Alternativ mastlyftslinga?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 09:59

Så borde det kanske vara, men så är det inte alltid. Det här beror på godstjocklek, hävarm, utformning av specialtravaren, om den kniper, ifall den är tillräckligt välformad för att ligga an i hela sin längd, om den bänder, bryter eller kniper i rännan etc etc.

Kanske lämnar leverantören garanti för att det hela fungerar, eller marinan tar fulla ansvaret för att det går bra? Då är det väl inga problem?

Jag har en eftermonterad rullmast, och den tillgängliga likrännan är mycket klen, och stöds bara på en sida. Dimensionen är ungefär som på en förstagsprofil. Alltså, i mitt fall (och sannolikt för de med integrerad rullmast, numera allra vanligast) skall man se upp. Å andra sidan får inte ens in en travare i likrännan, så det är ingen större fara att man sabbar en rullmast med en sådan specialtravare... :-) Men den är inte för alla.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Re: Hur få dit slinget

Inlägg av SWE54 » tor 18 okt 2007, 17:15

tfrisk skrev:Jag gillar tanken på ett sling med halvslag då påmastning funkade superbra (tvåspridarrigg, 16 meter, på däck). Men det jag liksom inte förstår är hur jag ska få upp ett sling/motsv mellan spridarna? Stege; måste vara rejält lång i vårt fall, kastlina; tja kan funka, fast det brukar vara svårt att få kast uppåt åt rätt håll, mastkransklättring; kan funka, men båten är ju lite bred och det känns långt mellan kranstegen och masten...

Och nej, jag tänker inte kröka mastrännan med något smart supertravare, och nej, jag vill inte slita sönder spinnackerfallet genom att dra detsamma upp genom fallboxen (isf ner eller horisontellt som den är ritad för, har hört talas om vassa kanter och förstörda spinnfall, onödigt)

Tankar mottages med tacksamhet från en som bara haft tvåspridarrigg i en säsong...
Jag kastar en lina över det nedre spridarparet. Har visserligen "bara" en mast på 13 m och det undre spridarparet sitter rätt lågt. Man kan ju kasta en pilotlina fäst i en tyngd eller helt enkelt hissa upp sig i masten och lägga på slingen.

Svante
Diamantmedlem

Re: Alternativ mastlyftslinga?

Inlägg av Svante » tor 18 okt 2007, 19:40

jason skrev:
Svante skrev:Altså nästan som bilden med skillnaden att jag sätter fast kranen framför och gör en ögla i stället för att fästa i linans ända på baksidan av masten.

Jag tror man skall förstå detta utlägg :roll:

Svante
Tyvärr Svante, min inre bildskaparmaskin funkar inte :oops: Har du möjlighet att rita. Jag förstår inte varför du kastar linan över det spridarpar du vill använda som fästpunkt och inte heller hur linan bildar en låst ögla för krankroken att fästa i.

/j
Bild

En liten snabbskiss på hur jag menar.

På bild 3 så slår man en pålstek eller nått som sedan snörps åt kring maströret övanför nedre spridarna. Andra ändan sätts sedan fast i nedre delen av masten...

Ja... ni fattar... :? :?:

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 20:00

Svante skrev: På bild 3 så slår man en pålstek eller nått som sedan snörps åt kring maströret övanför nedre spridarna. Andra ändan sätts sedan fast i nedre delen av masten...

Svante
Lysande, Svante. Dessutom kan den förbättras genom att man tar storfallets schackel i löpöglan - då kan man se till att den inte glider ett smack - varken upp eller ner.

Den tar jag till mig som min egen. Men jag tar ändå med stegen, sån är jag. :-)

(edit; korvfingrar)
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tor 18 okt 2007, 20:19

Shit! Det här är det ända som jag är orolig inför. När jag ska masta på för första gången. Det överträffar till och med att ta ut henne för första gången!

Alla dessa stag och fall som ska dras - och gärna rätt första gången. Hela däcket är fullt av öglor och skit, Suggor?, som jag inte har en aning om hur det ska dras.

Förra ägarna "tappade" masten så det finns en ny och bara är provmonterad men aldrig seglad - med rullgenua. Sånt kan hålla en vaken om nätterna, jag lovar!

Hoppas att jag kan få kontakt med någon erfaren seglare på marinan som kan hjälpa mig..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 20:30

Fresso skrev:Shit! Det här är det ända som jag är orolig inför. När jag ska masta på för första gången. Det överträffar till och med att ta ut henne för första gången!

Alla dessa stag och fall som ska dras - och gärna rätt första gången. Hela däcket är fullt av öglor och skit, Suggor?, som jag inte har en aning om hur det ska dras.

Förra ägarna "tappade" masten så det finns en ny och bara är provmonterad men aldrig seglad - med rullgenua. Sånt kan hålla en vaken om nätterna, jag lovar!

Hoppas att jag kan få kontakt med någon erfaren seglare på marinan som kan hjälpa mig..
Bara lugn. Gör man fel får man göra om. Det händer inget farligt eller dyrt, bara du inte tappar masten, men det skall du väl inte behöva göra - det har ju tidigare ägare redan provat...

Sedan reder man ut alla tampar och wirar metodiskt och det mesta går att ordna. Gissa om jag stått med kastlina för att få wirar på rätt sida spridaren, när man inte kollat först - det mesta går att lösa, och blir det för jobbigt att fixa så får man ta ner masten igen - värre blir det inte.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 19 okt 2007, 06:06

Svante skrev:På bild 3 så slår man en pålstek eller nått som sedan snörps åt kring maströret övanför nedre spridarna. Andra ändan sätts sedan fast i nedre delen av masten...

Svante
Nu så föll myntet ner. Tack :D Varför kom jag inte på det själv. Kanske därför att vår kran ha en rejäl krok som man inte vill ha indragen dikt mot maströret i samband med att den övre ögla dras åt. Men det kan man fixa med en slinga i den övre öglan som man sedan fäster krankroken i.

/j

GoranA
Platinamedlem

för enkelt?

Inlägg av GoranA » lör 20 okt 2007, 05:26

Har visserligen inte så stor mast och bara en spridare, men topptung är den i alla fall. I år knöt jag helt enkelt fast några fyllda vattendunkar i mastfoten så det balanserade rätt. Provade att lyfta lite försiktigt med en person vid masten så vi såg att vikten räckte, sedan var det bara att köra. Har sällan varit med om en så enkel mastnedtagning. Visserligen är jag ingenjör, men man får väl fuska med att använda enkla lösningar ändå... :P.

Oa
Trogen medlem

Ta av topptung mast

Inlägg av Oa » lör 20 okt 2007, 11:08

Jag har sett en produkt som heter Mastmaster som avhjälper problemet.
Har den inte själv, men den verkar vettig.

http://hem.bredband.net/b128990/Semestrar.htm

Oa

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 20 okt 2007, 12:11

Med Svantes "konstruktion" får man ju samma funktionalitet som en sån däringa lyftanordning som sättes i likrännan.

/j

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 20 okt 2007, 16:19

Ägnade en del av eftermiddagen till att knåpa ihop något ad modum Svantes lyftsling. Det blev nog något användbart:
Bild
Bild

Den fria öglan tänkte jag fästa kranens krok i. Med hjälp av två olika nedhal kan jag få lyftslinget förbi lanternor och annat jox som sitter på masten mellan spridarparen. Provade med dirken som stand-in för mastkranen.

Ursäkta den erbarmliga fotokvaliten :oops:

/j

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 27 okt 2007, 16:30

Allt funkade till full belåtenhet! Tack Svante för tipset.

/j :D

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 27 okt 2007, 18:46

jason skrev:Med Svantes "konstruktion" får man ju samma funktionalitet som en sån däringa lyftanordning som sättes i likrännan.

/j
Får man ju iof med det enkla halvslaget med, framför allt lättare att få loss vid på på mastning.

Bara det funkar så är väl allt som det ska.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 29 okt 2007, 08:15

jason skrev:Allt funkade till full belåtenhet! Tack Svante för tipset.

/j :D
Tack jason... :D

Fint att det gick bra.

även om det nu är ett ganska vedertaget sätt att masta på/av (inte min idé)

Men som inom Budosport, det är inte hur man utför rörelsen/lyftet som är det viktigaste utan att "principen" är den rätta. Sen får man ju anpassa så det passar masten osv.

Ditt arrangemang ser lite tjorvigt ut så det kommer du säkert att förfina efterhand av och påmastningerna flyter på... det skall som SWE 54 säger vara lätt att lossa med.

Svante

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 29 okt 2007, 09:16

Tjorvigheten är vad jag kallar förfining 8) Jag har adderat en extra ögla att fästa lyftkroken i. Vår mastkran har en kraftig krok och därtill en extra tyngd på wiren. Det vill jag inte ha inklämt mot masten. Men hela "konstruktionen består av en enda lina. Sen har jag en annan, tunnare lina fäst i öglorna dels som nedhal, dels för att öglan ska styras förbi lanterna och däcksbelysning.

/j

Skriv svar