Sidotråd till Stenungsundsutsläppstråden

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Sidotråd till Stenungsundsutsläppstråden

Inlägg av Seawolf » mån 02 jan 2012, 19:45

Maxi33 skrev: men ingen vet ännu precis vad som hände i Stenungsund. Ingen här på SG alltså. Och det var det jag började med att reagera mot, och nu är det året efter...

Men fortsatt god fortsättning alla, Seawolf känner jag ju också och han har sällan fel. Och ger sig aldrig...

MVH
Håkan
smileygubbe
Det första utsläppet berodde på att man slarvade i samband med underhållsstopp och en avblindning i kombination med en öppen ventil gjorde att en produktöverpumning slank ut i stället för mellan två cisterner. Alltså oerfarenhet och bristande rutiner i kombiation med generationsbyten och entrepenadunderhåll.

Det andra utsläppet var av liknande karaktär, där en dränering på en B-pump aldrig hade blivit pluggad efter arbeten, och vid ett pumpbyte så.... i övrigt som ovan.

Min sagesman bekräftar även att det har skett ett omfattande generationsbyte på personalen i de aktuella anläggningarna och underhållsföretagen. Och då är det enligt min syn företagsledningen som inte klarat av att inse vad som måste göras för att de nyanlända skall komma ifatt erfarenhets- och kunskapsmässigt. På liknande sätt som man inte kan anklaga en 8-åring som aldrig fått lära sig läsa att han inte kan det. I överförd mening.

Och som för det mesta visar det sig att det mest troliga scenariet är det som visar sig vara sant när man får reda på fakta.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 02 jan 2012, 21:00

Min sagesman bekräftar även att det har skett ett omfattande generationsbyte på personalen i de aktuella anläggningarna och underhållsföretagen. Och då är det enligt min syn företagsledningen som inte klarat av att inse vad som måste göras för att de nyanlända skall komma ifatt erfarenhets- och kunskapsmässigt.
Se där, även om jag inte visste utan bara anade så kom det lite fakta. Eller åtminstone skapligt trovärdiga uppgifter, och från Seawolf och inte från någon av de andra.

Och det jag citerade ovan är tyvärr det jag finner inte bara trovärdigt utan en direkt bekräftelse på mitt eget livs erfarenheter. Det finns inget management någonstans som kan klara av det Seawolf begär.
Det är omöjligt av många orsaker som till exempel att det inte går att få fram en komplett stab av tjugo folk där var och en har trettio års erfarenhet och dessutom alla jobbar fint tillsammans och på toppen av allt gillar chefen!
Förutom den personella logistiska omöjligheten, inklusive att hitta en sån chef, kulle det kosta för mycket.
Ingen av oss slutkonsumenter skulle betala. Det handlar om dubbla slutkostnaden om vi ska ens halvera antalet utsläpp. Eller vad det handlar om i alla olika processer eller verksamheter i landet och i världen.

Och ja, min egen verksamhet är precis sådan. Ingen skulle vilja betala en färjebiljett om priset inkluderade total säkerhet oavsett enskilda individers dagsform ombord och i land och i sjötrafikledningen.
Och från en mer personlig vinkel, med något som jag och många kollegor som alla varit egenföretagare och försörjt oss på jobb med att hålla fartyg i driftsdugligt skick ofta konstaterat år efter år: Om alla sjömän vore kompetenta skulle vi svälta ihjäl.

Lyckligtvis leder deras brister, och deras rederiers managements brister, sällan till något värre än inkomster för de som hjälper till att hålla fartygen igång. Men ibland händer det större saker som ger jätterubriker. Alla vet namn på fartyg och händelser.
Det händer ibland också mindre saker, dvs mindre ur nationell eller regional synpunkt men väl så katastrofala ur anhörigas. Också där får såna som jag jobb ibland, efteråt.
Ofta har vi försökt att få jobbet innan det hände, eftersom vi sett att något troligen behövde göras, men sådan är ju världen...

Känns tamejfan som att jag närmar mig både Brendan och Anders S...
Få se vad de säger.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 02 jan 2012, 22:23

jason skrev:Intressant diskussion!
Seawolf skrev:Nån riktig ordning på samhället lär det inte bli förrän både näringslivets och offentliga sektorns resursfördelare kan och kommer att ställas till personligt ansvar för sina ställningstaganden i de fall man begår allvarliga missbedömningar. Alltså att återinföra det s.k. "tjänstemannaansvaret" som herrar Palme och Lidbom såg till att avskaffa för att kunna skapa "det starka samhället".
Idag utvecklas ofta en mycket riklig fallskärm om man gjort fel på tillräckligt hög nivå.Som argument för fallskärmen brukar framföras att sådan behövs för att man ska kunna ta det stora ansvaret man har på denna höga nivå. Har man inte uppnått denna höga nivå så åker man dit på att ta det fulla ansvaret, om sådant utkrävs. (Jag tänker bland annat på dialysolyckan i Linköping.) Om detta är gynnsamt för samhällsordningen torde kunna ifrågasättas.

/j
Jo, den verkliga individuella försiktigheten kommer sig ofta av att man känner den här kittlingen som bygger på att man själv också är litet i farozonen. Men här är vi nog ute efter en institutionell försiktighet, en sorts mekanism som helst skall fånga upp våra stolleprov innan vi förstår själva att det vi gör är olämpligt eller farligt. I min säkerhetsvärld är nyckelordet "constant vigilance" eller "ständig vaksamhet", något som närmast med garanti kan förstör arbetsro och trivsel för normala människor. Min förståelse av detta är att man måste avlasta de bräckliga och litet dumma människorna (vi) med robusta varningssystem och robusta säkerhetsmekanismer (som är uthålliga och inte så lätt uttråkade). Men så kommer det här med att få jobbet gjort någon gång också.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 02 jan 2012, 22:29

Maxi33 skrev:

Känns tamejfan som att jag närmar mig både Brendan och Anders S...
Få se vad de säger.

MVH
Håkan
Det ser du. Jag skrev svaret till Jason, men det blev ju till dig också. (Jag sysslar något litet med liknande saker i en helt annan typ av processindustri. ATT det fanns en tabbe med i spelet går att förstå utan processindustrikunskaper). Seawolf, som sprungit där förr, om jag fattad det rätt, har väl haft litet insyn (sätt in valfritt antal gröna gubbar...)
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 02 jan 2012, 22:58

I allsidighetens namn kan man runda av lite med att nämna att min sagesperson som jobbar och jobbat på denna anläggning sedan c:a 1970-talet (fast en angränsande del) nämner specifikt att de nyare av personalen inte har givits möjlighet att tillräckligt snabbt komma till tillräckliga kunskaper och erfarenheter.
Att ett antal processoperatörer och driftsingenjörer blir gamla och skall pensioneras är ju inte något som plötsligt och oförutsett uppstår, utan är en i högsta grad förutsägbar och linjär process, och både kan och skall hanteras därefter. Så väldigt dyrt är det inte att vara förtänksam. Inte ens en "Maxi 33" skulle vilja medfölja på en flygning där flygbolaget meddelar att "eftersom vi upptäckt att våra tidigare piloter gick i pension i går, har vi snabbrekryterat några nya direkt från skolan" även om ursäkten vore att det blir billigare så.

Och allsidigheten behöver också få det konstaterandet om dessa och en hel del av andra utsläpp i naturen, att de fabriksprodukter som släpps ut via läckage och olyckor är bara bråkdelar av de 100% av desamma som via blandning med annat och upptappning på småkärl till syvende och sist släpps ut i naturen lika fullt, fast via konsumenterna. Men det sker mera diffust och ger inte tillfälliga lokala störningar, bara en sakta glidande mera global miljöglidning. Själv upphör jag inte att förvånas över de kopiösa mängder kemikalier som folk, mestadels damer, kletar in snart sagt alla kroppsdelar i mer eller mindre dagligen, samtidigt som de läser så ögonen blöder om vad maten innehåller....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 02 jan 2012, 23:43

Visst kände jag på mig när jag skrev raden om att närma mig Brendan och Anders S och så att säga räckte ut lillfingret att det skulle användas...och visst ryckte Anders S snabbt till sig hela armen...

Det blir samtidigt alltmer substans i tråden, vilket var min förhoppning då jag vart lite envis med den under julen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar