Får du ett båtkörkort?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 11 apr 2008, 16:55

bosseh skrev: Men om jag förses med lämplig testutrustning ska jag gärna hjälpa till att utreda saken.
Utredningen är redan gjord.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » fre 09 maj 2008, 09:43

Ursäkta att jag väcker liv i denna tråd,

Fick tidningen Båtliv igår och läser att nu lägger regeringen fram förslaget om förarbevis, men, nu är förslaget om obligatoriets gräns för båtar över 10 m eller kapacitet över 15 knop. Läser vidare att ung. 300 000 båtar slipper detta "tvång".

Förra förslaget var 7 m resp 10 knop men detta har tydligen ändrats i "sista minuten" men orsaken till denna sena ändring är "inte offentlig". Gissar att utredarna är lite oense samt att de inte önskar tappa för många röster i nästa riksdagsval.

Min personliga åsikt vidhåller jag att detta är bra med nån typ av körkort då jag har sett ett antal stolpskott på sjön som inte vet vad de håller på med.
Annars är jag välutbildad, både förarbevis och kustskeppare...

Nu väntar sommaren på sjön/havet !!!
Ha' re' gott alla seglare !!

/Lars

friseglarn
Diamantmedlem

Reglering leder till bestraffning av de "olydiga"

Inlägg av friseglarn » fre 09 maj 2008, 09:55

Oavsett vilken gräns man drar måste man fråga sig vad man gör med de olydiga. Här kommer straffen in och det auktoritära och "mörka" (lite brunt eller svart är det allt med folk som vill bestämma över andra jämt, eftersom de där andra inte riktigt förstår sitt eget bästa lika väl som den som bestämmer anser sig förstå) med regleringarna blir mer tydliga.

Tänk er en fridsam och kunnig seglare som har en Rival 22. Från barnsben har hon (eller han, jag vänder på det som förväntas) lärt sig att hantera sjölivet på ett förträffligt sätt. Hon kna navigera, kan väjningsreglerna, kan hantera hårt väder, lägga till och allt annat man behöver veta. MEN hon vägrar att lyda o sätta sig på skolbänken för att få ett kompetensbevis på kanske mindre än en tiondel av vad hon redan kan. Vad sker då? Böter, böter och åter böter för en förseelse som inte gör en fluga förnär. Ingen skadas av att hon är olydig.

Däremot kan Uffe utombordare fixa att "körkort" o sedan bränna runt bäst han gitter utan någon sjövana alls.

Havet är föränderligt och ibland farligt. Tyvärr blir ingen ett uns bättre seglare genom utbildningstvång... alla blir däremot bättre av att nyfiket lära sig allt som behövs, oavsett om det står i en utbildningsplan eller inte.

Inget förbättras genom regleringen. Men en del försämras, t ex friheten att själv ansvara för sin kompetens och friheten att kunna röra sig fritt efter principen att inte åsamka någon skada och helst inte ens irritation.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 09 maj 2008, 10:11

Promemorian från näringsdepartementet är ute. Lång men läsvärd!

www.regeringen.se/naring

Mvh Niklas

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 09 maj 2008, 13:50

Ja den tunnaste biten är skälen alltså från 36 och ett par sidor framåt, men det var inte så oväntat. Bortsett från detta så verkar de ha funderat en hel del och producerat detta välskrivna pm. Det finns dock inget nytt som övertygar till varför man ska införa ett båtkörkort. -Det är rimligt att anta att utvecklingen kommer att tillta (att det blir fler båtar) och detta leder till förhöjda olycksrisker.
Det finns flera som inte kommer att behöva något bevis: de över 55 och de som har högre kompetens sedan tidigare. Näringsidkare som nu är befriade kommer att behöva ta ett bevis och de som bor på öar måste ansöka om att få ett. Man räknar heller inte med att det kommer att behövas mer resurser för övervakning. Totalt känns det som att man satsar en massa krut på något som mer är en kosmetisk grej. Undrar hur nöjda sjöfartsverket är som ska administrera detta. De har väl länge styrt sin verksamhet mot handelsjöfarten och nu ska de tillbaka till fritidstrafiken.

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » fre 09 maj 2008, 14:51

Grisslan skrev: www.regeringen.se/naring

Mvh Niklas
Totalt omkom 35 personer under föregående år i samband med fritidsbåtsrelaterade olyckor. Av dessa omkom 10 personer i olyckor med fritidsbåtar, 1 person i isolycka, 1 person i dykolycka och 1 person i olycka med vindsurfing. Av de 35 omkomna är endast 3 kvinnor och merparten är män över 50 år i aktiviteter på insjöar.

Män över 55 ska slippa trots att de utgör merparten av olyckorna :D
Det verkar också som att kortet gör sig bäst på insjöar :D

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 09 maj 2008, 17:58

För den som vill protestera finns en namninsamling HÄR
På en dryg månad har 63 personer protesterat. Insamlingen pågår året ut.

Skriv svar