Landströmsintag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 24 feb 2008, 18:37

Ja det enda som är fastskruvat är dubbeluttaget, ett kapslat, med fjädrande lock alltså för utomhusbruk. Jag har även skippat jordfelsbrytare, en sån sitter redan på bryggan hemma.
Alla grejor finns billigt på ÖoB, ClasO eller Biltema. Men köp den tjockaste och dyraste gummikabeln. Som avlastning för kabeln, så den inte kan ryckas utåt stuvfacket till, har jag gjort en knut på insidan, väldigt effektivt och billigt. Köp en 25-meters rulle gummikabel och använd först en kortare bit till uttaget under pentryt. Resten använder du till brygguttaget.
Du behöver 25 meter kabel, 2 st CEE-hanar och en hona samt ett dubbelt kapslat (sköljtätt) uttag. Sen trär du på en armerad plastslang på kabelstumpen i stuven så är den extra skyddad för klämskador.

Det finns väldigt billiga jordfelsbrytare också, som man bara trycker in i uttaget, man slipper krångla och koppla i en låda. Det är ju rekomendabelt om du inte har jordfelsbrytare på bryggan och tex ska köra en kupevärmare i båten.

Men som sagt, eller i alla fall menat, många ggr kan man göra saker betydligt enklare än reklamen menar. Utan att göra avkall på säkerheten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 24 feb 2008, 18:44

Det är tydligt specat i normerna vilken kabel som är godkänd.

Och INGA knutar!
Avlastning gör man på annat vis med rätt material.

Kanske det här kan ge en lite ledtråd...
http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/landans.pdf

Allegro27
Erfaren medlem

Landströmsintag

Inlägg av Allegro27 » sön 24 feb 2008, 19:18

Men hur skall jag göra om jag behöver ladda batterierna och behöver lämna båten över natten?? Blir det inte en glipa vid stuven där det kan regna in??
Annars verkar det som det blir som ni skriver enkelt, bar o billigt. Då blit det pengar över till att förändra toan kanske
Med vänlig hälsning
Bosse Nilsson, Västerås

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Landströmsintag

Inlägg av S-B A-son » sön 24 feb 2008, 20:18

Allegro27 skrev:Men hur skall jag göra om jag behöver ladda batterierna och behöver lämna båten över natten?
Det brukar inte vara tillåtet att vara ansluten till elnätet utan tillsyn, men det kanske är annorlunda där du ligger?

På min båt finns ett motorvärmarintag av den gamla lite större sorten i ankarboxen. Intagent är sedan anslutet via "tjock" gummikabel RDOE till ett dubbelt jordat utomhusuttag i en av sittbrunnsbänkarna. Kabeln ligger fastnajad under skarndäck. Skyddad, och möjlig att inspektera. I ena uttaget sitter en Mobitronic laddare som laddar förbrukarbatterierna. Jag har en vanlig strömställare som väljer laddare eller solpanel. Laddaren är dubbelisolerad, dvs landbackens skyddsjord är inte förbunden med minus. Det andra uttaget använder jag på vintern, aldrig på sommaren.

Ingen korrosion i själva motorvärmarintaget. Men anslutningssladden som också ligger i ankarboxen är nu mogen för utbyte.

Det är tveksamt om min installation egentligen är godkänd idag. Exempelvis tror jag att kabeln skulle behöva dras i ett VP-rör eller liknande och en fast jordfelsbrytare borde nog finnas vid intaget.

Det är inte alldeles solklart eller lätt-tolkat vad som gäller i båt. En bra källa till kunskap och där man också får bra svar på sina frågor är Båttekniks forum. http://www.batteknik.se

Helt klart däremot är att om man inte har landbackens jord förbunden med båtminus och därmed vattnet (om man inte har ett tvåpoligt 12V-system eller isolerad axel) så har man heller inga korrosionsproblem orsakad av jordströmmar.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 feb 2008, 20:43

Det är ju inte så solklart vad som gäller. Läser man Elsäkerhetsverkets tet så är den lite svepande. För nya eller importerade CE-märkta båtar är det klart installation ska ske enligt reglerna men i övrigt. Jag ögnade lite snabbt i föreskrifterna men som sagt inte solklart. Jag tror inte herr Nilsson kommer att berövas friheten pga sin installation.
Men det skulle vara fint om någon orkade gå igenom alla föreskrifter och göra en sammanfattning!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 feb 2008, 21:36

Går man efter länken jag nämnde tidigare, så menar Elsäkerhetsverket att ingen behörighet krävs. Däremot krävs det att man uppfyller alla krav på en korrekt installation, så kravet på rätt kunskap och rätt genomförande slipper man inte. Det obehagliga med 220V i båtar är att dödstraff är tänkbart och i sämsta fall kan drabba en oskyldig - risken att "åka dit" på något annat sätt är inte stor (vem bryr sig när vi inte har inspektioner?).

Sedan är det ju inte så att man sparar många kronor på att rationalisera bort ett intag. På min förra båt satte jag elintaget (CEE, utanpåliggande, Biltema, <50-lapp) i handskfacket, skyddat för regn men ändå lätt åtkomligt. En jordfelsbrytar/säkringsförsedd minicentral på insidan kostar ca tusenlapp, och rent praktiskt (men kanske inte alldeles odiskutabelt) kan den ersättas av en jordfelsbrytare på intagskabeln, t ex http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=23599290 . Men en sådan kan stjälas, och då har man varken skydd eller kabel.

Det finns ett par fällor med skyddsjord, även om man följer S-B:s råd att inte koppla samman minus och skyddsjord: Hr Båtteknik själv berättade om en laddare som var felkopplad (onödig koppling mellan batteriminus och chassie, chassie till skyddsjord), den andra klassikern är slingan mellan en VV-beredare och motor, där stålhöljet på beredaren är kopplat till skyddsjord och kontaktar motorminus via kylvattenslingan. Det sistnämnda kan man minimera genom att inte i onödan ha VV-beredaren inkopplad på el - det behövs inte mer än någon timme då och då.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 24 feb 2008, 21:45

Inga knutar?! Snick-snack Den knuten kan sitta där i 100 år utan att varken förkorta eller förlänga livslängden i kabeln.
Ang landjord och båtminus så har jag avstått från att använda min 230-volts slangvärmare av den anledningen, det kan ge mysko korrisionsströmmar som inte jag begriper mig på. CTEKladdaren är dubbelisolerad och har ingen jordsladd så där blandas inte heller landjord och 12-voltsminus, fast laddarens sladd är istucken i uttaget.
Är Allegrons stuvfack helt tvärtätt? Mitt stuvfacks lucka har två smala ventilations-utbuktningar nertill där sladden kan komma ut utan att bli klämd.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Allegro27
Erfaren medlem

Landstömsintag

Inlägg av Allegro27 » sön 24 feb 2008, 21:54

Ja nästan så. Stuvluckorna ser ut enl länk: http://www.bemarin.se/A-27-3.JPG
Utrymmet i den vita gummislisten är för gångjärn, men det listade ni säkert ut ändå:::
Med vänlig hälsning
Bosse Nilsson, Västerås

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 24 feb 2008, 21:54

Anders S skrev:Går man efter länken jag nämnde tidigare, så menar Elsäkerhetsverket att ingen behörighet krävs.
....
När man arbetar i en befintlig anläggning.
Liknande den princip vad gäller el i hemmet.

"... Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap...."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 feb 2008, 22:21

SWE54 skrev:
Anders S skrev:Går man efter länken jag nämnde tidigare, så menar Elsäkerhetsverket att ingen behörighet krävs.
....

"... Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap...."
Så här står det i sista stycket:
Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.
Med reservation för att "inte lita vad som står på en webb-sida etc etc" - så tycker jag att det står rätt så tydligt att:
a) det inte krävs behörighet,
b) Vid nyinstallation ikläder man sig tillverkaransvar
c) man slipper tillverkaransvar om man (bara) reparerar en befintlig installation (som hemma).
d) man får aldrig fuska, utan det skall göras "enligt boken".

Det kan naturligtvis inte vara fel att vara försiktigare än så. Men det låter inte lika strängt som vid landinstallationer.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 feb 2008, 22:36

Tar man en kabel som Ander S visar på och byter till CEE kontakter får man en bra kabel med jordefelsskydd. Jag har en kombinerad stickpropp/jordfelsbrytare får CO för anslutning till vanliga uttag. Att få jordfelsskyddet innan kabeln går ombord känns tryggt.
Knutar är nog inte nödvändigtvis sämre för kabeln än mången annan dragavlastning, praktiskt sett.
Man kan se ganska hemska 230V installationer, fullständigt livsfarliga. Tyvärr lär de som gör detta ändå aldrig läsa regelverken. Man får väl hoppas att dessa personer tar kål på sig själva, allt enligt evolutionen.
Sen har vi det galvaniska problemet. Dra ur sladden till vattenvärmaren är enkelt och bra men kanske lite obekvämt. Man kan ju koppla så att båtens 230V skyddsjord kopplas till motorn istället för att kopplas till jorden i landanslutningen. Jordfelsbrytarens princip är ju att lösa ut om skillnaden i ström mellan polerna >30mA. Den läckande strömmen har ju tagit vägen någonstans vilket brukar vara jorden. I detta fallet går strömmen via jorden till havet och vidare till "land-orden". Säkert ok i saltvatten men sötvatten? I fartyg och vissa industrianslutningar är inte skyddsjorden kopplad till mitt-nollan utan där sitter en jordfelsmeter så man kan se om man har ett läckage.
Sen skulle man även kunna tänka sig att kopla skyddsjorden via några kondensatorer som stoppar den galvaniska likströmmen. Eller en stor, fet skyddstrafo.
Det är nog enklare att dra ur sladden till värmaren...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 24 feb 2008, 22:48

bosseh skrev: Det är nog enklare att dra ur sladden till värmaren...
Jag har en ide på detta. Nu över vintern, så vill jag ladda, men inte alltför mycket. Då har jag ett tidur som slår till laddaren en timme per dygn.

Samma princip borde man kunna ha på VV-beredaren om man "långligger" i hamn - en á två timmar VV-beredar-ström i gryningen, så har man varmvatten då man går upp.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 24 feb 2008, 22:51

Anders S skrev:
SWE54 skrev:
....

Så här står det i sista stycket:
Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.
Med reservation för att "inte lita vad som står på en webb-sida etc etc" - så tycker jag att det står rätt så tydligt att:
a) det inte krävs behörighet,
b) Vid nyinstallation ikläder man sig tillverkaransvar
c) man slipper tillverkaransvar om man (bara) reparerar en befintlig installation (som hemma).
d) man får aldrig fuska, utan det skall göras "enligt boken".

Det kan naturligtvis inte vara fel att vara försiktigare än så. Men det låter inte lika strängt som vid landinstallationer.
Men det står inte nyinstallation, det står "om man ändrar", underförstått "i befintlig anläggning". Det är en stor skillnad. Texten handlar om befintlig anläggning eftersom man ska ha behörighet för nyinstallation.
Jag gillar inte heller formuleringen och det är därför jag råder alla att kolla upp det noga med försäkringsbolag eller direkt med Elsäk.
Jag kollade detta för ca 1 år sedan, då gällde behörighet för nyinstallation.

Gunnar Buhre
Trogen medlem

Inlägg av Gunnar Buhre » sön 24 feb 2008, 23:46

På SXK´s hemsida finns följande

"Landströmsanläggningen i båten ska vara av säker typ
Anslutningskabeln från bryggan ansluts till ett elintag, som är monterat på en väderskyddad plats
som alltid är torr (inte i ankarboxen). Elintaget bör uppfylla CEE-standard. Elcentral med automatsäkringar
(dvärgbrytare) och jordfelsbrytare ska uppfylla gällande krav. Hela elinstallationen
för 230 volt bör vara gjord av en behörig elektriker även om det numera inte är ett krav. Ledning
för 230 volt får inte läggas intill ledningar för 12 V eller 24 V. Ytterligare regler finns, bl.a. i
nedan angivna broschyr. Starkströmsanläggningen ombord på ett fritidsfartyg omfattas av redaransvaret."
Samma hemsida angående kablar.
"Använd anslutningskabel och kontakter av föreskriven typ
Anslutningskabel i båthamn och på båtvarv måste enligt gällande föreskrifter vara av typ
H07RN-F (äldre beteckning är RDOE och REVE) eller bättre. En kabel av sådan typ är extra
mångtrådig med extra tjock isolering och ytterhöljet har en diameter om 10mm (kabel 3 x 1,5
mm²). I båthandeln förekommer sedan 2007 kabeltypen H07BQ-F, som är ändå bättre. Det är
också en flexibel kabel för utomhusbruk och den har betydligt bättre prestanda än H07RN-F när
det gäller tålighet mot yttre påverkan. Kabel av typ H07BQ-F är därmed mycket väl lämpad såsom
anslutningskabel för fritidsbåtar.
Andra kablar har klenare isolering och sådana får inte användas i båthamn och på båtvarv. Det
räcker inte med att kabeln är godkänd för utomhusbruk."
Så långt kryssarklubben. Ytterligare regler finns att läsa i Elsäkerhetsverkets författning: ELSÄK-FS 1999:5, sidan 163 och framåt.

Gunnar Buhre

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 25 feb 2008, 02:43

Här är Elsäkerhetsverkets författning: ELSÄK-FS 1999:5

Det var fasen vad invecklat det här var.
Det får bli skarvkabel och skarvdosor.
Eller är det så att det alltid finns en lite äldre, fast installation i begnade båtar som man kan "reparera"? Får leta...

Skriv svar