Dacron vs. laminatdukar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 30 aug 2006, 11:02

PS: jag glömde nämna att på frågan om vikt så påstådde min segelmakare att Kevlar och Pentex skulle blir tom tyngre för min båt än tävlingsdacron och mylar i cross-cut. Förklaring var den radiella skärningen.
Dessutom nämnde han att moderna 3D-segel är i princip cross-cut segel med trådarna dock lagda i lastrikningar. Mylarskrinet är dock i gamla hederlig cross-cut skärning.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » ons 30 aug 2006, 17:09

Hej,MiniMe!
Mina Dacronsegel är gamla som gatan,men aldrig använda än.
Fabrikatet är nog överspelat sedan länge och jag vet inte vad det heter.
I alla fall så är det en stor,en genua och en fock.
Det är Gransegel sydda redan 1979 till min R4,designade av Stefan Winberg.Crosscut alltihop,storen använder jag sedan 7 år på J17 och den börjar tröttna.Dukvikt 6 oz/258 gr.Att jämföra med den beställda Kevlarstorens vikt på under 165 gr.
Genuan är i en mjukare 4,2 oz duk och focken är i yarntempered 6,5 oz duk.Alltså ett plåtsegel.Samma dukar användes till Greven´s Soling.

Självklart kommer jag att använda seglen,när bygget är klart.

Vad gäller olika segelmakares viktuppgifter,så gäller det nog de dukar de har i lager.Det är nog svårt att lagerhålla alla typer som finns på marknaden.
Till min Kevlargenua till J 17 har jag inga viktuppgifter,men det är en lätt Contenderduk för mindre båtar.Saltsjöbadssegel tog hem den för bl.a. Campuskunder.Det är en äldre variant som är mkt \"prasslig\" och känslig för vikning.Jag hanterar den så varsamt det går och transporterar den utan vikning i min minibuss.(Underliket är 3,3 m).

På Mannerberg 38:an lägger man seglen i bukter utan veck.Duken är rätt tung,det är ju stora segel,totalt 86 kvm.Mastliket är c:a 17 m,bomliket 5,5 meter.
Det är fantastiskt att se hur fint och lätt det faller ner på bommen!

Hälsn.Miwa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 30 aug 2006, 22:50

anders!
sorry att jag inte svarat, men jag har varit ute å seglat ett par dagar i det suveränt sköna vädret. jag kollade på mitt genua-kvitto, som jag råkade ha i väskan och där står det MAXX 9 KEVLAR. jag ska kika på kvittot på focken i morgon, om jag inte glömmer bort det, och även på den lilla lappen på seglet. men det är samma duk i focken, jag rullar givetvis, men seglet levererades vikt, när jag hämtade det. /m

Miwa!
du har god segelsmak! det är läckert med moderna segel till såna små långsamma \"veteranbåtar\" som vi håller på med.
såg på tjörn runt-programmet häromdan och stortrissen som gick bra visades ju i bild säkert minst en halv minut. den såg ut att ha albatross-segel och rejält bakåtlutad mast. annars var den mattblå med bara några små färgrester kvar av den vita vattenlinjen. den såg helrätt ut. sunkig men snabb (ja för å va en stortriss) man blev lite sugen. så köper man en kvaddad starbåtmast till den och bra moderna genomskinliga segel och 36kvm spinnaker ock skitlång spinnakerbom och naturligtvis LYS-cert.
-klockrent!!! och rätt billigt! /m

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 31 aug 2006, 08:27

Miwa skrev:Hej,MiniMe!

Vad gäller olika segelmakares viktuppgifter,så gäller det nog de dukar de har i lager.Det är nog svårt att lagerhålla alla typer som finns på marknaden.

Hälsn.Miwa
Jag är inte så säker på det. När jag hämtade segel tittade jag lite runt och såg inte så mycket duk ligande där. Jag vill minnas att t.ex. Polyant har skaffat sig cutting maskiner och även köpt Doyles patent för 4dimension. De leverera duk redan färdig skuren och 4Dimension nästan färdig. Segelmakarna gör i så fall endast formgivning och sätta på allt som lattfickor, förstärkningar mm. Segelmakare har visserligen ofta samarbete med endast en eller ett fåtal duktillverkare.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tor 31 aug 2006, 11:08

Hallå,Matsa och MiniMe!

Att segla i små billiga båtar,gör att man kan ta ut svängarna med segelgarderoben utan att ruinera sig.
Lärorikt och roligt!

Vad gäller materialfrågan Aramid contra Polyester,så finns det ju också andra faktorer,som är viktigare än vilken duk seglen görs i.
I 2,4m klassen är dukvalet fritt och i början såg vi ett vilt experimenterande med alla sorters material.Så gjorde Carl-Gustav Fresk entré.Han hade ett tight samarbete med sin segelmakare Björn Österberg.

De utvecklade segeldesignen och sättet att segla en 2,4:a på ett nytt sätt.
Deras arbete blev normgivande i klassen och Österbergs design används över hela världen.Materialet var och är Dacron.Fresk blev världsmästare i konkurrens med många elitseglare och branchproffs,trots sitt svåra handikapp!Kevlar ser man mer sällan i klassen numera.

Det finns inga entydiga svar på vad som är bäst,det handlar lika mycket om personkemi mellan seglare och segelmakare.Sådant tar tid och pengar att utveckla.Det är sällan som de första seglen till en ny kund, blir optimala,såvida det inte är entypssegel.

När Dennis Conner hade slagit ut Courageous i en försvararfinal,fick man ta över Courageous segelgarderob.Man hittade ett storsegel och använde det i en finalsegling,som de vann.Det var sytt i crosscut Dacron!

Så MiniMe,du behöer inte vara bekymrad över materialvalet i dina segel!
Din segelmakare har bedömt att du går bäst med Dacron och då är det nog så.Vinner gör du ju hursomhelst.

Till mig sa Hasse: \"I ditt fall är det Kevlar som gäller\"!
Alltså,blev det Aramid!

Hälsn.Miwa

(Stortriss med 36kvm spinnaker!På vintern!!! He,he,den sista token är inte född än! Ring mig,jag kommer!)

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 31 aug 2006, 11:39

Hej Svante m.fl.

Jag har själv nu spenderad liten tid på att finde en bra clubregatta genua til min nya båt (34 fot och 9/10 riggad) och har konsulterad andre forum och en masse segelmakere. Jag har kommet til konklusionen, att jag skall köpe en 130 % rullgenoa (33,8 m2) i kevlar i cross cut design. Inte en rull/reva genoa. Det gir mig den bäste prestanda/ekonomi til mine behov. Hertill supplerar jag med en assym. spinnaker/gennaker (98 m2) med max. midt bredda som kan suppleras med en spinnakerbom på platt läns. Så skulle jag väre \"racingklar\" til april :wink:
Steen
Danmark

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 31 aug 2006, 23:10

Miwa!!
är du sugen på vintersegling? det går väl att ordna. bara det blir vinter nån gång, men än så länge ser det illa ut på den fronten. var ute en badtur idag och det är fortfarande 20,5 grader i vattnet, helt jävla otroligt!!!
fast jag är inte säker på att det blir en stortriss. det blir som vanligt att man börjar fundera på en massa annat åxå precis när man tror man bestämt sej. en minette med fräscha segel dök upp, några fler seacater dök upp, en kul(?) båt med centerbord dök upp, en 707 dök upp, en flyer dök upp, en J17 dök upp :o , och en hydra åxå, så nu känner jag mej helsnurrig....... men jag ska alla fall försöka jaga rätt på tjörn runt trissens ägare och höra om dom har några bra mek tips att dela med sej av. jag tycker fortfarande att den såg kul ut med rejält mastlut. det är ju en skitenkel liten smidig båt utan massa träskit som blir fult på vintern,och lägger man ankaret i stuven fram inuti båten så kommer den att ligga med självlänsutloppen ÖVER vattenytan och det är ju bra på vintern. plastlucka och lucklister i plast som man ganska lätt kan knacka bort isen ifrån. och kanter på däck så man inte halkar överbord när däcket blir isbelagt. vad mer kan man önska sej?? ja det skulle väl vara att det blir vinter nån gång då ?? så stortriss-alternativet är nog trots allt vettigast. och nya segel kostar väl inte mer än en sprayhood till en bavariajävel? sen på sommaren kan man väl hyra ut den för 100-200 spänn om dan, till kajakpaddlare som tröttnat på att paddla. då får man ju in lite bidrag till alla båtplatser man har. fast å andra sidan känner jag att en till seacat inte heller är fel. man kan ha en som är tom inuti, som ligger i på vintern och en semesterutrustad som man åker ut å bor i. sen när det är kappseglingsdax så kan man ta den tomma båten å rejsa med så slipper man lasta ur allt skit. för det är ett svärord skit att ha samma båt till alla aktiviteter. trist om det brallar som fan å regnar när man rejsar å sen ska man lasta in grejorna i en blöt båt och bo i den efteråt. då äre bättre att ha en för rejs å vinterbruk å en för smester å helgturer. fast det får jag ju om jag mekar klart MYarna förstås.
hmmm....??? tänkte inte på det.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » fre 01 sep 2006, 08:24

Ja,Matsa!
Vintersegling är kul.Jag har provat med 2,4:an.
Man kör ju Frostbite på Lucia.

Jag var ute en juldag också,men det var för kallt.
Det gick bra ända tills pumpen blev djupfryst,TvåFyran är ju ganska blöt.
Då hade flytoverallen ett tjockt ispansar på bröstet.

http://www.blocket.se/vi/8097954.htm?ca=11_s

Fast din My blir också en bra vinterbåt(med frigolit som flythjälp efter broacharna?)

Hälsn.Miwa

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Flex-duk

Inlägg av Ostkustseglarn » fre 01 sep 2006, 11:39

Står också i begrepp att köpa en genua drygt 21 kvm, och har blivit föreslagen en pentexduk från Dimension som heter Flex, den ska till skillnad mot många andra laminat sys i x-cut skärning. Nån som har erfarenhet eller synpunkter på denna typ av segel. 8)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Flex-duk

Inlägg av T » fre 01 sep 2006, 12:32

Ostkustseglarn skrev:Står också i begrepp att köpa en genua drygt 21 kvm, och har blivit föreslagen en pentexduk från Dimension som heter Flex, den ska till skillnad mot många andra laminat sys i x-cut skärning. Nån som har erfarenhet eller synpunkter på denna typ av segel. 8)
Sök på forumet efter 'Maxx' (träff bl.a tidigare i denna tråd). Maxx är samma typ av duk som du undrar över.
Jag har ett storsegel gjort i Maxx Carbon. Funkar bra.. lätt och lätthanterligt,

/T

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Flex-duk

Inlägg av Steen » fre 01 sep 2006, 12:59

Ostkustseglarn skrev:Står också i begrepp att köpa en genua drygt 21 kvm, och har blivit föreslagen en pentexduk från Dimension som heter Flex, den ska till skillnad mot många andra laminat sys i x-cut skärning. Nån som har erfarenhet eller synpunkter på denna typ av segel. 8)
Har just beställt en x-cut genoa i kevlar/mylar. X-cut är i princippet en cross cut segel. En X-cut (cross cut) är lättere at trimme enn D-cut. X-Cut är som dom "gamla dacron" segel, men med en mycket mere stabil form enn dacron om du väljer kevlar. Och priss skilnand från pentex til kevlar är kanske kunn en 2000-lap på din 21 m2 genoa.
Steen
Danmark

Skriv svar