Elmotor eller bensinsnurra till dinge?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Elmotor eller bensinsnurra till dinge?

Inlägg av Anders S » ons 11 feb 2009, 21:22

Eilean skrev:Du skrev väl själv att du inte använt snurran en enda gång 2008. Det låter inte som du är någon större olägenhet och kan nog ha gott samvete om du skall leta förtöjningsplats någon gång.
Nä, det är jag inte. Men det betyder ju inte att man kan vänta sig detta av alla. Folk frågar i allmänhet inte om lov att få köra med motor, och om du (jag) stör oss och klagar är det ju inte säkert att vi får gehör för det. Det finns ofta en rätt stor zon mellan vad man inte skall behöva tåla och det man tycker det är skönt att slippa.

Jag har heller inte låtit min ungdom köra snurran för nöjes skull, men det betyder ju inte att jag tittar totalsnett på de som låter barnen leka en timme med gummibåten. Högljudd musik från bergssprängare är inte heller alldeles på önskelistan, men det kan jag också tycka om fyllegitarr&halvkomihågna Tauberefränger, Allan Ballan på fyllan berättar hur han köpt båt, grill&ölparty på stranden, inklusive lämningar, måsar och burkar och en massa andra småstöriga saker. Man får helt enkelt bita ihop ibland. Det positiva överväger fortfarande, likasom. En lätt stökig kväll i naturhamn är fortfarande roligare än en tyst kväll på land... Och så tar man en tidig morrontur med snurran istället :twisted: .

Vad var det nu för vapen du hade i arsenalen denna sommar?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 12 feb 2009, 08:59

Anders S skrev:....Vad var det nu för vapen du hade i arsenalen denna sommar?...
Det tänker jag inte berätta!
Vi kommer nog att segla förbi dina trakter i sommar. Och då kan överraskningemomentet behövas i fall du är ute och puttrar!

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 12 feb 2009, 19:13

HR312 skrev:Det vore nog positivt om vi kunde inse att mängder av aktiviteter vi ägnar oss åt upplevs som immissioner av andra. Den som vill sova kan en stilla undebar sommarnatt störs av ljudliga (alkoholpåverkade) skratt andra av alltför påträngande kontaktförsök, lösningsmedelsodör från den som rengör något på sin båt (fendrar??), vissa laddar batterier i naturhamnar osv.

Min poäng är att skärgården är tillgänglig för många (och det tycker jag i grunden är bra) men med det kommer insikten om att vi måste uppträda respektfullt men också med en viss förståelse. Balans bör eftersträvas och särskilt när det gäller barn/ungdomars aktiviteter.

Har genom åren sett massor av ungdomar som har jättekul tillsammans med sina dingar och visst har det blivit ett visst knattrande men den som hävdar detta generellt är en allvarlig immission bör nog först självkritiskt granska sitt eget leverne och dess påverkan på omgivningen. Den "oresonliga" attityden luktar lite surt :D
När jag började segla i början av 70-talet, tillsammans med mina föräldrar, var en av de första reglerna jag fick lära mig att det första man gjorde när man fått en tamp i land i samband med tilläggning var att snabbt stänga av (den mycket tystgående) dieselmotorn för att inte störa omgivningen.

Nu förväntas jag visa hänsyn genom att acceptera att andra stör mig...
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 feb 2009, 19:42

Tomas E skrev:Nu förväntas jag visa hänsyn genom att acceptera att andra stör mig...
Javisst, är det inte ironiskt. Men det är ju precis så det är.

Några vill ha tystnad, vita segel och sippa på Chablisen i stillhet, andra vill ha tjo, röj gummijolle och... saft?
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » fre 13 feb 2009, 14:07

Värdenihilism är farligt... som t ex sådan värdenihilism som säger att man ska visa hänsyn genom att tolerera störningar. Etiken bakom är den värdenihilistiska idén att alla har rätt att göra vad som helst för ingen kan säga vad som är rätt eller fel... Jag tar avstånd från sådant. Min personliga grundläggande värdering är att man ska visa hänsyn genom att inte störa och att ingen skall störa eller skada någon annan i onödan. I min värld är det alltså den som stör som gör fel... inte den som vill att störningarna ska minimeras (den "intolerante", va i h-vete...). I min värld är det rätt att låta bli att acceptera störningar och det är fel att störa andra.

Nu vill jag tillägga att vissa störningar måste man tåla... men... man kan dra gränsen mellan nödvändiga och onödiga störningar. Vi ska inte behöva tåla störningar som andra utsätter oss för bara för eget nöjes skull eller av tanklöshet. Vi har en stående skyldighet att inte skada andra eller annars störa mer än absolut nödvändigt. Exempel: stäng av motorn så snart så är praktiskt möjligt för att klara tilläggningen. Ha den inte gående för att ladda kylboxen...

Kör inte dinge med utombordare (i stillsam vik eller annan tilläggningsplats eller plats där andra människor uppehåller sig) när det är möjligt att ro istället...

De som tycker att man ska visa "tolerans" genom att tåla onödiga störningar, har inte förstått innebörden av tolerans.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 13 feb 2009, 15:44

Nu när alla verkar vara så toleranta och tycker att lite tvåtaktsknatter bara är mysigt kan jag lugnt ta ombord mitt tvåtaktseleverk och köra det några timmar på morgonen så slipper jag tjafset med solpaneler, regulatorer och skit. Underbart!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 13 feb 2009, 16:51

Det vore intressant om friseglarn vill definiera följande begrepp:

Störa
Bli störd
Onödig störning
Störa för nöjes skull

Jag håller naturligtvis med om varje ord i ditt inlägg, förutsatt naturligtvis att vi har samma definition på dessa begrepp, överallt och alltid...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 13 feb 2009, 18:18

friseglarn skrev:Etiken bakom är den värdenihilistiska idén att alla har rätt att göra vad som helst för ingen kan säga vad som är rätt eller fel...
Det tycker jag inte man kan påstå bara för att man relativiserar problemet och applicerar störningen på en värdeskala. Störningen som sådan kan naturligtvis ses som absolut ond eller fel, men i det här fallet finns det en värdebalans där störningen från verksamheten ligger i vågskålen, i andra sidan det utbyte som verksamheten ger. Det framgår av värdeuttryck som "nödvändigt" och "i onödan".
Anders S

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » fre 13 feb 2009, 19:54

Jag har en släpjolle men ingen motor till den, däremot rejäla träåror. Ibland har det dock hänt att jag önskat att jag hade en motor.T.ex.: En gång hade jag och sonen ankrat upp båten ca 50 m ost om en liten holme och satte oss i jollen för att ro runt ön och kasta efter gädda med våra kastspön kring några grynnor.Vädret var fint med 2-3m/s från SW. Efter en halvtimme blev det plötsligt kav lugnt och sedan vände vinden 180°och började plötsligt blåsa kraftigt. Vi befann oss då på läsidan av ön men jag sade till sonen att vi nog borde ta oss till segelbåten innan det blev för grov sjö. På läsidan gick det bra att ro, men när vi rundat sydudden för att ro mot vinden ca 100 m till båten visade det sig att så fort jag lyfte årorna ur vattnet för att ta ett nytt årtag så blåste jollen tillbaka lika långt som jag kommit framåt. Jag tvingades ro tillbaka och sätta iland sonen på läsidan av ön. Sedan kunde jag ensam, när aktern lättade och släppte bättre, med stor möda ta mig tillbaka till båten och sedan gå runt ön och ankra i lä för att ånyo jolla iland och hämta sonen. Korta jollar med dåligt släpp i aktern ror man inte gärna i motvind, speciellt inte om man är fler än en ombord.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 14 feb 2009, 08:55

Alltså, buller/störningsproblemet uppstår när någon överskrider omgivningens toleransgräns. Den definieras litet elastiskt - "surgubben" kan ju ha en lägre gräns än flertalet, precis som det finns de som inte berörs alls. Det är klart att en elmotor tar bort det problemet, men jag tror inte att många skulle bli störda av en förbränningsmotor om den körs på samma sätt. Maxi33 nämner nöjeseffekten och att jollen planar - det klarar såvitt jag vet ingen elsnurra, men inte heller min 2-hästare. Om man kör på det sättet finns utan tvekan en stor störningspotential, särskilt i naturhamnar och stilla kvällar - men det ingår väl i konceptet "båtägare" att tänka på sådant ? (Ungdomarna lär sig av vuxna, ibland med litet handfast styrning i rätt riktning).

Miljövinsterna är väl i så fall en mycket större anledning att välja elsnurra, bara man kan ladda batteriet till snurran miljövänligt. Min tro är att skillnaden till en fyrtaktssnurra av minsta sorten blir nog inte så stor totalt sett. Ingen tänkte väl heller kicka igång ett tvåtakts elverk för att ladda snurrebatteriet?
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 14 feb 2009, 11:46

Anders S skrev: Miljövinsterna är väl i så fall en mycket större anledning att välja elsnurra, bara man kan ladda batteriet till snurran miljövänligt. Min tro är att skillnaden till en fyrtaktssnurra av minsta sorten blir nog inte så stor totalt sett. Ingen tänkte väl heller kicka igång ett tvåtakts elverk för att ladda snurrebatteriet?
Nästan oavsett hur man laddar batterierna så blir det miljömässigt bättre än en tvåtaktare.
Satsar man på elsnurra så ska man nog satsa på solpaneler i första hand, el ombord är sällan något man har i överflöd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 14 feb 2009, 13:12

Du noterade förstås att jag miljömässigt jämförde med en fyrtaktare ?

Det verkar för övrigt inte så troligt att man kan räkna hem någon miljövinst med solpanelladdning av jollebatterierna. Såvitt jag kan förstå kan man ladda in 20-30Ah per dygn om man har en 40W solpanel. Dedikerar man den till ett jollebatteri räcker det kanske till en timme med Yamahas minsta elmodell, och så långt är allt väl. Då vinner vi tystnad, och det är ju "bra". Haken är att vi använder ström till mer än jollemotorn och den måste laddas in på annat sätt, alla sämre än solpanel.

Då skall en elutombordare dessutom belasta kalkylen med en solpanel runt 4000 kronor, 2.500 för utombordaren och ett litet batteri på 40 AH eller så, säg 500 kronor, totalt 7000 kronor. Det räcker till en 2 hästars fyrtakts-Honda. Å andra sidan kanske man använder jollemotorn ytterst sällan (som jag) och då lär solpanelen ersättningsladda hushållsbatterierna nästan hela tiden.

Det tål att tänka på. Men i en båt som drar el till vardags gör man nästan hela miljövinsten på solpanelen, och bara en försumbar del på elsnurran!
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 14 feb 2009, 14:12

I jämförelse så ger naturligtvis inte elsnurran några enorma miljövinster men det är ett steg i rätt riktning. I många fall kommer den extra solpanelen säkert att hjälpa till med ordinarie elförsörjning ombord under vissa perioder mm. Batterierna är fortfarande den svåra biten men det finns alternativ och priserna faller. Elskotrar och elcyklar är på stark frammarsch framförallt tack vare nya batterier.
Som seglare kan det vara klädsamt att anamma en modern, miljövänlig teknik eller åtminstone börja titta på möjligheten.

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » sön 15 feb 2009, 00:10

Att en tvåtaktsutbordare förorenar väsentligt mer än en fyrtaktsdito är ju allmänt känt, men är en tvåtaktare som körs på alkylatbensin och bio-olja väsentligt skitigare än en fyrtaktare som går på vanligt 95-bränsle och vanlig 2-taktsolja? http://www.spi.se/fprw/files/Br%C3%A4ns ... 202007.pdf
Staffan

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » sön 15 feb 2009, 05:06

naffatS skrev:Att en tvåtaktsutbordare förorenar väsentligt mer än en fyrtaktsdito är ju allmänt känt, men är en tvåtaktare som körs på alkylatbensin och bio-olja väsentligt skitigare än en fyrtaktare som går på vanligt 95-bränsle och vanlig 2-taktsolja? http://www.spi.se/fprw/files/Br%C3%A4ns ... 202007.pdf
Staffan
Och vad har 2-taktsolja att göra i fyrtaktare?

Skriv svar