Finns en räknare på deras hemsida.Alias! skrev:DDF; Vad betalar du per helår för Bullandö? Dvs sommar/vinterplats samt i/upptagning![]()
Vilken storlek på båt gäller det?
Ligger alla båtar på Bullandö med masten på under vintern eller mastar en del av?
Gnälliga gubbstruttar i klubben !
Re: Bullandö
[quote="Anders S"]Om Peter behandlats som nybörjare utan att vara det kan det kännas både obefogat och förklenande - ett säkert recept för att Peter skall komma i konflikt med sin självbild som en hyfsat vaken seglare med fullt anständiga kunskaper. Resultatet är obehag och olust. /quote]
Peter kom inte i konflikt med sin självbild.
Peter undrade bara varför i h-e man inte kan uppträda hyffsat mot nykomlingar.
Tänk om det var lika i området du bodde i - typ:
'Hej jag är ny här, var ligger tvättstugan?'
svar - 'Jaha ja, du vet väl att man måste göra rent luddfiltret efter sig? Här i huset har vi minsann en massa oskrivna regler som du måste följa. Du vet väl att man knyter ihop soppåsen när du slänger den i sopnedkastet? Viktiga saker det där sirru...'
Peter kom inte i konflikt med sin självbild.
Peter undrade bara varför i h-e man inte kan uppträda hyffsat mot nykomlingar.
Tänk om det var lika i området du bodde i - typ:
svar - 'Jaha ja, du vet väl att man måste göra rent luddfiltret efter sig? Här i huset har vi minsann en massa oskrivna regler som du måste följa. Du vet väl att man knyter ihop soppåsen när du slänger den i sopnedkastet? Viktiga saker det där sirru...'
Alla borde ha skägg
???? Är det inte precis så det är i tvättstugan ????Misil no87 skrev: Tänk om det var lika i området du bodde i - typ:
/ Jojje
Vissa nöjer sig inte med det. Det verkar som att vissa också äldre går loss totalt när det gäller tvättstugan som följande exemplet tragiskt nog visar:Misil no87 skrev:Nä, där skriver man arga lappar till 'någon som slarvar med luddfilterrengöringen'.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 01,00.html
För nåt år sen var det också en pensionär 70+ som slog ihjäl en grannfru här i Eskilstuna, i tvättstugan pga osämja.
Tur kanske att båtfolket på slipen ofta bara nöter på varandra ett par tillfällen per år. Vissa klarar helt enkelt inte av att sampspela med andra.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Anders S skrev:Men si, där slår Rudi huvudet på spiken.
Om Peter behandlats som nybörjare utan att vara det kan det kännas både obefogat och förklenande - ett säkert recept för att Peter skall komma i konflikt med sin självbild som en hyfsat vaken seglare med fullt anständiga kunskaper. Resultatet är obehag och olust.
Får jag höra att gubbstruttar är elaka kommer jag i konflikt med min självbild, som (naturligtvis) är att gubbstruttar är hjälpsamma rådgivare som månar om sin omgivning och gärna ger ett råd eller två... Resultatet är obehag eller olust.
Endera av dessa situationer kan inträffa utan att det finns ond avsikt, kanske till och med tvärtom. Alla är heller inte diplomater - personer som kan be andra fara åt h-e på ett sådant sätt att resan verkar trevlig.
Jag drog inte slutsatsen att Peter K. eller Anders S. hamnar i konflikt med
sin självbild (även om Anders nu bekräftat att han gör det
jag syftade på var snarare de som i sin begreppsvärld rör sig med de två
simpla kategorierna över- respektive underläge.
Rudi
>>DDF; Vad betalar du per helår för Bullandö? Dvs sommar/vinterplats
>>samt i/upptagning
>>
>>Vilken storlek på båt gäller det?
>>
>>Ligger alla båtar på Bullandö med masten på under vintern eller
>>mastar en del av?
Som \"båtsman\" säger man kan räkna på www.bullandomarina.se. För min 30-fotare det rör sig nånstans över 10,000 för sommar + vinter + mast + i/upptagning + lite service man kan beställa. Har inte summerat fakturorna ännu. Det finns också en full-service option, det är bara att lämna nycklarna och planboken på hösten och dom tar hand om allt.
Mast på / mast av är ungefär 50/50. Extremt skönt att slippa avmastning varje år.
Plus det finns en massa elkontakter på bryggorna, man kan springa runt i timmar och rycka ut sladdarna om man vill få lite skoj eller lite spö
>>samt i/upptagning
>>
>>Vilken storlek på båt gäller det?
>>
>>Ligger alla båtar på Bullandö med masten på under vintern eller
>>mastar en del av?
Som \"båtsman\" säger man kan räkna på www.bullandomarina.se. För min 30-fotare det rör sig nånstans över 10,000 för sommar + vinter + mast + i/upptagning + lite service man kan beställa. Har inte summerat fakturorna ännu. Det finns också en full-service option, det är bara att lämna nycklarna och planboken på hösten och dom tar hand om allt.
Mast på / mast av är ungefär 50/50. Extremt skönt att slippa avmastning varje år.
Plus det finns en massa elkontakter på bryggorna, man kan springa runt i timmar och rycka ut sladdarna om man vill få lite skoj eller lite spö
Det finns mycket intressant runt detta, men upplevda hot mot jaget (självbilden) är är en väl etablerad förklaringsmodell i personliga konflikter där det handlar om värderingar och känslor, inte om fysisk fara.Rudi skrev:Anders S skrev:
Jag drog inte slutsatsen att Peter K. eller Anders S. hamnar i konflikt med
sin självbild (även om Anders nu bekräftat att han gör det). Vad
jag syftade på var snarare de som i sin begreppsvärld rör sig med de två
simpla kategorierna över- respektive underläge.
Rudi
Därmed inte sagt att man skall vara ett mähä som accepterar fähundar. Sådana finns dessvärre, och man får göra så gott man kan för att bekämpa dem. Att skapa onödiga fördomar eller använda improduktiva generaliseringar kan dock vara dumt.
Den som vill studera över- respektive underläge ur en humoristisk synvinkel rekommenderas att leta rätt på Stephen Potter
Anders S
Det är ju lustigt att du tycker att just åldern är det vikiga i artiklen. Inte det att han var missbrukare , eller för den delen, man.Seglaren skrev:Vissa nöjer sig inte med det. Det verkar som att vissa också äldre går loss totalt när det gäller tvättstugan som följande exemplet tragiskt nog visar:Misil no87 skrev:Nä, där skriver man arga lappar till 'någon som slarvar med luddfilterrengöringen'.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 01,00.html
...
Men åldersdiskriminering är väl den enda diskiminiering som inte är förbjuden, så det gäller att passa på.
Om man vill komma in i gemenskapen i är det bra att ställa upp på arbetsdagarna, gå på medlemsmötena, osv. Dom kotterier man så gärna vill in i skapas på vid dessa tillfällen. Att meka med sin egen båt medan övriga medlemmar städar hamnplan eller målar bodar är ett säkert sätt att inte bli insläppt.
/Lars j
Arrghhhh! Detta var nog sista gången jag berör ämnen på detta forum som inte har med båtliv att göra. För det kommer alltid att finnas sådana som du "Lars" som registrerade dig som medlem endast för att fälla en så trångsynt kommentar.Lars J skrev: Det är ju lustigt att du tycker att just åldern är det vikiga i artiklen. Inte det att han var missbrukare , eller för den delen, man.
Men åldersdiskriminering är väl den enda diskiminiering som inte är förbjuden, så det gäller att passa på.
Om man vill komma in i gemenskapen i är det bra att ställa upp på arbetsdagarna, gå på medlemsmötena, osv. Dom kotterier man så gärna vill in i skapas på vid dessa tillfällen. Att meka med sin egen båt medan övriga medlemmar städar hamnplan eller målar bodar är ett säkert sätt att inte bli insläppt.
/Lars j
Du tolkar mitt inlägg som fan läser bibeln. Precis som en del andra i denna debatt verkar det vara med syftet att skapa konflikt och/eller försöka framstå som en väldigt rättskaffens medlem. Dessvärre tror jag att allt för fasta principer och högtravande raljerande kan få motsatt effekt och att man av sin omgivning lätt upfattas som den gubbstrutt man kanske är oavsett faktisk ålder.
Intressant att jag fokuserade på äldre. Javisst, det handlade ju om äldre i tråden, dessutom om tvättstugekonfilkter så det var väl högaktuellt. I fallet i Eskilstuna hade det inget med missbruk eller känd psykisk ohälsa att göra. Utåt sett var det en vanlig medborgare i den övre ålderskategorin.
För att citera Anders S och kanske något Lars J också skulle kunna undslippa är Lars kommentar/påstående om att jag med detta ägnar mig åt åldersdiksriminering ett riktigt lågvattenmärke. Vad ska jag säga, jag saknar ord för din tokiga tolkning och hoppas innerligen att det var ett missförstånd från din sida, för du tror väl inte på allvar vad du själv säger?
Du, det finns många former av diskriminering som anses mer eller mindre legitimt. Längre än så har samhället inte kommit. Så sluta knyt näven i byxfickan som Anders S skulle sagt, och sluta tyck synd om dig själv bara för att du ev råkar tillhöra kategorin äldre.
Börja istället om i tråden och försök förstå vad som sägs och skrivs istället för att tolka det till vad du befarar/önskar sägs som du sen kan göra påhopp på.
Vänliga hälsningar 33-åringen - aj då där gjorde jag det igen, diskrimenerade alla 33-åringar. Att man inte lär sig.
Peter införde inte en metafor avseende tvättstugor och båtklubbar.Anders S skrev:Jag tror att du missat något, Seglaren.
Tråden handlar inte om tvättstugor, utan tvättstugan är en metafor för båtklubbar. Det var Peter som införde den.
Peter försökte påvisa hur trist det skulle vara om man blev behandlad på samma sätt i sin boendemiljö som man kan bli behandlad som nykomling i en båtklubb.
Alla borde ha skägg
Om du tolkar det så förstår jag att du tycker mitt exempel var ett lågvattenmärke. Men i diskussioner uppkommer avstickare och mitt inlägg var svar på:Anders S skrev:Jag tror att du missat något, Seglaren.
Tråden handlar inte om tvättstugor, utan tvättstugan är en metafor för båtklubbar. Det var Peter som införde den.
Nä, där skriver man arga lappar till 'någon som slarvar med luddfilterrengöringen'.
Inget annat. Jag trodde det framgick - det var därför jag lyfte ut endast den raden som citat.
Men som jag skrivit tidigare, hur saker uppfattas beror på både avsändare och mottagare. Sen har vi ett trubbigt medel att konversera genom vilket ytterligare förvanskar vårt budskap då nyanser försvinner på vägen.
Men om vi nu måste vara övertydliga vill jag reda ut det där med tvättstugan. För inte symboliserade det väl båtklubben. Den torde väl symbolisera slipområdet och de osrkrivna regler som gäller där. Båtklubben borde väl var mer att likna vid bostadsområdet/hyresfastigheten el. motsvarande