Vad tror du hade ökat intresset för kappseglingen ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 16 dec 2005, 19:10

Seawolf skrev:
NN skrev:Professionaliseringen....

Jag seglar IF och skulle kunna tänka mig att kappsegla. Är inte så intresserad av segling som sport men trots allt är det nog lärorikt. De få kappseglingar (1-2/år) jag ställer upp i är av familjekaraktär. Ingen tar det på så blodigt allvar, stämningen är skön och festen efterår är lika viktig som tävlingen. Ingen släpar ur halva inredningen och tömmer båten på vintetror.

Jag är inte intresserad av att betala tusenlapp efter tusenlapp för nya segel, bara för att ha en möjlighet att vinna en tävling. Att "hotta" en familjeseglare med fräna nya segel är lika häftigt som att hotta en Volvo med spoilers och ny förknossare. Likförbannat är det en Volvo när man är färdig. Det är liksom inte värt besväret.

Gissar att fler tänker som jag. Så går snacket på bryggan där jag bor.

mvh

NN
Jag talade med en typbåtsförening för någon månad sen, bl.a. om Tjörn Runt. De flesta hade tidigare seglat denna tävling (fast kanske med annan båt), men nu gjorde ingen det längre. Den typiska kommentaren var: men vi har ju så tunga, komfortablet inredda båtar med bogpropeller och ankarspel, det är ju meningslöst att deltaga i LYS-kappseglingar med dem....

Den dag som den skickligaste besättningen med den slätaste bottnen och de bästa segeln väljer att ha en komfortabel segelbåt på LYS-kappseglingen med bogpropeller, ankarspel, varmvattenberedare, kylskåp och 5 batterier bara för att LYS-kompensationen gör detta gynnsamt, då kanske det hela kan ta sig igen.

Det går alldeles utmärkt att förena maxxade segel och slät botten med komfort. Men det går inte att ständigt behöva skruva grejor in och ut ur båten så både familjen och LYS-kompensationen gillar båten.
Om LYS skulle ta hänsyn till inredning och utrustning tycker jag det innebar det att alla båtar måste få individuella mätbrev. Hur tror ni det skulle inverka på deltagandet? Jag vet inte om det skulle uppfattas som en möjlighet att bli mer "rättvist" bedömd eller som ett onödigt besvär?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 16 dec 2005, 19:26

Hej

Jag tycker inte man behöver vara så drastisk.

En diffrentiering av lys i 3-5 steg beroende av seglen som är anmälda borde räck för att öka intresset väsentligt.

Nästa generation, våra barn måste få leka med mindre oömma segelbåtar, dår de kan borda varandra sänka varandra och ha kul.
Så gjorde vi som små och vi seglar alla idag nästan 50 år senare.
Glöm inte leken.
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 16 dec 2005, 20:02

Calle C skrev:Hej

En diffrentiering av lys i 3-5 steg beroende av seglen som är anmälda borde räck för att öka intresset väsentligt.

Nästa generation, våra barn måste få leka med mindre oömma segelbåtar, dår de kan borda varandra sänka varandra och ha kul.
Glöm inte leken.

Mindre oömma???????????

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 16 dec 2005, 20:21

Seawolf skrev: Jag talade med en typbåtsförening för någon månad sen, bl.a. om Tjörn Runt. De flesta hade tidigare seglat denna tävling (fast kanske med annan båt), men nu gjorde ingen det längre. Den typiska kommentaren var: men vi har ju så tunga, komfortablet inredda båtar med bogpropeller och ankarspel, det är ju meningslöst att deltaga i LYS-kappseglingar med dem....

Den dag som den skickligaste besättningen med den slätaste bottnen och de bästa segeln väljer att ha en komfortabel segelbåt på LYS-kappseglingen med bogpropeller, ankarspel, varmvattenberedare, kylskåp och 5 batterier bara för att LYS-kompensationen gör detta gynnsamt, då kanske det hela kan ta sig igen.

Det går alldeles utmärkt att förena maxxade segel och slät botten med komfort. Men det går inte att ständigt behöva skruva grejor in och ut ur båten så både familjen och LYS-kompensationen gillar båten.
Är det verkligen orsaken eller endast en bortförklaring? Visar inte det att vinna står över ha roligt på banan ? ...kanske pushat på av oss andra?
Det med LYS är väl bara en sanning med modifikation.
Jag fick i år segla med antagligen 7!!! pinnar för högt (om man jämför med danska och norska systerbåtar) Deltog, hade roligt och ibland var det relativt framgångsrik 2:a plats på GFR och vunnit sista kvällssegling. Räcknar man om båtar och lägger på eller drar av 2-3 pinnar brukar man inte se så stora förändringar i placering för många av oss.

Deltagndet på en rolig kappsegling med allt omkring är det som räknas för mig. En bra placering är endast bonus. (..och naturligtvis vill jag vinna men om det inte blir så får jag fortsätta att träna.) Roligt har jag i alla fall

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av tp » fre 16 dec 2005, 20:57

De problemen som jag stött på är:
- Hur börja? Jag är uppvuxen med att ha seglat varje sommar sedan jag var liten, men mina föräldrar hade inget kappseglingsintresse så detta är nytt för mig. Jag har aldrig seglat jolle i en klubb, utan bara kajkat ru´nt med en kombijolle i viken vi för tillfället låg i.
- Dåligt med tillfällen att öva praktiskt. Vi har inga klubbkappseglingar i vår klubb (c:a 300 båtar!) och det vore ju bra att få testa lite innan man gav sig ut mer 'på riktigt' med personer som är beredda att segla rakt igenom din båt eftersom de har rätt till väg.
- Svårt att få med en gastkompis som är på samma nivå som jag. Jag vill inte ha en pitbull i båten som inte kan leva med att kanske komma sist eller ett blåbär som är totalt rudis på allt, utan någon som jag som kan väjningsreglerna och vet hur man styr och trimmar en båt hyggligt bra.
- Det saknas ett Tjörn Runtliknande lopp i Stockholmsområdet (ialafall där min båt ligger) där ALLA är med - från nybörjaren till proffsseglaren. Det måste finnas ett utrymme för nybörjare på banan, och det intrycket har inte jag haft när jag kappseglat. Kanske en varningsflagg med ett blåbär vore något?

-Bästa sättet att börja är ju att åka kvällseglingarna i sin lokala klubb. Eftersom din klubb inte har några kanske du kunde höra med grannklubbarna om du får hänga med på deras.
-Gastkompisar hittar man lite varstans. Jobbet är ett ställe, när man frågar runt visar det sig oftast att det finns flera som är nyfikna på att testa segling. Ta med nån du trivs med och testa vet jag. Funkar det jobbar ni vidare därifrån tillsammans.
Jag har rätt dålig koll på Sthlm men Ornö runt och Lidingö runt är väl båda rätt breda tävlingar?
Den absolut bästa introduktionen till kappseglingsreglerna jag sett hittar man här:
http://www.expresseglare.org/Express/Page.aspx?id=15887

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 16 dec 2005, 21:42

Anonymous skrev:
Calle C skrev:Hej

Glöm inte leken.

Mindre oömma???????????
Skriver för fort

Mer oömma, OK......
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 17 dec 2005, 00:29

tp skrev: -Bästa sättet att börja är ju att åka kvällseglingarna i sin lokala klubb. Eftersom din klubb inte har några kanske du kunde höra med grannklubbarna om du får hänga med på deras.
-Gastkompisar hittar man lite varstans. Jobbet är ett ställe, när man frågar runt visar det sig oftast att det finns flera som är nyfikna på att testa segling. Ta med nån du trivs med och testa vet jag. Funkar det jobbar ni vidare därifrån tillsammans.
Jag har rätt dålig koll på Sthlm men Ornö runt och Lidingö runt är väl båda rätt breda tävlingar?
Den absolut bästa introduktionen till kappseglingsreglerna jag sett hittar man här:
http://www.expresseglare.org/Express/Page.aspx?id=15887
[/quote]
Hållere med men Ornö Runt och Lidingö Runt är kanske på fel sidan av slussarna. På Mälarsidan finns det dock också seglingar. Vissa klubbar arrangera dessutom även regelkvällar eller dylikt. Ibland kan man ta upp sådana frågor. SSF ger stör om så önskas men oftast finns kompetensen i klubbarna.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 17 dec 2005, 07:36

PelleL skrev: Om LYS skulle ta hänsyn till inredning och utrustning tycker jag det innebar det att alla båtar måste få individuella mätbrev. Hur tror ni det skulle inverka på deltagandet? Jag vet inte om det skulle uppfattas som en möjlighet att bli mer "rättvist" bedömd eller som ett onödigt besvär?
Den första delen av frågeställningen är om en kompensation för tung båt skulle öka deltagandet, och den båttypsklubb jag talade med natyder att det kanske kan vara så.

Den andra delen av frågan är på vilket sätt LYS skulle kunna ta hänsyn till vikten utan att individuella mätbrev blir nödvändiga. I Norge har man inividuella mätbrev, men verkar ha ett bättre deltagande i LYS-kappseglingar än Sverige.

För båtar gjutna i samma form kan flytläget användas som ett bra mått på vikten utan att särskilt stort krångel behöver vidtagas.

Men som sagt, frågan har två steg.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 17 dec 2005, 17:52

Anonymous skrev:
PelleL skrev: Om LYS skulle ta hänsyn till inredning och utrustning tycker jag det innebar det att alla båtar måste få individuella mätbrev. Hur tror ni det skulle inverka på deltagandet? Jag vet inte om det skulle uppfattas som en möjlighet att bli mer "rättvist" bedömd eller som ett onödigt besvär?
Den första delen av frågeställningen är om en kompensation för tung båt skulle öka deltagandet, och den båttypsklubb jag talade med natyder att det kanske kan vara så.

Den andra delen av frågan är på vilket sätt LYS skulle kunna ta hänsyn till vikten utan att individuella mätbrev blir nödvändiga. I Norge har man inividuella mätbrev, men verkar ha ett bättre deltagande i LYS-kappseglingar än Sverige.

För båtar gjutna i samma form kan flytläget användas som ett bra mått på vikten utan att särskilt stort krångel behöver vidtagas.

Men som sagt, frågan har två steg.
Titta man dock mer noggrann tror jag dock ett individuellt mätbrev är mer avskräckande. Jag såg t.ex. att en norsk systerbåt fortfarande deltar på kvällseglingar men båten finns inte med bland båtar med cert. Man kör antagligen sedan som i Sverige, ta samma LYS som förut eller som systerbåtar har. högre deltagandet kan beror på andra faktorer.

Nils Nobbing

Milimeterrättvisa

Inlägg av Nils Nobbing » mån 19 dec 2005, 13:32

Ni ser hur det blir. Diskussionen leder genast till avancerade mätregler, klassificeringssystem, individuella mätbrev och annat avskräckande. Varför? För att skapa den milimeterrättvisa som är viktig på högre nivå men oviktig när familjefadern Benny tar ut sin fullmatade Maxi 84 på banan.

Jag, som icke-kappseglare, tror på följande:

Det går inte att nå milimeterrättvisa. Vill man segla med olika båtar mot varandra får man tagga ner och inse detta. Riktigt rättvist blir det först när ingen längre tävlar. Keep it simple stupid.

All the best!

N.N

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 27 dec 2005, 16:33

Håller med NN. Vill man ha millimeterrättvisa är det entyp som gäller, eller iallafall cm-rättvisa....
Däremot skulle jag vilja ha en 'Övningskörningsvimpel' när jag kappseglar, typ 'Jag kan inte reglerna riktigt än, så håll avståndet!' :lol:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 27 dec 2005, 16:41

Misil

Ta vinterkvällarna i anspråk och plugga på regler.
Det är JÄTTEVIKTIGT om du skall kappsegla.
Jag tror aldrig att en SB-båt skulle väja för en BB-båt oavsett flagga.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 27 dec 2005, 16:43

Misil no87 skrev:Håller med NN. Vill man ha millimeterrättvisa är det entyp som gäller, eller iallafall cm-rättvisa....
Däremot skulle jag vilja ha en 'Övningskörningsvimpel' när jag kappseglar, typ 'Jag kan inte reglerna riktigt än, så håll avståndet!' :lol:
Jag tror nog att då får du hålla avstånd själv. Ibland kan det vara tom av fördel att starta ur andra leden vid starten och runt rundningsmärke kan man ta en större sväng. Titta man så finns det mycket gemensamt med sjöfartsregler. jag tänker t.ex. styrbord och läbåt. sedan gäller det även i kappseglingen att undvika kollisioner (...som kan medföra skador). knepig blir det i extrema situationer och tror mig att på många kappseglingar på klubb och regional nivå blir även "gamla rävar" osäkra.
På denna hemsida finns bra tips för nybörjare på banan. www.svearna.nu/kappsegling/kappseglingsrad.htm

HansH
Diamantmedlem

tveka inte!

Inlägg av HansH » tis 27 dec 2005, 16:55

Håller med MiniMe
Tveka inte för att deltaga - det är skitkul! Men håll avstånd och visa tydligt om du tänker väja eller som SB-båt hålla på din rätt till väg.
Det går ju faktiskt oftast att hjälpligt kommunicera mellan båtarna - även om många inte uppskattar skrikandet om \"STYYYRBOOORD!\" :?

Användarvisningsbild
tp
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av tp » tis 27 dec 2005, 17:58

Här kan man också titta in för att bekanta sig med reglerna.
http://www.finckh.org/rspiel/indexe.htm

Skriv svar