Kompressorkyl, installation
Re: Kompressorkyl, installation
Här en bra tråd om kylskåpsbygge:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... &sk=t&sd=a
Jag "forskade" en del om olika materials isolerförmåga vilka syns i ett inlägg en bit ner i länkad tråd.
I korthet:
"Lambdavärdet för standardmässig frigolit /cellplast, alltså s.k. byggskivor är 0,036 W/m2. Lambdavärdet för polyuretanisoleringsskivor liknande Isotherms isolering är ca 0,023 W/m2. Om jag hade hittat polyuretanskivor i bygghandeln till en billig penning hade jag förmodligen köpt sådana. Isothermskivorna är dyra, Isotherm själva säger att de är svåra att göra och med hög kassationsprocent, men ger "fin" yta och "oslagbar" isoleringsförmåga! Lite problem med att de inte är jämntjocka. Kanterna och framförallt hörnen tenderar att vara "tjockare" vilket är lite surt!"
mvh Sven-Barry
Jag "forskade" en del om olika materials isolerförmåga vilka syns i ett inlägg en bit ner i länkad tråd.
I korthet:
"Lambdavärdet för standardmässig frigolit /cellplast, alltså s.k. byggskivor är 0,036 W/m2. Lambdavärdet för polyuretanisoleringsskivor liknande Isotherms isolering är ca 0,023 W/m2. Om jag hade hittat polyuretanskivor i bygghandeln till en billig penning hade jag förmodligen köpt sådana. Isothermskivorna är dyra, Isotherm själva säger att de är svåra att göra och med hög kassationsprocent, men ger "fin" yta och "oslagbar" isoleringsförmåga! Lite problem med att de inte är jämntjocka. Kanterna och framförallt hörnen tenderar att vara "tjockare" vilket är lite surt!"
mvh Sven-Barry
Nu måste jag vara lite "messerschmidt"!
Lambdavärdet anges i W/m*C
De värden som anges av S-B A-son och i artikeln verkar vara något sorts värde som tar hänsyn till någon standardtjocklek på materialet och även till en standarsiserad temperaturdifferens.
Med lambdavärdet kan manr äkna ut hur många Watt värme som passerar en isolerad yta om man känner till tjockleken och temperaturskillnaden.
Effekten = Lambda/tjockleken * temperaturskillnaden * arean
För att jämföra olika materials isolerande förmåga är det det tjockleksogeroende lambdavärdet som är intessant.
Jag återkommer med lamdavärden för olika material framöver.
Mackey
Lambdavärdet anges i W/m*C
De värden som anges av S-B A-son och i artikeln verkar vara något sorts värde som tar hänsyn till någon standardtjocklek på materialet och även till en standarsiserad temperaturdifferens.
Med lambdavärdet kan manr äkna ut hur många Watt värme som passerar en isolerad yta om man känner till tjockleken och temperaturskillnaden.
Effekten = Lambda/tjockleken * temperaturskillnaden * arean
För att jämföra olika materials isolerande förmåga är det det tjockleksogeroende lambdavärdet som är intessant.
Jag återkommer med lamdavärden för olika material framöver.
Mackey
Sven-Barrys värden verkar riktiga.Ett materials lambda-värde anger, hur stor värmemängd, mätt i Wh som under loppet av 1 h leds genom 1 m2 material med en tjocklek av 1 m, när temperaturskillnaden mellan de två ytorna är 1°C.
En kylbox med invändiga mått 40x40x40 cm har en yta på knappt 1 m2. Med 40 mm isolering och 20 gr temp.dif. får vi 1*0,036*20/0,05 = 18 Wh för frigolit och 11,5 Wh för polyuretan.
Sen tillkommer den värme som bildas av ruttnande födoämnen mm.
En kompressor som tar 0,6 A i snitt för bort 20-25 Wh
Med tex 7 gr i boxen och 22 gr omgivning får vi en temp. dif. på 15 gr och då blir det 13,5 resp 8,6 Wh som ska kylas bort.
Jag vet inte exakt vad fogskum består av men polyuretanskum finns som både en och tvåkomponent, med den senare är det ganska enkelt att isolera en kylbox. Lamda ligger på ca 0,025. Med "lokalt producerat" skum får man praktiskt sett ett bättre resultat jämfört med skivor eftersom man slipper köldbryggor mm.
Hej!
När jag gjorde min kylbox använde jag några polyuretanskivor jag hade sedan tidigare. När de tog slut fortsatte jag med frigolit. Det blev PU i den nedre halvan av boxen och frigolit överst. För att få en slät och avtorkbar yta klädde jag skivorna med överbliven golvmatta av plast, korkimitation -(man tager vad man haver..). Det blev rätt bra. I alla hörn smetade jag tätningsmassa. Längst upp i boxen monterade jag en liten LED-lampa som tänds utifrån, praktiskt. Hade svårt att placera kylelementet på ett vettigt sätt. Talade med Isoterm som rekommenderade att borra ur nitarna och vika ut "lådan". Nu klär kylelementet 2 av boxens väggar.
MVH
När jag gjorde min kylbox använde jag några polyuretanskivor jag hade sedan tidigare. När de tog slut fortsatte jag med frigolit. Det blev PU i den nedre halvan av boxen och frigolit överst. För att få en slät och avtorkbar yta klädde jag skivorna med överbliven golvmatta av plast, korkimitation -(man tager vad man haver..). Det blev rätt bra. I alla hörn smetade jag tätningsmassa. Längst upp i boxen monterade jag en liten LED-lampa som tänds utifrån, praktiskt. Hade svårt att placera kylelementet på ett vettigt sätt. Talade med Isoterm som rekommenderade att borra ur nitarna och vika ut "lådan". Nu klär kylelementet 2 av boxens väggar.
MVH
Man kan förmodligen spåra upp det finska fabrikatet SPU på K-rauta eller på annat håll ( http://www.spu-isolering.se/ ) PU har andra goda egenskaper vid sidan av isolerförmågan (och ett par dåliga, priset antytt av Sven-Barry, en mindre benägenhet att ge allergireaktion när man arbetar med materialet en annan).S-B A-son skrev:Här en bra tråd om kylskåpsbygge:
I korthet:
mvh Sven-Barry
Anders S
Om man skall bygga en kylbox från scratch kan man tänka sig att först göra innersidan , sedan spruta
polyuretanskum aka byggskum på utsidan densamma ( det klibbar j-igt bra ! ) . När skummet svällt färdigt
kan man trimma bort överskjutande bitar och sedan montera den färdigisolerade kylboxen.
Resultatet borde bli en isolering utan skarvar eller köldbryggor till priset av en eller två sprayburkar.
polyuretanskum aka byggskum på utsidan densamma ( det klibbar j-igt bra ! ) . När skummet svällt färdigt
kan man trimma bort överskjutande bitar och sedan montera den färdigisolerade kylboxen.
Resultatet borde bli en isolering utan skarvar eller köldbryggor till priset av en eller två sprayburkar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag träffade en kille som på sin fritid byggde anpassade kylboxar. Innerdelen gjordes av plastskivor, samma material som i vanliga kylskåp. Vid montering i båt gjordes en ytterlåda i plywood, i botten ett lager skum, sen ner med plastinsatsen som fixeras tills skummet satt sig. Därefter resten av skummet. När skummet stelnat så skars överflödet bort och en ram av teak limmades fast. Jag har sett resultatet och det var mycket bra. Mycket beroende på teakramen och locket som jag gjorde 
Om han använde fogskum eller tvåkomponent vet jag inte. Den senare ger ju ett lite mer kontrollerat förlopp.
Om han använde fogskum eller tvåkomponent vet jag inte. Den senare ger ju ett lite mer kontrollerat förlopp.
Stämmer, det är "bara" sorten som är fel.bosseh skrev:Sven-Barrys värden verkar riktiga.Ett materials lambda-värde anger, hur stor värmemängd, mätt i Wh som under loppet av 1 h leds genom 1 m2 material med en tjocklek av 1 m, när temperaturskillnaden mellan de två ytorna är 1°C.
Jag gör en lista på lambdavärden med rätt enhet (W/m*C)
Cellplast / frigolit = 0,036 - 0,039
Armaflex = 0,040
Polyuretanskum (i skivor) = 0,022 - 0,028
Polyuretanskum (i burk/fogskum) = 0,033 - 0,040
Liggunderlag = Hittar inget värde, men det bör vara ganska lika övriga material ovan.
Jag är överraskad att Armaflex har så bra isoleringsförmåga.
Jag har en känsla av att fogskum kan få ganska olika egenskaper beroende på att man inte får exakt rätt mängd skum i varje del av isoleringen, men fördelen är som tidigare nämnts att det går att använda där man inte kommer åt så bra och att det inte blir något läckage i ev. skarvar.
Mackey
Och för materialnördarna med kolfiber i både rigg och ratt, så finns aerogel som isoleringsmaterial. Lambda 0,014 W/mK...
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
En liten kommentar om ljudnivå. Vi har kört med sneakvarianten i somras. Tog isothermboxen från gamla båten och satte den på durken. Mao blev den "sängbord" till mig. Man vänjer sig ganska snabbt
Sessutom går ju kompressorn mera sällan på natten då det är svalare.
/Anders G
Var kan man köpa "nördig" isolering och vad kostar aerogel?PEEN skrev:Och för materialnördarna med kolfiber i både rigg och ratt, så finns aerogel som isoleringsmaterial. Lambda 0,014 W/mK...
Det finns skivor av vakuumisolering också, har börjat användas vid isoelring av hus om det är viktigt att hålla isoleringen extra tunn.
Lamdavärdet för vakuumisolering är så lågt som 0,004 W/m*C. Det finns nackdelar, skivorna måste ex.vis måttbeställas eftersom man inte kan skära i skivorna utan att isoleringsförmågan förstörs. Priset är ca 40 ggr högre än för traditionell isolering, men då ar ju isoleringsförmågan 10 ggr bättre så priset för samma isoleringsförmåga blir 4 ggr högre. Är man nörd så varför inte?
Mackey
Kolla med Svenska Aerogel. Prisnivå har jag ingen aning om men du kanske kan bli en referenskund…
Kontakt: aerogel.se
Kontakt: aerogel.se
Här är en kul jänkare som byggt sin kyl från scratch. Han använder också
vakuumpaneler men bäddar dessutom in dem ytterligare med isolerskivor
och skum:
http://www.wbryant.com/StellaBoat/Proje ... /index.htm
Finns mycket nyttigt att hämta på hans projektsidor.
vakuumpaneler men bäddar dessutom in dem ytterligare med isolerskivor
och skum:
http://www.wbryant.com/StellaBoat/Proje ... /index.htm
Finns mycket nyttigt att hämta på hans projektsidor.
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Jag läser med stort intresse alla inlägg i denna tråd, det är kul att se vilken kompetens det finns bland oss seglare, tråden svävar ut till att bli riktigt genomgripande i ämnet. Jag har nu börjat riva ut den gamla supercoolen och borrat mig igenom boxen för köldmedialedningen. Min isolering utanför den rostfria boxen är först någon slags 15 mm cellplastmatta och sedan 50 mm styrolit markskivor. Kompressorn hamnar bakom diskhon med kalluftintag genom innerskrovet. Värmen evakueras via 4 40 mm hål högst upp i bakkant av diskhon ut mot förvaringsfacket. Jag ärfrämst lite betänksam över isoleringen. Bör jag göra om den, då blir det mycket jobb med rivning av hela köksdelen (maxi 87) . Tanken är att göra fattigmans ASU parallellt med skiljereläet. Vad tror ni?
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Om du har haft en supercool och upplevt någon form av temperatursänkning kommer en kompressorkyl i samma box att fungera alldeles utmärkt!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.