Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2009, 06:22

speed295 skrev: Anders s
Är inte jokern "fader till både balladen och comforten och så mycket skiljer väl inte sig scampin heller från skrov formen (kom ihåg att jag är en glad amatör)

Ligger en joker till salu nu. är den vettigare än en scampi?
http://www.blocket.se/uppsala/Joker_S30 ... m?ca=9&w=1
Scampin är väl något rymmligare än ex balladen.
Jo, jag trodde jag var tydlig med det tidigare, men javisst, så är det. Det kom en hel familj "jokrar", Balladen, Player 31, Comfort 30 med flera. De är ganska lika i många avseenden, men de har inte den traditionella långfärdsbåtens skrovform och fylliga(re) ändskepp. Det betyder att då de lastas ner med ett ton mat, vatten med mera så tappar de prestanda i sjögång och man får tänka noga på viktfördelningen när man lastar (princip: allt tungt i mitten). En "pråm" (skrov med bärighet i fören och akterna) är snällare på det sättet. Men det går att hantera.

Scampin är litet annorlunda, därför att den var tänkt att väga litet mindre än de andra och har formstyvhet genom bulorna på skrovet (skillnad på Ballad och Scampi just här). Eftersom många (de flesta) Scampi redan ligger över minimivikt minskar lastförmågan i motsvarande grad, och skrovet ligger med slagen i vattnet hela tiden - det hade Peter Norlin inte tänkt sig. Här skall man tänka på att en trimmad rejsbesättning på 5x80 kg är något annat än samma mängd förråd - förråden sätter sig inte på railen och burkar upp båten, och förråden byter heller inte sida nere i båten vid varje krysslag. Men spelar valet mellan Scampi eller Olson 8:8 avgörande roll? Nej, sannolikt inte. Det som kommer att vara viktigt är inte en eller två dagar längre överfart till Barbados, utan att båten är i ordning, hel, tät, riggen är genomgången och tiptop, röstjärnen sitter fast, man har vatten med sig, maten räcker osv. Alla erfarenheter visar att om man förbereder sig väl kan man välja rätt så fritt mellan många olika sorters båtar. Det jag skulle prioritera i så fall är att ordna en bra rigg och tänka igenom segel för överfarten (en variant är dubbla genua 2 och bommar för båda). Man kryssar när man måste, men en bra, bekväm undanvindsrigg är guld värt. Att segla spinnaker över på två personer tror jag kan bli väl sportigt.
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 08:42

Mr Q skrev:Sorry Kaptenklant om jag förolämpade din självkänsla. Jag har tyvärr en fallenhet att göra det med folk.

Vad gäller gasandet var det nog tyvärr omvända roller.

Men jag kan instämma att motorgång knappast är signifikant för oceanförmåga. Dock stegrade den sig och slog i sidled fram och tillbaks på ett nästan osunt sätt, vilket jag också sett på kostrar förtöjda vid bryggan som sagt.

Därmed inte sagt att de är dåliga långfärdsbåtar. Det är ju med båtar som med bilar. Självklart är den egna modellen VÄRLDSBÄST! :wink:

I all välmening.
Q:et

Du kan vara fullständigt lugn Mr Q. Min självkänsla påverkas inte det minsta av kommentarer på internetfora. Knappast av kommentarer IRL heller. I så fall skulle det inte vara självkänsla, utan endast spelat självförtroende. Självkänsla är något som kommer inifrån per definition. :D

I all välmening
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 30 sep 2009, 08:44

Eilean skrev:Jo Mr Q.
Självklart säger motorgång genom skärgården i en motvind på 10-12 m/s massor om hur en båt beter sig ute på världshaven. Och är man ändå inte övertygad kan man kolla på hur de beter sig vid bryggorna också.....
Nej det är klart att den funkar bättre på världshaven. Det där var ju bara tillfällig otur. :wink:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 08:54

Mr Q skrev: Nej det är klart att den funkar bättre på världshaven. Det där var ju bara tillfällig otur. :wink:
Precis!

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 09:03

Mr Q skrev:
Eilean skrev:Jo Mr Q.
Självklart säger motorgång genom skärgården i en motvind på 10-12 m/s massor om hur en båt beter sig ute på världshaven. Och är man ändå inte övertygad kan man kolla på hur de beter sig vid bryggorna också.....
Nej det är klart att den funkar bättre på världshaven. Det där var ju bara tillfällig otur. :wink:
Du är ju bara för Go!

Ditt högsta nöje är att spendera dagarna med att försöka provocera i gång diskussioner här eller? :wink:

Jag ger dig ett tips här; sen lägger jag ner.... då jag har andra prioriteringar.

Jag skulle tro, att det knappast finns någon seriebyggd båttyp i världen som har samma höga procentuella andel båtar som gjort långa färder till havs som L28/L32.

googla och du skall finna som en vis man sa för 2000 år sen :lol:

Casella II, byggd i trä och 'ur-modern' till L32orna placerade sig mycket väl i Bermuda Race och Transatlantic Race 1960 med skepparen Yngve Cassell och en besättning på fyra svenskar ytterligare. Casella var den i särklass minsta båten i racet och det var en ovanligt stormig årgång. Där lades grunden till ryktet och sen ritade Laurin en uppföljare i plast 'på allmän begäran'. Resten är som det brukar heta, historia. Casella II lever för övrigt vidare i toppskick hos en finlandssvensk ägare. Jag hade nöjet att träffa dem för ett par år sen.

Jag har aldrig sagt att L32 är världsbäst, det var din kommentar, men den ligger mycket högt på min lista. Allt beror ju på hur man seglar och vad man ska ha båten till. För ett pr veckors årlig semestersegling i skärgården hade jag inte valt den.

Lev väl och segla lugnt!
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 30 sep 2009, 09:34

Nähäpp, den här gången var Eilean med på ett hörn. Jag var så gott som oskyldig. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2009, 09:43

Jo, den som dömer ut en L32 för en atlantöverfart på grundval av att men sett den rulla vid bryggan respektive stampa i motsjö retas nog mest. Meriterna talar ju för sig själva, om man säger så. Man kan ändå påstå att även om L32 är väl lämpad, så kan det göras i stort sett lika säkert och med bara marginella skillnader i komfort med rätt många andra "gammeldags" familjebåtar. Jag skulle dessutom (surgubbe som jag är) antagligen välja en IW31, en Olson 8:8 eller en Monsun före en modern 30-fots sk AWB (en sådan kan komma från Delphia, Hanse Bavaria etc etc).

Min starka misstanke är ändå att skillnaden i pris är det viktiga, inte att någon hyfsad familjebåt i storleksklassen skulle vara mer eller mindre riskabel. Ett gott argument för att inte segla iväg med en "dyring" (dvs något nytt i 30-31-fotsklassen) är ju också att man håller valfriheten uppe om man av någon anledning måste eller vill avbryta resan långt borta. Men det skall man kanske inte behöva planera för.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 30 sep 2009, 09:49

Anders S skrev:Jo, den som dömer ut en L32 för en atlantöverfart på grundval av att men sett den rulla vid bryggan respektive stampa i motsjö retas nog mest. Meriterna talar ju för sig själva, om man säger så.
Vad tror ni om Kontiki eller Rah, dvs en flotte eller vassbåt? Båda har enastående meriter, är ganska tunga, så de går bra i sjön, samt har gott om stuvutrymme. Kanske inte så snabba, men de kom bevisligen över Atlanten. Och det är väl det viktigaste? :mrgreen:
(oh no, nu blir det skalpellen igen)

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 10:05

För att kanske i någon mån återgå till trådskaparen och dennes fråga, så kan man så klart göra det i en Scampi. Eller MAxi 68, Eller Vivacity 18. Eller HR 60. Eller 60 fots Trimaran. Eller Ra. (KonTiki drev/seglade som bekant inte över Atlanten :idea: )

Det är gjort och sålees bevisat. Hellre göra det i vad som finns till hands än att sitt hemma och gnälla :wink:

Sen väljer man ju flytetyg efter preferenser (och tjocklek på plånkan). Klart som Bullens korvspad.

I kväll lättar vi för en 250 M tur till Lissabon. Nu blir du väl lite avis Mr Q? 8)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 30 sep 2009, 10:16

Ja Kaptenklant, det låter riktigt nice!!

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » ons 30 sep 2009, 10:20

Lite roligt att ni tar upp Ohlson 8:8

Det var den första större båten (större för mig iaf mot hydra :lol: ) som jag hade kontakt med och tog upp här på Sailguide..........
Men då när jag mest fokuserade på den så var den för vek dålig seglare mm......

Hur skulle en Beason 31a klara sig då? där finns det väl 2 olika motor placeringar en i fören i början och senare i aktern. finns några billiga? på blocket dom är rätt rymliga, frågan är hur dom skulle klara en översegling.

Sen har jag en fundering ang B31 med ratt, känns som att den är svårare att hantera själv. man känner sig lite instängd bakom ratten och får svårt att nå fall,vinchar osv. Inbillning eller ???
Det finns en stor möjlighet att jag drar iväg ensam. om inte annat dyker upp på vägen.

Trevligt att se all er kunskap flöda, men gnabbande får ni gänra ta i ett annat forum.... öveskottenergi kan man använda till annat. eller hur :roll:

Tack för era synpunkter.. Sökaren
Ps stavfel och fakta fel finns säkert och jag hoppas att jag INTE trampar någon på fötterna Ds
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 10:55

speed295 skrev: Sen har jag en fundering ang B31 med ratt, känns som att den är svårare att hantera själv. man känner sig lite instängd bakom ratten och får svårt att nå fall,vinchar osv....
.....Trevligt att se all er kunskap flöda, men gnabbande får ni gänra ta i ett annat forum....
Jag har ju alltid varit litet svag för B31 - mest av ganska irrationella skäl.
Apropå ratten - båten är egentligen för liten för ratt, jag har nog kommit till insikten att ratt på båtar under 35-38 fot är onödigt. Men å andra sidan, på långfärd seglar du mesta tiden med vindroder och/eller autopilot, så du kommer tillbringa ganska litet tid bakom ratten.
Och apropå vindroder - det är ju oerhört mucket enklare att montera ett sådant på en båt med utanpåliggande roder. Kanske något att tänka på.

Angående gnabbet - så länge tråden förs framåt och inte spårar ur, vilket denna knappast gjort, tycker jag nog att gnabbet måste få existera. Ett forum som är enbart torrt och och konkret 'fakta-kosher' blir inte särskilt underhållande. Och är det inte underhållande att skriva - med en god blandning av skoj och fakta - skulle i alla fall jag nog inte orka delta. Jag har nog av djupt allvar på annat håll i livet.

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » ons 30 sep 2009, 11:17

Och apropå vindroder - det är ju oerhört mucket enklare att montera ett sådant på en båt med utanpåliggande roder. Kanske något att tänka på.
Jag trodde det var tvärt om?
Har du bild eller länk på hur det kan vara enklare?
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2009, 11:21

Eilean skrev:Och apropå vindroder - det är ju oerhört mucket enklare att montera ett sådant på en båt med utanpåliggande roder. Kanske något att tänka på
En ren akterspegel borde väl snarare vara en fördel? Jag vill nog påstå att den stora skillnaden är om man ratt eller rorkult i så fall, men det beror på vindrodermodellen (rorkult är i så fall enklare, man slipper en trumma på ratten, och man får en direktare verkan).

De enda vindroder som är lättare att montera på en båt med utanpåliggande roder är de som bygger på principen med en servoklaff och flöjel på huvudrodret och de kan inte alltid fås att bli starka nog. ("Kosterroder").

Annars är ett fungerande, bra, korrekt monterat och intrimmat vindroder ett starkt köpargument om man hittar en tänkbar båt.
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 30 sep 2009, 11:56

Anders S skrev:
Annars är ett fungerande, bra, korrekt monterat och intrimmat vindroder ett starkt köpargument om man hittar en tänkbar båt.
Det håller jag verkligen med om. Kostnaden för ett vindroder (inte billigt) och en REJÄL autopilot som kan förväntas hålla ett tag är ganska likartad.

Vindrodret har några tungt vägande fördelar:

Enkel mekanik som håller i många år och kan repareras av en normalhändig seglare
Drar ingen ström
Jobbar enligt samma princip som seglen. Mest ett logiskt/filosofiskt argument kanske

Autopiloten däremot, låter sig svårligen repareras av en ordinär seglare/båtägare och har statistiskt sett sämre facit avseende haverier.

Vill man sen ha möjlighet att låta autopilot styra vid gång för motor kan man hänga på en billig tiller-pilot på vindrodret, som då knappt drar nån ström alls eftersom den kraft som behövs för att styra båten den vägen är minimal.

de flesta moderna pendelservomodeller funkar både för ratt och rorkult samt utanpå- eller inombordsroder.

Det tar ett tag att lära sig vindrodret, vilket kanske kan ses som negativt, å andra sidan lär man sig mycket om sin båt och hur den ska trimmas i den processen.

A och O är att balansera båten INNAN man överlåter styrningen till denne outtröttlige besättningsman.

Efter att ha seglat med vindroder nu i tre år är det Nr 1 på min utrustningslista för långfärd. Styr bara själv in och ut ur hamn och om jag vill styra bara för tt det är skoj nån timme då och då.

Skriv svar