Miljöstörningar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 03 maj 2008, 12:05

Maxi33 skrev: "Vi alla måste ställa upp och betala lite extra för det vi köper så att företagen kan fondera pengar för en framtida avveckling."
Det är alldeles riktigt. Så fungerar marknadsekonomin, men det fungerar inte om inte industrierna åläggs den plikten av det samhälle där de verkar.

Ett globalt dilemma är att om man (dvs "vi") ålägger industrierna i Stenungsund en skrotningsavgift kan man ge en olämplig fördel för motsvarande industrier på annat håll, som slipper undan den kostnaden.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 03 maj 2008, 12:09

Anders S skrev:

Just det argumentet kan ju förefalla litet tomt om man tänker på hur man hanterade till exempel diskussionen om Hormoslyr (ett växtgift, använt bl a av SJ för banvallsrensning). Legenden säger att det var GD:n för Naturvårdsverket, Valfrid Paulsson som drack sådant i TV för att lugna allmänheten, men det finns uppgifter om att det egentligen var någon direktör på fabriken, som kan ha varit dansk (fabriken och direktören).
Det är riktigt, och det var gott om liknande förnekelser innan miljöfarlighet blev ordentligt belyst. Men idag....?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 03 maj 2008, 12:15

Man borde kunna anknyta till detta med CO2-beskattning på produkter i stället för produktion. Eller annan miljöpåverkan.

Så länge konsumenten tillåts köpa produkter producerade nånstans utan extrapålagor verkar det helstolligt att beskatta produktionen i hemmalandet....

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 03 maj 2008, 12:15

Håller helt med Anders S som höll med mig osv...

Och det han påpekade sedan förtjänar ytterligare en kommentar:
Citat:
"Ett globalt dilemma är att om man (dvs "vi") ålägger industrierna i Stenungsund en skrotningsavgift kan man ge en olämplig fördel för motsvarande industrier på annat håll, som slipper undan den kostnaden."
Slut citat.

Vilket också är helt riktigt, och de som skulle utnyttja den fördelen är vi själva som konsumenter, som nästan mangrant skulle köpa den billigare produkten från Kina eller Långtbortistan.
Samtidigt som vi debatterar Bohusläns natur.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 03 maj 2008, 12:17

Seawolf skrev: Det är riktigt, och det var gott om liknande förnekelser innan miljöfarlighet blev ordentligt belyst. Men idag....?
Att vi idag har litet bättre kunskaper om är ju en av anledningarna till att jag inte är lika upprörd som Brendan(*) över Stenungsunds industrier och Preemraff. Jag vill ju ocså ha en plastbåt. Låt den utan synd kasta första träbiten.

(*) Jag förstår rätt väl varför i ditt fall, Brendan - en gammelmoster till mig hade hus med utsikt över fjorden i andra ändan av Stenungsund - hon älskade inte bron, om man säger så. Men hon slapp se industribygget från sin sida - och hon fick behålla huset.)
Anders S

Skriv svar