Isolationstransformator
Re: Isolationstransformator
Borde inte en lösning kunna vara att man har en flerpolig brytare till varmvattenberedaren så att den bara är inkopplad när den behövs. I mitt fall så värmer motorn snabbt upp beredaren men kopplar man in landström så ligger det ändå ström på VVB direkt. Man borde då korta tiden då det ev förekommer korrision och då minska skadorna. Detta förutsätter att man har en laddare som inte sprider jorden vidare i 12v systemet. Byte till kylvattnen utan joner verkar också vettigt.
Visst kan man göra så, det enklaste är att sätta stickpropp på varmvattenberedaren, att bryta skyddsjord med brytare är troligen regelvidrigt.Schvidja skrev:Borde inte en lösning kunna vara att man har en flerpolig brytare till varmvattenberedaren så att den bara är inkopplad när den behövs.
Man bör också kontrollmäta med jämna mellanrum.
Fast det är aldrig riktigt säkert, för att det ska bli det krävs alltid isolationstrafo och en riktig installation.
Om man kan leva med vikten av en vanlig trafo kan man klara sig för drygt 1500 kr (1 kW, 11 kg)
Avjoniserat vatten är säkert bra men hur lång tid "håller" det? Rimligtvis tillförs nya joner nånstans ifrån, kylvattnet kommer inte vara rent för evigt.
En stickpropp till beredaren har jag redan. Den sitter dock lite avigt till och är lätt att glömma bort. Man kanske skulle ha en saftblandare som gick när varmvattenberedaren är inkopplad på landström?
Bosse, vad är det för trafo du skriver om? 1 kW är lite för lite. Man kan iofs köra enbart beredaren på trafon och resten som förut men om man ändå håller på, kunde det var bra att få allt 230-volts-uttag i båten via trafon.
Har du nåt länktips?
/T
ut i vårsolen, in under pressen
En stickpropp till beredaren har jag redan. Den sitter dock lite avigt till och är lätt att glömma bort. Man kanske skulle ha en saftblandare som gick när varmvattenberedaren är inkopplad på landström?
Bosse, vad är det för trafo du skriver om? 1 kW är lite för lite. Man kan iofs köra enbart beredaren på trafon och resten som förut men om man ändå håller på, kunde det var bra att få allt 230-volts-uttag i båten via trafon.
Har du nåt länktips?
/T
ut i vårsolen, in under pressen
Ja måste bara fråga, hur skyddar en trafo mot att elnätets jord inte är exakt noll? Förövrigt är ju jorden och nollan exakt samma punkt, elektriskt sätt.
En trafo gör ju att man inte har någon galvanisk kontakt mellan de två sidorna så att säga, en vanlig trafo har väl ett jordat hölje, som inte går vi trafon i sig, antar att en isolationstrafo är byggd annorlunda?
Men om man kör jorden via en transformatorlindning, då kommer man ju ändå ha kvar den spänningsnivån som redan fanns i jordledaren, lr hur?
Jag är väldigt nyfiken på detta, har ingen riktigt koll på hur det brukar se ut i fritidsbåtar.
Bosse, jag är också nyfiken på den trafon du nämner.
Mvh Robin
En trafo gör ju att man inte har någon galvanisk kontakt mellan de två sidorna så att säga, en vanlig trafo har väl ett jordat hölje, som inte går vi trafon i sig, antar att en isolationstrafo är byggd annorlunda?
Men om man kör jorden via en transformatorlindning, då kommer man ju ändå ha kvar den spänningsnivån som redan fanns i jordledaren, lr hur?
Jag är väldigt nyfiken på detta, har ingen riktigt koll på hur det brukar se ut i fritidsbåtar.
Bosse, jag är också nyfiken på den trafon du nämner.
Mvh Robin
Jag hittade ett dokument som förklarar lite men det verkar lite trix med hur man kopplar jorden på skissen.
http://www.tufvassons.se/pdf/KVIB.pdf
http://www.tufvassons.se/pdf/KVIB.pdf
Billig trafo: http://se.rs-online.com/web/search/sear ... 4294957711
tex 436-8798
Obs att primär/sekundärjord är normalt ihopkopplad och måste brytas. Lite fix alltså och man bör veta vad man gör ....
Isolationstransformatorer är något som används på många ställen, inte bara i båtar!
Att trafon skyddar beror på att man kopplar isär skyddsjord så att sekundär (=båten) får en helt egen jord.
I Tufvassons dokument visas trafo med mitt-jord dvs om jag mäter mellan endera ledaren och jord har jag 115 V. Så är det kopplat i ett fartygs 230 V system. Man brukar prata om "övervakade system" där man i jordkretsen har ett instrument inkopplat för att kunna se om det finns ett jordfel. Har man den typen av trafo i båten kan man enkelt kolla jordfel, en elpatron brukar börja läcka till jord som som sen förvärras.
Idag används ofta trafos där ena ledaren på sekundärsidan lagts till jord, precis som nollan i land. För att mäta jordfel kopplar man isär jord och nolla.
tex 436-8798
Obs att primär/sekundärjord är normalt ihopkopplad och måste brytas. Lite fix alltså och man bör veta vad man gör ....
Isolationstransformatorer är något som används på många ställen, inte bara i båtar!
Att trafon skyddar beror på att man kopplar isär skyddsjord så att sekundär (=båten) får en helt egen jord.
I Tufvassons dokument visas trafo med mitt-jord dvs om jag mäter mellan endera ledaren och jord har jag 115 V. Så är det kopplat i ett fartygs 230 V system. Man brukar prata om "övervakade system" där man i jordkretsen har ett instrument inkopplat för att kunna se om det finns ett jordfel. Har man den typen av trafo i båten kan man enkelt kolla jordfel, en elpatron brukar börja läcka till jord som som sen förvärras.
Idag används ofta trafos där ena ledaren på sekundärsidan lagts till jord, precis som nollan i land. För att mäta jordfel kopplar man isär jord och nolla.
Man behöver inte skippa jorden men man kan göra en egen jord t.ex. ansluten till
en kölbult. I detta fallet får man bara "korroderande jordströmmar" om man har
utrustning som läcker. Har man dessutom jordfelsrelä så stannar läckaget
under 30 mA ( när utrustningen går sönder ytterligare bryter jordfelsreläet)
Med isolationstrafo ändras förutsättningarna, man kan välja att låta jorden "flyta" fritt
Se exemplet från tufvasson, där har man helt korrekt en lindning per
förbrukare och låter förbrukarens jord "flyta" relativt omgivningen.
Elektriska varmvattenberedare har hittils varit enda exemplet på förbrukare
där man dels har risk för stöt vid felfunktion och där en jordning av höljet/inälvorna
skyddar genom att lösa ut säkringen. Finns det fler exempel på grejor
man har i en båt som bör jordas eller skyddas på annat sätt ?
( lägg märke till att jag numera accepterar isolationstrafo som ett sätt att
skydda människan i båten, i alla fall i samband med en elektrisk varmvattenberedare)
en kölbult. I detta fallet får man bara "korroderande jordströmmar" om man har
utrustning som läcker. Har man dessutom jordfelsrelä så stannar läckaget
under 30 mA ( när utrustningen går sönder ytterligare bryter jordfelsreläet)
Med isolationstrafo ändras förutsättningarna, man kan välja att låta jorden "flyta" fritt
Se exemplet från tufvasson, där har man helt korrekt en lindning per
förbrukare och låter förbrukarens jord "flyta" relativt omgivningen.
Elektriska varmvattenberedare har hittils varit enda exemplet på förbrukare
där man dels har risk för stöt vid felfunktion och där en jordning av höljet/inälvorna
skyddar genom att lösa ut säkringen. Finns det fler exempel på grejor
man har i en båt som bör jordas eller skyddas på annat sätt ?
( lägg märke till att jag numera accepterar isolationstrafo som ett sätt att
skydda människan i båten, i alla fall i samband med en elektrisk varmvattenberedare)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.