Okej Anders S, det var väl hårt, eller lågt, jag erkänner det. Men även jag seglar fritidsbåt, och har gjort det betydligt längre än skuta. men det är faktistk så att jag vet väldigt mycket om skutor och de på västkusten i synnerhet. Det är inget tomt skryt, eller menat som att visa hur bra jag är, bara ett enkelt konstaterande.
Däremot vill jag säga att alla ni som seglar \"vanlig\" fritidsbåt borde testa att segla en riktig skuta. Det är faktiskt en helt annan sak, tro vad ni vill om det. Det är enormt mycket mer kraft i seglena, det är tungt att hala, winchar? vad är det?. Sen att segla en 100, eller för den delen 500 ton tung skuta i 10 knop, och då stå till rors, det är något speciellt. Eller som när vi seglade Atene i 29m/s, endast ett rev i storen, ingen jagare och inga toppar, vi formligen forsar fram genom havet, seglar ner skarndäck bara av vindens kraft, och vi gör 11,2 knop, det är inte dumt kan ja säga:)
Testa! på de flesta skutor så finns det möjlighet att segla en dag eller så, eller varför inte anmäla sig till en längre segling? en vecka eller två, då får ni verkligen en insikt i hur det är att segla skuta:) Just p min hemskuta, Atene, är det nog rätt uppbokat i sommar, men på flera av de andra skutorna finns det platser kvar. Till exempel så skall vi till Skottland och England i somamr, för att kappsegla mot 120 andra skutor från NewcastleGateshead till Fredrikstad, och vi satsar på att vinna, som förra gången, i vår klass såklart.
Eller varför inte bara åka/segla till Fredrikstad i sommar, och se på några av världens största, minsta och vackraste segelfartyg. Hör av er till mig innan så skall jag visa er runt på Atene
Ha en bra vecka!