Får du ett båtkörkort?
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Ytterligare reglering är onödig. befintligt regelverk räcker
Förslagen är inte så ingripande som det hade kunnat vara.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Ytterligare reglering är onödig. befintligt regelverk räcker
Förslagen är inte så ingripande som det hade kunnat vara. Men det krävs en hel del kontroll för efterlevnad. Jag är av det slaget som anser att myndigheter ska ingripa mot individer som inte sköter sig, skadar andra eller uppträder skadligt, men att myndigheterna inte skall bygga upp regelverk som drabbar alla i form av kontroll och besvär som någon form av kollektivbestraffning, besvär som alla skall rätta sig efter trots att deras beteende inte är någon olägnhet för andra eller skadligt på något vis........
Så.. jag gillar fortfarande inte förslaget.
Så.. jag gillar fortfarande inte förslaget.
Det där sidospåret om experter som det har skrivits en del intressant om, genom att någon hänvisade till de som yttrat sig om förslaget som "experter", fortsätter att intressera mig.
Det är ju högst angeläget att de som har inflytande på ett beslut som påverkar båtlivet för massor av människor vet vad de gör, och även att de agerar hederligt och inte har egna intressen i frågan.
bosseh är i mitt tycke orealistiskt självsäker när han tycks anse sig i stort sett ofelbar, och när det han gör inte blir rätt så är det då oftast för att han inte fått rätt upddragsinformation, eller något ditåt som han skrev.
Jag håller visserligen helt med bosseh om att många sorters experter skall göra rätt i stort sett alltid, som till exempel bilreparatörer, frisörer, piloter (hoppas verkligen...) osv.
En del andra experter jobbar med sådant där ingen kan vara säker på allt, inom forskning och produktutveckling osv. Jag har jobbat mycket med service och reparationer på fartyg över hela världen, och till skillnad från bilar finns det knappt två fartyg med identiska system och ett gammalt fartyg kan ha blivit ombyggt av olika firmor och individer på olika håll i världen och med dålig eller ingen dokumentation och överraskningar väntar ständigt, speciellt för den som är alltför säker på sig själv...
Men hur är det med andra sorters experter bosseh, sådana vi talar om i denna tråden?
Nämligen politiker, ordföranden i intresseföreningar, administrativa chefer i företag osv.
Vad de yttrar sig om är vad de tror om ideér, och hur stora och allt annat än likartade grupper människor kommer att agera osv.
Alla är de experter inom sina områden, men jag tror inte bosseh tycker allt som alla politiker säger och gör är riktigt...troligen tvärtom...
Det är stor skillnad på att yttra sig om teknik där man får svaret mer eller mindre direkt om ens åtgärd var riktig eller inte, och att ha åsikter om båtkörkort.
För att också runda av med en kommentar till det där Tommy säger, att det ju är bra att den gemensamma kunskapsbasen är så stor som möjligt.
Helt riktigt naturligtvis, och varför inte direkt gå ett steg vidare och införa obligatorisk uppfriskningskurs varje vår?
Jag känner mig alltid lite ringrostig själv inför säsongstarten, och ett obligatorium så att vi alla kommer på lika basis skulle säkert vara bra, eller åtminstone inte göra någon skada...
Det är ju högst angeläget att de som har inflytande på ett beslut som påverkar båtlivet för massor av människor vet vad de gör, och även att de agerar hederligt och inte har egna intressen i frågan.
bosseh är i mitt tycke orealistiskt självsäker när han tycks anse sig i stort sett ofelbar, och när det han gör inte blir rätt så är det då oftast för att han inte fått rätt upddragsinformation, eller något ditåt som han skrev.
Jag håller visserligen helt med bosseh om att många sorters experter skall göra rätt i stort sett alltid, som till exempel bilreparatörer, frisörer, piloter (hoppas verkligen...) osv.
En del andra experter jobbar med sådant där ingen kan vara säker på allt, inom forskning och produktutveckling osv. Jag har jobbat mycket med service och reparationer på fartyg över hela världen, och till skillnad från bilar finns det knappt två fartyg med identiska system och ett gammalt fartyg kan ha blivit ombyggt av olika firmor och individer på olika håll i världen och med dålig eller ingen dokumentation och överraskningar väntar ständigt, speciellt för den som är alltför säker på sig själv...
Men hur är det med andra sorters experter bosseh, sådana vi talar om i denna tråden?
Nämligen politiker, ordföranden i intresseföreningar, administrativa chefer i företag osv.
Vad de yttrar sig om är vad de tror om ideér, och hur stora och allt annat än likartade grupper människor kommer att agera osv.
Alla är de experter inom sina områden, men jag tror inte bosseh tycker allt som alla politiker säger och gör är riktigt...troligen tvärtom...
Det är stor skillnad på att yttra sig om teknik där man får svaret mer eller mindre direkt om ens åtgärd var riktig eller inte, och att ha åsikter om båtkörkort.
För att också runda av med en kommentar till det där Tommy säger, att det ju är bra att den gemensamma kunskapsbasen är så stor som möjligt.
Helt riktigt naturligtvis, och varför inte direkt gå ett steg vidare och införa obligatorisk uppfriskningskurs varje vår?
Jag känner mig alltid lite ringrostig själv inför säsongstarten, och ett obligatorium så att vi alla kommer på lika basis skulle säkert vara bra, eller åtminstone inte göra någon skada...
Maxi33, du har en enastående förmåga feltolka andras inlägg!
Det är du som säger att experter ofta har fel. Det måste tolkas som att du anser experter väldigt ofta har fel.
Om vi går till frågan om båtkörkortet så verkar det bäst att jag förtydligar vad jag menade. Jag skrev
Då avsåg jag t ex KBV, polis, försäkringbolag, båtorganistationer m fl.
Dvs alla som kan anses veta något om båtlivet. Det går inte bara att avfärda deras kunskap, ska man ens försöka så gäller det att visa vem kan det här minst lika bra och som inte fått yttra sig.
Det är du som säger att experter ofta har fel. Det måste tolkas som att du anser experter väldigt ofta har fel.
Om vi går till frågan om båtkörkortet så verkar det bäst att jag förtydligar vad jag menade. Jag skrev
....alla som har expertkunskaper på området ställt sig positiva ...
Då avsåg jag t ex KBV, polis, försäkringbolag, båtorganistationer m fl.
Dvs alla som kan anses veta något om båtlivet. Det går inte bara att avfärda deras kunskap, ska man ens försöka så gäller det att visa vem kan det här minst lika bra och som inte fått yttra sig.
Nu är det ju så att seglare inte orsakar så många olyckor att det skulle vara motiverat (och då har jag valt att inte diskutera huruvida körkort skulle hjälpa mot de olyckor som ändå sker). Detta eviga tjat om väjningsregler begriper jag inte, eftersom det bevisligen förekommer ytterst få kollisioner till sjöss.Tommy skrev:Hej,
Ja, häller med om att det känns som detta förslag är lite urvattnat eftersom det ju främst riktar in sig på motorbåtar. Glädjer säkert en och annan fördomsfull nej-sägare, men det är synd eftersom det så uppenbart finns ett behov att, även i seglingskretsar, ordentligt "implementera" de sjöregler som faktiskt redan finns. Även på detta väldigt kunniga forum slås man ibland av hur motstridiga åsiker kan vara ang. rena basfakta som väjningsregler och förtur. Om det ser ut så rörigt här på detta intresserade forum, så är det inte svårt att dra slutsatser om ...
Men förslaget ska ju ut på remiss innan det spikas och det är ju inte alls otroligt att det skärps upp under resans gång. För egen del hoppas jag att det i slutändan kommer att omfatta även t.ex. ruffade segelbåtar. Det är ju bara bra om den gemensamma kunskapsbasen är så stor som möjligt.
Hälsningar
Tommy
Men bosseh då, snacka om feltolkning.
Du skriver:
Citat:
Slut citat.
Varifrån feltolkade du in ett "väldigt"?
Och beträffande körkort.
Naturligtvis vet folk från de organisationer du nämner massor om sina jobb.
Men hur har de fått uppgiften och problemen runt förslaget om körkort beskrivna, och är det de som har föreslagit den lösning som nu är på gång?
Eller fick de bara yttra sig om ett färdigt förslag till körkort?
Du skriver:
Citat:
Slut citat.
Varifrån feltolkade du in ett "väldigt"?
Och beträffande körkort.
Naturligtvis vet folk från de organisationer du nämner massor om sina jobb.
Men hur har de fått uppgiften och problemen runt förslaget om körkort beskrivna, och är det de som har föreslagit den lösning som nu är på gång?
Eller fick de bara yttra sig om ett färdigt förslag till körkort?
Jag förstår hur du tänker, men själv tror jag nog inte att det skulle vara motiverat med en obligatorisk uppfriskning varje år. Men varför inte med viss regelbundenhet? Sådant förekommer ju redan i t.ex. flyget. Det diskuteras ju också om bilkörkort ska gälla för evigt utan någon som helst krav på förnyande. Som en kompromiss, så kanske man kunde tänka sig ett obligatoriskt förnyande av båtkörkortet var 5:e år för de riktigt stora fritidsbåtarna, t.ex. från Maxi 33 och uppåt.Maxi33 skrev:För att också runda av med en kommentar till det där Tommy säger, att det ju är bra att den gemensamma kunskapsbasen är så stor som möjligt.
Hälsningar
Tommy
Ja, nog är Balladen fuskbyggd alltid. Jag brukar kolla innan jag sticker ut om kölen fortfarande sitter där den ska, innan jag blåser på den gamla tändkularen.
För att råda bot på detta har jag ett förslag till; och det är en obligatorisk säkerhetsbesiktning före varje avfärd. Man bokar (mycket enkelt) in en myndighetsföreträdare, stämmer träff med denna på bryggan och han gör en genomgång av båten. Speciell vikt ägnas dubbla slangkämmor. Hela proceduren behöver inta ta mer än 45 minuter, max uppemot en timme. Så det blir ingen signifikant påverkan på den personliga friheten
Hälsningar
Tommy
För att råda bot på detta har jag ett förslag till; och det är en obligatorisk säkerhetsbesiktning före varje avfärd. Man bokar (mycket enkelt) in en myndighetsföreträdare, stämmer träff med denna på bryggan och han gör en genomgång av båten. Speciell vikt ägnas dubbla slangkämmor. Hela proceduren behöver inta ta mer än 45 minuter, max uppemot en timme. Så det blir ingen signifikant påverkan på den personliga friheten
Hälsningar
Tommy
Med dårens envishet:
Vilka beteenden är det som stör mest eller är farligast, och då i synnerhet för andra? (Det är inte så hårda regler mot fylla på cykel som i bil, för konsekvenserna är visserligen riskablare för föraren på cykel, men för omgivningen i bil)
Så jag kan försöka ta fram några beteenden som jag skulle vilja få tydliga regler emot, helt enkelt för att jag retar mig på dem och att nuvarande lagar och regler inte duger för att hämma dessa beteenden(jämför den på land förekommande lagen mot förargelseväckande beteende):
- Att framföra båtar så att den lokala miljön störs signifikant av våger och buller
- Att framföra båtar med högre farter nära andra båtar och nära land
bara för att ta de viktigaste.
Och varför skall sådana här debatter förr eller senare ända upp i personliga verbala vendettor?
Vilka beteenden är det som stör mest eller är farligast, och då i synnerhet för andra? (Det är inte så hårda regler mot fylla på cykel som i bil, för konsekvenserna är visserligen riskablare för föraren på cykel, men för omgivningen i bil)
Så jag kan försöka ta fram några beteenden som jag skulle vilja få tydliga regler emot, helt enkelt för att jag retar mig på dem och att nuvarande lagar och regler inte duger för att hämma dessa beteenden(jämför den på land förekommande lagen mot förargelseväckande beteende):
- Att framföra båtar så att den lokala miljön störs signifikant av våger och buller
- Att framföra båtar med högre farter nära andra båtar och nära land
bara för att ta de viktigaste.
Och varför skall sådana här debatter förr eller senare ända upp i personliga verbala vendettor?
Visst Seawolf borde det finnas en diskussion om hur man ska styra beteenden eller hur man nu ska uttrycka det. Säkerligen skulle många av oss acceptera vissa regler. Samtidigt är det svårt att effektivt lagstifta men den delen av frågan kan vi ju låta juristerna behandla.
Den norska varianten du beskrev tidigare verkar vettig. Fartbegränsningar nära land vilket då kommer att innefatta sund och mindre fjärdar borde vara vettigt. Nykterheten borde kanske bättre kollas och en fast promillegräns införas. Bötfälla de som använder förbjudna bottenfärger? Det kommer att krävas en ökad övervaking. Den första frågan är Kbv och/eller polis. Det förefaller kostsamt och ineffektivt med två olika övervakande organisationer. Det finns väl en viss risk för någon form av båtskatt, men vi kanske kan acceptera det?
Det är inte svårt att hitta ett dåligt betende där motorbåtar är inblandade, men måste nog även se lite till seglares beteende. Förbud att kryssa i trång farled? Som sagt det är inte lätt
Den norska varianten du beskrev tidigare verkar vettig. Fartbegränsningar nära land vilket då kommer att innefatta sund och mindre fjärdar borde vara vettigt. Nykterheten borde kanske bättre kollas och en fast promillegräns införas. Bötfälla de som använder förbjudna bottenfärger? Det kommer att krävas en ökad övervaking. Den första frågan är Kbv och/eller polis. Det förefaller kostsamt och ineffektivt med två olika övervakande organisationer. Det finns väl en viss risk för någon form av båtskatt, men vi kanske kan acceptera det?
Det är inte svårt att hitta ett dåligt betende där motorbåtar är inblandade, men måste nog även se lite till seglares beteende. Förbud att kryssa i trång farled? Som sagt det är inte lätt
kafkabyråkrati? Har vi inte det sen länge?
Innerst inne vet vi alla det säker skulle vara nyttigt med uppfriskade kunskaper. Det är nog det förväntade krånglet runt om kring som skrämmer oss?.
Av de som går förarbevis finns det två grupper som har min beundran.
Den ena delen är de fruar som går på inrådan av mannen (både fru och man ska beundras)
Den andra gruppen är de som gått för länge sen men som tycker de vill fräscha upp sina kunskaper.
Tommy, skäms! Tändkula! Vedeldad skottepanna med tillhörande kompoundångmaskin hade varit miljömässigt mer korrekt!
Innerst inne vet vi alla det säker skulle vara nyttigt med uppfriskade kunskaper. Det är nog det förväntade krånglet runt om kring som skrämmer oss?.
Av de som går förarbevis finns det två grupper som har min beundran.
Den ena delen är de fruar som går på inrådan av mannen (både fru och man ska beundras)
Den andra gruppen är de som gått för länge sen men som tycker de vill fräscha upp sina kunskaper.
Tommy, skäms! Tändkula! Vedeldad skottepanna med tillhörande kompoundångmaskin hade varit miljömässigt mer korrekt!
Jag förstår vad du menar men läs på i sjötrafikförordningen så finner du sannolikt att det redan finns lagrum att ta till. Man är redan idag skyldig att informera sig om gällande regler och lagar, och okunnighet om lagen är ingen giltig ursäkt att bryta mot den.Seawolf skrev:Så jag kan försöka ta fram några beteenden som jag skulle vilja få tydliga regler emot, helt enkelt för att jag retar mig på dem och att nuvarande lagar och regler inte duger för att hämma dessa beteenden(jämför den på land förekommande lagen mot förargelseväckande beteende)
Lagar utan sanktioner är utan verkan, annat än möjligtvis rent tillfälligtvis och händelsevis - bara om en lagtext överensstämmer med den allmänna rättsuppfattningen kan den ha en chans att fungera utan en närmast drakonisk övervakning. Dessutom finns risken att ett genomreglerat samhälle skapar en kultur där rätt och fel enbart definieras enligt lagboken - det är vi sannolikt inte betjänta av till sjöss. En vanlig beskrivning av detta brukar sammanfattas som "åker jag inte dit har jag inte gjort fel". Mitt (och ditt) huvudsakliga skydd mot fortåkare eller svallmakare är att de delar normen att "så gör man inte på sjön" - inte att de kalkylerar med risken för upptäckt och sanktion. Då lovar jag att det går alldeles åt helskotta.
Att lagstifta om ett kompetensbevis är i så fall en betydligt mildare påverkan på den enskilde än en noggrann reglering av rätt- respektive felbeteenden i sjötrafiken.
Anders S
De regler som finns idag är alldeles för diffust skrivna för att tydligt peka ut de allra vanligaste och (för ganska många) störande beteendena. Syftet med vissa detaljregler i samhället är att göra det tydligt för de som inte har abstraktionsförmåga, fantasi eller medkänsla för att förstå att den där allmännt skrivna regeln faktiskt gäller mot det han sysslar med just nu. Som sagt, "förargelseväckande beteende" finns ju redan definerat, men hur många kopplar det till hur man kör i trånga farvatten fullt av båtar en stilla sommardag?Anders S skrev: Mitt (och ditt) huvudsakliga skydd mot fortåkare eller svallmakare är att de delar normen att "så gör man inte på sjön" - inte att de kalkylerar med risken för upptäckt och sanktion. Då lovar jag att det går alldeles åt helskotta.
När tydligare regler väl är formulerade kommer då merparten (minst 95% av alla människor menar i grunden inget illa och visar hänsyn om de bara förstår vad det innebär från situation till annan) att följa dessa regler bara för att dessa är tydliga för alla att förstå.
De 5% som blir kvar är får man väl leva med tills vidare, men man har ju i alla fall minskat den allmänna irritationen ganska mycket.
Jag kommenterar mer seriöst i den andra tråden.Seawolf skrev: De 5% som blir kvar är får man väl leva med tills vidare, men man har ju i alla fall minskat den allmänna irritationen ganska mycket.
Men rent allmänt - om du verkligen retar dig på (störs av, misshandlas av, påverkas illa av...) mer än 5 % av dagens båtförare undrar jag om botemedlet heter "ännu mer förbud mot buskörning".
Anders S