Ladekrets med solcellepanel og generator.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Cerveza
Trogen medlem

Inlägg av Cerveza » ons 14 maj 2008, 15:45

Da skal jeg bidra etter beste evne for å holde diskusjonen gående, og derfor tviholde på teorien min. :lol:

Jeg tegnet den litt annerledes her:

Bild

Kompleksitet = Genialt enkel. :P

Bank kapasitet = Uendelig.

Bekvemlighet = Ypperlig, trenger ikke huske på noe.

Sikkerhet = Svært sikkert. :!:

Pris = Billigst tror jeg, iallefall med dioder fra ELFA.

Mange av shottky diodene jeg har studert har svært gode spesifikasjoner, noen var ned mot 0,1-0,3V i spenningstap. Når jeg ser hva som finnes av dårlige kontakter/koblinger og skjøter rundt omkring i båter, tror jeg de kan ha vel så mye spenningstap i sine elektriske anlegg.

Det er svært liten mulighet for krypstrømmer også i en slik krets, hverken gjennom generatoren eller noe annet..
* Alla batterier (och kilon) medverkar till start- och förbrukning
* Inga reläer/dioder/valbrytarebrytare som trasslar till tillvaron
* Skydd mot celldöd.
Det er vel en bryter/relé inne i BB'en..? Ellers kan den vel ikke koble batteriene ifra hverandre...

De øvrige punktene oppnår jeg vel stort sett med min krets også.

EDIT:

Og en siste ting; det er ikke noe problem å bruke disse som separate start og forbruksbatteri. Det er ladekretsen som er viktig i denne tegningen. Du kan ha så mange batterier du vil, koblet på denne måten, og om du vil skille ut ett batteri som start batteri er ikke det noe problem.
Senast redigerad av 1 Cerveza, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 16:06

Eilean skrev: Och vevstart är ju bra som ersättare för starbatteriet. Om man har den möjligheten.
Här finns en variant som löser alla sådana problem, även på din båt!
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 14 maj 2008, 17:06

Anders S skrev:
Eilean skrev: Och vevstart är ju bra som ersättare för starbatteriet. Om man har den möjligheten.
Här finns en variant som löser alla sådana problem, även på din båt!
Jotack - häftiga grejor!
Men det blir billigare med en reservstartmotor och ett dedikerat startbatteri!

Jag läste förresten om någon vanvettig variant där någon lindat en lina många varv runt det friliggande svänghjulet på en stor diesel, kopplat linan till ett fall, vars halända i sin tur var fäst i ankaret.
Sedan hade han "störtankrat" och på det viset fått snurr på maskin så att den gick igång!
Klart manlig startmetod!

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 14 maj 2008, 17:30

Eilean skrev:Jag läste förresten om någon vanvettig variant där någon lindat en lina många varv runt det friliggande svänghjulet på en stor diesel, kopplat linan till ett fall, vars halända i sin tur var fäst i ankaret.
Sedan hade han "störtankrat" och på det viset fått snurr på maskin så att den gick igång!
Klart manlig startmetod!
Fin metod - man kan nästan se framför sig hur linan trasslar in sig i svänghjulet och ankaret sen far upp i masttoppen med god fart... :lol:

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » ons 14 maj 2008, 17:32

Anders S skrev: Här finns en variant som löser alla sådana problem, även på din båt!
Gillar särskilt detta "It takes only a few minutes to bolt the Simms starter in place of the standard electric starter, wind it up and fire up the engine." Praktiskt! :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 18:47

Sneseglarn skrev:
Fin metod - man kan nästan se framför sig hur linan trasslar in sig i svänghjulet och ankaret sen far upp i masttoppen med god fart... :lol:
... Varvid ankaret är precis tillräckligt stort för att väga upp kölvikten, och båten sakta kantrar...

Jag tror att historien kan komma från någon ensamkappsegling, där det gällde att få igång motorn just pga tomt batteri (kappseglarna laddar en stund varje dag, med plomberad propelleraxel). Det handlade (i mitt minne) om en fransman, och som jag mindes det hela skulle startsnöret ha dragits till bommen på något listigt sätt varvid storskotet skulle gett kraft för att dra igång motorn.

Jag har sett fiskare i Simrishamn bogsera igång en fiskebåt, dock. Det är inte lika otroligt som man kan tro, om båten har ställbar propeller.

Det här är givetvis tips till Cervesa, ifall det skulle gå illa med kopplingarna!
Anders S

Cerveza
Trogen medlem

Inlägg av Cerveza » ons 14 maj 2008, 19:26

Det här är givetvis tips till Cervesa, ifall det skulle gå illa med kopplingarna!
Insinuerer du at jeg ikke vet hva jeg holder på med? :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 maj 2008, 19:33

Cerveza skrev:
Insinuerer du at jeg ikke vet hva jeg holder på med? :lol:
Nej! Absolut inte! Olyckor kan hända den bäste.
Men alla alternativ, även de sanslösa, måste diskuteras noggrant!
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 maj 2008, 19:59

Guitar Nilsson skrev:
bosseh skrev:Visst är Guitar Nilssons lösning enkel och bra men kräver lite jobb.
.
Vad är det för jobb?
Ibland måste du väl slå över för att se till att startbatteriet blir laddat?
Ja ja, inget man kanske blir svettig över.
Jag hade nog satt en diod eller relä till startbatteriet.

Skriv svar