Ankarets vikt och motorns kraft - Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 aug 2006, 10:11

Anders S skrev:Man kanske skall tänka på att Jenni har en båt som väger två ton. På sådana är det inte ofta man kan ha ankarspel och kätting, där det är helt rätt att använda kortlänkad, kalibrerad kätting.

Annars har kätting som man fäster i ankarlinan två syften: Den skall vara skavskydd mot botten och den skall tynga ner. Då spelar det inte så stor roll om kättingen är halvlånglänkad eller kortlänkad, bara den har vikt, längd och bra galvanisering.

Jag tycker att "en båtlängd" är vettigt att sikta på, och 8mm kätting väger ungefär ett kilo per meter. Då skulle Jenni ha ett ankare på 7-10 kg och på det 7-8 kg kätting, dvs runt 15 kg att dra upp.
Jag undrar om inte stackars 'Jenni' har gett upp på den här tråden och sålt båten vid det här laget...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 aug 2006, 10:17

Jenni lär inte ens ha köpt båt, om man skall vara petig.

Men Gunnar; nu är jag nyfiken på vad du tycker om ditt Delta, egentligen. Jag har själv en liten tanke om att skaffa ett större stävankare (15 kg Bruce \"skall\" räcka, men jag vill gärna ha rejäla grejor)

Om du rakt av skulle jämföra lika stort (tungt) Bruce med Delta, var ser du fördelarna?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 aug 2006, 12:18

Anders S skrev:Jenni lär inte ens ha köpt båt, om man skall vara petig.

Men Gunnar; nu är jag nyfiken på vad du tycker om ditt Delta, egentligen. Jag har själv en liten tanke om att skaffa ett större stävankare (15 kg Bruce "skall" räcka, men jag vill gärna ha rejäla grejor)

Om du rakt av skulle jämföra lika stort (tungt) Bruce med Delta, var ser du fördelarna?
Delta tränger lättare in hårda bottnar med sin vassa spets och skär lättare igenom tjock växtlighet, de sista kanske inte så viktigt i Skandinaviska vatten.
Delta har större 'bladarea' mot dragriktningen och borde då hålla greppet bättre an Bruce.
Detta är den 'teoretiska' skillnaden om man jämför dem bredvid varandra.

Det är svårt för mig att göra direkta jämförelser i praktiken då mitt Bruce numera används enbart inne i skärgårdarna och som akterankare för de gånger vi stävförtöjer. Och där är bottnen mestadels mycket mjuk - allt penetrerar nog!
Men på min förra båt hade jag ett Bruce på 15 kg som stäv/huvudankare och jag fick lägga om det då och då för att det inte ville greppa, särskilt på packad sand. Vilket jag i stort sett aldrig behöver göra med Deltat, som jag skrev tidigare fäster det direkt storleksordningen 100 mot 1. Och då talar jag även om erkänt 'svåra' ankarplatser under vår långsegling som floder och sund med starka tidvattensströmmar som sköljer bort allt mjukt och gosigt för ankaret att fästa i. Men å andra sidan får man inte glömma att Bruceankaret väger 15 kg mot Deltats på 27, det är klart att ett ankare med nästan dubbla vikten har lättare att penetrera och börja gräva ner sig.

Men som jag skrev i en liknande tråd på marinan - skulle jag tvingas lämna mitt Delta skulle jag omedelbart och utan tvekan bums gå och köpa ett nytt likadant.
Efter över 200 ankringsnätter i de mest varierande förhållanden är mitt förtroende för Delta enormt och jag sover lugnt även när vinden viner i riggen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 aug 2006, 12:34

Eilean skrev:skär lättare igenom tjock växtlighet, de sista kanske inte så viktigt i Skandinaviska vatten
Det kan nog ha betydelse på västkusten också, där jag mest seglar. De gånger jag drabbats av draggande ankare (om inte annat har vi blivit pådrivna) har det alltid visat sig att det varit sjögräs med i scenariot.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 aug 2006, 13:17

Anders S skrev: .... draggande ankare (om inte annat har vi blivit pådrivna)....
Men hur ankrar folk egentligen när de anser sig vara i skyddade vatten? Är det 2 på 10 som backar fast sina ankaren? Det finns ju egentligen ingen ursäkt för en båt att börja dragga om det inte är extremt hård vind.
Vi ankrade förra året på en oerhört anlitad ankarplats bakom en udde i IJselmeer/Holland. På kvällen var det bleke när ett 50-tal båtar hade ankrat. Många hivade bara i sina ankaren och kastade ett knippe lina efter. Det var ju stiltje...
Men sent på kvällen blåste det upp, kanske 12-13 m/s i byarna och snart hade 5-6 båtar börjat dragga (just en av dem jag sett 'kasta ankare') och en annan stackare märkte inte ens att de draggade de trots grannbåtars hojtande och fortsatte någon sjömil över till andra sidan där de fastnade på en dybank, som det verkar utan att märka det heller...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 aug 2006, 13:42

Nej, ankringstekniken betyder mycket. Det är därför jag varit litet avvaktande till fördömanden om ankartyper och framhållit att det gäller först och främst att göra rätt...

Nu har jag inga spännande historier från Issjelmeer att förtälja, men mönstret är rätt likartat från mina mer lokala observationer Det brukar gå till på samma sätt. De som draggar har inte satt fast sina ankare och heller inte provdragit dem ordentligt. Det enklaste är att köra med motorn - i stiltje kan man inte heller gärna göra på annat sätt på svaj. Mot land kan man dra med en winch. Men, sitter man så blir man varse det, utan tvekan. Ett fastsatt ankare är mycket distinkt och inte svampigt alls.

De gånger vi misslyckats och fått ankra om (ingen skam i det) brukar det sitta mycket sjögräs på ankaret och de man ser (med skadeglad förtjusning i vissa fall) driva bortåt i skymningen har också som regel grönsaker i stäven då de kommer tillbaka eller går annan stans.

Det är viktigt att inse att det finns ställen där man inte kan få fast sitt ankare, även om har \"det bästa\". Då får man gå någon annanstans och pröva där. Men drar man ordentligt så vet man - det är poängen.
Anders S

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tis 05 sep 2006, 08:13

Jenni har skaffat båt!!

Kolla tråden ÄNTLIGEN....

Nytt ankare blir det nästa vår, skall fundera o ta i beaktande era synpunkter!

tack tack!

/Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 05 sep 2006, 18:47

Håller med Anders S om motorn. I tuff motvind och motsjö är det dragkraften som avgör. Den är mycket större med en propeller med stor diameter och liten stigning än tvärtom.

I bleke funkar alla propellrar.

Så mitt råd är att finna en motor som har så stor propeller som möjligt och så liten stigning som möjligt och som är minst 5-6 hk.

Vad gäller ankring så välj det tyngsta ankare du kan hantera av en modell som passar dina vatten och vanor. 5 eller tio kilo gör inte mycket på vikten för en 2-tonsbåt, men för ett ankare är 10 kg betydligt tryggare.

GoranA
Platinamedlem

Maxi77-ägare

Inlägg av GoranA » tor 05 okt 2006, 19:13

Har visserligen bara haft min Maxi 77 i ett år men har följande erfarenheter:
Startade med ett Danforth på 10 kg och ca 3-4 meter kätting. Visst är det platt, men efter att ha kämt fingrarna ett antal gånger bytte jag till en Brucekopia. Båtaffären sa 5 kg, maxihandboken 10 kg så jag tog 7,5 och använde samma kätting. Har fungerat perfekt! Ska hänga den på relingen till nästa år, finns bra hållare. Ska väl tillägga att vi mest varit i mälaren, sägs vara lättankrat med mest lera. Jo, förresten Bruce går ganska bra att få upp ockå ur leran, hade mer problem med Danforh.

Motor: Vi fick med en 4-taktare på 9,9 hk ( 10 hk är ju max för Maxin). I lugnt väder lönar det sej inte med mer än halvgas, det blir inte mer fart (ca 6 knop) ändå.
Men i stiltje kan man puttra fram i 4 knop och ljudnivån är helt ok. (En yamaha från ca 2000). Har hört många klaga på det ettriga ljudet från tvåtaktare. Dessutom slipper ni blanda i olja i bensinen. Måste jag byta blir det en 4-taktare på 9-10 hk igen!

GoranA
Platinamedlem

Inlägg av GoranA » tor 05 okt 2006, 19:21

hittade den här länken. Vet inte om man blir så mycket klokare. Danforth verkar ju helt överlägset, men jag kommer inte att byta tillbaka från Bruce i alla fall!

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 05 okt 2006, 19:28

GoranA
Bruse ankare ligger inte alltid i topp i testerna men aldrig i nedre hälften, det är bra ankare, grejen är den att du måste ha tung kätting vilket du antagligen har, då är den outstanding även för mig på västkusten.
Ankrar oftast med ett 12 kilos med ca 20 kilo kätting till en 8 tons båt, har hittills aldrig haft problem.
Calle

Se gla ut

Skriv svar