Jo, jag trodde jag var tydlig med det tidigare, men javisst, så är det. Det kom en hel familj "jokrar", Balladen, Player 31, Comfort 30 med flera. De är ganska lika i många avseenden, men de har inte den traditionella långfärdsbåtens skrovform och fylliga(re) ändskepp. Det betyder att då de lastas ner med ett ton mat, vatten med mera så tappar de prestanda i sjögång och man får tänka noga på viktfördelningen när man lastar (princip: allt tungt i mitten). En "pråm" (skrov med bärighet i fören och akterna) är snällare på det sättet. Men det går att hantera.speed295 skrev: Anders s
Är inte jokern "fader till både balladen och comforten och så mycket skiljer väl inte sig scampin heller från skrov formen (kom ihåg att jag är en glad amatör)
Ligger en joker till salu nu. är den vettigare än en scampi?
http://www.blocket.se/uppsala/Joker_S30 ... m?ca=9&w=1
Scampin är väl något rymmligare än ex balladen.
Scampin är litet annorlunda, därför att den var tänkt att väga litet mindre än de andra och har formstyvhet genom bulorna på skrovet (skillnad på Ballad och Scampi just här). Eftersom många (de flesta) Scampi redan ligger över minimivikt minskar lastförmågan i motsvarande grad, och skrovet ligger med slagen i vattnet hela tiden - det hade Peter Norlin inte tänkt sig. Här skall man tänka på att en trimmad rejsbesättning på 5x80 kg är något annat än samma mängd förråd - förråden sätter sig inte på railen och burkar upp båten, och förråden byter heller inte sida nere i båten vid varje krysslag. Men spelar valet mellan Scampi eller Olson 8:8 avgörande roll? Nej, sannolikt inte. Det som kommer att vara viktigt är inte en eller två dagar längre överfart till Barbados, utan att båten är i ordning, hel, tät, riggen är genomgången och tiptop, röstjärnen sitter fast, man har vatten med sig, maten räcker osv. Alla erfarenheter visar att om man förbereder sig väl kan man välja rätt så fritt mellan många olika sorters båtar. Det jag skulle prioritera i så fall är att ordna en bra rigg och tänka igenom segel för överfarten (en variant är dubbla genua 2 och bommar för båda). Man kryssar när man måste, men en bra, bekväm undanvindsrigg är guld värt. Att segla spinnaker över på två personer tror jag kan bli väl sportigt.