Om att koka vatten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Om att koka vatten

Inlägg av Anders S » lör 22 maj 2010, 07:52

bosseh skrev:
Men en Battry Brian är något annat!
Snygg felstavning! Varför tänker jag på Monty Phyton ? :D
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Re: Om att koka vatten: erfarenheter så långt

Inlägg av peterh » sön 25 jul 2010, 11:59

Nu har jag lite erfarenheter av hur det fungerar att utnyttja vattenkokare i båten.

Funktionen att värma vatten är helt ok.
Men 2 st 80Ah "marinbatterier" är en aning klena för denna last, redan vid
40 förbrukade Ah ( dvs 75% kapacitet) så sjunker spänningen till 11.25V
och då klagar invertern på underspänning.

Alltså bör en sådan här installation ha fler eller "fetare" batterier
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » sön 25 jul 2010, 17:07

Bosseh skriver: En annan fundering är de som har en Battery Brain, mellan den och pluspol ska det väl finnas en huvudbrytare?
Där förstår inte jag hur det ska gå till. BB sitter ju direkt på batteripolen.

Ännu så länge lycklig ägare till en BB.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 26 jul 2010, 00:20

Excel 319 skrev: Där förstår inte jag hur det ska gå till. BB sitter ju direkt på batteripolen.
Inte jag heller men ska man uppfylla gällande standard så ska det finnas en huvudbrytare före.
BB är alltså lika regelvidrig som min lösning med huvudsäkringar istället för huvudbrytare.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 26 jul 2010, 07:00

bosseh skrev:
Excel 319 skrev: Där förstår inte jag hur det ska gå till. BB sitter ju direkt på batteripolen.
Inte jag heller men ska man uppfylla gällande standard så ska det finnas en huvudbrytare före.
BB är alltså lika regelvidrig som min lösning med huvudsäkringar istället för huvudbrytare.
Att förstå vad man läser är inte lätt för alla, i synnerhet inte på engelska. För att återgå till ISO-texten:

"6 Battery-disconnect switch
6.1 A battery-disconnect switch shall be installed in the positive conductor from the battery, or group of batteries, connected to the supply system voltage in a readily accessible location, as close as practical to the battery or group of batteries."

Huvudbrytaren skall alltså sitta lätt åtkomlig, så nära som är praktiskt möjligt, till batteriet eller gruppen av batterier.
Av detta följer att montage av huvudbrytare direkt på batteripolen i en batterilåda inte är OK för då är den inte lättåtkomlig. Och att visst förbindande kablage mellan flera batterier inne i batteriutrymmet är OK före huvudbrytaren. Så en BB som batteriklämma direkt på batteripolen är i det sammanhanget ingen avvikelse.

Det är däremot inte OK att inte ha en huvudbrytare annat än för angivna undantag.

Vidare kräver ISO DESSUTOM en huvudsäkring, men även för detta medges undantag om man med kabelrör eller motsvarande samt nogggrann fastsättning av kablage minimerar risken för kortsutningar av de kablar som inte är avsäkrade.

Det finns INGET utrymme att välja huvudsäkring i stället för huvudbrytare.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 jul 2010, 08:51

Seawolf skrev:Det finns INGET utrymme att välja huvudsäkring i stället för huvudbrytare.
Man kan ju förstås påpeka att det finns säkringsautomater som kan fungera som kombinerad huvudbrytare och säkring, även för strömmar som räcker för startmotor och bogpropeller.

Priset är dock högt, så högt att jag valde en stor bladsäkring och en konventionell brytare. Man måste då inte ha en säkring som balanserar kabeln i kapacitet, den kan vara mindre. Jag har valt en säkring på 100A, "den kommer inte att lösa ut, någonsin". När detta påstående visar sig vara fel beror det sannolikt på en kortslutning, varvid säkringen gör sitt enda men viktiga arbete.
Dubbelisolerad kabel anses vara "tillräckligt". Att stoppa batterikabeln/startmotorkabeln i ett flexibelt elrör ("elrör på rulle") räcker långt.
Anders S

Skriv svar