Hur mycket ska man pruta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Knut

Spännande

Inlägg av Knut » sön 24 apr 2005, 19:37

Visst är det kul att de nya massbyggena (Bavaria, Jeanneau, Oceanis osv) väcker liv i båtfolket. Påminner rätt mycket om när 70-talets massbyggen (Maxi, Albin mfl) kom fram. Diskussionerna är sig lika över tiden!
Utseende skall man aldrig diskutera, Maxi från 70-talet vinner nog inga större skönhetspriser heller. Som tur är har olika personer olika uppfattningar, annars skulle alla ha lika bilar, hus, kläder, båtar osv.
Vad gäller seglingsegenskaper; Man köper nog inte en Bavaria eller Oceanis för att i första hand få vassast segelegenskaper, lika lite som man köper en Maxi 84, 95 mfl för att få vassast segelegenskaper. Förresten kom inte Bavaria 38 1:a eller 2:a i Tjörn runt 2004?

Att båtar slits i charter är ingen nyhet. Tror inte att gamla Albin eller Maxi hade klarat sig bättre med sin lövtunna (och Maxis fall oljade teak) fanér. Hur inredningen ser ut i Albinbåtarna beror ju till stor del på hur händig den var som monterade i den. De flesta såldes som 3/4-fabrikat.

Vad gäller rattstyrning i Bavaria 30 så tror jag att en orsak är att det handlar om enhetlighet i produktionen. Samtliga modeller har därmed samma rattpiedestal och monteringsprocessen är lika rakt över.

Vad gäller motor så känns ju 19hk i Bavaria mer än de 7,5hk som var standard i Albin Delta och inte så mycket mindre än de 8-12hk som sitter Scampi.

Å visst känns en Scanmar 33 utan bottenstockar för 600.000 kronor från början av 80-talet som en bra investering!

(Med ovanstående vill jag bara visa att diskussionen inte är ny och att båtar precis som allt annat är en fråga om kompromisser och beroende på dina personliga preferenser så varierar det som känns bäst. Vad man skall passa sig för dock är att lita på alla \"experter\", gör en egen bedömning, precis som när du köper bil eller hus eller vad som helst.)

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 24 apr 2005, 19:50

Hej

Det var en First som vann TR 2004

Calle

Knut

Inlägg av Knut » sön 24 apr 2005, 19:56

Du har rätt Calle.
Bavaria 38:an kom bara tvåa....

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 24 apr 2005, 20:27

Ursäkta mig knut

Det var 2003

2004 var det en dominant 105 som vann och tvåa Bavaria 38AC med Michael Collberg. Tilläggas skall att Collberg har vunnit 3 ggr tidigare med H-båt och tror jag med en express.

Rätt skall vara rätt

Anders S

Inlägg av Anders S » sön 24 apr 2005, 20:44

Det enda jag har problem med är när marknadsavdelningarna lyfter fram besparingsåtgärder som fördelar och när folk som borde veta bättre presenterar en ganska radikal konfiguration som \"det enda rätta\". Utan nödvändig reflektion och kritisk granskning kommer heller inte de som skall bilda sig en egen uppfattning att få en rättvisande bild. Mycket nytt är bra och utan utveckling blir segling snabbt något som en liten grupp nördar sysslar med. Det vill vi inte, och nya båtmodeller har en viktig funktion att fylla för utveckling och förnyelse.

Givetvis har Bavaria en enda motor för att spara pengar, lika givetvis är dagens \"standardmotor\" större än 70-talets (om inte annat har vi sedan dess omvärderat motorns användbarhet och kanske delvis bytt attidyd avseende segling vs motorgång. Att Deltan hade en så pluttig motor hade jag förträngt men 12 HK i en Scampi på drygt tre ton är inte särskilt annorlunda än 19 hk på drygt fyra. Men det borde räcka i segelbåt, dock.

Det är naturligtvis inte för att spara pengar man har en rattstyrning i stället för en rorkult (hur dyra kan rorkultar vara, ens i Tyskland...) utan för att positionera sig \"rätt\" mot konkurrenterna. Kanske är det dessutom enda sättet att skapa förutsättningar för en design som tillåter en stor ruff under sittbrunnen eller bara något som passar in i varvets stil.

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 24 apr 2005, 21:27

Det är som det alltid varit. Kvalitet kostar.

Ett exempel: Vid nästa mässbesök, ta tag i grab räcket och fråga försäljaren \"Får jag dra i denna?\". Försäljarna för Bavaria, Elan etc. kommer förskräckt att säga NEJ :!: (det gjorde dom till mig), medan försäljare för HR, Najad etc kommer att säga javisst.
För mig känns det skönt att ha utrustning som tål hårt väder. Där kommer vi alla att hamn när vi överaskas av ett åskväder som SMHI missat. Då vill man kunna lita på sin båt.

Bengt A

Inget nytt under solen

Inlägg av Bengt A » sön 24 apr 2005, 21:43

Stämmer bra asdsj; man skall jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.
Massbyggen tillverkade nu har inte samma inredning som HR, Najad, Sweden Yacht osv, precis som Maxi och Albin från 1970-1980-tal inte gick att jämföra med Orustbyggena på den tiden. Därför var då en Albin, Maxi osv bra mycket billigare än en HR eller Najad.

Av samma orsak är inte en Ford fullt jämförbar med en Aston Martin

Sam

Till Nypådetta.

Inlägg av Sam » sön 24 apr 2005, 22:04

Vet inte om jag var lite otydlig. Men jag skrev att man ska relatera till marknadspris för motsvarande båt. Båtar där säljaren begär ett uppenbart överpris, oberoende av skick åker jag inte ens och tittar på. Så då återstår båtar man ser ligger i ett vettigt prisområde, mitt tips kvarstår, leta ut de mest intressanta och leta därefter fel för att kunna pruta.

Anders S.

Inlägg av Anders S. » mån 25 apr 2005, 08:35

Nej, du var inte otydlig. Jag använde ordet skambud för att skilja på just ett sakligt motiverat bud och en bud baserat på en ren chansning på att säljaren inte vet vad det handlar om. Jag tycker du presenterar en sund och seriös köparstil, som jag själv hade kunnat bemöta utan obehag även om du var kritisk till min \"fina båt\". Jag hade å andra sidan blockerat dig en aning genom att du redan innan du kom till båten visste om vad som var i mindre bra skick :-).

Sedan är båtmarknaden inte rationell (i den meningen marknadsekonomerna använder ordet). När man pratar marknadsekonomi brulkar man framhålla att köpare och säljare skall vara fullt informerade - så är inte fallet i många båtaffärer. Säljaren behöver inte alls vara klar över vad andra, liknande båtar sålts för och köpare kan ha mycket oklara begrepp om värdet av olika tillbehör och vad som menas med \"nya segel\".

Anders S.

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 25 apr 2005, 09:34

Knut

Du måste inse att TR är en LYS-kappsegling.
J10a kom 4a, Stortriss kom 9a.
En husbåt med segel kan vinna.

Det ända man kan säga är att de duktigaste seglarna oftast återfinns i toppen.

Bavaria 38 seglar med LYS 1.20, vilket LYS-tal tror du en modern 38-39 fotare har?

Knut

LYS

Inlägg av Knut » mån 25 apr 2005, 21:02

I TR 2004 var två Bavaria 38 med, den ena med LYS 1,24 (SGF), den andra med LYS 1,25 (SGV).
Sedan fanns en Bavaria 38 Match med LYS 1,33 med (SGV).

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 25 apr 2005, 21:24

Ursäkta Knut

Men du har fel, Bavaria 38an som kom tvåa seglade TR med Lys 1,20 SGV.
Det är bara att titta i resultatlistan.
Enligt mitt förmenande så är Collberg absolut en av Sveriges duktigaste seglare. Och han seglar inte en båt med gamla segel och dålig utrustning, han seglar enbart för att vinna oavsett båttyp.

Du måste förstå att precis vilken båt som helst kan vinna en Lys-kappsegling beroende på utrustning, givet Lys-tal och framförallt vem som seglar båten.

SE GLA UT

Sumprunkarn

Ordlista

Inlägg av Sumprunkarn » ons 27 apr 2005, 11:00

\"hög processkvalitet\" = alla exemplar av en båttyp har exakt samma dåliga kvalitet. Är fabriken dessutom ISO-certfifierad finns det papper på att så är fallet.

\"bra bobåt\" = en 38-fotare (Bavaria) har en så liten och i övrigt dåligt utformad (högt belägen, svängda tofter och ryggstöd, låga sargar) sittbrunn att den är ett skämt jämfört med en kvalitetsbåt från 70-talet (t ex HR 26)

Gäst

Alvar

Inlägg av Gäst » ons 27 apr 2005, 15:22

ha ha ha nu känner man igen dig :wink:
Tittade in här för omväxlings skull och vad hittar man? Sumprunkarn i full färd med att sprida kunskap om HR26.

Anders S

Inlägg av Anders S » ons 27 apr 2005, 17:26

Om Hallberg-Rassy har jag följande att säga:

Detta företag bygger utmärkta båtar som kostar avsevärt mycket mer än de borde göra om man anammat modern och effektiv tillverkningsteknik, serieproduktion och hålliit en mer balanserad nivå på kvalitetsstyrningen.

De lever på ett (helt välförtjänt) kvalitetsrykte, och det är bara i Sverige som de (och deras \"grannar\" uppfattas som normen för \"god kvalitet. I hela övriga Europa ses de närmast som \"onödigt bra\" och som sådan är de en nischbåt för de som söker status och prestige (och en fin båt, förstås). Det är ingen slump att dessa båtar säljs till kvalitetsfetishister i Tyskland, och det är snarare märkligt att Bavaria lyckas så väl som de faktiskt gör i hemlandet (om allt elakt som sägs om Bavaria är sant).

En H-R köper man inte om jämför storlek, prestanda och utrustning mots priset. Jämfört med Swan är en lika stor HR ändå förståndig.

Man kan dock notera att H-R inte längre bygger 30-fotare, och om det beror på att man inte vill eller inte kan (med ekonomi) låter jag vara osagt. Förmodligen skulle Bavaria kunna lära H-R ett och annat, likaväl som tvärtom.

Anders S.

Skriv svar