Har solcellen sabbat batterierna?
Va bra Herr Nilsson !
De siffror du presenterar är nästan som tagna ur skolboken. Dina batterier är det inga problem med utan de kan du se fram emot en ny sommar på sjön! Batteri 1 som du skriver är kanske något sämre men det är mer kosmetiskt. Lite tolerans blir det alltid. Kanske det är nåt år äldre eller har det fått jobba lite mer än de andra i nån historisk tid.
Kommentar om min solpanel;
Jo den står lodrätt nu på NOA-stolpen men öster har jag faktiskt inte tänkt på. Du har ju alldeles rätt. Bäst är att ha den riktad rakt i söder. Naturligtvis ! Det är nog en gammal vana från sommaren när jag ställer den i öster innan man somnar in i kojen.
Ska ta mig en sväng förbi båten och rikta den korrekt.
Lycka till med dina batterier och se sommaren framåt med tillförsikt med bibehållna batterier !
/Lars
De siffror du presenterar är nästan som tagna ur skolboken. Dina batterier är det inga problem med utan de kan du se fram emot en ny sommar på sjön! Batteri 1 som du skriver är kanske något sämre men det är mer kosmetiskt. Lite tolerans blir det alltid. Kanske det är nåt år äldre eller har det fått jobba lite mer än de andra i nån historisk tid.
Kommentar om min solpanel;
Jo den står lodrätt nu på NOA-stolpen men öster har jag faktiskt inte tänkt på. Du har ju alldeles rätt. Bäst är att ha den riktad rakt i söder. Naturligtvis ! Det är nog en gammal vana från sommaren när jag ställer den i öster innan man somnar in i kojen.
Ska ta mig en sväng förbi båten och rikta den korrekt.
Lycka till med dina batterier och se sommaren framåt med tillförsikt med bibehållna batterier !
/Lars
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jo att de är varma ger ju alltid bättre värden. Som det är nu vid 0 grader ger de sämre kapacitet. Precis som en bil som är segstartad vid -20 grader blir det alltid bättre sprutt i batterierna om man kan värma upp dem i rumsvärmen först. Men då tar det säkerligen många timmar att värma upp hela blypaketet !
Under den korta tid du var där och värmde upp båten så gör det säkerligen ingen skillnad på batterierna.
/Lars
Under den korta tid du var där och värmde upp båten så gör det säkerligen ingen skillnad på batterierna.
/Lars
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Eftersom jag har haft fräckheten att dryfta detta spörsmål även på ett annat fora så måste jag visa vad naffatS skriver. Hans tabell ser markant annorlunda ut. Hm:Anders S skrev:Är det dåligt? Jag tycker det låter rimligt.Guitar Nilsson skrev: Ett ensamt batteri som matade 8 styck 10-watts halogenlampor och en sökare på 55 watt var nere på 12 volt efter ca en timme.
Det viktiga är att efter du kört den här timmen, så skall du låta batteriet vila, och så mäter du hur snabbt det återhämtar sig. Förslagsvis mäter du var femte minut och kollar hur snabbt de 12V blir 12,2 - 12,3 -12,4. Det kan du ju göra medan du tröttar ut ett av de andra tre batterierna. (Ja, det är tjatigt, men vill du veta, så...)
Har du tagit ut 10A under en timme kan du ju knappast ha mer än 80 % av laddningen kvar (det är i så fall bra). Det svarar mot en vilspänning (efter nattvila) på ca 12,4 V - och kommer batteriet tillbaka dit på ett par timmar så är det sannolikt helt OK.
Denna tabell gäller vid 25C, så vintervärden skall vara litet lägre ändå.
100 % 12,7
90 % 12,5
80 % 12,42
70 % 12,32
60 % 12,20
50 % 12,05
40 % 11,90
30 % 11,75
20 % 11,58
10 % 11,31
0 % 10,5
Spelar det någon roll om man utgår från batteriernas vilospänning eller ej? Utgångsläget på över 13 V tyder på att batterierna inte vilat minst 1h. Jag tänker på laddningsgraden vid vilospänning enl.:
11,92 V = 0%
12,00 V = 10%
12,08 V = 20%
12,16 V = 30%
12,34 V = 40%
12,32 V = 50%
12,40 V = 60%
12,48 V = 70%
12,56 V = 80%
12,64 V = 90%
12,72 V = 100%
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
En blyackumulatorcell har spänningen 2.13 vid fulladdat och anses vara tömd då den ligger på ca 1,75 eller tom litet lägre än så. Så en tabell som går mellan 12.9 (6*2,13) 0ch 10.5 (6*1,75) är egentligen mest korrekt. Men kör man ner till 10.5 skadar man batteriet ordentligt, så det skall man förstås inte göra utan goda skäl. Men sådana kan ju finnas.
Staffans tabell speglar en mycket mer konservativ syn på vad som är tomt än den jag lade fram, men det är naturligtvis inget fel att tillämpa den i praktiken. De flesta brukar rekommendera att man förbrukar till högst 50%, sedan skall man ladda och Staffans tabell speglar detta rätt väl. Skälet är att batteriet slits mycket mer i nedre delen av urladdningscykeln än i den övre, och man får mer utbyte av batteriet på det sättet. Det är delvis samma resonemang som ligger bakom att man bör paralellkoppla alla batterier man har i en bank - man får mer ut av batterierna på det sättet.
Jag brukar personligen ladda omgående om jag märker att "morgonspänningen" är 12V eller lägre. Däremot bör man veta att det finns en hel del att ta ut nedanför 11.9 V - det svarar ganska precis mot halva batterikapaciteten. Tror man att det är tomt på riktigt i det läget kan man kanske också få för sig att batteriet är slut långt innan det är det i verkligheten.
Staffans tabell speglar en mycket mer konservativ syn på vad som är tomt än den jag lade fram, men det är naturligtvis inget fel att tillämpa den i praktiken. De flesta brukar rekommendera att man förbrukar till högst 50%, sedan skall man ladda och Staffans tabell speglar detta rätt väl. Skälet är att batteriet slits mycket mer i nedre delen av urladdningscykeln än i den övre, och man får mer utbyte av batteriet på det sättet. Det är delvis samma resonemang som ligger bakom att man bör paralellkoppla alla batterier man har i en bank - man får mer ut av batterierna på det sättet.
Jag brukar personligen ladda omgående om jag märker att "morgonspänningen" är 12V eller lägre. Däremot bör man veta att det finns en hel del att ta ut nedanför 11.9 V - det svarar ganska precis mot halva batterikapaciteten. Tror man att det är tomt på riktigt i det läget kan man kanske också få för sig att batteriet är slut långt innan det är det i verkligheten.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Tips på digatal voltmeter att montera i båten?
Jag har en gammal analog som visar ganska rätt vid fulladdat batteri men alldeles för lågt när spänningen sjunkit bara lite grann, det är därför jag började bli nervös förr batterierna.
Man kan ju få ett bra multiinstrument för 250 kr, så då borde det väl gå att hitta en digital voltmeter till vettigt pris nånstans? Båttillbehörsfirmorna är ju ockrare...
Jag har en gammal analog som visar ganska rätt vid fulladdat batteri men alldeles för lågt när spänningen sjunkit bara lite grann, det är därför jag började bli nervös förr batterierna.
Man kan ju få ett bra multiinstrument för 250 kr, så då borde det väl gå att hitta en digital voltmeter till vettigt pris nånstans? Båttillbehörsfirmorna är ju ockrare...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag misslyckades att hitta dina Kjell-förslag på deras sida.
Den här analoga hos Kjell då?
Mätinstrument / Panelinstrument / 48120
Panelmätare DC 0-15V Pris 79 kr
Kvalitetsmätare med hög noggrannhet.
Mätarfönster: 58x53x11 mm
Instrumenthus: Ø45x25mm.
Levereras komplett med fästskruvar.
Vridspole.
Noggranhet ±2%.
Har nollställningsskruv.
Då kan jag ställa in mätaren exakt efter multimetern. Vore inte ett analogt instrument mer passande i en tung helkölsbåt? Fast det kanske är svårt att se ändå, det är ju bara området mellan typ 11 och 14,2 volt som är intressant. Hm. Kjell o Co finns i Gävle... Måste dit nu...
Den här analoga hos Kjell då?
Mätinstrument / Panelinstrument / 48120
Panelmätare DC 0-15V Pris 79 kr
Kvalitetsmätare med hög noggrannhet.
Mätarfönster: 58x53x11 mm
Instrumenthus: Ø45x25mm.
Levereras komplett med fästskruvar.
Vridspole.
Noggranhet ±2%.
Har nollställningsskruv.
Då kan jag ställa in mätaren exakt efter multimetern. Vore inte ett analogt instrument mer passande i en tung helkölsbåt? Fast det kanske är svårt att se ändå, det är ju bara området mellan typ 11 och 14,2 volt som är intressant. Hm. Kjell o Co finns i Gävle... Måste dit nu...
Jag har köpt ett digitalt instrument hos Kjell&co, och det stämmer att det inte kan mäta sin egen matningsspänning. Men det drar så litet (1 mA) från ett niovolts batteri att ett sådant kommer att räcka länge om man har en trycknapp som kopplar in batteriet,eller om man vill lyxa till det använder ett relä att koppla in batteriet, så belastar man batteriet bara när man är i båten och har huvudströmbrytaren tillslagen. Ett annat sätt är att snickra till en omvandlare från 12 till 9 volt med galvanisk skild in och utgång. Jag har lite funderingar, så får jag häcken ur vagnen så kanske det kommer en beskrivning.
Ett analogt instrument 0-15 volt har alldeles för grov skalindelning för att vara till nytta. Ett instrument 0-5 volt där man med div komponenter undertrycker noll med 10 volt, så att det visar 10-15 volt ger tillfredsställande upplösning. men ett digitalt instrument är nog bäst med tanke på den överlägsna upplösningen.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,118000000
/Karl-Magnus.
Ett analogt instrument 0-15 volt har alldeles för grov skalindelning för att vara till nytta. Ett instrument 0-5 volt där man med div komponenter undertrycker noll med 10 volt, så att det visar 10-15 volt ger tillfredsställande upplösning. men ett digitalt instrument är nog bäst med tanke på den överlägsna upplösningen.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,118000000
/Karl-Magnus.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det verkar vara en saftig skillnad på strömförbrukningen. Den dyrare LED drar ju 50-60 gånger mer (50-60 mA mot 1 mA). Fördelen är givetvis att den går lätt att avläsa i mörker.
Ett typiskt 9V-batteri innehåller väl drygt 500 mAh, så typisk driftstid blir:
- Ca 10 timmar för LED-mätare
- Ca 500 timmar för LCD-mätare (20 dygn)
Men det tar ju bara några sekunder att avläsa. Jag tror jag ska ta och installera två st LED-mätare med tryckknapp som man får hålla in för att mäta (en till huvudbanken och en till reservbatteriet).
/Tommy
Ett typiskt 9V-batteri innehåller väl drygt 500 mAh, så typisk driftstid blir:
- Ca 10 timmar för LED-mätare
- Ca 500 timmar för LCD-mätare (20 dygn)
Men det tar ju bara några sekunder att avläsa. Jag tror jag ska ta och installera två st LED-mätare med tryckknapp som man får hålla in för att mäta (en till huvudbanken och en till reservbatteriet).
/Tommy