Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tomas E
Diamantmedlem

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Tomas E » ons 13 okt 2010, 15:13

MiaMaria skrev::evil: Här på forum spekuleras ganska mycket om vår båt, Hallberg-Rassy 37 nr 168 årsmodell 2008. Förklarad ej sjövärdig.
Hallberg-Rassys VD Magnus Rassy säger: Inga fel - fortsätt segla

Mer direkt information kommer därför att läggas ut kontinuerligt.
Dagens länk beskriver övergripande omfattningen av problemen med båten och företaget Hallberg-Rassy Varvs AB i en PowerPoint-presentation.
Senare kommer underlagen till denna Powerpoint - besiktningsprotokoll mm.

http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Pow ... tation.pdf

Bengt Nordé
0455-49770
Jag har nu läst pdf-filen. Det tog en stund, trots att det här är kortversionen...

Mina föräldrar köpte en Misil II ca 1975 och en HR 26 1978. Den senare hade de i ungefär 25 år. De var mycket nöjda med båda köpen, såväl vad gäller bemötande som båtar. Jag har själv seglat HR 26:an och hjälpt till med löpande underhåll. Två problem är allt: (1) Sittbrunnsluckorna borde ha varit i plast istället för plywood med teakfanér ovanpå. (2) Gångjärnen till det utanpåliggande rodret slets ut och började glappa efter så där en 15 år och behövde bytas ut. (Normalt slitage, kan man kanske tycka, men båten var både sparsamt och försiktigt seglad.)

Christoph Rassy drev företaget då, nu har sonen Magnus tagit över. - Jag undrar om Christoph känner sig stolt och nöjd över vad som har hänt med livsverket?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 13 okt 2010, 16:54

Minne skrev:Seawolf skrev:
"Åtminstone för några år sen så var Najadvarvet ovanligt på så sätt att de efter att ha fått ut skrovet ur formen, så slipade och laminerade de även utsidan av skarven mellan de två skrovhalvorna".

Har Seawolf kanske råkat se just den båten hos Najad?
OK, var det så det förhöll sig. Jag hade fått info att de under någon period hade det som normalutförande. Hur som helst är vi eniga om att det är högst relevant för att minska risken för sprickor.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

BUSTER
Rookie

Inlägg av BUSTER » tor 14 okt 2010, 09:43

Jag har följt detta ärende med HR 37:an under längre tid och finner att det är dags att vi på forum uppmanar Hallberg-Rassy att lösa detta ärende på ett för kunden nöjaktligt sätt.

Kunden har otvetydigt fått en felaktig vara och denna skall bytas ut.
Vi på forum måste visa den styrka och kraft som vi har tillsammans i detta ärende.

Jag uppmanar HR-37 ägaren att på detta forum bekräfta när ärendet fått en lösning.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 14 okt 2010, 12:05

BUSTER skrev:Jag har följt detta ärende med HR 37:an under längre tid och finner att det är dags att vi på forum uppmanar Hallberg-Rassy att lösa detta ärende på ett för kunden nöjaktligt sätt.

Kunden har otvetydigt fått en felaktig vara och denna skall bytas ut.
Vi på forum måste visa den styrka och kraft som vi har tillsammans i detta ärende.

Jag uppmanar HR-37 ägaren att på detta forum bekräfta när ärendet fått en lösning.
Jag bestämde mig i går kväll för att skriva ett personligt hållet brev till Christoph Rassy.

Samtidigt funderade jag vidare på allt som framkommit i den här tråden (har inte läst domstolshandlingarna). - Anta att alla, eller nästan alla, HR-båtar under ett antal år har byggts på fel sätt och med annan polyester än som angivits i den tekniska specifikationen. Det skulle innebära ruin och konkurs för försäljningsbolaget m fl dotterbolag. Holdingbolaget (d v s det bolag som familjen Rassy äger och som i sin tur direkt eller indirekt äger försäljningsbolaget, skrovtillverkningsbolaget, ev m fl bolag) går säkert vad det gäller ansamlade vinstmedel, men dess marknadsvärde är givetvis till största delen avhängigt värdena på de övriga bolagen i koncernen som plötsligt är värda noll.

Givet ett sådant scenario finns bara desperationen kvar som utväg. Skulle detta kunna förklara det till synes irrationella agerande som HR hittills har uppvisat och som många har kommenterat i den här tråden?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 14 okt 2010, 14:55

Skulle det vara rädsla att via en ersättning till en drabbad båtägare på något vis konfirmera systematiska fel som är begångna, är det helt fel approach.
Hade ersättning gjorts direkt, hade det inte blivit så stora svallvågor av ärendet. Med den hantering som syns nu kommer HR:s byggkvalitet och kundbemötande antagligen att snurra runt jorden och skapa väsen överallt. Knappast förnuftigt agerande.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 14 okt 2010, 17:23

Nej, precis. Och det gör inte en presumtiv nybåtsköpare lugnare. Varför köpa en ny båt och riskera allt detta istället för en välvårdad några år gammal båt? Som är ytterligare utrustad, testad och alla leveransfel åtgärdade. Inte bra alls för båtindustrin som helhet. Även om detta rabalder på litet längre sikt kanske är bra för konkurrenterna på Orust...
Vore jag HR-köpare just nu som lagt beställning på en ny båt och dessutom betalt in en stor del av köpeskillingen i förskott, skulle jag sova dåligt om nätterna, när man nu diskuterar i termer av arvets möjlighet att överleva den här historien.

Litet intressant vore det att få veta ungefär vad du skrev till Christoph Rassy, Tomas E. Och inte minst vad han svarar. Om han gör det...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 14 okt 2010, 20:43

Segelbo skrev: Litet intressant vore det att få veta ungefär vad du skrev till Christoph Rassy, Tomas E. Och inte minst vad han svarar. Om han gör det...
Ej skrivet ännu, men det ligger och mal i bakhuvudet. Återkommer.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 15 okt 2010, 15:04

MiaMaria skrev::evil: Här på forum spekuleras ganska mycket om vår båt, Hallberg-Rassy 37 nr 168 årsmodell 2008. Förklarad ej sjövärdig.
Hallberg-Rassys VD Magnus Rassy säger: Inga fel - fortsätt segla

Mer direkt information kommer därför att läggas ut kontinuerligt.
Dagens länk beskriver övergripande omfattningen av problemen med båten och företaget Hallberg-Rassy Varvs AB i en PowerPoint-presentation.
Senare kommer underlagen till denna Powerpoint - besiktningsprotokoll mm.

Bengt Nordé
0455-49770
Snyggt jobbat Bengt! Du gör en strong insats och kanske medför allt detta att andra båtköpare slipper liknande elände. Om inte detta fall leder till en skärpning i branschen som helhet, vore det väl märkligt...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 15 okt 2010, 18:17

Har följt denna tråd med ett halvt öga och undrat vad HR håller på med. Först nu har jag tittat noggrannare.
Det var det jävligaste! För den som inte gjort det - titta igenom pdf'en ovan.

Lider med dig Bengt, och hoppas att det löser sig.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 15 okt 2010, 18:31

Jösses, det var det värsta. Snyggt av köparen att sätta ihop denna ppt.

"Yanmar erkänt svårstartade" (galning?)

Kan det vara så att Magnus Rassy går på tyngre droger?

Vilket SKIT-märke!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 15 okt 2010, 18:35

Sneseglarn skrev:
Har följt denna tråd med ett halvt öga och undrat vad HR håller på med. Först nu har jag tittat noggrannare.
Det var det jävligaste! För den som inte gjort det - titta igenom pdf'en ovan.

Lider med dig Bengt, och hoppas att det löser sig.
Jag hoppas att de flesta som tar del av Bengts fruktansvärda situation inte nöjer sig med att hoppas, utan tar initiativ till att HR och hela omvärlden får reda på situationen och hur man själv ser på den.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 15 okt 2010, 19:03

Kanske svaret på uppfarande finns att söka i den stora framgång HR haft både i Sverige och internationellt. Kankse har man på vägen tappat känslan för lyhördhet, noggrannhet, ödmjukhet m.m?

Är det inte ett symptom på att saker förändrats när ledningen går på tvärs mot personalen. De hände vad jag vet inte under Christophs tid. Nä, läste senaste PBA och jag blev sugen på att byta märke till Najad.
Henric D

MiaMaria
Silvermedlem

Inlägg av MiaMaria » lör 16 okt 2010, 11:39

HR 37 nr 168

Här på forum har jag tidigare lagt ut en PowerPoint (officiellt material från tingsrätten).
Idag presenteras 2 besiktningsprotokoll (officiellt material från tingsrätten)
som underlag för PowerPointen.
Mer kommer.

http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Bes ... oll_Af.pdf NYTT!
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/William_Bekking.pdf NYTT!

Bengt Nordé
Klippan

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 16 okt 2010, 17:56

MiaMaria skrev:HR 37 nr 168

Här på forum har jag tidigare lagt ut en PowerPoint (officiellt material från tingsrätten).
Idag presenteras 2 besiktningsprotokoll (officiellt material från tingsrätten)
som underlag för PowerPointen.
Mer kommer.

http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Bes ... oll_Af.pdf NYTT!
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/William_Bekking.pdf NYTT!

Bengt Nordé

Även jag har följt denna tråd en längre tid och jag häpnar!

Men en sak undrar man ju.
Du verkar ha ganska solid bevisning som tydligt pekar på stora felaktigheter i skrovet på din båt.
Men HR har ju av naturliga skäl inte deltagit i diskussionen på detta forum så argumentationen här är så klart partisk.
Det skulle vara intressant att se hur de lägger upp sin bevisning för att försvara sin sak, för de bygger väl knappast hela sin bevisning kring deras eget påstående att skrovet är felfritt, grundat på en okulär besiktning i en liten lokal del av skrovet där de gjorde sitt test? (Där det dessutom enligt dig är tydligt att skrovet är delaminerat)
Vad har de mer för data och faktiska mätvärden att komma med?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

MiaMaria
Silvermedlem

Inlägg av MiaMaria » lör 16 okt 2010, 18:25

Hej Fribbe

Det enda HR har gjort är att tagit ur en provplatta till halva skrovtjockleken samt 2 genomgående kärnpluggar. Någon egen undersökning avseende hela skrovet har HR inte gjort.
HR:s vittnen har endast okulärt tittat på urtagen platta och trissor. Allt bevismaterial är offentligt, men jag vill ändå inte lägga ut HR:s material – det kan HR göra själva. Men om Du sänder mig ett e-post så skall du få det direkt av mig.

Ha det bra Fribbe
Bengt Nordé
Din kontaktadress kan Du sända via http://www.blekingenaturfoto.se/gastbok.asp
Klippan

Skriv svar