Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 08 apr 2008, 12:34

Tja, Bosse(h) man kan ju göra det mer eller mindre lätt att införa mer reglering och skatter. Ett sådant underlättande sätt är att börja med krav på körkort, det är ett säkert första kort. Det finns inte någon politiker som i realiteten säger nej till skatter (= mer inkomster) bara man kan få acceptans för det. Se bara på hur debatten kring trängselskatt i Stockholm varit - skatt blev det till slut.

Ett helt annat synsätt är det som framförts med stor tydlighet i denna tråd: först identifiera problemen, sedan åtgärder riktade mot dessa problem. (Till skillnad mot att hitta på politiska åtgärder som inte löser de egentliga problemen).

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 08 apr 2008, 13:42

Anders S skrev:Jag undrar, helt stillsamt,

är inte båtskatt, förarbevis och strängare sjölagstiftning rätt så bra exempel "lösningar som söker problem"?

Det är lätt att argumentera att utbildning och ordningsregler är allmänt bra, men att slippa tvångsåtgärder och frihet under ansvar är också allmänt bra.

Kan någon FRÅN SIN EGEN VERKLIGHET (inte från hörsägen, sila bort det, tack...) rent anekdotiskt ge exempel på situationer där ett förarbevis rimligtvis skulle gjort skillnad? Jag kan det inte.
Precis Anders S: Det är det flera försökt säga här i hundra år men kanske inte med din tydlighet. Det enda som framförts av försidan är det som Bosseh säger; alla instanser är för och att det är rimligt att man inte bara kan köpa en båt och ge sig ut. Längre än så har vi inte kommit på vägen att på något sätt påvisa förarbevisets effekter eller problemet det skall lösa. Jag hoppas att utredarna kommit längre längs denna väg men det finns för många exempel på det som skrevs tidigare om lösning som söker problem för att jag skall tro det.

Det jag skrev om skatt (om det nu är jag som står till svars för det ;)) hade att göra med den uppenbarliga bristen på kontroll till sjöss. I detta har jag som axiom antagit att det finns ett problem med buskörning och fylleri på vissa platser (jag vet inte så mycket mer än att det finns en princess i arkösund som jag hatar och att man lyckats klippa ihop 12 avsnitt av kustbevakarna från Stockholm). Givet detta eventuella problem är punktinsatser av kraftigt ökad kontroll en lämplig styrmekanism och jag har beskrivit en personlig betalningsvilja för båtskattefinansierad poliskontroll. Givet nat vis att det krävs som lösning på det obevisade problemet men dock med reservation för att båtlivet redan ger överskott och att staten borde kunna hosta upp kosingen ändå. [URSÄKTA RÖRAN JAG BYGGER OM]

Summerat för 112 gången behöver problemet klargöras och definieras och lösningar anpassas för detta problem om det finns. Det som blir problematiskt då är att Bosseh och andra kommer dragande med hypotetiska framtida problem som inte går att påvisa eftersom de inte hänt än men som kan och rimligtvis borde hända i och med de "nya människor" som ministern fått höra finns till havs. Eftersom det handlar om mänskligt liv måste vi därför hantera dessa eventuella hypotetiska framtida problem med nya eventuella människor eftersom det etiskt utifrån Tommys argumentation är okränkbart att dessa skulle kunna få lida hypotetiskt potentiell framtida skada även om deras liv inte ännu påvisat är hotat. När det gäller rödljus vid skolor är ju argumentet måste någon dö för att vi skall få hit ett rödljus. Då är ju dock bilars farlighet vid skolor påvisad empiriskt så i min mening håller det inte. [PUUUH!]

Summerat från försidan - reglera allt som går eftersom något eventuellt kanske kan hända och att det är rimligt att reglera saker som kan vara lite småklurigt. Summerat från nejsidan - bevisa vad som är fel och lös det. ... och detta bråkar vi om!!!

Givetvis ur en nejsägares perspektiv! Kul det här jag brukar vara jasägare i flertalet andra fall. Något raljerande för teaterns skull ;)

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 08 apr 2008, 13:53

Grisslan skrev:Båtskatt... båtbranschen/båtlivet ligger rejält på plussidan när det gäller skatteintäkter till staten (ett par miljarder). Det var vad utredaren kom fram till, och det fastslogs att en båtskatt inte var motiverad.
Så bra då är de skyldiga oss massor! Vad skall vi kräva...?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 08 apr 2008, 14:48

Diskussionerna om båtkörkort kan vi ju lägga ner. Det finns en förkrossande majoritet för och inget utom möjligen en revolution lär stoppa förslaget.

Vill regeringen ha skatt så blir det så. Det har knappast något att göra med om vi har båtkörkort eller inte. Inte båtregister heller.
Kan ett försag se ut så här:
pengar till kbv för deras viktiga övervakning av säkerheten till sjöss, pengar till Sjöfartsverket så att de kan producera bättre sjökort över områden som är viktiga för fritidsbåtarna. Pengar till soppstationer mm. Dessutom en slant till SSRS och båtorganisationerna. Skatten blir 1 % av försäkringsvärdet. Boende på öar utan landförbindelse undantas.

Tror ni det skulle gå igenom?

Hemsk tanke, eller hur?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 apr 2008, 18:21

bosseh skrev:Diskussionerna om båtkörkort kan vi ju lägga ner. Det finns en förkrossande majoritet för och inget utom möjligen en revolution lär stoppa förslaget
Det finns många förslag som stoppats av remissrundor, och lagrådet är ingen alldeles obetydlig propp mot juridiskt ogenomtänka förslag. Sedan skall lagförslaget först passera näringsutskottet (misstänker jag) och under hela denna långa tid hinner Reinfeldt et al fundera på om det minskar eller ökar väljarbasen, och ifall några marginalröster hit eller dit kan vara viktiga.

Så, realpolitiskt, javisst - ju mer väsen, ju bättre.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 08 apr 2008, 21:37

bosseh skrev:
Diskussionerna om båtkörkort kan vi ju lägga ner. Det finns en förkrossande majoritet för och inget utom möjligen en revolution lär stoppa förslaget

Intressant det där om förkrossande majoritet - var kommer det ifrån?

Inte har det varit någon omröstning i frågan. Inte ens en riktig market research har genomförts.

Nänä, man har frågat runt lite. Och då kommit fram till att en del, kanske de flesta, intresseorganisationer har en positiv inställning. Så är det nog.

Men att det skulle vara huvuddelen (förkrossande) av seglarna, mja. Eller ens alla ägare av berörda båtar. Eller alla båtägare öht? Eller svenska folket?
Förkrossande.

Då är det bekvämt att lägga locket på.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 08 apr 2008, 22:03

Det har finns flera läsarundersökningar, inte så vetenskapliga men alla ger typ 75% för.
Alla som var med i remissrundan för det ursprungliga förslaget var helt positiva.
Inget parti eller politisk grupp har haft några invändningar.

Det är väl ändå ett ganska massivt stöd?

Sen kan förvisso t ex lagrådet ha synpunkter vilket i så fall troligen skulle medföra en modifiering.
I slutändan kan ju alltid riksdagen säga nej.

Men man måst då också titta på hur stort motståndet är, hur stor är nej sidan. Vi ser typ tio personer på några fora. I övrigt i samhället? Finns det några insändare, motioner eller annat.
Vi kan naturligtvis inte utesluta någon slags hemlig subversiv verksamhet. Men kanske inte är så jättetroligt.
Nej-sidan förtjänar respekt och ni har all rätt till er åsikt men det vore nog bättre om diskussionerna fördes upp på en mer allmän nivå en ett forum. Jag ser fram emot att läsa era insändare!

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » ons 09 apr 2008, 10:19

bosseh skrev:Om man måste ha en ökad övervakning så lär kraven komma på mer pengar och att båtägarna själva ska betala etc etc. Ingen vill väl ha skatt men jag tror tyvärr inte vi blir tillfrågade.
Men snälla någon... vi är ju tillfrågade! Utredningen kom fram till att man inte kunde motivera en dylik skatt (samhällets kostnader för båtlivet understiger intäkterna från detsamma). Tillåt mig också peka på det löjeväckande i att strunta i argument, för att istället hänvisa till folk som tycker som en själv.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 09 apr 2008, 11:26

Tja, politiker ändrar ju uppfattning från tid till annan. Vi ska nog inte blåsa faran över och tro att vi aldrig blir beskattade!
Att en viss grupp tillför statskassan mer än de kostar har hörts i olika sammanhang men argumenten brukar inte bita så hårt på politikerna när de behöver pengar.

friseglarn
Diamantmedlem

Lag utan goda skäl och påvisbar effekt bör inte genomdrivas.

Inlägg av friseglarn » ons 09 apr 2008, 12:02

Det vore riktigt sorgligt om detta ogenomtänkta båtkörkort gick igenom. Att införa tvång utan mycket goda skäl är en riktigt, riktigt dålig idée i en rättsstat.... Vad Mugabe (och hans kollegor) kan göra är en sak, i en rättsstat som Sverige skall lagen gillas för sina skäl. Utan goda skäl skall ingen lag införas...

Bosseh, du argumenterar lustigt.. som om du vore emot fast du är för... o båtskatt också... vad tycker du själv egentligen? Vill du ha båtkörkort? Vill du ha båtskatt? Eller inte?

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » ons 09 apr 2008, 12:25

bosseh skrev:Tja, politiker ändrar ju uppfattning från tid till annan. Vi ska nog inte blåsa faran över och tro att vi aldrig blir beskattade!
Att en viss grupp tillför statskassan mer än de kostar har hörts i olika sammanhang men argumenten brukar inte bita så hårt på politikerna när de behöver pengar.
Definitionen på skatt är ju att det är något man betalar utan att få något specifikt tillbaka. Annars är det en avgift.
Om en eventuell båtskatt bara skall komma båtägare tillgodo, vem skall då ha inkomstskatten, momsen, värnskatten? Jag ser fram emot svaret på den sista.
/Lars J

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » ons 09 apr 2008, 12:30

Anders S skrev:
bosseh skrev:Diskussionerna om båtkörkort kan vi ju lägga ner. Det finns en förkrossande majoritet för och inget utom möjligen en revolution lär stoppa förslaget
Det finns många förslag som stoppats av remissrundor, och lagrådet är ingen alldeles obetydlig propp mot juridiskt ogenomtänka förslag. Sedan skall lagförslaget först passera näringsutskottet (misstänker jag) och under hela denna långa tid hinner Reinfeldt et al fundera på om det minskar eller ökar väljarbasen, och ifall några marginalröster hit eller dit kan vara viktiga.

Så, realpolitiskt, javisst - ju mer väsen, ju bättre.
När trafikutskottet tog upp den här frågan igen på Ulrika Messings tid var moderaterna det enda partiet som sa klart nej till båtkörkort. Alla andra partier var mer eller mindre för, miljöpartiet ville dock (om jag minns rätt) hellre ha en allmän hastighetsbegränsning i Skärgården. Folkpartiet tror jag bara ville ha för motorbåtar.
Så det är helt klart att enigheten INTE är total och framförallt inte i den regerande alliansen. Moderaterna är nog egentligen fortfarande emot, så det de gör istället verkar vara att urvattna förslaget mer och mer. Först 7+7, sen 7+15 nu 10+15, så tendensen är ju uppenbar. Färre och färre båtar omfattas. Antalet båtar mellan 10+15 och den gamla kustskepparstorleken 12x4m är ju heller inte gigantisk, så i logikens namn borde man mycket väl kunna enas om att bara ha ett högfartskörkort, dvs för planande båtar, enligt dansk förebild.

bosseh
Diamantmedlem

Re: Lag utan goda skäl och påvisbar effekt bör inte genomdri

Inlägg av bosseh » ons 09 apr 2008, 12:30

friseglarn skrev: Bosseh, du argumenterar lustigt.. som om du vore emot fast du är för... o båtskatt också... vad tycker du själv egentligen? Vill du ha båtkörkort? Vill du ha båtskatt? Eller inte?
Båtkörkortet tycker jag är bra - då kanske nya båtägare vet vilka de ska väja för.
Båtskatt, nej tack. Det är bara kul att tänka sig hur man skulle motivera ett införande. Kul kanske var fel ord ....
Man skulle kunna tänka sig en viss liten avgift om det användes till bra saker och pengarna inte försvann på vägen. Men så blir det ju aldrig.
Tyvärr tror jag inte politikerna tar hänsyn till att jag inte vill betala båtskatt.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 09 apr 2008, 12:39

Jens K skrev: När trafikutskottet tog upp den här frågan igen på Ulrika Messings tid var moderaterna det enda partiet som sa klart nej till båtkörkort. Alla andra partier var mer eller mindre för, miljöpartiet ville dock (om jag minns rätt) hellre ha en allmän hastighetsbegränsning i Skärgården. Folkpartiet tror jag bara ville ha för motorbåtar.
Så det är helt klart att enigheten INTE är total och framförallt inte i den regerande alliansen. Moderaterna är nog egentligen fortfarande emot, så det de gör istället verkar vara att urvattna förslaget mer och mer. Först 7+7, sen 7+15 nu 10+15, så tendensen är ju uppenbar. Färre och färre båtar omfattas. Antalet båtar mellan 10+15 och den gamla kustskepparstorleken 12x4m är ju heller inte gigantisk, så i logikens namn borde man mycket väl kunna enas om att bara ha ett högfartskörkort, dvs för planande båtar, enligt dansk förebild.
I remissrundan på Högdahls förslag fanns det ingen som gick emot.
--
Eftersom senaste förslag är urvattnat kunde man kanske lika gärna börja med bara ett högfartskort.
Vi kommer ändå med tiden få ett EU-gemensamt båtkörkort.

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » ons 09 apr 2008, 13:07

bosseh skrev: I remissrundan på Högdahls förslag fanns det ingen som gick emot.
--
Eftersom senaste förslag är urvattnat kunde man kanske lika gärna börja med bara ett högfartskort.
Vi kommer ändå med tiden få ett EU-gemensamt båtkörkort.
Nej, alliansen kan ju inte gärna demonstrera oenighet i frågan utåt. Men det är ju uppenbart att det är kompromissande på g bakom lederna...

Skriv svar