Är Delphia ett bra val?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Piloten
Guldmedlem

Re: Är Delphia ett bra val?

Inlägg av Piloten » tis 13 okt 2009, 13:26

jason skrev:
Eilean skrev:Vad du måste göra är att ta båten i besittning. Dvs, döp om båten, byt lås och allra helst, registrera henne, exempelvis i Sjöfartsverkets båtregister. Då kan båten inte inkluderas vid en eventuell varvskonkurs.
Räcker det? Måste man inte fysiskt flytta ut båten från varvets område? Bara en undring...

/j
Varvet ligger många mil från Gdansk så det är inte i närheten av deras område. Så risken att båten skulle inkluderas i en eventuell vavrskonkurs bedömer jag som obefintlig.

När jag var där och hämtade min Delphia 2006, var marinan inhägnad, låst och bevakad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2009, 14:08

Alltså, det där med att inkluderas i konkurser etc skall du reda ut med en polsk advokat, inte med oss. Om nu inte någon här är affärsjurist med polsk civilrätt i bakfickan, förstås.
Jag är inte spydig, för råden du fått är ju bra, i Sverige. I Polen kan det gälla andra regler.

Jag hade också seglat hem båten till våren. Du kan säkert åka på utflykt och klappa om henne ändå.
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tis 13 okt 2009, 15:12

Ja givetvis önskar man ju inte 'slippa' en sådan segling. Det såg jag tvärt om som ett mervärde givet att man törs lämna henne där. Länsförsäkringar har begränsningen Norden och nordtyskland. Vilket bolag rekommenderas för en vinter i Gdansk?
Marinan, gav ett mycket säkert intryck har har inget med Delphia Yachts att göra tror jag.
Det hade varit så mycket enklare om klockan kunde flyttas fram 6 månader. Kanske andra priser också i o f s.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 13 okt 2009, 15:39

Alla de bolag jag har haft någon dialog med under modern tid, Svenska Sjö, Ålandia, Pantaenius, Trygg Hansa och Folksam har alla i alla fall medgivit segling i länder som Polen och Baltikum. Men naturligtvis bör man kolla om det finns undantag för vinterförvaring. Det förvånar mig att Länsförsäkringar är så njugga att de undantar ett grannland som tillika är en medlem i EU.
Om marinan är oberoende av Delphia skall det absolut inte vara något problem vid konkurs när du är ren platshyresgäst och inte köpt båten genom dem. I sådan grundläggande frågor skiljer sig knappast polsk civilrätt från någon annan nation. Men visst bör det vara klokt att kolla.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tis 13 okt 2009, 15:58

Jag har satt Insplanet på ärendet.
Jag kan ju även lyfta på luren till LF själv som mångårig kund. Nu gör jag det.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tis 13 okt 2009, 16:12

Eilean skrev:Alla de bolag jag har haft någon dialog med under modern tid, Svenska Sjö, Ålandia, Pantaenius, Trygg Hansa och Folksam har alla i alla fall medgivit segling i länder som Polen och Baltikum. Men naturligtvis bör man kolla om det finns undantag för vinterförvaring. Det förvånar mig att Länsförsäkringar är så njugga att de undantar ett grannland som tillika är en medlem i EU.
Om marinan är oberoende av Delphia skall det absolut inte vara något problem vid konkurs när du är ren platshyresgäst och inte köpt båten genom dem. I sådan grundläggande frågor skiljer sig knappast polsk civilrätt från någon annan nation. Men visst bör det vara klokt att kolla.
Jag hade problem med flera bolag när jag köpte min båt i Belgien. Alandia blev det till slut eftersom tex Svenska sjö inte förstagångsförsäkrade båtar som låg utomlands.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 15 okt 2009, 21:28

Så, då har det löst sig med försäkring. Tack för tipset om Alandia. 900 extra tog de för att lägga till ett land. Inte mycket att bråka om.
Vi skall ha en sista telefonkonferens på lördag och stämma av allt inför erläggande av handpenning. Därefter reser vi ner under hösten och godkänner att alla våra synpunkter åtgärdats enligt avtal varpå vi för över slutlikvid och 'tar båten i besittning'. Båten ligger sedan kvar i marinan med fullservice till polskt pris. Nöjd. Till tidiga sommaren påbörjar vi vår semester och jobbar oss hem längst kusterna då vi har hund, småbarn (vi är inte heller vana havsseglare) med. Kanske blir det någon liten vårtur också. Då seglen såg lite trötta ut, ser vi nog till att beställa nya lite vassare när vi ändå är på plats i Polen.
Nu känner jag mig lite barnsligt naiv som glädjs redan. Skönt.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 15 okt 2009, 21:53

Grattis till nya båten - jag tycker den verkar vara en jättefin båt - kollade lite själv för 3 år sedan. Mycket nöje!

Mats
Scanner 391 nr 142

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » tor 15 okt 2009, 22:15

Grattis till båten. Jag får passa på och bjuda in dig (och andra intresserade av Delphiabåtar) till vår "ägarklubb" http://www.delphiaclub.se.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 16 okt 2009, 06:58

GaryGary skrev:Nu känner jag mig lite barnsligt naiv som glädjs redan. Skönt.
Fint. Man skall bejaka barnet inom sig!
Grattis till nya båten!
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tis 27 okt 2009, 22:47

Tackar för det.
På torsdag bär det av för att inspektera alla förbättringar som avtalats. Nya dynor och gelcoat är de stora pjäserna. Intressant hur förhållandevis enkelt jag fick igenom en ny yta på en båt från 2007. Det gick lite trögt med prutandet, men att fylla båten med arbetskrävande förbättringar var inga problem.
Har nya namndekaler i resväskan. Klurar lite på att köpa en autopilot för rattstyrning när jag skall till USA i januari. Dollarn är ju trevlig igen.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tis 27 okt 2009, 23:37

http://www.expo-events.com/boatshow/gal ... -large.gif
Skulle visa en arbetskamrat båten och fann denna sköna bild.
"under lilla pojken som sitter på kanten utan flyväst finns en stor hytt. Under babyn utan flytväst finns toaletten."

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 28 okt 2009, 07:04

Grattis till ny båt!

/j

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 28 okt 2009, 08:47

GaryGary skrev: "under lilla pojken som sitter på kanten utan flyväst finns en stor hytt. Under babyn utan flytväst finns toaletten."
Ja, med våra ögon ser det onekligen litet märkligt ut med småbarn utan väst.

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » ons 28 okt 2009, 09:59

Grattis till båten och en trevlig seglats att se fram emot till våren

Skriv svar