Så har det hänt igen.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Så har det hänt igen.......

Inlägg av Calle C » ons 11 feb 2009, 22:23

Maxi33 skrev:Vad är det du menar att GREFAB skulle kunna göra men som de inte gör Calle C?
Enligt de kontraktsvillkor du har accepterat alltså?

Sorry om jag ansluter mig till Anders S i mothuggen just nu när du har det jobbigt, men har man acceperat villkoren kan man inte samtidigt kräva något annat av motparten, och GREFAB tar uttryckligen inget ansvar för båtarna de ställer upp och de har ingen bevakning av hamnarna, och de har inget ansvar att övervaka vad som händer och meddela ägarna osv.

De skulle naturligtvis kunna göra allt detta om vi betalar för det. Kanske vi skall ta upp detta med dem och se vad kostnaden blir, och se hur många av deras hyresgäster som är intresserade?

MVH
Håkan
Har du en aning om hur stora överskott GREFAB har varje år.........

Snälla, tänk till
Calle

Se gla ut

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 11 feb 2009, 22:29

Nej Calle C, jag vet inte hur stora överskott GREFAB har. Berätta.
Men även om det vore milliarder ändrar inte det de villkor du skrivit på, eller hur?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 11 feb 2009, 22:58

Maxi33 skrev:Nej Calle C, jag vet inte hur stora överskott GREFAB har. Berätta.
Men även om det vore milliarder ändrar inte det de villkor du skrivit på, eller hur?

MVH
Håkan
Tack Brendan, du förklarar mina tankar väldigt väl.

Maxi 33

Grefab omsätter ungefär 35 mille på 24 personer.
Calle

Se gla ut

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 11 feb 2009, 23:03

Menar du verkligen att hamnpersonalen i Björlanda Kile medvetet valde en dålig plats Brendan? "...passade på..." uttryckte du dig.
Om de gjorde det, och du är ju väl bekant med dem så du borde veta, så är det dem som individer man skall klaga på, och endast om deras agerande är på order uppifrån är det motiverat att anklaga hela företaget GREFAB.
Jag skulle inte utan mycket god kännedom om berörda individer och deras sätt att sköta jobbet påstå att någon sorterar båtägarna och deras placering enligt en dold agenda.

Men det Calle C och Brendan berättar om platsens beskaffenhet låter verkligen helt horribelt - någon som tog upp detta med GREFAB redan i höstas?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 11 feb 2009, 23:11

Vad skulle man kunna göra Maxi 33..... :o

Kameraövervakning.
Inhägnad.
Vägbom med lås.
Bevakning.

Detta är bara några åtgärder, finns många fler.
Jag begriper bara inte hur du finner dig i allt bara för att det just nu är ont om båtplatser och förvaringsplatser.
Visst är det tjuvarna som stjäl, och det kommer de fortsätta med när det är så lätt.
Acceptera inte det.
Calle

Se gla ut

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 11 feb 2009, 23:14

"Grefab omsätter ungefär 35 mille på 24 personer."
Skrev Calle C.

Jag vill egentligen inte tjata mer Calle C, jag känner verkligen med dig och dina problem, men ovanstående måste vara fel.
Den omsättningen på 24 personer skulle jag knappt kunna leva på med kontoret på fickan och utan några fasta anläggningar alls. Du menar kanske att det är det du tidigare kallade överskott?

En sådan vinst tvivlar jag dock på, såvitt jag vet finns det ingen jämförbar hamnoperatör som har så låga priser som GREFAB, en del privata marinor just i Göteborg har det varit en del skandalskriverier om de senaste åren med mångdubbla insatser och hyror. Jag har dessutom ibland fått höra att vi GREFAB-kunder i praktiken subventioneras av samhället för att vi inte betalar de verkliga kostnaderna, detta oftast sagt av sådana som ser alla båtar som lyxbåtar och ägarna som överklass.

Men det vore nog en bra sak att ta upp kontraktsvillkoren och möjlighet till förbättringar av dessa med GREFAB, vad säger Brendan, något att engagera sig i kanske?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 11 feb 2009, 23:22

Vad jag förstår är Calle C en mycket gammal god kund hos GREFAB i Björlanda Kile. Han tycks alltid ha haft sin båt upplagd i närheten av kranområdet. När han nu för en gångs skull inte var med vid upptagningen passade GREFAB på att placera hans båt utanför den ordinarie asfalterade hamnplanen, långt borta på det gamla skjutfältet, där man har höjt marken med fyllnadsmassor för att bygga båthallar så snart marken har satt sig. Området ligger helt avsides, det är mycket långt till eluttag, färskvatten och andra faciliteter. Marken är fortfarande lös varför stöttor och bockar måste övervakas för att båtarna inte ska välta. Där förekommer ingen biltrafik att tala om och få människor rör sig i detta skumraskområde karakteriserat av industrisopor och båtvrak i alla stadier av förfall. Ogärningsmän kan agera ostört. En till synes helt användbar båt brändes upp för ett par veckor mindre än 50 meter från Calle C:s båt.

Att GREFAB utan att först tala med sin stamkund lägger upp hans båt i ett sådant slumområde är om inte annat moraliskt förkastligt. Om man erbjuder vissa kunder så påtagligt mycket sämre uppställningsplatser får man väl först diskutera saken med dem?

Min båt var en av de sista som togs upp i november, och jag hade säkert råkat ut för samma sak, om jag inte hade varit med själv. Det visade sig inte alls vara några problem att hitta en bra uppläggningsplats. Jag förkastade det första förslaget som gavs och fick istället den bästa tänkbara plats helt nära kranområdet där trafiken är som livligast och där det är ordentligt upplyst. Tyvärr måste man tydligen vara med vid upptagningen och säga ifrån för att inte råka illa ut. Inga som helst problem dock att få som jag ville. Mycket trevligt och vänligt bemötande och snabb och effektiv hantering.

Hur Anders S kan få det till att vissa skribenter är "tarvliga" när de beskriver det verkliga förhållandet, förstår jag inte. Calle C har själv inte haft några invändningar mot vad som skrivits utan tvärtom uttryckt sin tacksamhet för den medkänsla vi alla faktiskt har visat. Som båtägare är det sannerligen inte svårt att förstå hur överdjävligt det måste kännas att få sin båt vandaliserad - och det helt i onödan. Anders S, vad hjälper det att klaga på tjuvarna? De läser inte det här och skulle inte ta intryck om de gjorde det. Men GREFAB går att påverka och måste börja ta sitt ansvar och leva upp till sitt storvulna tal om god service och nöjda kunder.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » ons 11 feb 2009, 23:39

Lite rörig uppställning nedan. Se http://www.allabolag.se/5561854109
Tråkig händelse, men av siffrorna nedan ser jag inte mycket av någon vinstmaskin. Otroligt märkligt hur man kan misslyckas att tjäna pengar med de förutsättningar som tycks råda.
BOKSLUT & NYCKELTAL 2007-12 2006-12 2005-12
Antal anställda 24 23 23
Omsättning (TKR) 33 428 30 828 29 257
Res. e. finansnetto (TKR) -2 556 346 330
Årets resultat (TKR) -1 260 630 0
Summa tillgångar (TKR) 74 498 70 315 64 123

Vinstmarginal -5,42 % 2,41 % 1,46 %
Kassalikviditet 10,98 % 9,75 % 23,00 %
Soliditet 15,17 % 19,19 % 20,73 %

Intressant med de billiga larm som börjar dyka upp. Vår klubb har kameraövervakning med cirka 6 vyer från området. Bilderna ligger på Internet.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » ons 11 feb 2009, 23:41

Det var som f..
Mera kan jag inte säga, utom att jag hoppas det ordnar sig på bästa möjliga sätt med ersättning.

Så en fråga:
"....att man kan lyssna av omgivningen via gsm uppringningen."

Är det lagligt det??
ole

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 11 feb 2009, 23:44

Maxi33 skrev:Menar du verkligen att hamnpersonalen i Björlanda Kile medvetet valde en dålig plats Brendan? "...passade på..." uttryckte du dig.
Om de gjorde det, och du är ju väl bekant med dem så du borde veta, så är det dem som individer man skall klaga på, och endast om deras agerande är på order uppifrån är det motiverat att anklaga hela företaget GREFAB.
Jag skulle inte utan mycket god kännedom om berörda individer och deras sätt att sköta jobbet påstå att någon sorterar båtägarna och deras placering enligt en dold agenda.

Men det Calle C och Brendan berättar om platsens beskaffenhet låter verkligen helt horribelt - någon som tog upp detta med GREFAB redan i höstas?

MVH
Håkan
GREFAB-killarna är enormt effektiva och kan sitt jobb. De sliter som djur under två perioder varje år. Jag skrev en hyllningsartikel om dem i Roderbladet för några år sedan. Men de är inte mer än människor och har kanske haft problem att hitta en bra plats till en 40-fotare. Det fick bli reservområdet. Det var väl enklast så när det nu inte fanns någon ägare i närheten som protesterade. Det var absolut inte fråga om någon sortering eller dold agenda, naturligtvis inte. Det kanske var den sista av dagens cirka 40 båtar som de tog upp och de kan ha varit trötta och lite avtrubbade.

GREFAB:s vd Peter Hartzell berättade på mötet för två veckor sedan om planerna för Björlanda Kile och visade bilder på hur man hade tänkt att bygga ut området. Högtflygande är bara förnamnet. När allt är klart om 15 år eller så finns det staket, grindar, övervakningskameror och båthallar och en mängd olika faciliteter. Han berättade med glödande entusiasm om den tänkta omgestaltningen av området och alla rycktes med. Inga svåra frågor att tala om ställdes. Själv har jag klarat mig hittills och är på det stora hela mycket nöjd med det som GREFAB levererar. Och statistiken gällande tillgrepp och stölder är mycket mer gynnsam för Björlanda kile än till exempel för Hinsholmskilen, där det tydligen är betydligt värre med ungdomsgäng som drar fram.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 feb 2009, 01:20

Enligt bokslutet för GREFAB så lämnade de inget överskott till ägarna i år, de gjorde en förlust på 2,5 mille.
Fö ser väl siffrorna ganska bra ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 feb 2009, 07:22

Brendan skrev:Hur Anders S kan få det till att vissa skribenter är "tarvliga" när de beskriver det verkliga förhållandet, förstår jag inte. Calle C har själv inte haft några invändningar mot vad som skrivits utan tvärtom uttryckt sin tacksamhet för den medkänsla vi alla faktiskt har visat. Som båtägare är det sannerligen inte svårt att förstå hur överdjävligt det måste kännas att få sin båt vandaliserad - och det helt i onödan. Anders S, vad hjälper det att klaga på tjuvarna? De läser inte det här och skulle inte ta intryck om de gjorde det. Men GREFAB går att påverka och måste börja ta sitt ansvar och leva upp till sitt storvulna tal om god service och nöjda kunder.
Jo, jag tycker det är tarvligt mot den och de som drabbas att börja snacka om hur man borde gjort istället och vilka åtgärder man borde vidtagit för att skydda sig. Jag gjorde tidigare en allmän jämförelse med andra personbrott som begås. Jag tror ingen här skulle möta en arbetskamrat vars dotter som våldtagits med tips om hur man bör klä sig eller hur man bör uppträda, eller vilka lokaler man bör besöka. Nu kan det ju låta omtänksamt och hyggligt att börja berätta om att det är bra att låsa in stegar, att ha båten låst, att köpa larm med direktkoppling till mobilen och annat sådant, men det är inte det som frågan gäller. Det är inte okej att stjäla och, rent principiellt, man skall inte behöva låsa fast allt man vill ha kvar, båtar skall få stå ifred även litet avsides.

Calles synpunkter på vad GREFAB erbjuder, vilket ansvar de har i frågan, vad de borde gjort istället och ifall de har gjort vad som åligger dem enligt kontraktet vet jag förstås inget om. Kanske har de gjort för litet, kanske har de till och med gjort fel. Men det har heller ingenting med tjyvarna och brottet som Calle har utsatts för att göra, som jag ser det. Det är tjuvarna som är de onda i det här fallet och de enda som skall skuldbeläggas för den saken.

Att tjuvarna (förhoppningsvis) inte läser Sailguide har väl verkligen inte med detta att göra.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 feb 2009, 08:19

Man ska nog vara litet försiktig med orden, särskilt om man har ett stort ordförråd, Anders S. Tror du på fullt allvar att någon känner sig "skuldbelagd" på grund av vad som skrivits i den här tråden? Är det någon mer än du som uppfattar en del inlägg som "tarvliga"? Tillåt mig tvivla.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 12 feb 2009, 09:02

Trist tråd. Med för mycket trist ton och för många trista påståenden.

Men tristast är det som hänt. Hoppas det fixar sig på bästa möjliga sätt, Calle.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 12 feb 2009, 09:44

Antagligen finns fler än jag som emellanåt kikar på Blocket och annorstädes efter båtprylar. Det kan ju vara idé att hålla ögonen öppna för det Calle blivit av med. Förr eller senare omsätts varorna.

Lider med dig Calle. Oavsett vem och vad blir man naturligtvis heligt förbannad och ödslar massor av energi som kunnat användas mer konstruktivt.

Jag tror Gunde Svan någon gång sade något i stil med; Det är bara att bryta ihop och gå vidare ...

Lider med dig som sagt, och hoppas att du snart kan lägga detta bakom dig.

mvh Sven-Barry

Skriv svar