett antal andra svar håller också tveksam respekt för omvärlden. Inläggen blir sällan bättre eller trovärdigare med personangrepp.

Tack på förhand!

Anders

Per 2

Inlägg av Per 2 » mån 06 jun 2005, 13:43

Nu orkar jag inte med den här disskutionen, vist, det är trevligt, men ni kommer aldrig kunna övertyga mig, och jag kommer antagligen aldrig att övertyga er. om så bara för sakens skull:)
Nu skall jag göra nytta istället, bygga båtar nämligen.
I vilken skala ??

Per

sten svensson

svar till \"frtidsseglarmesen\"

Inlägg av sten svensson » fre 09 sep 2005, 19:40

Efter mina år i seglande fraktskutor,förstår jag inte vad det skulle vara
för syrligheter att komma med??
Dom olika riggtyperna var lämpliga var och en på sitt sätt,beroende på
fartygsstorleken o.s.v.

Sten.

Skriv svar