Ta bort hård bottenfärg
Re: Ta bort hård bottenfärg
Jag renskrapade botten på min 36-fotare för några år sedan och jag använde en Black&Decker vibrerande skrapa. För min del gick det ganska enkelt och jag fick skrovet helt rent på ca 2 halvdagar. Vibrationen gjorde en hel del av "nötningsjobbet" medan jag bara behövde trycka maskinen mot skrovet och dra den i den takt som färgen släppte, alltså ingen direkt belastning på armar och axlar. Händerna nära korppen och använd benen för att justera höjd och tryck mot skrovet. Det var förvånansvärt enkelt att undvika gelcoatskador.
Jag började mitt under båten och drog maskinen ut mot sidan och arbetade mig på så sätt från för till akter i 5-centimeterssteg. Jag upplevde i alla fall att maskinen underlättade jobbet väsentligt och fördelen med torskrapning är ju också att det är mycket lättare att samla upp resterna.
När jag var klar lånade jag ut maskinen till en bekant som gjorde samma manöver på sin båt med gott resultat.
Jag har för mig att maskinen kostade ca 600:- i ett set där skrapan kan bytas mot slipmaskins- eller borrhuvud. Jag kör fortfarande med originalblad, men Sandviks blad skall också passa.
Lars
Jag började mitt under båten och drog maskinen ut mot sidan och arbetade mig på så sätt från för till akter i 5-centimeterssteg. Jag upplevde i alla fall att maskinen underlättade jobbet väsentligt och fördelen med torskrapning är ju också att det är mycket lättare att samla upp resterna.
När jag var klar lånade jag ut maskinen till en bekant som gjorde samma manöver på sin båt med gott resultat.
Jag har för mig att maskinen kostade ca 600:- i ett set där skrapan kan bytas mot slipmaskins- eller borrhuvud. Jag kör fortfarande med originalblad, men Sandviks blad skall också passa.
Lars
En sån maskin skulle jag vilja tomten kom med i säcken. Du har inte en närmare artikelspecifikation?
/j
/j
Jag hittar den inte i Black & Deckers sortiment på nätet. Kanske har den utgått, eller så finns den kvar på något byggvaruhus.
Det var i alla fall en orange maskin och mina förväntningar på hållbarhet var inte speciellt höga.
Det var i alla fall en orange maskin och mina förväntningar på hållbarhet var inte speciellt höga.
Fick inte länken att fungera. Hittade däremot denna
http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?n ... 50&Order=2
var det en sådan? Kostar 1399 SEK
Precis.
Vet dock inte om jag tror på den, en vanlig skrapa bygger ju på drag, den här ska man trycka...
Vet dock inte om jag tror på den, en vanlig skrapa bygger ju på drag, den här ska man trycka...
Har varit och julhandlat lite. Hittade då i varuhusets verktygsavdelning Bosch PMF 180 E
http://www.bosch-do-it.com/productspeci ... 80e/se/sv/
Den kan förses med en vibrerande färgskrapa. Skrapan verkar pendla i sidled i stället för i längsled. Någon som provat den?
Den kan förses med en vibrerande färgskrapa. Skrapan verkar pendla i sidled i stället för i längsled. Någon som provat den?
Har Bosch GOP (i princip samma verktyg fast blå och batteridriven). Färgskrapan fungerar ypperligt liksom resten av verktyget. Klarar det mesta (såga, fungerar som mindre deltaslip, skrapa etc) men framförallt är den helt outstanding för vissa "omöjliga" jobb. Oscillerande huvudet är helt enkelt galet nyttigt ibland, typ såga rakt in i eller extremt tätt inpå saker.Kjelle skrev:Har varit och julhandlat lite. Hittade då i varuhusets verktygsavdelning Bosch PMF 180 E
Sen är ju både GOP och PMF:en kopior på Fein Multimaster som även har polertillsats till sin (jobba Bosch!). Finns dessutom lite no-name för billig penning på typ Jula om man ska använda den till något enstaka jobb.
edit. beställs som det mesta andra i verktygsväg lämpligen från GB så länge pundet rör sig på dessa nivåer! Från Toolstop, Axminster, Lawson eller Beesleyes tex
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Jag håller helt med dej ang. Boschen. Iofs har jag inte prövat att ta bort bottenfärg med den (ännu) men allt möjligt annat har jag fixat med den. Minsta jobbet jag har gjort med den är väl att såga till en fingerskarv på en lackad teaklist på 15x6mm och största jobbet var att byta ut en hög ruttna brädor på ytterväggen till vårt hus (sågade ut delar av brädor och passade in nya bitar istället, skarvade dem i 35 graders lutning för att undvika vatteninrinning i ändträt).barry skrev:Har Bosch GOP (i princip samma verktyg fast blå och batteridriven). Färgskrapan fungerar ypperligt liksom resten av verktyget. Klarar det mesta (såga, fungerar som mindre deltaslip, skrapa etc) men framförallt är den helt outstanding för vissa "omöjliga" jobb. Oscillerande huvudet är helt enkelt galet nyttigt ibland, typ såga rakt in i eller extremt tätt inpå saker.Kjelle skrev:Har varit och julhandlat lite. Hittade då i varuhusets verktygsavdelning Bosch PMF 180 E
Sen är ju både GOP och PMF:en kopior på Fein Multimaster som även har polertillsats till sin (jobba Bosch!). Finns dessutom lite no-name för billig penning på typ Jula om man ska använda den till något enstaka jobb.
edit. beställs som det mesta andra i verktygsväg lämpligen från GB så länge pundet rör sig på dessa nivåer! Från Toolstop, Axminster, Lawson eller Beesleyes tex
Den för att j*vla oljud (mycket mer än den laddbara) men tycks vara ganska outslitlig, till skillnad från betten som stryker med alltid nu och då och kostar en mindre förmögenhet.
Var in på Bauhaus igår i annat ärende och upptäckte att de sålde PMF 180 för 895 SEK (ordinarie pris 1095 SEK). Sista dagen som x-priset gällde. Det gäller att ha tur! Är nu rustad till vårens bottenjobb.
Har begåvats med en excenterslip i julklappen. Tänka använda den för att minska ner lagrena av bottenfärg något innan vårens omgång bottenfärg målas på. Det är alltså inte fråga om en total botten make over. Färgen är International Trilux. Tips på lämplig typ av sliprondell och korn emottages tacksamt.
/j
/j
Vattenslipning. Hoppas din excenterslip tål vatten.jason skrev:Har begåvats med en excenterslip i julklappen. Tänka använda den för att minska ner lagrena av bottenfärg något innan vårens omgång bottenfärg målas på. Det är alltså inte fråga om en total botten make over. Färgen är International Trilux. Tips på lämplig typ av sliprondell och korn emottages tacksamt.
/j
( torrslipning ger väldigt mycket GIFTIGT damm !)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
För många år sedan körde jag med V-bums och sedan högtryck, det fungerade utmärkt med måttlig arbetsinsats, men det får ju göras så man inte skvätter ner andra båtar förstås.Peter_K skrev:Skulle hellre då köra med t ex Alcros V-bums - är säkert billigare, och gör sitt jobb.
Att jag sedan inte gillar kemikaliestrippningar är ju en helt annan sak.
Funkar det bra för dig är ju det kanon!
Annars skulle jag föreslå att vänta till nästa upptagning när färgen är mjuk och då köra bort den med höggtrycksstvätten - det testade jag i år och det gick galant.
Hård bottenfärg blir tyvärr inte märkbart mjukare av att blötläggas. Det är endast kemikaliestripper eller mekanisk åverkan som gäller.
För att högtryckstvätten skall göra annat än att bara polera färgen så får trycket i så fall skruvas upp såpass högt att det snarare handlar om vattenblästring...
För att högtryckstvätten skall göra annat än att bara polera färgen så får trycket i så fall skruvas upp såpass högt att det snarare handlar om vattenblästring...