Jag har nu läst pdf-filen. Det tog en stund, trots att det här är kortversionen...MiaMaria skrev:Här på forum spekuleras ganska mycket om vår båt, Hallberg-Rassy 37 nr 168 årsmodell 2008. Förklarad ej sjövärdig.
Hallberg-Rassys VD Magnus Rassy säger: Inga fel - fortsätt segla
Mer direkt information kommer därför att läggas ut kontinuerligt.
Dagens länk beskriver övergripande omfattningen av problemen med båten och företaget Hallberg-Rassy Varvs AB i en PowerPoint-presentation.
Senare kommer underlagen till denna Powerpoint - besiktningsprotokoll mm.
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... tation.pdf
Bengt Nordé
0455-49770
Mina föräldrar köpte en Misil II ca 1975 och en HR 26 1978. Den senare hade de i ungefär 25 år. De var mycket nöjda med båda köpen, såväl vad gäller bemötande som båtar. Jag har själv seglat HR 26:an och hjälpt till med löpande underhåll. Två problem är allt: (1) Sittbrunnsluckorna borde ha varit i plast istället för plywood med teakfanér ovanpå. (2) Gångjärnen till det utanpåliggande rodret slets ut och började glappa efter så där en 15 år och behövde bytas ut. (Normalt slitage, kan man kanske tycka, men båten var både sparsamt och försiktigt seglad.)
Christoph Rassy drev företaget då, nu har sonen Magnus tagit över. - Jag undrar om Christoph känner sig stolt och nöjd över vad som har hänt med livsverket?