Långköl inte kurstabilare än fenkölad?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Långköl inte kurstabilare än fenkölad?

Inlägg av stangen » tor 27 aug 2009, 15:25

Jag har erfarenhet från lite olika båtar. Exemplen jag tänkte ta är min NF till exempel som är oomtvistat lätt att styra och kursstabil (se olika artiklar som båtjournalister skrivit om just detta om man vill på www.nfseglare.com) och det finns flera som vittnar om hur barn lätt hanterar båten.
Samtidigt är den livlig och det märks om man behöver trimma seglen när rodertrycket blir större.

Var häromveckan på segling med en kamrats båt (Aphrodite 25 tror jag) och slogs av hur den istället var väldigt sladdrig på rodret. Krävdes kontinuerlig handpåläggning. Inte så att den reagerade på vindpustar eller trim. Tvärsomförsökte jag genom trim få lite mer tryck och kontroll på rodret.

Båda dessa fenkölade. Folkbåten som jag också seglat med massor upplever jag som ganska livlig men även den kursstabil. Ganska lik NF i sin karaktär.

Det extrema exemplet jag tänkte ta var en segling med en 60 fots trimaran. Förutom accelerations- och fartupplevelse som slår knock på det mesta var den som gjuten i kursstabilitet. Den gick som på räls och var snarare tung/svår (för mig som ovan) att stýra. Smärre roderändringar gick ok, men vid tex stagvändning fick man ta sats för att trycka över rorkulten. Och båten var seeeg i sin kursändring. Inget för snabba undanmanövrar där inte.
Vad det beror på vete 17, men helt klart var det avsiktligt i designen. Jag frågade och fick till svar att "man vill ha det så - det blir inget bra om man gör snabba roderrörelser i 30 knops fart... Då kan det bli både olyckor ock skador."
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 27 aug 2009, 15:40

Guitar Nilsson skrev:
Lasse M skrev:Visst är väl långkölad kursstabilare jämfört med fenkölad. Gäller speciellt i hamnbassängen och i lägre farter...

Lasse
Hm. Min är sämre i låg fart utan segel. Med sidvind vid tilläggning vill den falla av, vinden drar väl i genuakorven.
Det där tror jag Vagabond har gemensamt med de flesta långkölare som grunda förskepp och den djupaste delen av kölen långt bak. Känner precis igen det du beskriver. Så här skrev jag på Allegroklubbens forum för ett tag sedan. L-O Norlin har i inlägget innan bl.a skrivit om bogpropeller och om hur man får Allegro att vända på en femöring genom att omväxlande köra fram och back under svängen
""Vänder på en femöring", nåja...
Det tycker jag nog är en lätt överdrift men visst går det att manövrera på förvånansvärt litet utrymme med den beskrivna metoden. Kanske stämmer femöringen bättre med starkare maskin än de 23 pentahästar som sitter i som standard? Vad som däremot kan ställa till det vid manövrering i hamn är sidvid. Det grunda förskeppet behöver inte mycket vind för att börja driva. Viktigt att ta hänsyn till när man planerar en manöver. Man får helt enkelt acceptera att vissa saker inte går att göra. Samma gäller backning. Så länge vinden kommer akter om tvärs går det hyfsat att styra men annars är det vinden som bestämmer. Om det inte blåser för mycket går det att trycka fören åt rätt håll genom att lägga växeln i fram och rikta om rodret och sedan fortsätta backa innan båten stannat.
Missförstå mej inte nu, jag är helnöjd med vår 33:a på alla sätt. Vi hade en fenkölad 27-fotare tidigare som givetvis var mer lättmanövrad men Allegron är mycket roligare att hantera. kanske för att man tvingas skärpa sej mer.
Är man bara medveten om begränsningarna och inte försöker sej på det omöjliga så är det inga problem. Bogpropeller är inte aktuellt för vår del, instämmer helt i Ulfs resonemang kring detta.
Edit: såg nu att det var L-O Norlins resonemang och inte Ulfs. Lika sant för det!
/p"
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 27 aug 2009, 20:19

hedgehog skrev:
Guitar Nilsson skrev:
Lasse M skrev:Visst är väl långkölad kursstabilare jämfört med fenkölad. Gäller speciellt i hamnbassängen och i lägre farter...

Lasse
Hm. Min är sämre i låg fart utan segel. Med sidvind vid tilläggning vill den falla av, vinden drar väl i genuakorven.
Det där tror jag Vagabond har gemensamt med de flesta långkölare som grunda förskepp och den djupaste delen av kölen långt bak. Känner precis igen det du beskriver. Så här skrev jag på Allegroklubbens forum för ett tag sedan. L-O Norlin har i inlägget innan bl.a skrivit om bogpropeller och om hur man får Allegro att vända på en femöring genom att omväxlande köra fram och back under svängen
""Vänder på en femöring", nåja...
Det tycker jag nog är en lätt överdrift men visst går det att manövrera på förvånansvärt litet utrymme med den beskrivna metoden. Kanske stämmer femöringen bättre med starkare maskin än de 23 pentahästar som sitter i som standard? Vad som däremot kan ställa till det vid manövrering i hamn är sidvid. Det grunda förskeppet behöver inte mycket vind för att börja driva. Viktigt att ta hänsyn till när man planerar en manöver. Man får helt enkelt acceptera att vissa saker inte går att göra. Samma gäller backning. Så länge vinden kommer akter om tvärs går det hyfsat att styra men annars är det vinden som bestämmer. Om det inte blåser för mycket går det att trycka fören åt rätt håll genom att lägga växeln i fram och rikta om rodret och sedan fortsätta backa innan båten stannat.
Missförstå mej inte nu, jag är helnöjd med vår 33:a på alla sätt. Vi hade en fenkölad 27-fotare tidigare som givetvis var mer lättmanövrad men Allegron är mycket roligare att hantera. kanske för att man tvingas skärpa sej mer.
Är man bara medveten om begränsningarna och inte försöker sej på det omöjliga så är det inga problem. Bogpropeller är inte aktuellt för vår del, instämmer helt i Ulfs resonemang kring detta.
Edit: såg nu att det var L-O Norlins resonemang och inte Ulfs. Lika sant för det!
/p"
Mina båda långkölare, Amigo 23 och IF, var mycket lätta att manövrera i haman. Femöringen absolut ingen omöjlighet, det vara bara att vrida på utombordaren. Men det kanske inte tillför något till debatten....

Har någon sett en icke v-bottnad långkölare?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 27 aug 2009, 20:31

Jag kan styra bra på backen, backar längre sträckor ibland bara för att se folk glo. Brukar även backa in till min trånga bryggplats. Men då är rodret stort som en dassdörr också.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 27 aug 2009, 21:56

Guitar Nilsson skrev:Jag kan styra bra på backen, backar längre sträckor ibland bara för att se folk glo. Brukar även backa in till min trånga bryggplats. Men då är rodret stort som en dassdörr också.
Kan du det även om vinden ligger på för om tvärs? Grattis i så fall, det kan inte vi!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 28 aug 2009, 06:54

Jag kan också styra bra på backen med vinden för om tvärs. Spelar ingen roll för färdriktningen hur jag riktar rodret, men styr, det gör jag. "Oops, I meant to do that!" är lösningen på det mesta 8)

Nånä, egentligen använder vi oss av metoden full fart back, sväng rodret, full fart fram, full fart back osv. ad nauseam. Ofta med en liten baktanke när sex och ett halvt ton båt får upp farten och dundrar in i riktning mot nånting stort och dyrt att "hoppas motorn inte dör just nu!"

Bäst funkar det om besättningen diskuterar igenom (dvs. jag berättar, besättningen/redarinnan lyssnar) vad som kommer att hända innan man åker ut/in ur hamn,

"vinden kommer att trycka nosen mot babord, så lås styrbords tamp så vinschar jag upp oss med aktertampen så långt som möjligt innan vi åker. Bär av med bollfendern från peket mot babords båtgranne om nåt skiter sej, men om du bara kastar loss när jag ropar, så slår jag full back ett ögonblick så åker vi ut rakt bakåt som en kork ur en flaska." respektive
"In fort som fan, jag nappar bojen med kroken så slår du fast vindsidans förtöjning direkt när jag har fått stopp på båten. Låt henne komma till ro mot grannens båt så spänner vi upp sedan med aktertrossen runt vinschen. Börjar vi jucka fram å tillbaka med båten när vi spänner upp tamparna så åker fendrarna upp och så går det som i Hangö i fjol..."

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 28 aug 2009, 11:05

Fast kom igen - nu jämför ni äpplen med korvar.
Jämför istället två i närmast identiska båttyper fast med olika kölkonstruktion, ananrs är det ointressant hur båt A är jämfört med B eftersom andra faktorer också spelar in.

Så - någon som seglat Karlskronaviggen och Albin Viggen och vill dela med sig av upplevelsen... :wink:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 28 aug 2009, 11:10

Guitar Nilsson skrev:Jag kan styra bra på backen, backar längre sträckor ibland bara för att se folk glo. Brukar även backa in till min trånga bryggplats. Men då är rodret stort som en dassdörr också.
Men är det inte så att det bara fungerar när du fått upp farten och din dassdörr kan göra nytta?
Jag tycker mig ha sett att Laurinare, Allegrosar och Vagabönder vill vrida kraftigt åt det hållet proppelern drar och/eller med aktern mot vinden när de börjar backa.

Skriv svar