Nya instrument, vad ska man välja.
Re: Nya instrument, vad ska man välja.
om plottern lägger av så kommer de flesta att lägga ner all energi åt att försöka få ingång den. Få kommer ihåg att notera den man gick på. Alla seglare svarar automatiskt att kompassen är det viktigaste navigationshjälpmedlet ombord. När det blir ett skarpt läge är det ganska få verkligen klara av att navigera traditionellt. Dessutom när de ska styra så blir kursen +/- 15° och med ett fett målområde som följd.
Du har verkligen inga höga tankar om dina medseglare, Bosse! Ett fartyg utan en devierad och kompenserad kompass är ett ofärdigt fartyg, så är det bara. Om man sedan förnöjt alltid använder sin fina plotter till vardags gör det absolut ingenting, men när allt utom jordens magnetfält upphör att fungera (sannolikt och mest troligt därför att något elektriskt går sönder ombord, fråga Eilean) är en kompass som man kan lita på en Bra Grej. Man kan göra många rimliga skattningar ombord utan instrument (fart t ex) men riktning kan man vanligen inte bedöma utan en yttre referens. När det är kolmörkt eller tät tjocka behövs en kompass, när (inte om) navigatorn lägger av.bosseh skrev:om plottern lägger av så kommer de flesta att lägga ner all energi åt att försöka få ingång den. Få kommer ihåg att notera den man gick på. Alla seglare svarar automatiskt att kompassen är det viktigaste navigationshjälpmedlet ombord. När det blir ett skarpt läge är det ganska få verkligen klara av att navigera traditionellt. Dessutom när de ska styra så blir kursen +/- 15° och med ett fett målområde som följd.
När det gäller Eileans lilla "upplevelse" kan man reflektera att man ibland kommer att råka ut för att alla instrument visar fel, någon gång. Det är därför vitalt att man använder all information ombord för att kontrollera så att hjälpmedlen fungerar som de skall, och med ekolod, kompass och logg kan man verifiera GPS-informationen, precis som tvärtom. Vi vet alla att det finns fel i sjökorten, fel i kartmaterialet till GPS:en, att satelliterna inte alltid syns, att mottagningen kanske inte är fullgod, att slumpen kan göra att en satellit skyms av masten, radarn eller något annat, att det finns lokal missvisning, att kompassen inte visar rätt då man går över en kraftkabel, att loggen kan visa fel (för litet) om det fastnar skräp, ekolodet visar inget alls eller helt fel (kan vara hårresande obehagligt!)osv osv. Det är lätt att bli okritisk till plotterns precision, eftersom de normalt är mycket noggranna. Ett positionsfel på 200 meter är ju också helt rimligt att räkna med de flesta andra positionsbestämningsmetoder.
Anders S
Håller med Anders S. Du har verkligen inte några högre tankar om medseglarna!bosseh skrev:.... När det blir ett skarpt läge är det ganska få verkligen klara av att navigera traditionellt. Dessutom när de ska styra så blir kursen +/- 15° och med ett fett målområde som följd....
Nu är det väl ändå så att alla som ger sig up på sjön har väl minst förarbevis eller hur? Det har vi etablerat i tidigare trådar eftersom ingen obigatoriskt 'körkort' behövs på sjön. Och där ingår enkel manuell besticksföring. Den är ju inte så svår att hålla vid liv.
Och styrning med den onoggrannheten presterar möjligen någon utan erfarenhet i sjögång på öppet hav, inte i skärgården. Dessutom skriver du +/- 15 grader = noll!
Och utan kompass - hur skall vi tillgodogöra oss värderprognosernas riktning. Dom säger ju fortfarnade exempelvis 'sydsydväst', inte 'snett från sidan'.
Anders S skrev:Silva har haft en vindmätare/logg (skovelhjul) som visar relativ och absolut vindvinkel sedan 1987 eller så. Det är inte skovelhjulsprincipen som sådan som styr det här, utan ifall instrumentsystemet har funktionen att ta in farten till vindinstrumentet. Sedan kan man ha en sensor med skovelhjul, propeller, kapacitansmätning eller valfri trolleriteknik om man vill. Men det är rätt många fabrikat som har skovelhjul - det är en pålitlig och enkel teknik. Får man skit och stopp i skovelhjulet måste man förstås rensa, och då stannar både loggen och vindinstrumentets absolutvärdevisning tills den snurrar igen.Filip skrev:Då har utvecklingen gått framåt på 4 år..jag själv skulle nog välja bort alla märken med skovelhjulMats Brage skrev:Hej igen
Jag har inte kollat alla, men generellt skulle jag säga Ja. Silva klarar det i varje fall.
/Mats
Det senaste är ultraljud istället för snurrande koppar. Vindens fart och riktning helt utan rörliga delar, det ni!
http://www.sailingworld.com/sailing-gea ... 11-p3.html
På köpet får man barometer, temperatur mm
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
En annan variant är en vindriktnings och vindhastighetsmätare som mäter via temperatursänkningen (effektåtgången) i ett antal värmetrådar i en matris. En sådan givare säljs av Vetus, ( http://www.vetusdirect.com/tech-details ... sd834.html ) och om man tror att det är klena eller otillförlitliga grejor lär en mätare med samma princip användas på stridsvagnar, för att ge indata till ballistikdatorn ombord (det senare arkiveras under avd: intresseklubben antecknar...).stangen skrev: Det senaste är ultraljud istället för snurrande koppar. Vindens fart och riktning helt utan rörliga delar, det ni!
http://www.sailingworld.com/sailing-gea ... 11-p3.html
På köpet får man barometer, temperatur mm
Här kan man forska vidare: http://www.meteo-technology.com/wind.htm
Anders S
Jag vet, jag är ganska luttrad. Av de som går Förarbevis har minst 3/4 snabb motorbåt typ HT550 någonting. En tredjedel har ingen kompass ombord! Säkert mer än hälften har haft båt i 10 år. Det finns många som saknar Förarbevis, inte minst bland äldre seglare.Eilean skrev: Håller med Anders S. Du har verkligen inte några högre tankar om medseglarna!
Extremt få har en deviationstabell. Många säger att de kollat mot GPSen och att det stämmer ganska bra. Vi bad några att de skulle köra en runda, gira 20° med jämna mellanrum och sen ge mig plottspåret. En gjorde det. Hans kompass satt nog snett för det fanns ett generellt fel på ett par grader och i övrigt var det nästan 10° fel totalt som mest. Det tror jag är över genomsnittet men många har en hel del deviation.
Jag har utbildat en del på radar. Vi brukar göra två experiment. Det första är att be de ta ut en position på en prick i sjökortet. Detta sker under verkliga förhållande med papperskort på sjön en mörk vinterkväll. Detta är bara erfarna båtägare och som skaffat radar därför att de är mycket på sjön. Få får det rätt, en alldeles för stor del har praktfel. Eftersom vi kör med täckta fönster så får de styra en stund enbart på kompass. Det är 11 m motorbåt och lugnt väder. Jag brukar spara spåret, lägga ihop allas och visa senare. Ojdå är väl en sammanfattande kommentar, så bra som +/- 5° är det sällan. Tänk då under segel och i lite sjögång! Förvånansvärt många som har radar och haft den ett tag har ingen som helst aning om vad det är de ser. De kan kanske se att där ligger en prick och bestämma avstånd och bäring. Men hur andra båtar rör sig är helt döljt i dunkel.
De flesta åker båt i fint väder, kommer det dimma går de in och lägger sig i en vik. Lägger elektroniken av så ber de om hjälp. De har ett gott förstånd vilket är deras räddning.
Ja, vad skall jag säga?
Jag har inte utbildat och kan alltså bara utgå från mig själv och de båtmänniskor, mest seglare, jag känner. Och bland dem finns det ingen som ens kommer i närheten av den inkompetens du beskriver.
Det kanske är så enkelt att 'lika barn leka bäst'.
Jag har inte utbildat och kan alltså bara utgå från mig själv och de båtmänniskor, mest seglare, jag känner. Och bland dem finns det ingen som ens kommer i närheten av den inkompetens du beskriver.
För de dags-, helg- eller veckorturer som Svensson & Svensson tar tror jag man kan hanka sig fram utan deviationstabell eller Decca Navigator. Kanske till och med utan skruvstädet?

En stillsam och enkel fråga i sammanhanget: Hur tror du då det blivit UTAN kompass?bosseh skrev: Eftersom vi kör med täckta fönster så får de styra en stund enbart på kompass. Det är 11 m motorbåt och lugnt väder
Anders S
Blev kanske inte några givna svar angående min förslagna lösning, någon tyckte visserligen att den verkade bra
annars blev det en intressant och livlig diskussion angående instruments vara eller inte vara eller hur man nu
ska sammanfatta diskussionen.
Däremot så gör jag nog så att jag inte skaffar gps utan slår till med en plotter om något år och hoppas att dom
då är både bättre och billigare.
Skaffar jag det jag har föreslagit så känns det ändå som om man har både manuella instrument (vindex och kompass)
samt elektroniska (logg/lod/vind) vilket känns bra.
annars blev det en intressant och livlig diskussion angående instruments vara eller inte vara eller hur man nu
ska sammanfatta diskussionen.
Däremot så gör jag nog så att jag inte skaffar gps utan slår till med en plotter om något år och hoppas att dom
då är både bättre och billigare.
Skaffar jag det jag har föreslagit så känns det ändå som om man har både manuella instrument (vindex och kompass)
samt elektroniska (logg/lod/vind) vilket känns bra.
Båtsman jag tror att den lösningen du valt blir riktigt bra.
Nexusinstrumenten är inte bara bra, de är dessutom riktigt snygga att se på. Jag har fått mycket cred för min installation.
Toppa det med en fin plotter nästa år, så blir du vinnaren på fjärdarna!
mvh Q
PS Apropå installationen, var noga vid hålltagningen. Mät som en tok och änvänd dekalmatriserna. Jag spacklade borrytan med gelcoatspackel, vilket jag är mkt nöjd med så här i efterhand. Jag kan säga att han som hade båten innan oss, hade satt dit en plotter. Ett dassigt sågat fyrkantigt hål med brottsytan lämnad helt utan åtgärd. Kan man tala om våldtäkt på en båt? DS
Nexusinstrumenten är inte bara bra, de är dessutom riktigt snygga att se på. Jag har fått mycket cred för min installation.
Toppa det med en fin plotter nästa år, så blir du vinnaren på fjärdarna!
mvh Q
PS Apropå installationen, var noga vid hålltagningen. Mät som en tok och änvänd dekalmatriserna. Jag spacklade borrytan med gelcoatspackel, vilket jag är mkt nöjd med så här i efterhand. Jag kan säga att han som hade båten innan oss, hade satt dit en plotter. Ett dassigt sågat fyrkantigt hål med brottsytan lämnad helt utan åtgärd. Kan man tala om våldtäkt på en båt? DS
Klart mer spännande!Anders S skrev: En stillsam och enkel fråga i sammanhanget: Hur tror du då det blivit UTAN kompass?
Nu är det experimentet mest till för att visa att osäkerhetsområdet blir ganska stort när man handstyr.
Jag tycker fortfarande att man ska två kompasser ombord. Men flertalet klarar sig utan en ganska dyrbar "riktig" kompass.
Jag känner också ett antal seglare som är duktiga navigatörer och som seglat mycket. Men mig veterligt har ingen en deviationstabell ombord, jo en tror jag.Eilean skrev:Ja, vad skall jag säga?
Mycket prat om deviationstabeller hit o dit...om man pratar kust o nära kustsegling håller jag med bosseh..praktiskt taget alla nuförtiden litar fullt ut på gps eller plotter och som säkerhet har man korten framme speciellt när det blir trång mellen slagen...annars slö följer man med i på papperskortet....sen om dimma, mörker eller andra mer ovanliga situationer inträder skärper man sej och blir mer nogrann och följer med i papperskortet, noterar sin position, tar bäringar etc ..inget konstigt med det.....har haft gps nu i ca 10 år och den har aldrig felfungerat även om det hänt att den har skuttat ett par 100m ett antal gånger men snabbt kommit tillbaka. Seglar jag i skärgården utan gps eller plotter så är landmärken och nogrann följning i sjökortet som gäller...väldigt sällan går man på kompass eller loggbosseh skrev:Jag känner också ett antal seglare som är duktiga navigatörer och som seglat mycket. Men mig veterligt har ingen en deviationstabell ombord, jo en tror jag.Eilean skrev:Ja, vad skall jag säga?
Alla som provat att idiotstyra enbart efter kompassen vet ju att man "vinglar" mer än om man kan lyfta näbbet och sikta på något, så är det. Det brukar ofta vara lättare att styra på enbart instrument i segelbåt (under segel), för man får rätt bra input från seglen (om man slipper plattläns!). Vindriktningen och vinkeln mot vågorna brukar också vara hyfsat stabil referens mellan stunderna man kollar på kompassen. I tjocka/dimma med tillhörande bleke är det förfärligt, ungefär som Bosses täckta styrhytt. Den som vill ha en kompass som duger till det mesta kan ta en titt på Silvas 70mm universal pejl/styrkompass, Plastimo har en liknande.bosseh skrev:Klart mer spännande!Anders S skrev: En stillsam och enkel fråga i sammanhanget: Hur tror du då det blivit UTAN kompass?
Nu är det experimentet mest till för att visa att osäkerhetsområdet blir ganska stort när man handstyr.
Jag tycker fortfarande att man ska två kompasser ombord. Men flertalet klarar sig utan en ganska dyrbar "riktig" kompass.
Jag räknade efter, vi har fyra (magnet)-kompasser ombord: En i kikaren, en vid ratten, en vid min koj ("ankarkompassen") och en udda Silva orienteringskompass med pejlspegel, graderad i 400 grader, liggande "i reserv". Sedan kan man (när man fått fart på skutan) få KÖG från plottern och från den gamla GPS-enheten. Så vi kan sannolikt reda ut i vilken riktning vi åker i, för det mesta.
Haken är som vanligt att reda ut var vi kommer att hamna.
Anders S