Segla högt !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 10 dec 2005, 18:07

Hej

Ursprungsinläggen handlar om höjdtagning.... :oops:

Det här med att ställa en foldingpropeller på en depl båt på åtskilliga ton och samtidigt känna hur den står är ju rent fantastiskt... :wink:

Däremot betr. fasta tvåbladiga kan det finnas en vinst att ställa den i ett visst läge.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

Vill ide

Inlägg av Nefertiti » lör 10 dec 2005, 18:14

Hva ville skjedd om kjølprofilen hadde form som en flyvinge :?:

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Vill ide

Inlägg av Steen » lör 10 dec 2005, 18:59

Nefertiti skrev:Hva ville skjedd om kjølprofilen hadde form som en flyvinge :?:
jamen, det har den vel nu!! Det är utgangspunktet i alla proff kölkonstruktionar.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

Inlägg av Nefertiti » lör 10 dec 2005, 19:21

Tenkte på asymetrisk...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 10 dec 2005, 19:28

Nefertiti skrev:Tenkte på asymetrisk...
Menar du att den skall vara mer plan på en sida och kurvigare på den andra ? Då hade man väl fått vända kölen då man stagvänder ? Lite knepigt i praktiken men hur det fungerar i teorin vet jag ej.

/Dan

Användarvisningsbild
Nefertiti
Guldmedlem

flyvingekjøl

Inlägg av Nefertiti » lör 10 dec 2005, 19:31

Jeg vet ikke om det kunne gitt noe løft utover en vanlig kjølprofil. Noen må nok ha tenkt på dette allerede?

Det kunne vært et \"daggerboard\" prinsipp, hvor man har to senkekjøler med motsatt profil?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 10 dec 2005, 19:34

Tja

Bra material på kölens utsida och lite hydralpumpar, så är saken klar.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Re: flyvingekjøl

Inlägg av Ravage » lör 10 dec 2005, 19:35

Nefertiti skrev:Jeg vet ikke om det kunne gitt noe løft utover en vanlig kjølprofil. Noen må nok ha tenkt på dette allerede?

Det kunne vært et "daggerboard" prinsipp, hvor man har to senkekjøler med motsatt profil?
Vore teoretiskt intressant om någon på forumet vet hur mycket en sådan kontruktion skulle öka höjdtagningen på kryssen.

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 10 dec 2005, 19:51

UTI skrev: ... Ander S, du slår in öppna dörrar. Du har helt missuppfattat ämnet. Du borde ha läst ursprungsinläggen innan du svarade...
I verkligheten svarade jag på ett inlägg från Nefertiti.
Jeg klarer ikke forstå at stillningen av foldepropellen kan ha nevneverdig betydning på en strak aksel? På min båt peker nå akselen mer eller mindre rett bakover, men uansett er nå arealforskjellen i bremsende retning...liten.
Så, UTI eller ITI (eller kanske ITI-OTI?): "du slår in öppna dörrar. Du har helt missuppfattat ämnet. Du borde ha läst ursprungsinläggen innan du svarade..."
Anders S

UTI

Inlägg av UTI » lör 10 dec 2005, 20:01

Anders S skrev:
UTI skrev: ... Ander S, du slår in öppna dörrar. Du har helt missuppfattat ämnet. Du borde ha läst ursprungsinläggen innan du svarade...
I verkligheten svarade jag på ett inlägg från Nefertiti.
Jeg klarer ikke forstå at stillningen av foldepropellen kan ha nevneverdig betydning på en strak aksel? På min båt peker nå akselen mer eller mindre rett bakover, men uansett er nå arealforskjellen i bremsende retning...liten.
Så, UTI eller ITI (eller kanske ITI-OTI?): "du slår in öppna dörrar. Du har helt missuppfattat ämnet. Du borde ha läst ursprungsinläggen innan du svarade..."

Nej, Anders S det gjorde du inte. Du skrev ett allmänt svar utan att citera någon.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 10 dec 2005, 20:12

Den viktigaste anledningen att vinkla tvåbladiga foldingpropellrar rätt är att den skall stanna ihopslagen - ligger bladen platt i st f på höjden faller bladen ner eller spärras ut. Det var inte helt ovanligt på min tid att sätta ett gummiband runt foldingpropellern före starten. Trist och kallt.

Skall jag försöka ge en förklaring till Seawolfs känsla för sin propeller är det minst lika mycket den effekten som att den bromsar olika beroende på om den står hög eller platt. Är axeln vinklad 15 gradert (det är rätt mycket - omkring hälften är vanligare) skulle det som mest betyda ett 25 % större propellermotstånd (skillnaden mellan bästa och sämsta läge). Man kan då tänka sig att om en foldingpropeller anses vara värd 0,01 i Lys (den är värd betydligt mer i lättvind) så skulle en rätt vriden propellerägare (den särskrivningen är inte att leka med) kunna vinna ca fjärdedelen av detta.

Det är inte mycket, men om det tillräckligt för att man skall märka det? Tja, kanske inte så otroligt om man känner sin båt. Det är i vart fall av vikt för höjdtagningen att man minimerar båtens vattenmotstånd. Att vrida (folding)propellern rätt kan inte skada och kostar inget (åtminstone inifrån, brrr).

Tre och fyrbladiga propellrar kan inte dra nytta av detta knep.
Anders S

UTI

Inlägg av UTI » lör 10 dec 2005, 21:44

Anders S skrev:Den viktigaste anledningen att vinkla tvåbladiga foldingpropellrar rätt är att den skall stanna ihopslagen - ligger bladen platt i st f på höjden faller bladen ner eller spärras ut. Det var inte helt ovanligt på min tid att sätta ett gummiband runt foldingpropellern före starten. Trist och kallt.

Skall jag försöka ge en förklaring till Seawolfs känsla för sin propeller är det minst lika mycket den effekten som att den bromsar olika beroende på om den står hög eller platt. Är axeln vinklad 15 gradert (det är rätt mycket - omkring hälften är vanligare) skulle det som mest betyda ett 25 % större propellermotstånd (skillnaden mellan bästa och sämsta läge). Man kan då tänka sig att om en foldingpropeller anses vara värd 0,01 i Lys (den är värd betydligt mer i lättvind) så skulle en rätt vriden propellerägare (den särskrivningen är inte att leka med) kunna vinna ca fjärdedelen av detta.

Det är inte mycket, men om det tillräckligt för att man skall märka det? Tja, kanske inte så otroligt om man känner sin båt. Det är i vart fall av vikt för höjdtagningen att man minimerar båtens vattenmotstånd. Att vrida (folding)propellern rätt kan inte skada och kostar inget (åtminstone inifrån, brrr).

Tre och fyrbladiga propellrar kan inte dra nytta av detta knep.

Varför denna långa, fullständigt onödiga utläggning? Seawolf har redan förklarat hur det är, och jag kan inte se att det är någon som har ifrågasatt att det är bra för farten att foldingpropellerns blad är "rätt" vinklade.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 10 dec 2005, 22:34

Bäst att du ger svaret själv.

Men en reflektion är att om du går med på att effekten finns (inte så lätt att förstå det, faktiskt) så handlar frågan nu om hur bara om hur känslig man är för båtfart. Ytterst relevant fråga om man skall trimma båtar.

Alltså, kan man känna eller märka någon trimskillnad som motsvarar mellan en och en fjärdedel lyspinne? Kan man inte det så...

Trevlig Helg

Tomten

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Foldingpropeller igen

Inlägg av Seawolf » lör 10 dec 2005, 23:51

LYS har en hundradel kompensation för fast eller foldingpropeller. Detta är genomsnittet av mycket och lite vind på alla bogar. (LYS räknas på rundbana.)

För de flesta vindar och bogar spelar naturligtvis inte läget på den hopfällda foldingpropellern någon märkbar roll, men när krafterna är små och allting annat är i god ordning med slät botten vässade köl- och roderprofiler, då märks det alltså.

Det jag beskrivit var i lätt vind på de bogar då friktion spelar störst roll.

Nu kan det ha spelat roll att den foldingpropeller jag använde då detta utspelade sig var en från Alco-metaller med ovanligt stor yta på bladen.
För att lättare se hur det ser ut med en foldingpropeller på en Ballad, se bilden:
http://www.batteknik.se/balladpropeller.jpg

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Foldingpropeller igen

Inlägg av MiniMe » sön 11 dec 2005, 08:06

Seawolf skrev:LYS har en hundradel kompensation för fast eller foldingpropeller. Detta är genomsnittet av mycket och lite vind på alla bogar. (LYS räknas på rundbana.)
Vad tycker ni vilken propeller lönar sig mest enligt LYS? Fast, folding eller ingen (med utombordare)? Jag fick intrycket att folding är enligt LYS mest fördelaktigt dvs. bromsa minst i förhållande till LYS-ändring.

Skriv svar