Lombardini - överteknologisk?
Re: Lombardini - överteknologisk?
Nja, det här är nog en tolkningsfråga....Samma motorstomme finns säkert i flera utföranden där marinvarianten är en, men den är från grunden bygd för just marinapplikationen och inte konverterad med alla kompromisser det innebär.
Detaljer som är bra med Lombardini:
* En insprutningspump per cylinder
* Självluftande
* Avgaskrök i rostfritt (det ni Penta mfl.!)
* Egenutvecklat S-drev med utväxling i drevhuvudet (ger extra slank undervattenskropp med lågt strömningsmotstånd och bra propellereffektivitet).
* Låg vikt och kompakta mått
* Dubbla remskivor (kan montera dubbla generatorer alt. få impellerpumpen driven av rem)
* Extremt tyst och vibrationsfri gång.
//Niklas (säljer inte Lombis, men saknar den i min nya båt....)
Detaljer som är bra med Lombardini:
* En insprutningspump per cylinder
* Självluftande
* Avgaskrök i rostfritt (det ni Penta mfl.!)
* Egenutvecklat S-drev med utväxling i drevhuvudet (ger extra slank undervattenskropp med lågt strömningsmotstånd och bra propellereffektivitet).
* Låg vikt och kompakta mått
* Dubbla remskivor (kan montera dubbla generatorer alt. få impellerpumpen driven av rem)
* Extremt tyst och vibrationsfri gång.
//Niklas (säljer inte Lombis, men saknar den i min nya båt....)
Du har naturligtvis rätt men modern teknologi har svårt att få gehör bland båtfolk. Att Lombardini tillhör de mest miljövänliga smådieslarna är det ingen som bryr sig om.Tage skrev:Det var mycket prat från vissa om "överteknologiskt" när det gäller Lombardinimotorn! Resonerar ni likadant om motorerna i era bilar. I så fall kan man förmoda att kamremsbelackararna alla fortfarande åker Volvo PV eller Volvo Amazon, är det så? Om inte så kan jag förmoda att ni med föreskrivna intervall byter ut kamremmarna på era bilar, jag gör idet i alla fall på min bil och det är inga som helst konstigheter med denna procedur, billigt och enkelt.
Vill man he en riktigt rå och stryktålig motor ska man nog satsa Lister/Petter eller en gammal Sabb. Hörselskydd och njurbälte är dock bra komplement. Ska man kunna starta utan el med en motor som inte kan vevas igång är fjäderstarten inget vidare, man behöver mycket startgas. Krutpatron funkar, det fanns på gamla Bukh. Men ska det vara riktigt säkert och präktigt skulle jag rekommendera en kompoundågmaskin med Stevensons slidrörelse och en lite skottepanna. Det är driftsäkert och så länge man har träinredning finns ju ingen risk för soppatorsk.
Ett annat sätt att klara sig om motorn skulle krångla är ju att segla eller begära hjälp enligt det assistansavtal de flesta har.
Kamremsbytet, som skall göras efter 2.500 drifttimmar ( fabriken anger ingen åldersgräns i kalendertid), sker framifrån och förefaller rätt enkelt när man läser verkstadshandboken som jag hittade i någon länk någonstans och sparade. Den verkstadshandboken, på engelska, var dessutom välskriven till skillnad från de manualer som medföljer motorn. Dom är ingen höjdare med texter på sex språk men supporten från Rodahl är å andra sidan omvittnat bra.
När man läser div inlägg här börjar man undra om den ultimata motorn för en del verkar vara tändkulan. Ett av mina argument för Lombardinin var just att det är en modern motorkonstruktion.
I stort sett alla bilmotorer har i dagsläget kamrem och jag har aldrig hört om någon som fått motorhaveri av denna orsak. Belastningen på en båtmotor är dock olik bilar med en konstant belastning under lång tid eller bara i korta snuttar in och ut ur hamn. Jag inser bara inte hur detta skulle ha en negativt avvikande inverkan på kamremmen i detta fall.
Högtrycksdelen i bränslesystemet är minimal eftersom man använder enhetsinjektorer (pumpen är hopbyggd med spridaren, en enhet för var cylinder). Tekniken används allmänt i lastbilsdieslar så driftsäkerheten kan svårligen betvivlas.
Vidare, den tvåcylindriga Lombardinin är en aluminiummotor till skillnad från den trecylindriga. Båda har överliggande kamaxel. De fyrcylindriga motorerna använder stötstångsteknik och konventionella spridare.
Med en säsong och 50 timmars drifttid är jag mycket nöjd med min 1003 med S-drev. Efter att ha anslutit el och bränsle startade jag motorn, gick på första slaget, och har sedan har den bara fortsatt så. Suveränt att ha självluftning.
//Björn
När man läser div inlägg här börjar man undra om den ultimata motorn för en del verkar vara tändkulan. Ett av mina argument för Lombardinin var just att det är en modern motorkonstruktion.
I stort sett alla bilmotorer har i dagsläget kamrem och jag har aldrig hört om någon som fått motorhaveri av denna orsak. Belastningen på en båtmotor är dock olik bilar med en konstant belastning under lång tid eller bara i korta snuttar in och ut ur hamn. Jag inser bara inte hur detta skulle ha en negativt avvikande inverkan på kamremmen i detta fall.
Högtrycksdelen i bränslesystemet är minimal eftersom man använder enhetsinjektorer (pumpen är hopbyggd med spridaren, en enhet för var cylinder). Tekniken används allmänt i lastbilsdieslar så driftsäkerheten kan svårligen betvivlas.
Vidare, den tvåcylindriga Lombardinin är en aluminiummotor till skillnad från den trecylindriga. Båda har överliggande kamaxel. De fyrcylindriga motorerna använder stötstångsteknik och konventionella spridare.
Med en säsong och 50 timmars drifttid är jag mycket nöjd med min 1003 med S-drev. Efter att ha anslutit el och bränsle startade jag motorn, gick på första slaget, och har sedan har den bara fortsatt så. Suveränt att ha självluftning.
//Björn
//Björn
en googling på "brusten kamrem" gav 1160 träffar, och den översta beskrev att det kostade 24000 skr. SjälvBjörnS skrev:Kamremsbytet, som skall göras efter 2.500 drifttimmar <snip>
//Björn
har jag en bekant som renoverade sin audidiesel men missade att byta vattenpump. När pumpen skar
drogs remmen sönder och motorn åkte ut genom avgasröret. En svag konstruktion blev katastrofal
genom misstaget att driva motorns svagaste roterande del med den svagaste länken.
Naturligtvis finns det plus också , t.ex. enhetsinjektorn(som kräver överliggande kamaxel för att bli bra)
Men visst kan en marin miljö påverka en kamrem negativt, om t.ex. remhjulen får en hinna av rost går det
fort utför med remmen. Hur många oljar in dessa innan vinterförvaret ?
Om man hade byggit in remmen i oljerummet och ersatt med en kedja hade motorn blivit något dyrare men
mycket bättre. Synd på en i övrigt trevlig sak.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Kamremsbrott har jag haft på en bil. En Alfa Romeo V6. Det blev inte billigt! (Och det skedde ca 1000 mil efter byte på märkesverkstad)
Och som sagt tidigare - argumentet att bilindustrin kör med rem håller inte, man börjar istället gå ifrån remmar...
Tändkula, varför det? För att man är skeptiskt till vissa detaljer på en motor?
Är det verkligen så att all s.k. utveckling är av godo för just konsumenten?
Kan då någon ge mig ett skäl för ägaren att välja kamrem framför kedja eller kugg?
Den enda anledningen jag kan se är ur tillverkarens perspektiv - tillverkningskostnad. Och underhållet, de mer eller mindre dyra bytena skjuts över på användaren. Och byte av kamrem kan man visserligen göra själv, men är nog för de flesta bortom deras kompetens.
Sedan kan man ju alltid resonera som så att bytesintervallen är så långa att det blir nästa ägares problem. Gott så. Men jag anar att man i beg-båtannonserna snart möter argumentet 'kamrem bytt' precis som i bilannonserna.
Märkligt hur ofta tekniska diskussioner övergår till ett krig mellan dem som funderar kring olika lösningar och har rent principiella invändningar och dem som äger en produkt med just den diskuterade lösningen. Man måste med varje pris försvara sitt val.
Och som sagt tidigare - argumentet att bilindustrin kör med rem håller inte, man börjar istället gå ifrån remmar...
Tändkula, varför det? För att man är skeptiskt till vissa detaljer på en motor?
Är det verkligen så att all s.k. utveckling är av godo för just konsumenten?
Kan då någon ge mig ett skäl för ägaren att välja kamrem framför kedja eller kugg?
Den enda anledningen jag kan se är ur tillverkarens perspektiv - tillverkningskostnad. Och underhållet, de mer eller mindre dyra bytena skjuts över på användaren. Och byte av kamrem kan man visserligen göra själv, men är nog för de flesta bortom deras kompetens.
Sedan kan man ju alltid resonera som så att bytesintervallen är så långa att det blir nästa ägares problem. Gott så. Men jag anar att man i beg-båtannonserna snart möter argumentet 'kamrem bytt' precis som i bilannonserna.
Märkligt hur ofta tekniska diskussioner övergår till ett krig mellan dem som funderar kring olika lösningar och har rent principiella invändningar och dem som äger en produkt med just den diskuterade lösningen. Man måste med varje pris försvara sitt val.
Ett efterfrågat skäl: Ljudnivån. Kedja är bullrigare. Saab har tydligen behållit kedjan sedan ur-99ans tid. Hur det är med opelmotorerna vet jag inte.
Brusten kamrem. Hur många av dom 1160 hade bytt rem enligt serviceschemat? 1160 brott på hur många bilar i drift? Det är knappast en stor siffra sett till totalantalet.
Betydelsen av Audis devis "vorsprung durch technik" bör nog tolkas som en tvetydighet. Jag har också drabbats av den och det var dyrt, men det var inte kamremmen.
//Björn
Brusten kamrem. Hur många av dom 1160 hade bytt rem enligt serviceschemat? 1160 brott på hur många bilar i drift? Det är knappast en stor siffra sett till totalantalet.
Betydelsen av Audis devis "vorsprung durch technik" bör nog tolkas som en tvetydighet. Jag har också drabbats av den och det var dyrt, men det var inte kamremmen.
//Björn
//Björn
Du skojar? Har Lombardinimotorn en enda riktig svaghet så är det kamremmen! I övrigt kan jag inte se så stora fel och flera förtjänster, men just kamremmen är något man måste se upp med.BjörnS skrev:I stort sett alla bilmotorer har i dagsläget kamrem och jag har aldrig hört om någon som fått motorhaveri av denna orsak.
Sedan, angående byte: Om Lombardini lovar 2500 timmar, så lovar de att remmen skall hålla 20 till 25 år i en normal segelbåt (det är sällan man ens kör 100 timmar om året). Det låter inte vare sig trovärdigt eller sunt. Jag skulle föreslå att man bör byta rem vart 5:e till 7:e år, om man nu inte kört 2500 timmar innan dess.
Anders S
Kamremsåldern. Jag håller med Anders S. Det borde finnas ett bäst före på den eftersom den är av organiskt material och åldras. Förvånande att verkstadsmanualen ( workshop manual) inte anger en sådan bland alla andra specifikationer eller i anslutning till bytesbeskrivningen.
//Björn
//Björn
//Björn
Ja det är märkligt.
Jag läser innantill i verkstadshandboken för en Peugeot 307:
Timing belt renewal: Every 60.000 km or 6 years, whichever comes sooner.
Jag läser innantill i verkstadshandboken för en Peugeot 307:
Timing belt renewal: Every 60.000 km or 6 years, whichever comes sooner.
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Jag har!BjörnS skrev:I stort sett alla bilmotorer har i dagsläget kamrem och jag har aldrig hört om någon som fått motorhaveri av denna orsak.
Har iofs också en gång råkat ut för att en kamkedja gått av i en två år gammal bilmotor!
Världens mest sålda bilmotor som även finns i många båtar har kamkedja , GM Chevrolet 350 smallblock