Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 01 sep 2006, 10:15

matsa skrev: jo förresten...... vad tror du om byxelkroken???? hur går förhandlingarna? blir lite sugen på att ev köra med nya spinnakrarna annars. /m
Förhandlingarna går inte bra... :(
Jag kommer att fortsätta kanske jag får lov i slutända ändå... Jag tänkte att ta hem trailern och fortsätta med den så att den kommer genom besiktningen. Om jag förstår det rätt så kommer den vara reggad som husvagn även i framtiden. Väl, med båt på är det väl bara en annorlunda husvagn... :lol:

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » fre 01 sep 2006, 11:21

Jag tror att den klassas om som kärra om du kör den genom reg besiktning.
Funkar bara bromsar, fjädring och el och dessutom stommen verkar frisk ska det inte vara några problem.
//Daniel

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 01 sep 2006, 12:36

sotarn skrev:Jag tror att den klassas om som kärra om du kör den genom reg besiktning.
Funkar bara bromsar, fjädring och el och dessutom stommen verkar frisk ska det inte vara några problem.
bromsarna tar bra (hade svårigheter med att backa över kantsten), fjädrarna fungerar också men el måste ominstalleras och det är det jag har kvar att göra (+montage av stänkskärmar). Stommen är det inte heller något problem med. Vi får se hur det blir.

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » fre 01 sep 2006, 12:55

Du får väl säga till om du behöver hjälp någon timme eller två...
//Daniel

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 01 sep 2006, 20:00

Då var den nya 707:en hemseglad, det blev ca 30 NM med 2 m/s bidevind första hälften och 9 m/s halvind andra hälften. Allt gick som planerat och vi fick testat alla seglen inklusive spinnakern. Storen stog underbart, mycket bättre än den nya Ottosson storen jag fick för en vecka sedan. Botten och rodret är tyvärr fulla med tulpaner och alger, det får bli ett dyk i helgen.

Denna 707:an är verkligen gjord för att kappseglas, alla beslag sitter rätt och storskotsbalken är vackert svängd och nerfälld. Hela skrovet är uppstyvad med epoxibalkar och den sedvanliga balken mellan röstjärnen behövs ej, skrovet är så styvt att riggspänningen är på topp ändå. Rodret är det enda som inte håller måttet, det får bli ett nytt i vinter.

Skall visa några bilder senare.

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 01 sep 2006, 20:52

Ravage skrev:Då var den nya 707:en hemseglad, det blev ca 30 NM med 2 m/s bidevind första hälften och 9 m/s halvind andra hälften. Allt gick som planerat och vi fick testat alla seglen inklusive spinnakern. Storen stog underbart, mycket bättre än den nya Ottosson storen jag fick för en vecka sedan. Botten och rodret är tyvärr fulla med tulpaner och alger, det får bli ett dyk i helgen.

Denna 707:an är verkligen gjord för att kappseglas, alla beslag sitter rätt och storskotsbalken är vackert svängd och nerfälld. Hela skrovet är uppstyvad med epoxibalkar och den sedvanliga balken mellan röstjärnen behövs ej, skrovet är så styvt att riggspänningen är på topp ändå. Rodret är det enda som inte håller måttet, det får bli ett nytt i vinter.

/Dan
Härligt, lät som en bra hemsegling och i en bra båt! Jag ska tipsa en kompis om att din "gamla" ( allt är ju relativt, men visst har du ägt den i veckor nu...) snart blir till salu.

Ser fram emot bilder.

I morrn fm drar 24h igång här på Mälaren. Kompisen i Solingen ska va med i år igen. Själv ska jag se om jag får tid till att segla lite också och ta lite mått till nya genuan.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 01 sep 2006, 21:26

Seglaren skrev:
Ravage skrev:Då var den nya 707:en hemseglad, det blev ca 30 NM med 2 m/s bidevind första hälften och 9 m/s halvind andra hälften. Allt gick som planerat och vi fick testat alla seglen inklusive spinnakern. Storen stog underbart, mycket bättre än den nya Ottosson storen jag fick för en vecka sedan. Botten och rodret är tyvärr fulla med tulpaner och alger, det får bli ett dyk i helgen.

/Dan
Härligt, lät som en bra hemsegling och i en bra båt! Jag ska tipsa en kompis om att din "gamla" ( allt är ju relativt, men visst har du ägt den i veckor nu...) snart blir till salu.

Ser fram emot bilder.

I morrn fm drar 24h igång här på Mälaren. Kompisen i Solingen ska va med i år igen. Själv ska jag se om jag får tid till att segla lite också och ta lite mått till nya genuan.
Seglaren,

Skickar bilderna till dig via mail, du kan ju iallafall lägga in dem vilket är mer än jag kan...

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 01 sep 2006, 22:14

Ok, kul med bilder!
Här kommer de, bara att klicka på dem så blir de större.

Bild Bild Bild Bild Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 01 sep 2006, 22:47

/Dan
Jag har gått över att strunta i att titta bara på hur seglen ser ut utan går helt efter loggen ökar farten så är det bara bra och tror mig Dan, storen ser inte alltid optimalt skotad ut.

Det verka om stroren har genomgående lattor??? Hur känns de? Jag fick för mig att det blir svårare att trimma? Är materialet Mylar? Vad är fel med Ottosson storen?

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 02 sep 2006, 08:56

MiniMe skrev: Jag har gått över att strunta i att titta bara på hur seglen ser ut utan går helt efter loggen ökar farten så är det bara bra och tror mig Dan, storen ser inte alltid optimalt skotad ut.

Det verka om stroren har genomgående lattor??? Hur känns de? Jag fick för mig att det blir svårare att trimma? Är materialet Mylar? Vad är fel med Ottosson storen?
MiniMe,

Du har givetvis rätt, man kan inte bara med ögat se om formen genererar optimal framdrivade effekt. Loggen ger viktig information om detta. Igår hade vi inte logg och kommer inte att ha detta året, givaren sitter inte i. Även om vi hade haft logg är det ruskigt svårt att jämföra 2 storsegel rättvisst eftersom det tar ett litet tag att byta och eftersom förhållanden på vattnet är ständigt skiftande. Samtidigt är där en massa parametrar som måste kontrolleras innan man överhuvudtaget kan börja snacka om en rättvis jämförelse.

Under den tid jag verkligen hade mycket tid över för segling (seglade ca 3h/dag 4 ggr/vecka mellan mars-november) la jag massor av kraft på att försöka mäta olika segels effektivitet (jobbade ju som segelmakare på Diamond under den tiden) och alla tester slutade alltid i tveksamheter, var det vinden som vred, ökade eller var det vågorna som var mer gynsamma eller styrde jag bara bättre. Trimmade jag det andra seglet mer optimalt eller var det den insydda formen som gjorde förändringen o.s.v...e.t.c. Till slut kändes det som jag utvecklade en känsla som innebar att jag tyckte mig känns om det var driv, fart och höjd i båten och om det inte var det. Eftersom båten jag la ner hela min själ i var en IF båt och att det på den tiden var gott om båtar på startlinjen, både på veckoseglingarna ( kunde vara 7 st IF:ar på en veckosegling i Råå) och på SM kunde jag se att min känsla visade sig vara rätt. Vi vann det mesta som gick att vinna utom SM där det blev en 5:e plats av ca 60 båtar.

Nu har jag noll koll jämfört mot då och seglar mest för att jag formligen älskar det. Likaväl sitter lite av denna känsla kvar och jag tror de flesta av oss har detta i ryggmärgen, många timmar på vattnet från optimiståldern resulterar i denna känsla, det är precis samma sak som att nybörjade måste vara extremt koncentrerade för att styra på rätt håll och om de för ett ögonblick släpper blicken från målet resulterar detta i en svajig kurs utan kontroll. Med tiden får man känsla för detta och kan köra båten nästan optimalt samtidigt som man slår en 7:a från akterdäck.

När det gäller Ottosson storen kontra Elvström storen skrev jag bara att Elvtröm storen "stog bättre", det innebär inte omedelbart att den går fortare. För att avgöra det måste man göra en massa tester som jag aldrig kommer att ha pengar eller tid för att genomföra. Vad jag dock kan säga är att Elvström storen kommer att spara mig mycket frustration i vindar runt 7 m/s eller där gränsen mellan genua och fock ligger. Den feta genuan kastar obönhörligen in backvindar i storen i dessa vindar och Ottosson storen (som är något djupare sydd) får en, i mina ögon ful V form i 30 % av nederdelen eftersom den skarpa övergången från duk till de korta lattorna gör att duken viker sig och bildar en skarp V form. Kanske inte spelar så mycket roll men tills nu har jag haft svårt att få bort det trots alla trimfunktioner såsom max mastkrum, cunningham, uthal, ledvagn och skotdrag. Sedan kan det visa sig att Ottossonstoren är snabbare oavsett hur den ser ut men eftersom jag aldrig på ett rättvisst sätt kommer att kunna konstatera detta får jag mer lugn med Elsvström storen i en lätt pentexduk med genomgående lattor överallt. Det står så perfekt att man blir gråtfärdig. Under hela mitt liv har jag bara varit så nöjd med ett segel tidigare och det var en genua 2:a i kevlar till en int 6:a som jag köpte till min Dominant 95:a. Den hade också fin harmoni i bukdjupet och var lätt trimmad. Det känns precis som om de korrekt designade seglen ligger mer mitt i "processfönstret" och behöver inte så mycket uppmärksamhet för att stå bra i olika förhållanden.

Sedan har vi det här med fullattor, jag har alltid trivts med fullattestorsegel. Orkar inte gå in på varför just nu men så är det bara.

Men som sagt, vad vet jag, är bara en glad amatör!

Nu skall 3 båtar riggas av och upp på land samtidigt som den 2:dra 707:an skall få sig en rejäl bottentvätt. Hoppas tulpanerna släpper sitt envisa grepp.

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 02 sep 2006, 09:11

Såg att jag skrev för långt...

Skulle bara avsluta med att säga att jag alltid trivts bra med fullattestorsegel, bara segelmakaren eller man själv inte satt in får hårda lattor (de skall vara MJUKA).

En sak jag också undrar lite är hur många \"fakta\" relativt duktiga seglare har om sina båtar och olika segels effektivitet då nästan ingen kan svara på vilken kryssvinkel deras båt har på plant vatten i 5 m/s. De flesta lägger stor vikt vid loggen med mindre på kompassen. Att gå fort på \"fel håll\" är ju inte alltid optimalt....

Tack för att du la in bilderna \"Seglaren\". I hamnen ser ni den f.d ägaren (trevlig kille) och på havet ser ni min kollega och besättningsman som nu seglat 7 ggr i sitt liv. Hans koncentration vid rodret går ej att gå miste på 8)

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 02 sep 2006, 09:51

Nästa gång jag ska köpa segel får jag kanske komma förbi, ploka upp dig och sedan åka till en av norra tysklands segelmakare. i det stora var jag rätt nöjd med Schultz-Segel i Kiel men det kaske skulle vara bra att kunna diskutera med expertis som hjälp. Även om de har kommit 2:a på EM på Beneteau 25 år 2000 och hade gjort inför denna satsning en massa med test så kan de också missta sig ibland. Jag hade haft häftiga diskussioner och så är de tyskar....

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 02 sep 2006, 11:41

MiniMe skrev:Nästa gång jag ska köpa segel får jag kanske komma förbi, ploka upp dig och sedan åka till en av norra tysklands segelmakare. i det stora var jag rätt nöjd med Schultz-Segel i Kiel men det kaske skulle vara bra att kunna diskutera med expertis som hjälp. Även om de har kommit 2:a på EM på Beneteau 25 år 2000 och hade gjort inför denna satsning en massa med test så kan de också missta sig ibland. Jag hade haft häftiga diskussioner och så är de tyskar....
MiniMe,

Efter vad jag kan förstå har du stor erfarenhet av både segling, segel och båtbranschen i övrigt. Tror inte jag skulle kunna ge dig någon hjälp av värde. Dessutom presterar du betydligt bättre på banorna än jag gjort i år :wink:

Schultz-Segel är nog precis som många andra segelmakerier generellt duktiga men även "kapabla" att göra misstag. Vi är alla människor med begränsade resurser.

/Dan

axafluff
Erfaren medlem

Blekeskenare

Inlägg av axafluff » sön 03 sep 2006, 21:52

Blir lite nyfiken på vad ni anser kvalar in som blekeskenare, någon som vågar sig på en knop-vindstyrkekorrelation? 0,5 m/s 2 knop? 2 m/s 6 knop?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 03 sep 2006, 22:25

Nej det vågar jag mig inte på.
Min uppfattning däremot är att de snabbaste lättvindsseglarna är segelkanoter.
Calle

Se gla ut

Skriv svar