Någon duktig på elektroniken i en Wallas

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Någon duktig på elektroniken i en Wallas

Inlägg av AndersGustafsson » ons 26 aug 2015, 11:22

Alla wallasar är litet olika. I min 1800 går pumpen med konstant fart. Hutrsomhelst skulle det vara kul att se ett schema :) Jag är nästan säker på att den ena timern är för glödtråden. Men vad gör då den övriga elektroniken? :)
/Anders G

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 26 aug 2015, 11:36

Håller med om att det vore skoj att förstå hela förloppet. Den ena styr säkert glödtråden, kan den andra styra bränslepumpen, men att den justeras med vridpotten? Jag är som sagt inte bra på detta men fick lära mig att pumpens hastighet styrs ned potten, den andra timer kretsen kan väl styra den ökade farten på pumpen i tändfasen kanske?? Ingen aning just nu men spännande test i kväll igen.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » ons 26 aug 2015, 14:12

Det stämmer alldeles utmärkat att Wallas 1300 har två hastigheter på bränslepumpen. Vad jag hört på min Wallas 1300 så startar den alltid på hög hastighet ca ett knäpp per 2 sec. Efter ca 3-5 minuter går den alltid över till långsam hastighet ca ett knäpp per 6 sec. När man slår ifrån den så slutat knäpparna och lågan slocknar efter ett tag.

Tiderna är från mitt minne.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 26 aug 2015, 14:22

Min pump fortsätter med ett knäpp ca / 2 sek, sedan överhettar den och stannar.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » ons 26 aug 2015, 14:43

Då har du säkert felet fastställt.

Den slår alltså inte om till långsam bränslematning. Kanske fel i fördröjning.

Det kan vara en av två timer's som är fel. Antingen är det en timer som skall byta hastighet efter 3-5 minuter, eller så är det timern som pulsar pumpen som fungerar med 2-sec intervallet, men att byte av hastighet inte får verkan. Detta är då motståndsvärdet till puls-timern som inte ändras efter 3-6 minuter.

Om potten styr endast långa intervalltiden till pumpen, då kan det vara glapp i potten eller fel inställd pott, statistiskt troligt.

Potten kan mätas ganska bra på kortet utan spänning med ohm-mätare.

Det kan ju också vara så att byte till långt intervall är styrt av en temp-sensor (alltså inte en timer).

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 26 aug 2015, 16:50

Enlig värmardoktorn ska den göra elva "klick" på 22 sekunder, min gör 20. Pumpens hastighet ändras inte alls när jag justerar på potten. Vid tändning, kanske första minuten eller två så klickar den oftare.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » ons 26 aug 2015, 18:53

Frågan är vad potten är till för. Det är knappast för både långt och kort intervall.
Troligtast är de långt intervall (om långt intervall inte är styrt av termostat).

Felet verkar vara 1) att den aldrig går över till långt intervall 2) att långt intervall har samma motståndskoppling som kort intervall t ex app potten är glapp. Du har ju rätt intervall vid start och det finns ingen anledning att detta intervall skall vara ställbart eftersom det bara är vid uppstart.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 26 aug 2015, 19:12

Det låter som du är något på spåret. Jag tänker att eftersom värmedoktorn sa att jag skulle kontroller efter att värmaren gått en liten stund så att tändfasen passerat (då klickar den ju väldigt ofta) och att den efter tändfssen skall göra 11 klick på 22 sekunder så verkar ju min kommit i rätt fas eftersom den är nära i hastighet. I detta läge skulle jag då kunna justera den och höra hur den ökar / minskar vid vrid på potten, men där händer inte ett smack på min. Glapp känns för mig konstigt eftersom felet uppkom så entydigt, den fungerade perfekt, men vid nästa tillfälle uppstod felet. För mig känns det mer som en bränd komponent, men jag är som sagt sämre än en dålig amatör på detta.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » ons 26 aug 2015, 21:53

Jag kan säga att min gör ett klick/2 sek under tändfasen. Därefter ett klick/ 6 sekunder efter 3-5 minuter. Enligt din beskrivnin gör din "väldigt ofta" under tändfasen, och ett klick/2 sek EFTER tändfasen. Det stämmer inte alls med min.

Jag menar inte glapp som kommer och går, jag menar potten glappat och hamnat i avbrottsläge. En pot är en komponent som kan gå sönder mekanisk. Om potten är trasig och skall styra farten efter tändning, så förklarar det att du inte kan ställa farten. Det finns dock massor av alternativ till fel.

11 klick på 22 sekunder (= ett klick/2 sek) efter tändfasen låter mycket om vi har samma Wallas 1300.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 26 aug 2015, 21:57

Det verkar vara stor skillnad som du säger. Konstigt, men det var värmedoktorns besked om hastighten. Han läste det ur Wallas servicemanual. Hmmm skumt.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » ons 26 aug 2015, 22:12

Jag kan klocka tiderna i helgen när jag seglar.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 27 aug 2015, 05:26

Tack gärna.

lvedin
Guldmedlem

Inlägg av lvedin » sön 30 aug 2015, 18:09

Min minnesbild var inte så bra. Jag klockade följande:
Uppstart 0.7 sek mellan klick
Efter 3 min går de över till långsamma 2.2 sek per klick. Dessa klick är 2.2 sek även efter 5 min.

Din verkar altså gå rätt.

Du var inne på fläktstyrningen från början, men vilka fel kan det vara.

1. Det är ingen överhettning. Det är termostatet söm löser pga fel i sensor kontakt eller överhettnings-elektronik.

2. Om det inte finns reglering på Wallas 1300. Din överhettat pga dålig värmeavledning. Värmefläkten, dålig termisk kontak mot förbrännare.

3. Om Wallas 1300 har reglering. Reglering eller sensor för reglering är fel. Om inte bränslet regleras, så borde det vara förbränningsfläkten.

Är du säker på att den verkligen blir för varm, eller kan de vara fel nr 1 ?

Om det inte finns reglering så borde potten vara till för att ställa in en fast effekt med bränsle matning. Men din borde inte överhetta om du har 2 klick/sek.

/ Lennart

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 30 aug 2015, 18:15

Luften är över 100 grader varm när den blåser ut och den ska vara ca 70 grader enligt de jag prstat ned. Bränslepumpen ändrar inte hastighet vid justering av potten, vilket värmedoktorn sa att den skulle. Jag kan ju åka till honom och höra om han kan provköra med annat kort men det är så dyrt att ge sig .

Skriv svar