MiniMe skrev:
Jag har gått över att strunta i att titta bara på hur seglen ser ut utan går helt efter loggen ökar farten så är det bara bra och tror mig Dan, storen ser inte alltid optimalt skotad ut.
Det verka om stroren har genomgående lattor??? Hur känns de? Jag fick för mig att det blir svårare att trimma? Är materialet Mylar? Vad är fel med Ottosson storen?
MiniMe,
Du har givetvis rätt, man kan inte bara med ögat se om formen genererar optimal framdrivade effekt. Loggen ger viktig information om detta. Igår hade vi inte logg och kommer inte att ha detta året, givaren sitter inte i. Även om vi hade haft logg är det ruskigt svårt att jämföra 2 storsegel rättvisst eftersom det tar ett litet tag att byta och eftersom förhållanden på vattnet är ständigt skiftande. Samtidigt är där en massa parametrar som måste kontrolleras innan man överhuvudtaget kan börja snacka om en rättvis jämförelse.
Under den tid jag verkligen hade mycket tid över för segling (seglade ca 3h/dag 4 ggr/vecka mellan mars-november) la jag massor av kraft på att försöka mäta olika segels effektivitet (jobbade ju som segelmakare på Diamond under den tiden) och alla tester slutade alltid i tveksamheter, var det vinden som vred, ökade eller var det vågorna som var mer gynsamma eller styrde jag bara bättre. Trimmade jag det andra seglet mer optimalt eller var det den insydda formen som gjorde förändringen o.s.v...e.t.c. Till slut kändes det som jag utvecklade en känsla som innebar att jag tyckte mig känns om det var driv, fart och höjd i båten och om det inte var det. Eftersom båten jag la ner hela min själ i var en IF båt och att det på den tiden var gott om båtar på startlinjen, både på veckoseglingarna ( kunde vara 7 st IF:ar på en veckosegling i Råå) och på SM kunde jag se att min känsla visade sig vara rätt. Vi vann det mesta som gick att vinna utom SM där det blev en 5:e plats av ca 60 båtar.
Nu har jag noll koll jämfört mot då och seglar mest för att jag formligen älskar det. Likaväl sitter lite av denna känsla kvar och jag tror de flesta av oss har detta i ryggmärgen, många timmar på vattnet från optimiståldern resulterar i denna känsla, det är precis samma sak som att nybörjade måste vara extremt koncentrerade för att styra på rätt håll och om de för ett ögonblick släpper blicken från målet resulterar detta i en svajig kurs utan kontroll. Med tiden får man känsla för detta och kan köra båten nästan optimalt samtidigt som man slår en 7:a från akterdäck.
När det gäller Ottosson storen kontra Elvström storen skrev jag bara att Elvtröm storen "stog bättre", det innebär inte omedelbart att den går fortare. För att avgöra det måste man göra en massa tester som jag aldrig kommer att ha pengar eller tid för att genomföra. Vad jag dock kan säga är att Elvström storen kommer att spara mig mycket frustration i vindar runt 7 m/s eller där gränsen mellan genua och fock ligger. Den feta genuan kastar obönhörligen in backvindar i storen i dessa vindar och Ottosson storen (som är något djupare sydd) får en, i mina ögon ful V form i 30 % av nederdelen eftersom den skarpa övergången från duk till de korta lattorna gör att duken viker sig och bildar en skarp V form. Kanske inte spelar så mycket roll men tills nu har jag haft svårt att få bort det trots alla trimfunktioner såsom max mastkrum, cunningham, uthal, ledvagn och skotdrag. Sedan kan det visa sig att Ottossonstoren är snabbare oavsett hur den ser ut men eftersom jag aldrig på ett rättvisst sätt kommer att kunna konstatera detta får jag mer lugn med Elsvström storen i en lätt pentexduk med genomgående lattor överallt. Det står så perfekt att man blir gråtfärdig. Under hela mitt liv har jag bara varit så nöjd med ett segel tidigare och det var en genua 2:a i kevlar till en int 6:a som jag köpte till min Dominant 95:a. Den hade också fin harmoni i bukdjupet och var lätt trimmad. Det känns precis som om de korrekt designade seglen ligger mer mitt i "processfönstret" och behöver inte så mycket uppmärksamhet för att stå bra i olika förhållanden.
Sedan har vi det här med fullattor, jag har alltid trivts med fullattestorsegel. Orkar inte gå in på varför just nu men så är det bara.
Men som sagt, vad vet jag, är bara en glad amatör!
Nu skall 3 båtar riggas av och upp på land samtidigt som den 2:dra 707:an skall få sig en rejäl bottentvätt. Hoppas tulpanerna släpper sitt envisa grepp.
/Dan