Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jonasulveseth
Guldmedlem

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » ons 28 sep 2016, 10:29

här är då oljefällan, vet inte helt hur det ska ut, men det ser ju onekligen ut som det är olja på fel sida
Bilagor
image.jpeg

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 28 sep 2016, 16:50

jonasulveseth skrev:Och så till problemet med oljan i insuget..

Jag kollade kolvarna. De går lika högt upp och ser väldigt bra ut. Jag är ganska säker på att problemet ligger runt venttilationen av vevhuset. Den slangen ser ganska oljig ut. Jag noterade också att det trängde ut olja uppepå ventilkåpan (precis där ventilslangen kommer ut).

Nu till min teori.

Säg att insugventilen är för öppen. Då kommer avgaser gå tillbaka istället för ut. Men den friska cylindern kommer samtidigt dra in luft där. De motstridiga krafterna med in och ut luft kommer ju skapa ett övertryck i ventilkåpan? Som kan trycka ut olja genom luftningen ut i luftfiltret.

Ska också notera att det inte är massivt med olja, lite stänk för varje startförsök typ.
Jag håller inte helt med dig, om ena cylindern läcker förbränningstryck ut i insuget via en läckande insugsventil borde det snarare motverka ett övertryck i vevhuset. (Tryckskillnaden blir lägre och därmed också drivkraften.) Om man ser rent konkret på de drivande krafterna så har du dels läckflödet via blow-by (alltså läckaget mellan kolv och lopp) blow-by går inte att komma ifrån, men mängden skall ligga på en rimlig nivå. Läckflödet ger ett övertryck i vevhuset som ventileras ut genom oljefällan. När motorn suger in luft skapas ett undertryck i insuget som driver in gas från luftfiltret samt vevhusventilationen. Ponera att luftfiltret är extremt igensatt, då skulle det driva transporten av vevhusgaser än mer, men det är otroligt osannolikt. Mer troligt är att du har något för höga nivåer av blow-by i kombination med en redan kladdig oljefälla.

Det som stör mig lite är att skicket på motorn verkar väldigt bra, så sannolikheten att loppen skulle vara skadade eller ringarna slitna eller fulla med cox känns inte så troligt.

Jag hade troligen nöjt mig med att renovera cylinderhuvudet precis som du gjort och rengöra oljefällan. Sedan hade jag troligen monterat ihop grejerna och antingen, nynnat på boktipset och hoppas att det funkar, eller gjort ett kompprov innan jag satte tillbaka spridarna förvissad om att om det är dålig komp så är det till följd av kolvsystemet och inte cylinderhuvudet. Åker du på att renovera kolvsystemet måste du ändå plocka ur motorn och det vill du väl troligen undvika så långt det är möjligt.

Snyggt jobb med ventilfjäderbågen!

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 28 sep 2016, 17:23

Det är inte så enkelt att du har överfyllt motorn med olja?

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 28 sep 2016, 17:53

ceder skrev:Det är inte så enkelt att du har överfyllt motorn med olja?
Det kan du mycket väl ha rätt i. Jag gjorde ett oljebyte i somras och problemen med olja började i samband med det. Har inte mätt upp mängd olja utan endast gått utifrån stickan.

Kan va båten eller motorn lutar något så det är missvisande.

Ska absolut se över oljenivå en gång till!

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » fre 30 sep 2016, 20:20

Monterade idag ihop motorn igen och tyvärr är problemet kvar.
Väldigt besviken efter allt det jobbet, men otäta ventiler är det alltså inte.

Motorn tänder direkt, går i 5-6 sek sen börjar den liksom tugga. Efter att mata med startmotorn i 2-3 minuter så får jag den att starta. Men tar jag bort kompressionen på ena cylindern så dör motorn ganska fort. Men verkar som att den går på två cylindrar med båda i komp (typ den ena drar med sig den andra). Avgaser går fortfarande bakvägen.

Så några teorier

* tät avgassystem, vatten kommer in bakvägen? Kan förklara varför motorn ALLTID startar några sekunder efter vila för att sen börja tugga. Kunde kanske förklarat att avgaser går bakåt.
* Känns som det fortfarande kan vara bränslerelaterat. Ska prova att byta spridare och lite annat.
* kan ju vara timing av ventiler kanske, hade förklarat varför avgaser kommer fel väg

Tror jag ska börja med att få någon att göra ett riktigt komp-test. Först då vet jag mer om vart felet ligger.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » lör 01 okt 2016, 18:57

jonasulveseth skrev:Monterade idag ihop motorn igen och tyvärr är problemet kvar.
Väldigt besviken efter allt det jobbet, men otäta ventiler är det alltså inte.

Motorn tänder direkt, går i 5-6 sek sen börjar den liksom tugga. Efter att mata med startmotorn i 2-3 minuter så får jag den att starta. Men tar jag bort kompressionen på ena cylindern så dör motorn ganska fort. Men verkar som att den går på två cylindrar med båda i komp (typ den ena drar med sig den andra). Avgaser går fortfarande bakvägen.

Så några teorier

* tät avgassystem, vatten kommer in bakvägen? Kan förklara varför motorn ALLTID startar några sekunder efter vila för att sen börja tugga. Kunde kanske förklarat att avgaser går bakåt.
* Känns som det fortfarande kan vara bränslerelaterat. Ska prova att byta spridare och lite annat.
* kan ju vara timing av ventiler kanske, hade förklarat varför avgaser kommer fel väg

Tror jag ska börja med att få någon att göra ett riktigt komp-test. Först då vet jag mer om vart felet ligger.
Vilken besvikelse! Men då vet du att toppen är i skick hur som helst.

Det är väldigt svårt att skapa sig en helhetsbild av problemet på distans. När du skriver att avgaser går bakvägen så antar jag att du menar att de far ut genom insuget? Kamaxeln sitter på en kuggväxel så har du inte kluvit motorn kan jag inte se att timingen kan vara fel (förutsatt att motorn fungerat ordentligt tidigare). Då återstår det egentligen bara vevhusgaser. Plocka av vevhusventilationsslangen från insuget, går motorn bättre då? Upphör det att komma avgaser genom insuget. Skulle det fortfarande komma avgaser så kan inte insugsventilerna vara täta. Kommer det inte avgaser genom insuget men blåser friskt i vevhusventilationen så har du stort läckflöde i cylindrarna och då behöver troligen kolvsystemet gås igenom.

Gör det innan du beställer en massa prylar. Spridarna fungerar onekligen i 5-6 sek så det är troligen inte fel på dem.

Insprutningstimingen sätts med shims på högtryckspumpen och det antar jag att du inte rört heller (finjusteringen, grovjusteringen är självklart kuggväxeln)

Att den dör när du öppnar ventilen på ena cylindern är helt logiskt, tomgångsvarvet blir för lågt för att en cylinder skall kunna hålla igång. Man kan tycka att varvtalsregleraren skulle reglera upp till rätt mängd bränsle för de nya förutsättningarna men jag skulle tro att den reglerar för långsamt och därför behövs troligen lite mer gas än tomgång.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » sön 02 okt 2016, 18:27

Tack för tipset om ventilationsslangen, ska definitivt testa det.

Jag ska förtydliga det med ena cylinder:

Jag startar. Båda cylindrar tänder. Motorn börjar tugga. Tar jag då bort komp från cylindern närmast mig så startar motorn. Den går också bra på den cylindern (alltså den längst bort från mig).

Omvänt så tänder det inte alls, alltså att jag tar bort komp från cylindern längst bort och har på den närmast. Vet inte vad det eventuellt bevisar.

Och ja, avgaser går ut via insuget. Fast betydligt mindre än vad som går åt andra hållet. Jag kan se stor skillnad genom att toggla av/på komp på den cylinder som är "sjuk". Hur motorn går med avgasflöde åt båda hållen förstår jag inte helt ;)

Och, jag vet inte om motorn gått bra tidigare. Den har varit på detta sätt helt sen jag fick den. Men enligt han som hade den tidigare så köpte han båten från dödsbo. Enligt honom så var det en äldre motor med få timmar som hade installerats i båten. Men motorn gick inte att starta, han bytte då båda spridarne och motorn gick som en klocka efter det.

Båten har efter det stått på land i 3 år. Och sen hamnat i min ägo :)

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » mån 03 okt 2016, 11:50

Ok, nu har jag testat att ta bort ventilationsslangen från vevhuset.
Då står det klart att alla avgaser och olja kommer från därifrån.

Betyder det att jag med säkerhet kan säga att det är blowby från en defekt cylinder som är problemet?

Försöker kalkylera med jobb vs köp av begagnad motor vs köp av ny motor..

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » mån 03 okt 2016, 16:13

jonasulveseth skrev:Ok, nu har jag testat att ta bort ventilationsslangen från vevhuset.
Då står det klart att alla avgaser och olja kommer från därifrån.

Betyder det att jag med säkerhet kan säga att det är blowby från en defekt cylinder som är problemet?

Försöker kalkylera med jobb vs köp av begagnad motor vs köp av ny motor..
Då kan man vara tämligen övertygad om att du har mycket blow-by i ena cylindern precis som du beskriver. Då tyder det på, trasiga, felmonterade, coxade kolvringar; sprucken kolv, slitet lopp eller liknande. Det är inte lätt att säga förrän du plockat isär motorn. Tyvärr tyder det på att du blir tvungen att plocka ur motorn och montera ur kolvarna. Har du tur klarar du dig med att byta kolvringar, är det värre får du bearbeta loppen och sedan byta till något större kolv med nya ringar. Har den få timmar verkar det osannolikt.

Kompprovet är troligen i detta läget helt onödigt, du har inte någon vidare precision i ett sådant prov utan det är mer en fråga om huruvida cylindern är ok eller inte och det har du redan konstaterat att den inte är. Du har dessutom konstaterat att det är loppen/kolvsystemet som är boven.

Nu skall du självklart inte ta mig på orden utan att också konsultera en mekaniker men jag skulle säga att motorn måste ur och kolvarna demonteras och inspekteras. Med tanke på hur stort läckage du verkar ha borde något uppenbart visa sig när du demonterat kolvarna. Beroende på hur mycket du är villig att göra själv behöver det fortfarande inte springa iväg i kostnader. Det är klart, skall du bearbeta loppen och byta kolvar och ringar så börjar det självklart kosta pengar. Men plocka ur motorn skall du ju göra även om du skall byta till en ny och att då plocka ur en kolv tar bara lite av din tid i anspråk. Med lite tur räcker det med nya ringar och/eller en ny kolv.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » mån 03 okt 2016, 16:21

jonasulveseth skrev:Tack för tipset om ventilationsslangen, ska definitivt testa det.

Jag ska förtydliga det med ena cylinder:

Jag startar. Båda cylindrar tänder. Motorn börjar tugga. Tar jag då bort komp från cylindern närmast mig så startar motorn. Den går också bra på den cylindern (alltså den längst bort från mig).

Omvänt så tänder det inte alls, alltså att jag tar bort komp från cylindern längst bort och har på den närmast. Vet inte vad det eventuellt bevisar.

Och ja, avgaser går ut via insuget. Fast betydligt mindre än vad som går åt andra hållet. Jag kan se stor skillnad genom att toggla av/på komp på den cylinder som är "sjuk". Hur motorn går med avgasflöde åt båda hållen förstår jag inte helt ;)

Och, jag vet inte om motorn gått bra tidigare. Den har varit på detta sätt helt sen jag fick den. Men enligt han som hade den tidigare så köpte han båten från dödsbo. Enligt honom så var det en äldre motor med få timmar som hade installerats i båten. Men motorn gick inte att starta, han bytte då båda spridarne och motorn gick som en klocka efter det.

Båten har efter det stått på land i 3 år. Och sen hamnat i min ägo :)
Stått på land i tre år... Kan det vara så att en kolvring har satt sig/kärvar? Loppet slits ju inte av att inte användas, förutsatt att det inte varit fukt i cylindern.

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » mån 03 okt 2016, 16:26

jonasulveseth skrev:Men här kommer uppföljningen ;)

Fick en riktig mekaniker att se på motorn idag, då jag har försökt hela sommaren med diverse lösningar kopplat till bränsle utan att lyckas.

Första han gjorde var att försöka få motorn att tända på någon gas han hade på burk direkt genom luftintaget. När detta inte gick så sa han med en gång att det förmodligen inte var bränslerelaterat.

Vi kollade sen spridarna, vilka såg relativt bra ut.

Testade sen att starta en och en cylinder med den andra utan komp. Den ena cylindern tände då medans den andra inte gjorde det. Den dåliga cylindern tryckte också in avgaser bakvägen. Han konstaterade ganska snabbt att han trodde det var relaterat till ventiler. Då oljetrycket var för högt. Olja trycks ut i luftfiltret mm.

Så anledningen till att det fungerat med luftskurven uppe är förmodligen inte att luft försvinner ur systemet utan att bränslemängden förminskas vilket passar en cylinder bättre. Så förmodligen har jag de gånger jag tycker motorn går ok kört endast på 1 cylinder.

Nu ska jag försöka få upp båten, lyfta toppen för att se om jag ska slänga ut motorn eller försöka renovera på något sätt..
Du bör nog prova en annan mekaniker än den som menade på att högt tryck i vevhuset berodde på läckage över ventilerna, det finns ingen rimlig anledning till att det skulle bli det. Både insugssidan och avgassidan har mycket låga tryckfall så även om styrningarna läcker som såll kan det rimligen inte bli något tryck eller någon volym att prata om i vevhuset.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » mån 03 okt 2016, 17:49

Kolvring som kärvar tänker jag också. Jag frågade om han hade vinterkonserverat motorn. Och han verkade inte veta vad innebar :o
Plus att båten hade mycket fukt inuti sig.

En liten sak jag provade när jag hade toppen av. Jag fyllde upp båda cylinderloppen med några centimeter wd-40. Tänkte jag skulle se om det rann igenom fort. Det gjorde det inte. Det tog ganska många timmar innan loppen var tömda.

Men vet inte om det har något att säga..

Känns oavsett som jag börjar med kolvringar på den defekta cylindern först. Ska försöka göra allt själv.
Jag såg på loppen när toppen var av och de hade inte minsta tendens till slitage, helt blanka. Så förhoppningsvis så fixar nya kolvringar allting.

Kan man klara att göra detta med motorn inuti båten?

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » mån 03 okt 2016, 20:17

jonasulveseth skrev:Kolvring som kärvar tänker jag också. Jag frågade om han hade vinterkonserverat motorn. Och han verkade inte veta vad innebar :o
Plus att båten hade mycket fukt inuti sig.

En liten sak jag provade när jag hade toppen av. Jag fyllde upp båda cylinderloppen med några centimeter wd-40. Tänkte jag skulle se om det rann igenom fort. Det gjorde det inte. Det tog ganska många timmar innan loppen var tömda.

Men vet inte om det har något att säga..

Känns oavsett som jag börjar med kolvringar på den defekta cylindern först. Ska försöka göra allt själv.
Jag såg på loppen när toppen var av och de hade inte minsta tendens till slitage, helt blanka. Så förhoppningsvis så fixar nya kolvringar allting.

Kan man klara att göra detta med motorn inuti båten?
Det låter helt klart knepigt, man skulle tro att det skulle rinna igenom snabbare i den "sjuka" cylindern.

Att loppen är helt blanka är nödvändigtvis inte något bra, det är snarare ett tecken på slitage. Loppen skall ha ett kryssmönster med bearbetningsspår några mikrometer djupa. Det är de som säkerställer att där är en oljefilm i loppen. Tittar du noggrant skulle jag tro att du ser det även i dina lopp annars är det bekymrande, då behöver loppen honas om.

Det som ställer till det för dig är att du behöver skruva isär vevstakarna underifrån, när du plockat bort sumpen. Sedan skjuter du upp kolvarna och lyfter ur dom på ovansidan. Det beror ju helt på hur mycket plats du har, men att lyckas med det utan att plocka ur, eller lyfta, motorn verkar svårt.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » mån 03 okt 2016, 21:46

Ja, kan va det var ett mönster där, kollade inte direkt efter det, såg bara att det inte var rost eller sot :D
Tänker prova att demontera motorn och jobba på den i salongen.

Jag tror egentligen att motorn är felaktigt inkörd. Den har helt enkelt inte blivit inkörd på rätt sätt. Efter det står den många år på land. Är det ingen här som har något tips på hur man kan få kolvringar att lossna utan att montera isär motorn. Finns det inget medel man kan hälla i för att försöka smörja eller fixa problemet?

Hade ju vart det allra smidigaste :)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2016, 21:54

Förr i tiden använde vi "redox" som quick fix i cylindrarna till bilar
Calle

Se gla ut

Skriv svar