Tjejer/kvinnor och båtar.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Tjejer/kvinnor och båtar.
Det kanske är fler tjejer som seglar ändå, än vad jag trodde? Vet inte riktigt vad jag trodde, men det finns tydligen en hel del som kan både segla o navigera. Får dessutom för mig att andelen kvinnor som kan sköta båten är större bland seglarna än bland motorbåtsåkarna.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Tveklöst så. Försöker erinra mig en enda gång jag sett en kvinna bakom ratten på en motorbåt (mindre snurre/transportbåtar oräknade) och kan inte minnas ett enda tillfälle.Guitar Nilsson skrev:....Får dessutom för mig att andelen kvinnor som kan sköta båten är större bland seglarna än bland motorbåtsåkarna....
Det är alltid snubben som står där, kunnig och betydelsefull bland mätartavlor, displayer, elankaren, reglage för bog- akterpropeller och växelspakar. Medan kvinnan klöser med långa naglar i kapelltaket på väg fram till ett halt, konvext däck utan något att hålla sig där hon slirar runt med ett oformligt nystan till tamp i famnen.
Jag tror helt enkelt, förutom att seglare sannolikt är bättre människor, att även om vi bara semesterseglar dagtid tar seglatsen såpass lång tid och innehåller så många olika moment som skall utföras att även på det mest patriarkaliska skepp tvingas mannen ta hjälp av kvinnan vid olika manövrar och som avlastning vid rodret.
Ett tvång som automatiskt ger kvinnan viss kompetens, ökar hennes självförtroende och därmed hennes grad av medverkan.
Men fortfarande är båtlivet ett synnerligen könssegregerat hörn av samhället.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hurra för kvinnan! Vad vore livet utan kvinnor? Inga födslar och ingen som levde alls.Eilean skrev:Tveklöst så. Försöker erinra mig en enda gång jag sett en kvinna bakom ratten på en motorbåt (mindre snurre/transportbåtar oräknade) och kan inte minnas ett enda tillfälle.Guitar Nilsson skrev:....Får dessutom för mig att andelen kvinnor som kan sköta båten är större bland seglarna än bland motorbåtsåkarna....
Det är alltid snubben som står där, kunnig och betydelsefull bland mätartavlor, displayer, elankaren, reglage för bog- akterpropeller och växelspakar. Medan kvinnan klöser med långa naglar i kapelltaket på väg fram till ett halt, konvext däck utan något att hålla sig där hon slirar runt med ett oformligt nystan till tamp i famnen.
Jag tror helt enkelt, förutom att seglare sannolikt är bättre människor, att även om vi bara semesterseglar dagtid tar seglatsen såpass lång tid och innehåller så många olika moment som skall utföras att även på det mest patriarkaliska skepp tvingas mannen ta hjälp av kvinnan vid olika manövrar och som avlastning vid rodret.
Ett tvång som automatiskt ger kvinnan viss kompetens, ökar hennes självförtroende och därmed hennes grad av medverkan.
Men fortfarande är båtlivet ett synnerligen könssegregerat hörn av samhället.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Hej hej Q, här gör du en ny dubbelmiss.Mr Q skrev:Gävle? Jag som trodde det var Ostkustens skärgård "i höjd med Stockholm".HansFolke skrev:Mycket klokt skrivet Jaramaz ,det är lätt att vara duktig när man tar husvagnen för att det blåser lite på gävlebukten.
1) Ostkustens skärgård "i höjd med Stockholm" var ett uttryck jag använde om dig för 1 eller 2 år sedan, då jag inte ville peka ut att du är hemmahörande i Nacka. Försökte helt enkelt vara lite vänlig och inte röja sådant som du kanske inte ville ha skrivet om.
2) Gävlebukten avser nog Guitar, som framlever sina dagar i Ljusne. Kan tänka mig att det ligger norr om Stockholm, så om han vill segla i Stockholms skärgård får han segla över Gävlebukten.
Det där med husvagn hänger jag inte riktigt med på, kanske åker Guitar husvagn också? Kanske har Guitar valt husvagn när det varit motigt på Gävlebukten?
Själv har jag ingen husvagn, har liksom aldrig varit på tapeten.
Efter att nu ha rett ut dessa små missförstånd dristar jag mig till att föreslå att du framledes läser lite noggrannare vad som skrivs innan du reagerar, och att du också lite kognitivt tar med hela kontexten.
Jaramaz